Vogeltjesdag

1 mei 2018 - Évoramonte, Portugal

29 april
Prima nacht gehad, het kwam wel met bakken naar beneden. De resten Saharazand zijn nu wel grotendeels van de camper gespoeld. Na wat studie op de kaart besloten we naar de vuurtoren op het zuidelijkste puntje bij Sagres te gaan. Cabo san Vincente.

EC14A085-5B98-42C4-AE43-7565EB2B8AF7   75FF4AE1-A6E8-4194-ACDB-AD17A5F25CE3

Na een mooie rit kwamen we daar aan en wij waren echt niet de enige. Auto’s en bussen reden af en aan. De vuurtoren staat echt op de uiterste punt , bovenop de hoog uit zee rijzende steile rotsen. De golven slaan daar met kracht tegenaan, een mooi gezicht.

CD516492-5C9B-4DD8-AC1F-3D68B3C7522ANa een halfuurtje teruggelopen naar de camper en onze tocht voortgezet, noordwaarts. We reden door een heuvelachtig landschap met dicht op elkaar staande steile heuvels. Alles enorm groen. Je kunt daaraan goed zien dat het hier regelmatig nat is. De weg was weer behoorlijk smal, maar de Portugezen jakkeren er over heen alsof het een 3baans weg is. Na een poosje kwamen we aan in Aljezure, een dorp een paar kilometer uit de kust. De huisjes van het oude dorp liggen tegen de helling aangekleefd met straatjes van maximaal twee meter breed.

2924ED52-1054-4755-B680-0936AE61AB1E   9C62183C-EB20-4822-9A30-4C7F10C5245D

Boven het dorp een mooi kasteel. Het nieuwe dorp is een halve kilometer verderop gebouwd en bestaat uit moderne gebouwen, een knots van een supermarkt, alles netjes in een vierkant met rechte, elkaar kruisende straten. Wel grappig dat verschil te zien.
Wij staan nu op een grote parkeerplaats naast de brug.

06F1086B-6256-4EF8-AC2E-2F65473971B3Toen we aankwamen stonden er vijf campers, maar vanavond zijn er een hoop bijgekomen, er staan er zeker 15. Iedereen weet dus op de één of andere manier dat je hier mag staan. In het dorpje aan de overkant van de brug wordt een feestje gevierd. Er is een gitarist bezig en er wordt gezongen. Heeft wel sfeer allemaal.
Wij gaan morgen wat noordelijker, want Ellez en Paul zijn vandaag in Portugal gearriveerd en daarmee hebben we afgesproken van de week. Gezellig!!!

30 april

A30E3F83-87C1-49AA-A43B-E71AAD7C5708   F33854AC-3004-4750-94A7-0A7C448100DA  B7B228C5-4273-426C-A0C3-C4186CCBE671
Alweer een maand voorbij. De tijd vliegt!! Heerlijk rustig geweest vannacht, totdat de vuilnisman vanochtend om halfzes met veel kabaal de parkeerplaats opkwam om de grote containers te legen. Was een beetje jammer ☺. Toch nog even gesudderd. Gelukkig was het vanochtend wel droog na een hele nacht regen. We zijn eerst op zoek gegaan naar een postkantoor om wat Portugese postzegels te kopen voor de kaartjes die ik regelmatig naar mijn moeder verstuur. Ze heeft nu al een hele stapel liggen. Daarna camper reisklaar gemaakt en weer verder getrokken. We zijn eerst oostwaarts gegaan, verder het land in vanaf de kust naar Monchique. Dat ligt in het hogere gedeelte van de Algarve. Een mooie weg naar boven. Alles kronkelt hier.

F7BB3A80-320A-477D-93FA-19399C8CD275        C27F23F5-24A6-41FD-9223-0967F51AF98A

Vandaar een hele smalle weg verder naar het noorden door prachtige landschappen. Het is een feestje hier te mogen rijden en al dat mooiste zien. Het voorjaar kleurt de heuvels in uitbundige kleuren en prachtige groen tinten. Er staan hier veel kurkbomen. Het gekke is dat ze de bast voor een groot deel van de stam pellen, maar dat die boom daar niet dood aan gaat.

4FE91385-6066-4A5D-B96E-40CB3A49C078  84FB1CC6-6584-4CCA-9682-35F8D590E7DF
Uiteindelijk beland bij een stuwmeer waar we een plekje aan de kant zochten. Aan de overkant van de weg een soort klein restaurantje waar je kip schijnt te kunnen eten. Wij hebben de maaltijd in de camper genoten met een geweldig uitzicht op het stuwmeer.

