Middeleeuwse markt

3 februari 2019 - Orihuela, Spanje

31 januari – Orihuela
Vanochtend allerlei leuke tips voor fietstochten en wandelingen gekregen van onze gastvrouw. We kunnen hier nog wel een poosje blijven als we alles willen zien hier. We zijn eerst maar eens op zoek gegaan naar een bakker. Dat is een stukje door de boomgaarden fietsen en daarna een smal, geasfalteerd weggetje op. Een stukje verder kwamen we bij wat huizen en één groter gebouw. Aan de buitenkant was niets te zien van een bakkerij, maar we hadden al gehoord dat we op de bel moesten drukken. Als je daar binnenstapt sta je meteen in een hele grote bakkerij waar brood gebakken wordt voor de horeca, maar ze verkopen het ook aan de mensen in de omgeving. Grappig om zo ineens in een bakkerij te staan. Het rook er in elk geval heel lekker.

5598BFCA-A7A0-45F0-8434-CD4D790CB921

44ACF981-C76A-4BE6-9EB0-7CCA00737BEB

Daarna verder op weg naar de zogenaamde winkel van Sinkel. Er is geen echte supermarkt in de directe omgeving, maar daar zouden we ook wel boodschappen kunnen doen volgens de verhalen. Aan de buitenkant ziet het er uit als een tuincentrum, ze verkopen dan ook planten en boompjes. Van binnen is het een grote loods waar allemaal lundia stellingen staan propvol met allerlei artikelen. Er was een “foodafdeling” met groente, vlees, brood, vis en honderden potjes, pakjes en dozen en schoonmaakmiddelen. Maar daarnaast ook gereedschap, schroefjes ed. verf, kleding, huishoudelijke artikelen, cadeauartikelen, een halve drogisterij……écht een winkel van Sinkel. We hebben ons ogen uitgekeken. Leuk dat er in zo’n gewone loods een heel warenhuis schuilgaat.  Na deze leuke ervaring hebben we onze fietstocht vervolgd. We hebben een prachtige tocht gemaakt door het dal. Dat is vrij breed hier, een mooi stuk tussen een paar bergketens in.

4C90FBA3-2EEB-438C-B72F-96270A422CD04AF56BA4-0FBD-4CB5-9ECB-113948F8005E77651765-E988-4713-9424-B47FB4AF9064ED3F7909-71B5-4B54-8C16-887FFBA3A8A9

Er zijn enorm veel citrusboomgaarden. Van onze gastvrouw hoorden we dat zij twee keer per jaar “water kopen” voor hun boomgaard. Dat houdt in dat zij dat op een kantoortje aanvragen en dat er dan boven op de berg een klepje opengaat van het irrigatiesysteem waardoor zij hun kanaaltje bij de boomgaard een uur lang vol water hebben. De boomgaard wordt dan helemaal blank gezet en daar moeten de boompjes het dan een half jaar mee doen. Als je dat weet zie je opeens een hoop boomgaarden met een laagje water erin. De eerste bloesems komen al weer uit, het ruikt zo lekker.

CE622830-1387-436F-A37D-8FAEAFF32967FD172799-995F-4CCA-811D-C7BA7F1325B5

1 februari – Orihuela

A6F5EC3B-2C2C-4869-9ABD-71F5865611F34F5DEC9A-F9F3-407C-A39E-FD8EE04A9A45

We hadden gehoord dat vandaag een driedaags middeleeuws feest zou beginnen in Orihuela, voor ons een goede reden om weer op het fietsje te stappen. Na een half uur fietsen om de berg heen kwamen we in Orihuela meteen de kamelen tegen. Ze stonden bij de poort te wachten tot de optocht zou starten. Die begon een half uurtje later en toen zaten wij net op een terras aan de koffie op de eerste rang. Door de versierde straten kwam een bonte stoet middeleeuws verklede mensen aan. Muziekmakers, danseressen, werkvolk, een man met roofvogels en natuurlijk de kamelen.t Was grappig om te zien hoeveel werk ze ervan gemaakt hadden.

12063027-B916-4AD8-AA0B-FAD28CEF29094191328B-68FC-47C6-88F5-B7D0103C97F43BCC727B-9A42-4E25-8746-6A01C2DD48987F2F9D77-AB3C-481B-9672-864826036B3A5BEE094F-BF29-4553-AE56-3A66CB856320

De stad zag er mooi versierd uit, overal vlaggen en verder stonden er wel tweehonderd of meer kraampjes in de smalle straten met de meest uiteenlopende koopwaar. Veel sierraden , speelgoed, mooie ertsen, houten speelgoed, kaarsen en heel veel snoepgoedkramen. Ook werden er oude ambachten beoefend, er stond een smid, een schoenmaker een glasblazer, een bakker had zijn houtgestookte oven meegenomen. Ook was er een tarotkaartenlegger in een klein waarzeggerstentje. En natuurlijk heel veel tentjes waar je iets kon eten en drinken. We zijn op ons gemakje de hele stad doorgeslenterd en hebben ongelooflijk veel gezien. Het was ook aardig druk. Groot was onze verbazing toen wij terugliepen dat zelfs de eigenaren van veel kramen gewoon met siésta waren. Een grote lap om de koopwaar en tent gewikkeld. Dat hadden we niet verwacht. In het centrum hebben we bij zo’n tent wat gegeten, want lopen maakt hongerig😊😊 . Daarna  weer op de fiets terug naar de camper. Het was alles bij elkaar een dagvullend programma.

