Iets over ezels en stenen..

2 maart 2018 - Altea, Spanje

28 feb
We zitten hier midden tussen de heuvels en hebben een ruim uitzicht rondom.

7ABD785E-8CBF-42A5-9B06-71AEC66E8ADC

Vandaag stond een wandeling gepland door dit afwisselende landschap. Eerst heel goed op google maps gekeken en beslist dat we aan de onderkant van de weg op de kaart de heenweg zouden lopen tot vlak voor het dorp, ongeveer 4 km verderop, en dan de weg oversteken en aan de overkant de terugtocht. Het zag er allemaal heel logisch uit. Maar ja, als je dan loopt ziet het er toch weer anders uit. Moesten we nu wel of niet naar rechts… om kort te gaan, er bestaat zoiets als een spreekwoord over ezels en stenen …..we hebben een prachtige tocht gelopen tussen allerlei boomgaarden door, langs de rivier met prachtige uitzichten.

79531FCB-3429-4FCA-AB0C-59BA6350409A

612DE694-AA12-4DFE-B3E3-05A310ACC95C

Na een uur hadden we de weg wel moeten bereiken, dat was dus niet zo. Na twee uur stonden we op een helling en aan de overkant van een diepe kloof zagen we een dorp liggen. Oef, lastig. We zijn dus maar langs allerlei geitenpaadjes de kloof ingelopen en aan de andere kant weer omhoog geklauterd en jawel, na nog eens drie kwartier kwamen we in het dorp aan.

AA0B0B5A-8817-4507-9167-AF89FD848EA1

6EA97A60-D6D0-4D63-ADE7-198A1D0B9915

Alleen was dit niet het dorp wat wij voor ogen hadden gehad, maar een dorp verder, Polop , waar wij van de week met Yolande en Carel waren geweest en de middeleeuwse graven hadden bekeken. Toch wel fijn dat wij dit al wisten, want nu hadden we tenminste enig idee waar we waren uitgekomen. Het dorp naar wij naar toe hadden gewild, Callosa d’en Sarria waren wij ruimschoots voorbij gelopen.

2864FDB2-C148-4372-8CCA-083A715BAF64

We zijn eerst op het plein van het dorp maar eens een kop koffie gaan halen en  besloten om voorlopig over de weg terug te lopen, omdat we er al een paar uur hadden opzitten en de vermoeidheid wel voelbaar werd. Toen we bijna bij onze camperplaats liepen  kwam er een auto toeterend voorbij rijden. Ja hoor, dat waren Yolande en Carel. Ze konden daar niet stoppen, maar wat een stom toeval dat we elkaar weer zagen. Na vijf en een half uur zagen we onze vertrouwde camper weer staan. Toe aan een lekkere kop thee. Weer een prachtige dag gehad.

1 maart
Terwijl Nederland ijzig koud is zijn wij ons ervan bewust in wat voor een luxe positie wij ons bevinden. De temperaturen lopen hier weer omhoog naar 18 en van de week naar 20 graden. Wat een heerlijkheid!!
Van de week met Yolande stonden wij bij een boomgaard te kijken en kwamen er maar niet uit wat voor bomen het waren.

03BFA54C-52A5-485E-9908-731B95225E0F

0216F54F-697E-4B50-9459-5115BDCD0819

Ze droegen kleine groene vruchtjes met een iets harig velletje, dus er zijn heel wat mogelijke vruchten de revue gepasseerd. Wij dachten uiteindelijk met perziken te maken te hebben. Dat was dus niet het geval. Het zijn mispels, de  groene vruchtjes worden geel als ze rijpen en schijnen hier veel gebruikt te worden om jam te maken. Volgens Yolande is het een speciaal product van de Costa Blanca. Je ziet veel van deze bomen staan en we hoorden ook dat de takjes met vruchten “ gekrent” worden, net zoals bij de druiven. Dat betekent dus dat alle takken met vruchten onderhanden genomen worden en er uiteindelijk maar drie vruchtjes per uiteinde overblijven om een optimale  groei te garanderen.

47DD56F0-2D82-4D23-A405-ECE0497D6F7A

Heel arbeidsintensief. Wij zagen een hele groep boeren in en aan de bomen hangen om dit klusje te klaren.
Vanmiddag het tweede deel van de geplande wandeling van gisteren gemaakt, maar dan nu in omgekeerde volgorde. Zo goed als volgens plan gelopen, we hoefden maar 1 boomgaard door te steken voor we weer op een normaal pad kwamen. Keurig in anderhalf uur weer terug bij de camper.
Het is zo mooi als je die heuvels inloopt, achter elk bochtje weer een ander uitzichtje, prachtige huizen met zwembaden, afgewisseld met kleine huisjes met een hoop troep er omheen.

