Vogels

13 maart 2018 - La Marina, Spanje

11 maart
Het gebied waar wij nu zitten is een enorm grote platte kom, vanaf Alicante tot Cartagena. De afstand van de kust tot de bergen is hier vrij groot. Middenin dit stuk, een kilometer of zeven hier vandaan,  ligt een groot vogelnatuurgebied. Allerlei plassen, met hoog riet omzoomd,  kanaaltjes, kreekjes. Het ruist, knispert, je hoort vogels en andere dieren, grote vissen zwemmen er in het water.

38555375-5270-4D26-9725-314448429D46   DFF38340-E3F4-44AB-B36E-2FF0D39CED42
Natuurlijk een gebied wat wij graag wilden bekijken. Langs de rand loopt een breed zandpad, waarop zowel gewandeld als gefietst kan worden. Regelmatig gaat er dan een afslag het riet in en na een stukje lopen kwamen we dan bij een schuilhut aan en hadden dan een prachtig uitzicht over het water.

1FF5B49D-988E-4EF2-B79A-D2BC83523F7D

479B67A6-E3C2-460F-B1E2-2CE4760BA249

We hebben op die manier vandaag verschillende vogels goed kunnen bekijken. Ik weet niet alle namen, maar vond ze wel allemaal mooi.

5AB51DBE-2EC2-43AE-A98C-1A06C3E8FAFE     BBBA1D86-6594-456F-9DAD-DFF3F822D35E

We hadden een prachtige route bedacht, dwars door het gebied heen over een smal pad met een kanaaltje erlangs. Helaas bleek dat gedeelte afgesloten te zijn, slechts één keer per week toegankelijk, onder leiding van een plaatselijke vogelaar. We moesten dus uiteindelijk om het hele gebied heen fietsen en dat was een heel eind. Het laatste stuk hebben we in volle vaart gedaan , omdat vanuit de bergen een donkere dreigende lucht aan kwam.

8E7A1617-F231-4B13-9222-A8E1E45734BE

Ge lukkig hebben we maar een paar spatjes gehad en een half uur later zaten we naast de camper in de zon, maar wel met windkracht 6, dus dat was maar van korte duur.
Was weer een heerlijke dag. We zitten nu allebei heel rozig te zijn na zoveel buitenlucht en wind….FFA190DA-552F-4AA7-9936-162FF3EFC0D1    D6A2F172-95B2-4E66-961C-BF4F16B873A1

Met dank aan Joop, de eend met de blauwe snavel is een  rosse stekelstaarteend...

11 maart
Een keuteldagje rond de camper. De was moest gedaan en dat schoot niet op, omdat de stroom steeds uitviel. Heeft het wel lekker lang kunnen weken. Nout had al wekenlang een klusje liggen wat er steeds maar niet van kwam. We hadden een gasalarmapparaatje wat waarschuwt als er een te hoge concentratie gas in de camper is. Dat moest alleen “even “aangesloten worden . Dat betekende dus dat er ergens achter een schotje een 12 volts leiding gevonden moest worden waaraan dat ding gekoppeld kon worden. Liever niet te verwarren met de 220 volt, dat is nogal ongezond. Gelukkig is onze gastheer een techneut met een vracht aan kennis en gereedschap en die heeft het zo hier en daar even doorgemeten. Daarna was het klusje niet zo moeilijk meer, de leiding van binnen naar het hokje van de wc cassette waar allerlei draadjes lopen en hem daar op het juiste draadje aansluiten. En hij werkt. Toch wel erg handig van Nout.

AC048837-E6EC-4EBF-9973-27C23787F434  3A29CEFC-5A49-45F7-96E4-903B7804B14D
Vanmiddag even op de fiets naar het dichtstbijzijnde dorp gefietst om wat boodschappen te doen. Dat is dan weer een klein nadeel van onze voorkeur om onszelf zover mogelijk op te bergen, lekker rustig aan achteraf gelegen landweggetjes , kleine camperplaatsen met weinig campers. Vaak supergezellig, mooie uitzichten, maar voor  je broodje moet je al gauw 4 km verderop. Een klein dorpje met wel weer een schattige kerkje en zowaar een supermarkt die open was. Heerlijk om even te fietsen. Morgen maar weer actief worden…016C1133-4796-403E-B3C3-FF42CB60CA18

13 maart
Een vrij bewolkte dag, maar prima temperatuur. We hadden een mooie route uitgezocht, dwars door het water natuurgebied heen waar veel vogelsoorten zitten.

