Historische stad

17 mei 2018 - Malpartida de Plasencia, Spanje

14 mei
Vanochtend bijtijds vertrokken om op de nieuwe camping nog wat tijd te hebben om iets te gaan doen. Onderweg in een klein dorpje koffie gedronken en bij de plaatselijke super de boodschappen gedaan. Soms kan je niet alles krijgen wat je zou willen, dan lopen we wel zes keer zo’n supermarkt op en neer om naar een bepaald artikel te zoeken. En dan is het er gewoon niet :). Na de boodschappen een poosje lopen zoeken naar de juiste weg. We wilden graag over een bepaald klein weggetje, mooi door de natuur, maar de wegbewijzering is hier soms erg belabberd. Na drie keer het dorp heen en weer gereden te zijn kozen we maar voor de gewone doorgaande weg. Minder spectaculair, maar ook erg mooi. Het laatste weggetje was overigens bijzonder smal, ik had aan beide zijden misschien 40 cm over en vond het dan ook niet leuk toen er een tegenligger aankwam. Maar goed, met wat wriemelwerk van beide kanten en wat door de berm heenrijden lukte het wel. De wegen zijn hier allemaal een stuk smaller dan we gewend zijn. Denk je op een “rode”weg te rijden, een grote doorgaande route, kunnen twee vrachtwagens elkaar maar nauwelijks passeren. t Houd de spanning er wel in.
Op de camping aangekomen gauw een wandeling uitgezocht. Een mooi gebied hier met kleine verhogingen in het landschap.

A28A481F-7120-4C9E-80F0-B3ABB358D8F7

Weer veel open weidegronden, afgewisseld met mooie bossen. t  Was een mooie wandeling naar het dorpje. Daar hebben we een oud station bekeken.

8CB7EE99-BCFE-4646-8E19-75A98BC4A03C   B5C98C17-258F-455F-B298-A8BDAC8521BD  173BD3DC-61DF-4227-9DE1-953047CBA30A  1989D0C5-96A9-4D60-80A7-FBD6008D3C6D;   8AE88F4D-7A25-4310-A86F-E9F0F065C45F

Het schijnt pas een jaar gesloten te zijn, maar ademt nog de sfeer van de jaren vijftig.Een deel van de wandeling hebben we over het niet meer gebruikte spoor gemaakt. Wel grappig. We zitten vlakbij de Spaanse grens, morgen denk ik erover…..

279AD54A-AF09-4653-A3B4-8CEC0021DE32

15 mei
Vanochtend de camper weer reisklaar gemaakt en richting Spanje vertrokken. We willen graag het gebied Extremadura bekijken. Het schijnt een arme provincie te zijn met veel natuur. De pittige Portugese heuvels  worden al snel kleiner en een poosje nadat wij de Spaanse grens gepasseerd zijn rijden we op een enorme hoogvlakte. Zo hier en daar een kleine hobbel en soms in de verte een verdwaalde berg. In het begin staan er nog veel bomen in de graslanden. Vanuit de verte lijkt het met of je een groot bos nadert, maar als je dichtbij bent gekomen zie je dat de bomen een heel eind uit elkaar staan. Het zijn voornamelijk kurk - en steeneiken. Kilometers lang. Maar ook die houden op en dan blijft er alleen maar een onafzienbare grasvlakte over.

7329C348-208F-409A-AD05-7FC98B386A56  Nu nog regelmatig met leuk bloeiende bloemetjes, maar in de zomer is het denk ik allemaal geel verbrand. Erg weinig bebouwing ook in deze streken. Uiteindelijk komen we aan in Caceres, een grotere stad.

FBC33F4E-EB72-4C58-BA99-27363E7675D9   C089C8CD-DF59-4242-B1FD-4D42C4F8FEF4We hebben uitgezocht dat er ten zuiden van de stad een vrije camperplaats is bij een parkje in de buurt en gelukkig vinden we dat ook. Het is er al erg vol, er zijn nog maar twee plekjes over en we staan dan hutje mutje naast elkaar. Maar we kunnen hier  water tappen en het vuile water lozen, dus we zijn allang blij dat we een plekje hebben.
Vanmiddag de stad in geweest. Er is hier een heel oud historisch centrum met mooi bewaard gebleven gebouwen. Eerst door een grote poort naar binnen. Natuurlijk een paar kerken. Je loopt door de kleine steegjes die met kiezelstenen zijn ingelegd.

