Sinaastroenbomen

23 maart 2018 - Almerimar, Spanje

20 maart
Vannacht veel wind gehad, met harde stoten tegen de camper. Ook vandaag overdag was er nog veel wind. Vanochtend op de fiets naar Alquerias geweest om daar boodschappen te doen.

B1272E86-7D3E-4C85-BDFB-CC19A714AAD6Wel grappig elke keer een andere supermarkt. Je moet maar weer afwachten of ze alles hebben van je boodschappenlijstje

( meestal niet ) en het is een heel gezoek naar het juiste schap. Wel altijd een uitdaging om toch met zoveel mogelijk dingen die we wilden hebben weer naar buiten te komen.
Vanmiddag een poosje gewandeld tussen de boomgaarden.

ED860680-A729-4D1E-8A25-2B3A9A5B5998C6CE8A99-302E-4F7D-8582-E48F434CAF76

We kwamen regelmatig bomen tegen waaraan zowel citroenen als sinaasappels hingen. Heel bijzonder. We hebben die bomen echt goed bekeken, maar het was steeds maar één stam, dus geen vergroeide bomen.
De rest van de middag lekker binnen bezig geweest met appeltaart, soep en jam.
Later nog een poos in de boomgaard geweest, aan het eind van de dag komen daar heel snelle kwikzilverachtige vogeltjes met een hoop geel tussen hun veren. Mooi om te zien, moeilijk om goed op de foto te krijgen.

50DBE2A1-14AD-47E5-8D0A-029E40EA8A5B  2B75BA86-8DC1-4E28-98F3-1EAD9AE9B585

21 maart
Vandaag uit de boomgaarden vertrokken richting Cartagena. We hebben daar een camperplaats gevonden een paar kilometer ten noorden van de stad in Los Dolores. Van daaruit is het ongeveer 4 km fietsen naar Cartagena. Als je daar binnenrijdt denk je dat je er bent, maar dan is het nog zeker 4 km naar het oude gedeelte van de stad Vanaf een heuvel in een park heb je een mooi uitzicht over de stad en de haven.

CDAF9673-2E66-4D97-8F9E-735D86CFFFE8  75EB2F37-289E-4F0E-B096-593A551071C0

Ook kan je van daaruit mooi het oude amfitheater en andere overblijfselen uit de Romeinse tijd bekijken.

55E56A82-0CAE-4B2B-BCEE-4B0283233E6D

Je kunt aan deze stad goed zien dat er een rijk verleden geweest is.  Prachtige imposante gebouwen met veel tierelantijnen , maar ook veel gebouwen in een bijzonder slechte staat en niet bewoond. Soms staat alleen de gevel nog maar.

054BDEB9-A123-4159-8F55-08F3D684D51D

Het winkelgebied is meestal mooi afgewerkt, prachtige voetgangersgebieden met mooie natuurstenen ingelegd. t Geeft een luxe uitstraling, vandaar ook dat die krotten zo uit de toon vallen.

98DB3AC7-4904-47E9-9082-AA8279C61CEA78088A4B-70C7-492F-AC2F-4CC3AC1B7C77
Na de maaltijd vanavond naar het naburige dorp St. Ana gefietst en daar in een plaatselijk café aan de Irish coffee gegaan. We hebben de route voor de komende week uitgestippeld. Het heeft ermee te maken dat we over een week Nynke zullen ontmoeten in Malaga. Zij gaat daar haar zoon Arjan bezoeken die al een aantal maanden in Spanje zit. Nu is volgende week donderdag en vrijdag het paasgebeuren hier in Spanje én we willen vlak bij een grote stad zitten. Dat is altijd wat lastiger met het vinden van een camperplek. We hoorden vanavond dat de camperplek waar wij naartoe willen niet aan reserveringen doet in die paasweek, dat betekent dus dat wij er zeer vroegtijdig zullen moeten zijn om daar een plekje te bemachtigen. We plannen nu om daar maandagochtend al voor de poort te staan en hopen dan maar dat dat vroeg genoeg is om daar de Spaanse paasdagen door te kunnen brengen. Het is hier vandaan nog zo’n 400 km rijden, dus morgen alvast het eerste deel daarvan.