DFAA3A4A-6698-4EB2-B545-651ED44342D6

Het lukte een heel eind, maar het laatste gedeelte was afgesloten. Daar hadden we al rekening mee gehouden, dus de rest van de route was duidelijk. Onderweg kwamen we nog een landje tegen waar een enorm vuur op brandde. We hebben ons laten vertellen dat de boeren niet onbeperkt hun afval mogen verbranden. Dat is aan regels gebonden. Vaak hangt ergens in de gemeente een rode vlag, dan mag er niet gebrand worden.

8E38FD86-D968-46F8-B7E3-3FA7E6614B51
Als hij gestreken is mag dat wel, maar alleen voor 11 uur ‘s ochtends. Grappig zoals we steeds meer te weten komen van dit soort dingen.
Santa Pola was niet erg indrukwekkend, een langgerekt dorp langs de kust met op een paar plaatsen wat strand. We konden heerlijk langs de boulevard fietsen en hebben een poos op een terras gezeten met uitzicht op zee. Daarna even naar de super.
Op de terugweg zijn we om het tweede gedeelte van het natuurgebied heen gereden en kwamen eerst grote zoutbergen tegen.

E193A76D-B05F-4653-B1D4-555AC8C14E8A   E6F8E80F-4AFB-4BE3-AE10-63B3F74693EB

Er liggen hier langs de kust een paar zoutmeren en daar wordt het zout uit gewonnen. Bijzonder om te zien welke hoeveelheden zout er in de loop van de jaren uit het water gehaald zijn.
Verderop zagen we nog wat mooie vogels  en een stukje water waar allemaal zoutkristallen in zaten.

B535994D-AC55-435E-91CA-928FE40C0941
Helemaal bruin uitgeslagen, heel anders dan wat er uit het zoutvaatje komt. Dat moet duidelijk eerst gereinigd worden voordat het voor consumptie geschikt is.

71436931-81F4-4DE9-8298-5362C00C2F51

3685CFB6-79E8-4AF9-AEAF-DC0A7FB2FC8A                     E1A24DB7-D2E4-4F52-B749-CFB82C9CFD4F

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tineke:
    13 maart 2018
    Wat een ontzettend mooie foto's maak je toch Lies! En ik geniet van je gezellige verhalen. Liefs
  2. Phieneke:
    13 maart 2018
    Wat een prachtige foto's hebben jullie gemaakt.
  3. Olaf:
    13 maart 2018
    Lekker hoor dat jullie nog even door kunnen gaan;-) leuk om te lezen
  4. Monique van veggel:
    Hoi Liesbeth

Mooi verhaal weer en even een berichtje van het koor. Jaarvergadering prima verlopen
    Veel nieuwe leden waren er. Ook veel meiden die ziek zijn . De griep is heftig dit jaar De ziekenhuizen liggen vol.
  5. Ria van kalles:
    14 maart 2018
    Ik ben er een van maar heb weer met volle teugen genoten van jullie verhaal. Goed om iemand bij je te hebben die aardig kan klussen. Top Noud!!!! Blijf gezond jongens.
  6. Marjolijn Blanken:
    14 maart 2018
    Reactie van een gezond koorlid: wees maar heel blij dat Nout zo handig is, mijn Ed zou de hele boel kapot maken! Ga zo door!
  7. Ria van kalles:
    14 maart 2018
    Sorry Nout ik had je naam verkeerd getikt..💐💐💐💐
  8. Yolande den Haring:
    14 maart 2018
    Oh ja vanmorgen op weg naar het vliegveld Alicante zag ik de vuren ook. Nu weet ik hoe dat werkt. Wij waren rond 3 uur weer thuis. In de zon op onze eigen bank. Ook weer heerlijk. Maar wat een prachtig land is Spanje en wat vertel je er goed van...
    Hier in Nederland was een stakingsdag in het lager onderwijs...gek vast voor jou. Zo'n ver van je bed show. Jullie leven in een andere dimensie....fantastisch.
  9. Truus:
    14 maart 2018
    Prachtig is dat vogels kijken! Hier kun je ook op het Naardermeer met gids in een fluisterboot. Tip voor als jullie weer in Nederland zijn. Die Nout van joubis wel handig😜