Tuinbonen

10 april 2018 - Águilas, Spanje

7 april

683A4162-C0C0-448E-8BBD-F19A18CDCD36
Somber weer vandaag, eind van de middag druilerig. Toch maar op de fiets gestapt om de kerk te bekijken die bij het klooster stond waar wij van de week tijdens onze wandeling gezeten hebben. Toen zat hij dicht vanwege de siesta. Als we aankomen weten we niet wat we zien. Overal auto’s, terwijl het van de week zo rustig was, toen stond er maar één auto op dat hele grote parkeerterrein. Ook langs de weg en aan de overkant op een parkeerplaats staat het helemaal vol. Dan blijkt dat er vandaag een trouwerij zal plaatsvinden in deze kerk. Op het terras ervoor staan talloze sjiek geklede mensen, wachtend op de bruid.

6C726E21-447B-47D9-9B0A-B6BCEFE0D6E6  9F13C5FD-B975-4E3F-AADD-34CCC8923949

Het zal vast een groot feest worden vandaag. Het is een prachtige kerk met rijke versieringen en mooi beschilderde muren. Vandaag nog eens extra mooi versierd vanwege de trouwerij.

8224E4EE-AC71-4E7B-A622-16C82590C397
Aan de andere kant van het terras staan allemaal mensen aan het eind van een hardloopwedstrijd. Blijkt hier de finish te zijn van een grote jaarlijkse hardloopwedstrijd van 54 km door het gebergte van Sierra Espuna. Loodzwaar natuurlijk. De loper die arriveert als wij kijken heeft een tijd van 6 uur en12 minuten op de klok staan. Onwaarschijnlijk snel voor zo’n bergparcours. Een heel levendig gedoe dus vandaag.
Daarna doorgefietst naar Aledo, een klein dorpje iets verderop wat op een grote uitstekende rots ligt. Op de punt een stevige toren met een kerk er naast. De toren stamt al uit de 12e eeuw.

75BDDB0D-84DA-4356-9A30-225424C34741

Het dorpje zelf heeft vier straten in de lengte naar beneden vanaf de weg gezien, tot aan die toren en een groter aantal dwarsstraten. Het zijn allemaal hele smalle straatjes waar maar net aan een personenauto doorheen kan. Ook hier is er een kerkdienst bezig en de auto’s staan gewoon in de straten geparkeerd, waardoor de doorgangen volledig geblokkeerd worden. Maar niemand die er aanstoot aan neemt.

4C1E3C62-1FA9-4EA3-B86C-3FF4DEB77762 17FEA42D-A368-4027-AE2A-26986164E69F 24F6B9F9-F9FA-4102-8104-B8BA27217CAE

Zelfs in dit hele kleine dorpje kunnen we nog een bakker vinden en een restaurant waar we even een hapje halen met sangria erbij. Tot onze verbazing krijgen wij als vitaminebom bij deze lunch een aantal tuinbonen die wij mogen doppen en rauw opeten. Hebben we nog nooit meegemaakt, ik mocht dat vroeger nooit doen van mijn moeder :)

BEB64D80-F796-404C-A7E6-95816173C04A               B7EDFADA-4FF8-4333-867C-8B837F0D3527

8 april
Vandaag voor het eerst in drie maanden weer op de golfbaan gestaan. Het heeft zolang geduurd, omdat ik al twee maanden met een schouderblessure zit waardoor golfen wat pijnlijk is. Op zo’n 30 km van hier ligt een golfbaan waar we gelukkig niet de hoofdprijs voor hoeven te betalen. Dus een half uurtje rijden. Een prima baan, met zowaar nog redelijk gras erop ook.

9D1CFEEF-A362-4B94-86E0-03CF934211EA   89E9FE12-6A80-46E2-8126-37D59C9825E9

Dat is in deze contreien wel een hele klus om het gras ook echt groen te laten zijn. Er zullen denk ik vele liters water voor nodig zijn om dit voor elkaar te krijgen. We hebben fijn gespeeld en daarbij ook nog een zonnetje gehad.  De  deceptie kwam aan het eind. We hadden ons echt verheugd op een lange warme douche. Op de camperplaats is het steeds €1,- voor 5 minuten. De douches zagen er ook prima uit. Helaas bleek er geen warm water te zijn. Tegenvaller!!

Toen wij weer bij de camperplaats terugkwamen hoorden we dat het daar geregend had. Flinke mazzel voor ons dus. Schouder heeft het gelukkig redelijk gedaan, is alleen wat gevoelig. Dus dat valt weer mee

9856E8E1-4971-43A9-B7FB-08A1861B2383

9 april
Een koude harde wind vanochtend, niet zo aantrekkelijk om buiten dingen te gaan doen. Ben maar aan de was gegaan, moest ook een keer gebeuren. Vanmiddag een rondje gefietst en plannen gemaakt voor de komende dagen.

FC055CD8-3751-4825-BAFB-7347FBA621CA

We willen weer een stukje verderop en hopen nu de doorsteek naar Portugal te kunnen maken. Het weer daar is nog steeds aan de matige kant, dus we houden het in de gaten.

A47DC04A-0DC8-486C-896B-1A417B7CD5A7

10 april
Vanochtend nog lekker zonnig. Daar lekker gebruik van gemaakt en met Evi een rondje op de berg gelopen.

