Elche

8 maart 2018 - Sax, Spanje

6 maart
We zijn de nacht goed doorgekomen en zijn vanochtend begonnen met rondbellen naar andere camperplaatsen voor een plekje. Dat valt momenteel niet mee. Zowel in het noorden als het zuiden van Spanje is het weer matig tot slecht, dus veel overwinteraars en rondzwervers zoals wij komen naar het enige deel van Spanje waar het weer nog aardig is. Dit deel dus. Langs de kust zitten de campings erg vol, maar nu is dat ook al het geval bij de plekjes die meer in het binnenland liggen. Wij zitten nu wat verder landinwaarts, bij Sax. Daar waren we in november ook al een keer, dus we wisten waar we terecht zouden komen.
Op weg hierheen hebben we de stad Elche bezocht. Wat een prachtige stad!

AC364F3C-B25F-4252-896B-CFEC794F4BF01F04BD7A-C16F-4455-BA18-344F90163430

Je komt binnenrijden over een brede boulevard met in het midden een mooie promenade, omzoomd met palmbomen. Deze boulevard loopt van west naar oost door de stad.
Van noord naar zuid is er een hele brede strook van palmen, een echt bos met middenin een rivier. Het water van die rivier wordt door een bescheiden betonnen bak geleid, daarnaast een promenade, beschilderd met kunstwerken. Langs  de rivier zijn prachtige wandelpaden gemaakt.

809BBE44-5031-4CAC-8AE5-41AFE1588FB8 718B8503-A4DA-45F5-97F8-D4BA131D2398  33A7B2A7-BDDA-4D5B-966F-CFE08EBFACC8
Elche is echt bekend vanwege dit enorme palmenbos, het schijnt één van de grootste palmenbossen ter wereld te zijn. Volgens de verhalen staan er al 2000 jaar palmen in dit gebied en moeten het er een miljoen zijn. Hele delen van dit bos zijn omgezet in prachtige parken met overal bankjes en zitjes, waterpartijen, speel- en trimtoestellen en mooi gekleurde perken.

52D706CF-9CDA-46EE-94F1-705ACC1AF59E 54155DFD-46D8-42BA-9C8B-CCDA9E6DB683

Alles met prima verzorgde grindpaden er doorheen. We hebben eerst een tijd door die parken rondgedwaald en zijn later op de fiets gestapt om de stad nog wat verder te verkennen. In het centrum staan mooie historische gebouwen. We zijn een toren opgeklommen en hadden vandaar een uitzicht over de stad en de grote groen strook door het midden.

D575806C-86A8-48B8-91CF-77C85FEA07D1 3175A408-45C1-4D61-BB0B-ED4BBB2C57EA

In het zuidelijke deel van het bos zijn op zeer ruime percelen prachtige villa’s opgetrokken. Sommige met grote poorten ervoor en helemaal ommuurd. Wie zouden daar wonen? Aan het eind van de middag doorgereden naar Sax. Het landschap onderweg was heuvelachtig  en wat kaal, al staan er wel aardig wat amandelboompjes te bloeienAC261D44-3ECF-4047-A215-601C67A8A57F

7 maart Sax

F7BF74D6-E6E5-4391-93F7-4C523613F166 67FAAFA7-A34F-4BEE-AD73-6E990F629C6D
We staan hier een 50 a 60 km uit de kust op een hoogvlakte van ongeveer 500m hoogte. Dat merk je ook aan de temperaturen, maar vooral aan de koude wind die vanaf het hogere gebergte hier soms over de vlakte raast. In de zon en uit de wind is het fantastisch, gewoon zo in je shirtje, maar vanmiddag fietsten wij naar het dorp en toen had ik toch echt een trui en een dik fleecevest aan. Was niet teveel…
Sax is een redelijk klein stadje, er was ook niet veel te beleven, zeker ook niet omdat het siëstatijd was. De hele handel zit dan dicht. Best saai. We zijn vanaf het moderne gedeelte de berg opgefietst naar het oude dorp. Dat ligt helemaal onder en tegen de rotswand aangebouwd. Dat heeft te maken met de bescherming tegen de koude noordenwinden. Het was leuk om te zien hoe al die woningen dicht tegen elkaar aan zijn gebouwd, allemaal met oude pannendaken. Er staan wel aardig wat huizen leeg, is toch jammer van zo’n stadje.

