Voorbereiding

4 februari 2018 - Houten, Nederland

4 feb
Spannend nu het vertrek zo nadert. Zaterdag de camper opgehaald bij de dealer. Er zijn wat kleine aanpassingen en reparaties gedaan. Een paar stopcontacten erbij, de spiegels vastgezet en een lpg installatie om op te koken en te verwarmen. Dit hebben wij besloten na onze vorige reis in november, toen wij erachter kwamen dat het lastig is om je Nederlandse gastank in het buitenland te laten vullen. Nu kunnen wij met de diverse bijgeleverde koppelstukken overal in het buitenland lpg tanken.
En wat is er een hoop uit te zoeken en te regelen voor je weg kunt. Natuurlijk moet er iemand gevraagd worden voor de post en de planten. Wij hebben schatten in de straat en naast ons wonen die dat wel willen doen. En een kanjer van een zoon die regelmatig het huis en de post even zal controleren. De belasting moet geregeld, de volmacht voor het stemmen, de apk, de verwarming, een nieuwe watermeter, een paspoort, de hond naar de dierenarts en nog veel meer.
Het ziet er naar uit dat het koud gaat worden tijdens onze reis naar het zuiden, dus misschien toch maar een extra warme trui mee….

5 feb
Vandaag even afscheid genomen van mijn moeder. Ze wist het nog precies van de camper. Heel bijzonder, in aanmerking genomen dat zij de meest recente gebeurtenissen vergeet. Maar dit vindt ze leuk. We hebben een geanimeerd gesprek gehad over hun reizen vroeger en onze plannen voor de komende maanden.
Vandaag de eerste spullen in de camper gelegd. Eindelijk al die doosjes en mandjes van de planken in de garage kunnen halen. Soms nog een hele verrassing wat ik daar de laatste maanden had ingestopt…
De keukenkastjes ingericht en een plekje gemaakt voor de nieuwe oven. Ik verheug me erop om onderweg allerlei lekkere dingen klaar te kunnen maken. Ik ben benieuwd of we het totaal gewicht van de camper binnen de perken kunnen houden. We hebben al op veel zaken beknibbeld om maar niet te zwaar te worden. Het zal lastig worden met twee fietsen, twee halve golfsets, bergschoenen, een kist met snoeren, tafel en stoelen en een heleboel hondenvoer😊😊. Morgen voor het eerst naar de weegbrug…
 Nout heeft vandaag de geprinte Nederlandstalige handleiding van de camper laten inbinden. Dan  kunnen we alles vinden. Nu nog de uitdaging om de printer gekoppeld te krijgen op de ipad, zodat wij op locatie de activiteiten en bezienswaardigheden kunnen uitzoeken en daar zonodig een print of kaart van maken.
Vanavond afscheid genomen van mijn koor. Zoveel lieve en hartverwarmende reacties gehad. Ik zal het koor gaan missen, maar zal wel contact blijven houden door mail, app etc. Dan hoop ik ook terug te horen hoe het hier gaat in Nederland. Dat geldt natuurlijk ook voor alle andere mensen die regelmatig een mail van  ons zullen ontvangen.

6 feb

Vanochtend bij oudste zoon Eric in Rotterdam op bezoek geweest. Was heel gezellig.
Terug thuis nog wat dingen verzameld die mee moeten. De planten allemaal op een grote plank voor het noordraam gezet. Lekker licht en gemakkelijk voor degene die de planten water geeft.
De rest van de middag nog even goed gekeken naar de theorie examens van het  C1 rijbewijs. Morgen moeten we examen doen. Spannend. We hopen dat we niet de meest lastige vragen krijgen.
Op tijd naar bed vanavond…

7 feb
Een pittige dag vandaag. Vanochtend om 8.00 bij de fysio om die knoop in mijn heupspier nog een keer los te laten maken. Hoop dat het voldoende geweest is. Daarna door naar het CBR om theorie examen voor het groot rijbewijs te doen. Het zit nl. zo: met je B rijbewijs mag je tot 3500kg besturen. Op de kentekencard van de camper staat een gewicht van maximaal 3495kg. Niets aan de hand zou je denken. Nu is het zo dat onze camper een basisgewicht heeft van 2940 kg. Daar moet dan bijgerekend worden ;een luifel, de diesel, water, twee fietsen, twee golfsets, de inventaris, de dagelijkse voorraad, een hond van 15 kg met minimaal 15 kg eten erbij en dan wijzelf nog. De kans dat je ruim boven die toegestane 3495 kg komt is vrij groot. Nu hebben wij waarschijnlijk een camper die best wat meer gewicht kan dragen. Dat kan je bij de RDW ook laten omzetten, alleen moet je dan ook een ander rijbewijs hebben. Vandaar dat wij het traject van een groot rijbewijs hebben ingezet. Vanochtend zijn we beiden geslaagd voor de theorie, de medische keuring was al in orde, dus van de zomer willen wij de praktijk gaan doen. Dan kunnen wij na omzetting door de RDW met een groter gewicht rijden . En dat is wel prettig, dan hoeven we ons niet meer bij alles af te vragen hoe zwaar het is en of het wel meekan. Vanmiddag trouwens even bij de weegbrug geweest. Toen wogen wij ingepakt en wel maar 3440kg. Dan moet er nog wel water en diesel bij en de hond met eten. Maar alles bij elkaar geen gek startgewicht.
De rest van de dag bezig geweest met allerlei afwerkklusjes en schoonmaken. Vanavond kwam Jelmer nog even eten om de laatste zaken door te nemen. Gezellig. Later nog even bij de buurtjes geweest om afscheid te nemen. Zij gaan over een week weer naar Curacao, dolfijnzwemmen voor Emily. Leuk  om de blog te gaan lezen.
Morgenochtend vertrekken. Benieuwd hoe we het gaan ervaren zo’n lange tijd weg…