6F0AB87D-C197-4238-B6BF-CFF04366CD78  5433A888-B1AE-4B93-94AD-06B35896C49D  F920DA5A-EB75-4CB8-97AF-BAD3E613BEF2

Mooi om te zien hoe goed alles hier bewaard is gebleven. Geweldige gebouwen, opgetrokken uit enorme steenblokken. De oude stad ligt boven op een heuvel, dus je hebt vanaf de kanten een mooi uitzicht op de omgeving.
Terug op de camperplaats aan het eten begonnen. Vanuit de camper hadden wij een goed uitzicht op het volgende tafereel. Een oudere man komt eerst met twee stoelen aansjouwen. Die zet hij aan het eind van de camperplaats neer. Daarna komen de kussens. Bij het volgende loopje heeft hij een tafel bij zich. Dan komt er een tafelkleedje op de tafel en bordjes en twee stellen glazen. Uiteindelijk zitten ze daar met z’n tweeën heerlijk aan tafel. Zo’n lief gezicht. Ik vraag hen of ik een foto mag maken van dit romantische etentje. Dat vinden ze prima.

C92BA1BA-3AB5-4770-8C5F-EBC178ADDA2BEven later komt hij aan ons vragen of we zin hebben om onze maaltijd gezellig bij hen aan tafel op te eten.   Dat vinden we een prima plan en nemen onze bordjes mee naar buiten. We hebben een zeer genoeglijke avond gehad met  dit oudere Zweedse echtpaar. Ze hebben veel gereisd en hadden talloze leuke verhalen. Heel leuk om zo de avond door te brengen. We hebben van hen veel leuke tips gekregen voor als wij Zweden nog eens aandoen

16 mei
Toen wij vanochtend wakker werden waren de Zweden al vertrokken. Vroege vogels…. Wij hadden gisteren op de kaart gezien dat er hier vlakbij een golfbaan ligt, dus vanochtend maar een op onderzoek uitgegaan. We konden inderdaad golfen , dus snel de boel opgeruimd en gaan rijden. Het was maar een kwartiertje verderop. Een prachtige baan in heuvelachtig gebied met mooie groen fairways.

DB910AAD-7671-45F0-8BF5-BD3F9E18F6F3       6606E168-95FA-4A25-A1EC-F0A065CD9FCF

Wisselend gespeeld, maar wel genoten van deze mooi baan. Het was heel rustig, heerlijk. Aan het eind van de middag nog een uurtje gaan rijden naar de volgende  camping. Deze ligt vlak bij een bekend natuurpark waar veel vogels te bewonderen zijn.  We hadden gehoord dat er mooie tours te boeken zijn. Dat klopt inderdaad, maar de eerstvolgende mogelijkheid is pas maandag. We weten niet of we zin hebben daarop te wachten….. vanavond maar eens plannen maken…. Wordt vervolgd….

1811DF83-1D87-4835-B0E7-73A937AC6B27

1. Ria van kalles:
    17 mei 2018
    Wat een prachtige blauwe luchten!!!!!!!!
  2. Tilly hofsteden:
    Wat een mooi oud stadje
    en wat leuk als je een stel uit Zweden ontmoet dus als je weer thuis bent Zweuds leren en Door Zweden toeren en hoe ontdek je weer zo'n schilpad weer prachtige foto's hoor liesbeth
    en een groot golfterrein mooi hoor bij mij zal die bal steeds in het water liggen geniet nog
    Gr tilly
  3. Truus:
    18 mei 2018
    Dat was mijn reactie ook Marietje😄
  4. Yolande den Haring:
    18 mei 2018
    Wat zit er toch een vaart in jullie reis. Ik lees steeds dat jullie weer snel verdergaan en niet te lang op een plek willen blijven. Ik denk dat ik zelf wel eens een poosje niets zou willen doen. Maar jullie gebruiken de camper echt perfect; steeds opnieuw ontdekken wat er verderop nog meer is. Goede informatie steeds. Hadden jullie dat in Nederland al bij elkaar gezocht??? Wereldreizigers.....oei ik ben benieuwd of je weer kan aarden in dat brave kleine Nederland. Dat nu ook zo mooi is in het voorjaar! lieve groeten Yolande
  5. Joop & Carla:
    19 mei 2018
    O ja, Caceres. Mooie stad. We waren er september 2016. Er werd toen een film opgenomen. De oude stad was omgebouwd in Middeleeuwse sfeer. Zand en stro in de straten en enorme requisiten. Tijdens de opnames moesten we ons koest houden in steegjes buiten beeld. Daarna mochten we weer oversteken.
    Mooie omgeving ook. Trujillo en Placencia zijn ook de moeite waard.
    We zijn jaloers, haha.