044D4D32-BD87-419C-BB59-DF9A50B0146C B05AF697-5465-4C27-A877-E4E7B29C8272
Bovenop de rots staat een gigantisch  kasteel. Dat is prachtig gerestaureerd en staat daar in volle glorie boven op een onneembare rots. Eén keer per week is er de gelegenheid om binnen een kijkje te nemen en te luisteren naar de verhalen over roerige tijden. Helaas was dit niet vandaag. We zijn toch de rots opgeklommen tot bij de poort om te kunnen genieten van het fantastische uitzicht rondom.

81147B8D-B11D-45ED-8734-64F7E3FB1301   D6B8493C-4D4A-49CF-AC85-6AA38FDE4C33

We konden kilometers ver kijken en op de bergkammen in de omgeving staan ook torens waardoor er waarschuwingen doorgegeven konden worden door grote vuren te branden.
Na een kopje koffie op een doodstil plein zijn we terug gefietst tussen de olijvenboomgaarden door. Daar werd druk gesnoeid. Ik heb aan zo’n snoeier in gebarentaal om een plakje hout van de olijvenboom gevraagd en dat ook gekregen. Ben dus nu de trotse bezitter van olijvenhout 

FF1430D4-29DA-4F57-8AF0-622937D7AD97  5BA70D3F-E52B-4549-95B8-C3C2B114DC96

1. Janny van Hilten:
    9 maart 2018
    Jullie maken heel wat mee!! Ben beetje jaloers🤗🤗
  2. Liesbeth Dijxhoorn:
    9 maart 2018
    We genieten ook volop. Elke dag is weer anders!!
  3. Ria van kalles:
    9 maart 2018
    Je ziet er goed uit Liesbeth!!!!! Lekker ontspannen. Ik bertap me erop dat ik eigenlijk zit te wachten om weer iets van jullie te horen..... Ik geniet van jullie vakantie! 🚴👋🏼
  4. Liesbeth Dijxhoorn:
    9 maart 2018
    Wat leuk Rija, ik heb er ook veel lol in dit blog te schrijven, zit elke avond met veel plezier de dag even terug te halen en geniet dan dubbel😊😊.
    Misschien laat ik alles wel printen als we weer thuis zijn, lijkt me erg leuk, een mooie herinnering
  5. Ria van kalles:
    9 maart 2018
    Goed plan, moet je doen. Kunnen straks je kleinkinderen zeggen " die Opa en Oma, wisten wel wat genieten was" . 🙊🙊
  6. Jelmer:
    9 maart 2018
    Hee moeders, klinkt weer heerlijk! Hier alles in orde en het kwik weer boven het vriespunt ondertussen. Geniet ervan!
  7. Saskia:
    10 maart 2018
    Hallo beiden, zo te horen en te zien aan de foto's is het weer redelijk tot een (mager) zonnetje, klopt dat? Mooie "tulpenvazen" (standbeeld). Kan je even uitleggen wat voor soort "kever" jullie zijn tegengekomen of is dat de plaatselijke mascotte van de Voetbalver. Sax? Blijf genieten.
  8. Monique van veggel:
    10 maart 2018
    Wat een leuke stad en wat een heerlijk verhaal weer.
  9. Marjolijn Blanken:
    10 maart 2018
    Ik blijf in herhaling vervallen: wat een fantastische reis maken jullie toch! Vandaag hier een warme dag, heerlijk, helaas duurt het maar even, liefs
  10. Ellez:
    10 maart 2018
    Wat klinkt dat allemaal weer fantastisch! Blijf lekker genieten!!!
  11. Rina Boevink:
    10 maart 2018
    Hé Liefs wat leuk toch je reisverhalen! Bouke en ik genieten er erg van. Zeker ook omdat we eind mei, zelf op pad gaan met de amper. Jammer dat het weer niet echt denderend is. Wordt vast binnenkort beter. En weer die prachtige foto's! Dank je wel meid! Knuffel!
  12. Tilly:
    10 maart 2018
    Prachtig weer zo'n verhaal en mooie foto's ik vroeg me ook af of dat een echte kever was of een van hout
    Liefs van tilly
  13. Liesbeth Dijxhoorn:
    10 maart 2018
    t Was een echte kever. Ik vond dat masker op z’n rug zo mooi, maar heb geen idee wat voor soort het is