87EC07B1-47F0-4854-9E3C-6761CC5FA9B6Het blijft spannend hoe de weg gaat lopen en wat je gaat zien.
Onderweg nog een mooi kristal gevonden en ook die is mee naar de camper gegaan. Ik mag wel gaan oppassen dat ik niet teveel gewicht aan stenen in de camper laadt…. 7F628696-3031-49B5-9B9B-DEB0464AF305

2 maart2 maart
We werden vanochtend wakker van het getik van de regen op het dak. Lekker lang blijven liggen, maar uiteindelijk toch maar een was in de machine gedaan. Op hoop van zegen. Nou, er was precies genoeg zegen om deze was droog te laten waaien, daarna regende het weer. Vanmiddag even naar het dorp gefietst, helling op. Een aardig dorp. Het hoogste gedeelte was echt oud, goed te zien aan de smalle straatjes en kleine huizen.

77A157A6-CF7E-4E7E-9BB5-2C7CCE950156

Vlak daaraan grenzend de moderne bouw met flats. Ik denk dat het daar ’s zomers erg warm kan worden.
Weer terug heb ik me maar op het culinaire gedeelte gestort. Heerlijk gegeten.

03B4F805-7AE2-4980-BCFB-AA04A4E17490

1. Janny van Hilten:
    Dat was wel even spannend! Groetjes Janny
  2. Marjolijn Blanken:
    2 maart 2018
    Jemig wat een avontuurlijke tocht! En ook daar afwisseling van weer; hier de laatste nacht met flinke vorst, na het weekend gaat het dooien, ook weer prettig!
  3. Rina Boevink:
    2 maart 2018
    Hoi alletwee, wat een geweldige foto's zeg! En weer een mooi en interessant reisverslag ! Bouke en ik lezen het met veel plezier! En hoe koud het hier is (bijna geweest) hebben jullie vast wel kunnen volgen. Het mag van mij wel lente worden nu! We verheugen ons op het komende reisverslag! We wensen jullie een mooi en warm en zonnige voortzetting van de reis toe! Liefs Rina (en Bouke).
  4. Ria van kalles:
    2 maart 2018
    jij schrijft en Nout maakt de foto,s denk ik.....ik geniet van alle twee. En wat geweldig dat je Yolade en Carel weer tegen kwamen. De wereld is klein maar ze zijn natuurlijk wel in de buurt en wie weet, drie keer is scheepsrecht....
  5. Liesbeth Dijxhoorn:
    2 maart 2018
    Nee, Rija, ik ben de fotogek van ons twee. Dat doe ik al heel lang met veel liefde. En ook de verhaaltjes komen van mijn hand. Nout heeft heel veel andere talenten😉😉
  6. Ria van kalles:
    2 maart 2018
    Oké Liesbeth had ik je onderschat🙊🙊🙊🙊. Ga vooral door!!!! Ik hang aan je lippen. 😘
  7. Phieneke:
    3 maart 2018
    Heerlijk die temperaturen. wij reizen mee, echter morgen gaan wij ook zuidwaarts en het ziet er ook niet slecht uit in Z-Frankrijk. Weg van de ijzige kou.
  8. Truus:
    3 maart 2018
    Kreeg net foto’s van Loes, ook prachtig met wel een meter sneeuw en nu die van jou, ook geweldig , vooral die bloemen en planten. Wat een tocht, wat een eind, ik moet er niet aan denken, ik fiets liever😄 en wat geinig dat jullie Yo en Karel tegenkwamen. Liefs 😘
  9. Tilly:
    4 maart 2018
    Wat is Spanje toch mooi en uitgestrekt dat was een spannende loop tocht en dan die foto's prachtig genieten hoor zo'n reisverslag tilly
  10. Karin:
    4 maart 2018
    Wat een mooie maar ook spannende tocht weer Liesbeth. Volgens mij heb je een mooi stuk calciet gevonden. En is dat blauwe bloempje geen komkommerkruid? Volgens mij kan je dat bloempje zelfs opeten. Kortom, ik geniet heel erg van je verhalen en de bijbehorende prachtige foto's. Liefs, Karin
  11. Saskia:
    4 maart 2018