ADF0A5A2-ED21-458E-B319-D54D06374816  634BAE18-5E22-4186-B01D-888506651A4D

22 maart
Bijtijds opgestaan vanmorgen. Het was strakblauw, maar wel met een ijskoude wind. Goed om even wakker te worden. We maakten vandaag een prachtige tocht over de binnenwegen naar ons volgende stekje. Cartagena uitrijdend kom je eerst door een zone waar veel bedrijven staan en dan uiteindelijk kom je weer in het weidse landschap terecht. We blijven ons verbazen over de hoeveelheid grond die in cultuur is gebracht op ogenschijnlijk dorre en onvruchtbare ondergrond. Er moeten hier miljoenen kilometers aan bewateringsslangen liggen. Elk boomgaardje of akkertje heeft van die slangen liggen.

9CB15DD8-9EBD-4576-A40D-27ACC33FBC2A  5E222109-A334-4419-88C0-B3A741EB705B
Na een enorme vlakte gingen we over een smalle weg omhoog de heuvels in. Prachtige kronkelige wegen, met achter elke bocht weer een ander uitzicht. Eerst nog over de vlakte, later reden we door ruig natuurgebied. En ook daar stonden nog regelmatig huizen. Sommige ingestort en/ of verlaten, maar andere nog wel in gebruik. Na een prachtige tocht door dit gebied kwamen we bij een mondain dorp. Geweldige resorts met luxe huizen, goed onderhouden tuinen en parkjes met vijvers, bankjes en speeltoestellen. We dachten hier snel doorheen te rijden, maar deze luxe bebouwing hield kilometers lang aan. We hebben ons ogen uitgekeken. Wat een mooie huizen en wat een onwaarschijnlijke hoeveelheid geld moet hierin geïnvesteerd zijn. Dan rijst bij ons de vraag met de recessie waar ook Spanje zo’n last van heeft gehad of dat er ooit weer uitgehaald wordt.
Regelmatig komen we ook half afgebouwde projecten tegen waar geen enkele activiteit meer is. We hebben ons laten vertellen dat er veel mensen failliet gegaan zijn en dat al die bouwwerken waarschijnlijk nooit meer afgemaakt zullen worden.
Aan het eind van de middag gearriveerd in Almerimar, iets voorbij Almería. Ook hier staan prachtige luxe huizen en appartementen. Maar de boel zit meestal nog dicht, het seizoen is hier nog niet begonnen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. José Bastiaanse:
    24 maart 2018
    Hoi liesbeth en nout ik hoop dat jullie een plek op de camping vinden en het hele paasgebeuren waarschijnlijk goede vrijdag in spanje goed kunnen meemaken. Fijne paasdagen in ieder geval. Groetjes
  2. Saskia:
    24 maart 2018
    Ik geniet elke keer weer van jullie verhaal en prachtige foto's. Reis gewoon een beetje mee, want de verhaallijn geeft me het gevoel dat ik erbij ben. Nooit geweten dat er bomen bestaan die zowel citroenen als sinasappelen geeft.
    Ga maar nog lang door met je verhaallijn en foto's, ik geniet gewoon met jullie mee. Holland gaat vannacht 1 uur voorruit en de lente wil wel, maar wordt door kou, koude wind en matig (droog) weer nog wat tegen gehouden.
    Geniet van het paasgebeuren in een overwegend katholiek land.
  3. Marijke van Meteren:
    24 maart 2018
    Zo leuk om op de hoogte te blijven. Probeer ergens de kruisweg mee te maken.
  4. Tilly hofsteden:
    25 maart 2018
    Weer van die mooie plaatjes prachtige boom en vogels ook ik geniet als er steeds een verslag binnenkomt ook hebben ik en ik denk het hele koor genoten van ons werkweekend het was top ook de woonboot er is een filmpje gemaakt
    Fijne paasdagen met een lekker zonnetje gewenst van tilly
  5. Heleen:
    25 maart 2018
    Er is zeker recessie in Spanje en zeer zwaar zelfs. 30% jongeren werkloosheid.
    De huizen zijn enorm gedaald in prijs en vaak niet meer te verkopen en in het bezit van banken. Alle engelsen zijn vanwege de euro ook nog eens vertrokken. Dus wat jullie aan luxe huizen/flats zien lijkt mooier dan wat er wellicht achter voor een ellende zit.
    Wat je zegt veel staat half afgebouwd en zal voorlopig ook niet afgebouwd worden. Spanje heeft veel stille armoede.
  6. Heleen:
    25 maart 2018
    Super dat jullie Spanje op deze manier kunnen ontdekken. Er is veel moois te zien, begrijp ik. Liefs