DB65C48B-44E2-47EF-9FBB-74DCF94A334F        138A641C-1BC9-483A-9494-02C9ED5855EB

Daarna alles opgeruimd en vastgezeten vertrokken naar de nieuwe bestemming. Het weer werd in de loop van de dag steeds minder, met dikke bewolking in de middag, harde wind tot windkracht 7 en regenbuien.
Gelukkig was het nog wel droog toen wij in Aquilas aankwamen, een plaats aan de kust. De wind trotserend toch maar op de fiets gestapt om de stad te verkennen. Geen bijzondere stad vind ik. Lange rechte straten met aan beide zijden hoge gebouwen. De kust was mooi met strand en diverse appartementsgebouwen waar nu nog niemand in zit. Ook de kroegjes waren nog voornamelijk dicht, het kostte moeite om aan een lekker glas sangria te komen.;)
Vlak voor de bui en tegen de wind in teruggefietst met de tassen vol boodschappen. Droog binnen. Hoop dat het vannacht meevalt met de wind en het morgen weer wat beter is.

6EA6FDCA-0F7A-4F8D-B0E0-FC67B00A3205
Heel fijn trouwens al die reacties die ik van jullie krijg. Gezellig om zo wat bijgepraat te worden, dan voelt het allemaal wat minder ver weg. Dank je wel.

1. Rina Boevink:
    11 april 2018
    Hallo Liesbeth en Arnout. Weer een mooi verhaal plus foto's. Jammer dat het weer momenteel niet zo meewerkt! Wij hebben het tijdelijk even geleend van jullie. Waren we wel aan toe! Sorry.... ☀️☀️👍
  2. Monique van veggel:
    Hoi Liesbeth en Arnout
    Het is eindelijk lente je ziet de struiken weer langzaam groen worden. Heerlijk die reisverhalen je gaat Spanje anders bekijken. We zijn druk bezig met het optreden in Ijsselstein. We missen je stem wel hoor. Gr. En tot je volgende reisverhaal Gr. Monique van de
  3. Tilly hofsteden:
    11 april 2018
    Hoi vacantiegangers weer een mooi verhaal en prachtige foto's hier begint ook het voorjaar ik geniet het meest van de rosé en witte bloesems in spanje komt het ook wel weer goed met het weer het is allemaal wat in de war
    Gr tilly
  4. Marijke van Meteren:
    11 april 2018
    Wat maak je toch aparte dingen mee. Geniet ervan!
    Wij hebben het mooie weer even gekregen, zaterdag zo'n 20 graden.
    De bomen en struiken op de baan beginnen een groen waas te krijgen. Lente....We hebben er zin an!
    Groet,
    Marijke
  5. Truus:
    11 april 2018
    Getver heb ik net uitgebreid geantwoord , is het ineens weg😩
    Hoop dat het aangekomen is.
  6. José Bastiaanse:
    11 april 2018
    Heerlijk om steeds even jullie verhalen te lezen. Wij zijn druk in de tuin en op de golfbaan is het ook weer lekker spelen. Fijn dat je schouder weer wat kan hebben zodat jullie ook weer een rondje kunnen golfen. En in portugal zijn natuurlijk ook hele mooie banen. Geniet ervan zodat wij ook weer van jullie verhalen kunnen genieten. Groetjes
  7. Jos en Angèle:
    11 april 2018
    De verhalen zijn goed en de foto's prachtig. Dat bewijst dat jullie volop genieten. Hier gaat alles zijn gangetje. Een beetje werken, op de klein kinderen passen en in de weekenden leuke dingen doen. Het weer wordt hier overigens ook iets beter. Rens heeft weer een nieuwe baan en Ilse gaat langzaam in een vaste praktijk groeien.
  8. Yolande den Haring:
    11 april 2018
    Ha Lies....ja er zijn natuurlijk ook dagen die wat tegenvallen. En wat grappig ik mocht ook beslist geen rauwe tuinbonen eten, maar hoe smaakt dat?
    Ik had deze week ook een dompertje op het koor, hadden we juist zo keihard gewerkt aan een nieuw lied in het werkweekend en het zat best goed....bleek dat het maandag over moest.....er was blijkbaar niet veel blijven hangen en aan oefenen was er ook niet veel tijd besteed. Ik balen. Maar goed Mo zei al: zo gaat het altijd Yo twee weken na het werkweekend is er altijd een terugval. Ja dat is zo, dus ik hoop er maar het best van as maandag. Groetjes....
  9. Marjolijn Blanken:
    12 april 2018
    Jammer dat het weer het een beetje laat afweten, hier is het nu wat bewolkt met af en toe een buitje, soms een bui met onweer!
    Ik hoop dat het bij jullie wat beter wordt, ik volg het op buienradar!
    geniet nog maar flink en sterkte met jouw schouder! Groet ook voor Nout
  10. Saskia:
    12 april 2018
    Waren de tuinbonen om z'n minst gekookt? Of moesten jullie ze rauw eten?
    Ja, en wat betreft het weer, hier momenteel ca. 18 graden maar vaak nog met een koud, onvriendelijk windje. Lente schiet wel uit de knoppen, lammetjes, ooievaarsnesten e.d. we zien ze allemaal weer groeien en bloeien. Kijk ik op de weerkaart, dan zit het jullie niet erg mee daar down under, maar daar tegenover zien jullie wel veel en hele mooie dingen. Een ervaring dat op jullie netvliezen gebrand zal komen te zitten. Blijf plezier houden.
  11. Phieneke:
    14 april 2018
    Hallo zwervers in het zuidelijk deel van Europa. Langzaamaan krijgen de bomen hier blaadjes en zijn de eerste voorjaarsbloemen te zien. De vooruitzichten hier worden ook wat beter, alhoewel het vandaag maar 13 graden is en somber weer, maar men beloofd veel. Geniet dus maar, want meestal knapt het daar sneller op dan hier. Groetjes en tot horens