    Jaloers op die mensen die in hogere temperaturen vertoeven, maar wel gegund hoor! Het is hier niet zozeer de vorst, het is de akelige oostenwind die het onaangenaam maakt in NL. Maar vanaf vandaag weer 6-8-10 graden +, dus de schaatsen kunnen weer in de smeer en in de kranten gewikkeld op zolder of in de schuur. Geniet van jullie avonturen, je prachtige foto's en wat daarbij opvalt, " schone " straten en pleinen, En heb je al mispeljam gemaakt?
  12. Saskia:
    4 maart 2018
    Zeg Evi..... jouw baasjes lopen berg op, berg af, kan ze dat allemaal aan? Slijten haar hoefjes niet te veel? Wordt ze ook al zo'n " globetrotster "?
  13. Liesbeth Dijxhoorn:
    4 maart 2018
    Nee, nog geen mispeljam gemaakt, de vruchten zijn nog niet rijp. We laten Evi inderdaad soms wat veel lopen, maar dan doen we het de dag erna wat rustiger aan met haar. Het gaat haar nog steeds goed af als oude taart. Over een maandje wordt ze al dertien.
  14. Liesbeth Dijxhoorn:
    4 maart 2018
    Ik weet het niet van dat bloempje Karin. Zal dat eens opzoeken. Er bloeit al zoveel hier en ik kan het niet laten om dat op de foto te zetten. (k Hoor mijn kinderen al lachen.....o jee, ma heeft weer een bloemetje gevonden:)
  15. Liesbeth Dijxhoorn:
    4 maart 2018
    Het klopt, is inderdaad komkommeekruid. Staat hier zomaar aan de kant van de weg. Ik heb eerder ook al rozemarijn en tijn kunnen plukken om bij het eten te gebruiken. Dat groeithier overal.
  16. Yolande den Haring:
    5 maart 2018
    Hallo, wat schrijf je toch leuk! Ik denk steeds aan jullie. Zo dichtbij en toch weg. Wij zijn twee dagen naar Alicante geweest. Prachtig Flamenco optreden gezien.
    Verder het prachtige museum van moderne kunsten bezocht. MACA. Een collectie om te watertanden en zelfs te ontroeren. Vandaag in het gebergte
    Montgo gelopen in de buurt van Xavia en Denia. Heel heerlijk. Maar geen 5 uur zoals jullie hoor. Twee uur is onze max. Vrijdag gaan we voor twee dagen naar Valencia. Ook weer zo'n mooie stad. Wat zijn we gelukkig he? Zo reizen in een andere wereld.....geweldig Arnout een hug en jij ook!
  17. Liesbeth Dijxhoorn:
    5 maart 2018
    Wij zitten nu ook in de buurt van Alicante. Ik denk dat we die stad binnekort ook wel gaan bezoeken. Vanaf een campeeplaats en dan met openbaar vervoer, is wel zo gemakkelijk voor ons, anders is er geen parkeerplaats te vinden.
    Wat heerlijk dat jullie zo fijn gewandeld hebben, de omgeving van Xativa is prachtig, daar waren wij in het begin van onze reis in de buurt. We genieten nog steeds volop. Liefs aan jullie.
  18. Eugèn en Ria:
    5 maart 2018
    Heel erg leuk jullie reisverhalen te volgen. Wij krijgen ook steeds meer zin om op pad te gaan, niet met de camper, maar met de caravan. Hier in Houten was het zaterdag 3 maart nog volop winter. Op zondag 4 maart was het weer totaal omgeslagen en was het voorjaar in de lucht. De vogels floten volop. Het ijs 'vloog' uit de sloten. Zondag in de plas aan de andere zijde van de rondweg, vlak bij het aluminiumcentrum zelfs net uit het ei gekropen jonge Nijlganzen zien zwemmen. Op de golfbaan is alles nog in winterstemming en weinig nieuws daarover te melden.
  19. Liesbeth Dijxhoorn:
    5 maart 2018
    Schaatsen was natuurlijk voor veel mensen leuk, maar ik denk dat bij a iedereen blij is met het naderende voorjaar na al die kou. Lekker als jullie op pad gaan met de caravan. Wij genieten volop van onze reis.
  20. Wil Bartelds:
    6 maart 2018
    Hallo Liesbeth, wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken. Wij zijn net terug van een heerlijke vakantie op Tenerife en ik geniet nu van al jullie belevenissen en je prachtige foto’s. Fijn om dit alles mee te beleven.
    Liefs Wil