AC14CE9B-3D75-41EF-A9AA-DE46AFEB7AC2In de loop van de avond kwamen er steeds meer bestelbusjes en mensen aan. Aan de rand was iemand bezig een soort partytent op te zetten, dus Nout is maar eens gaan informeren wat er gaande was. Bleek er morgen een markt te gaan komen ter ere van de dag van de arbeid. Al die busjes zitten vol met koopwaar en vannacht
blijven ze allemaal hier en vanaf twaalf uur vannacht mogen ze beginnen met opbouwen. Daar ging ons rustige nachtje. We hebben de camper over de dam naar de andere kant gereden en staan nu helemaal alleen op een parkeerplaats. Geen idee of het mag, maar het is wel heerlijk rustig. Dan gaan we morgen als we wakker en uitgeslapen zijn wel op ons gemak naar de markt.

65B22FA8-335E-46F6-B177-E0EC55F8DAE9        84B9FD93-4444-45D8-9C81-DC86D2BFC871

1 mei

C93EF229-ADD8-4F0B-8B1B-E30A1A61C3DC
Toen wij net wilden gaan slapen hoorden we een auto de parkeerplaats opkomen en naast onze camper stoppen. Dat gaf toch even een raar gevoel.

C75A0E89-AB72-4CE7-9BE5-7288CADB685B

Later bedachten we dat het waarschijnlijk de politie is geweest die regelmatig controleert, het slaapt alleen wat onrustig. Vanochtend na het ontbijt maar eens even bij de markt gaan kijken. Het stond inderdaad vol met kraampjes met allerlei koopwaar. Nout heeft hier zijn olielampje met zonnecel gevonden waar hij al zo’n tijd naar op zoek was. Het is maar goed dat we gisteravond verkast zijn, het is vast niet rustig geweest vannacht.
Na de markt teruggelopen en vertrokken. Doel vandaag is Evoramonte, daar staan Ellez en Paul op de camping. Vandaag weer heel wat  “witte” weggetjes gereden door uitgestrekte natuurgebieden. Smalle wegen, maar bijzonder weinig verkeer op de weg. Dat was heel fijn, want vandaag zagen we telkens mooie vogels die ik dan vervolgens weer op de foto probeerde te krijgen.

5DD4E00F-5E70-4299-B54B-BC8A0D96885F  18B766E1-38B0-4C1F-B1DB-487E832F4670

Dan stonden we rustig 5 minuten midden op de weg stil. Maar dat was dus geen probleem. We reden langzamerhand de heuvels uit en kwamen in heel licht glooiend landschap terecht met veel weilanden. Mooie vergezichten, piepkleine dorpjes. Tegen vijf uur kwamen we op de camping en troffen daar Ellez en Paul. We hebben gezellig aan de borrel en de maaltijd gezeten. Leuk om vrienden zo hier te ontmoeten.

1DE44FB5-F453-4949-9738-F49A0A0B6A7C    8C57CAA6-DE01-4721-884F-2DB80C1EFE95  577BA176-6645-4267-99D3-2C232C8C914B            954D0148-099C-4D3E-8A4F-E75A4F6F42B9

1. Truus:
    Top👍
  2. Joop & Carla:
    2 mei 2018
    Al weer zo'n mooi reisverslag.
    En wat een fraaie foto's.
    De vogeltjes ga ik voorleggen aan het forum. De bijeneter is duidelijk. De roofvogel en het lichtbruine beestje moet ik "uitvogelen".
  3. Ria van kalles:
    2 mei 2018
    Wat leuk om vrienden te ontmoeten. Want met zo,n lange reis ben je toch heel veel saampjes, ook leuk natuurlijk maar het is ook wel weer gezellig om met iemand anders te kletsen drinken eten en lachen. Ga vooral door met genieten. We hebben een koude en natte week achter de rug, maar.......het weer wordt weer beter gelukkig. As, zaterdag mogen we gaan zingen in een verzorgingshuis in Utrecht. Hoop dat het beter gaat dan afgelopen maandagavond, dat was echt een puinhoop. Maar Liesbeth je weet het een foute generale is bij ons niet onbekend toch!!!!! Zaterdag staan we ons mannetje ( vrouwtje) wel weer. Gaan jullie maar lekker door met de reis en geniet vooral van elkaar.👍🤗😎.

Liefs Ri ja.
  4. Saskia:
    3 mei 2018
    Naast je pennenvruchten geniet ik vooral van je prachtige foto's. Ik reis gewoon een beetje met jullie mee op deze manier. Vooral ermee doorgaan. Leuk dat jullie reis af en toe even "verstoord" wordt door de komst van vrienden. Blijven genieten, hoor! Doe ik het ook.