B42538A9-FE7B-4758-B08F-6957B06D2B248A721819-4F4D-4A38-807E-831B32D073D2

2 februari – Orihuela
De wind is weer aardig opgestoken, t kan hier aardig spoken zo tussen de bergen. Toch vandaag maar gaan wandelen, want die berg die hier achter staat lokt ons wel. Vanaf de camperplaats lopen we tussen de boomgaarden door omhoog. We lopen door een tunnel onder een grote weg door en klimmen dan verder. Na een half uur houden de boomgaarden op, ook de brede weg houdt op en gaat over in een smal paadje. De route staat goed aangegeven met geschilderde vlaggetjes op de stenen. We stijgen verder door een grote kom en hebben door de naaldbomen heen zicht op hoekige rotsen.

B68545AE-E7AF-4CA7-85AF-FFB268124438483825AB-2D4E-45DB-A325-BB0AD2DA11F8

Na anderhalf uur hebben we de bergkam bereikt en waaien we bijna uit ons hemd. De wind is hierboven een stuk harder dan beneden. Na de boterham lopen we een stuk verder de kam op. Prachtige weidse uitzichten hebben we vanaf de kam het dal in. We kunnen goed zien dat de dalen breed zijn en de bergen en bergkammen staan er los in, dat maakt het gebied ook zo leuk om te wandelen en te fietsen. De bedoeling is om een eind verder over de kam te lopen en dan een andere route naar beneden te nemen. Het lopen over de kam is pittig en schiet  niet zo erg op en de wind maakt het er ook niet gemakkelijker op. Na een uur besluiten we om maar terug te lopen, we zijn niet zo vroeg vertrokken vanmiddag en willen graag nog met licht terugkomen op de camperplaats. De terugweg gaat een stuk gemakkelijker , we zijn al weer snel op de kruising waar we bovenkwamen. Vandaar verder naar beneden.

6A3E302D-EB8E-4795-8807-BB0C73FAF9C0363D835E-1A4E-4222-BA75-D86669684083

Op een helling tegenover ons zien we door de lichtinval een natuurlijke poort, er ligt een groot rotsblok in, mooi om te zien. Tegen zes uur zijn we weer terug bij de camper, de km teller staat op 17 km. We hebben ons best weer gedaan.

3 februari – Orihuela
Een lekkere rustige zondag. Het waait nog steeds erg hard, t is behoorlijk fris, dus het is niet zo uitnodigend om naar buiten te gaan. Maar een hele dag in een camper zitten is helemaal niets. En wat bewegen is altijd wel prettig. De wandelschoenen aan en tussen de boomgaarden en akkertjes onze weg zoeken naar het dichtst bijzijnde dorp in de hoop daar een kroegje te vinden.

4F314A43-324B-44FE-A5DF-2F2FEC0D250B

Natuurlijk lukt dat weer, al waren we er bijna voorbij gelopen. Van buiten zag het er ook niet uit met een verlopen en afgebladderd opgeblazen speelhuis, wat rommel op een parkeerplaats en een ingang onder een soort plastic tent. Van binnen was het verrassend ruim. Een grote zaal onder het plastic en binnen nog twee zalen. Er was ruim voldoende aanloop. De voorgenomen kop koffie mondde uit in een lekkere maaltijd , we hebben heel gezellig zitten eten. Daarna weer terugwandelen naar de camper. Onderweg hadden we een mooi uitzicht op de bergkam waar we gisteren liepen en we hebben even trots staan kijken naar het topje waar we gisteren op stonden.

92A90C08-2882-421A-BAE7-2D78618DD1E1

Toch best wel een eind.Lekker uitgewaaid zo.  Vanmiddag lekker gelezen en vanavond een keertje tv gekeken, dat was ook wel weer een keertje leuk, hoewel we het eigenlijk niet missen.

1. Saskia:
    4 februari 2019
    Het is en blijft een meereisverhaal. Toch altijd weer leuk te zien dat jullie, ondanks de wind, toch veel blauwe luchten hebben. Heb je van al die mandarijnen, citroenen, e.a. vruchten al jammen gemaakt? Gaat dat met je spalkvingertje?
    Nou, blijf genieten, dan geniet ik met jullie mee vanuit een winters kikkerlandje.
  2. Tilly hofsteden:
    4 februari 2019
    Wat een leuke markt je kijkt daar zeker je ogen uit en dan dat winkeltje zet mij daar ook maar een dag neer en een gekke vogel zo hoog op zijn poten die verdiend een schoonheidsprijs nou liesbeth weer een prachtig verhaal en foto's
    geniet nog van alles dan genieten wij van jou verhalen
    Gr tilly
  3. Janny van Hilten:
    4 februari 2019
    Heerlijk om je schilderachtige verhaal te lezen! Alsof ik een beetje met je meereis😀😘😘
  4. Ireen:
    4 februari 2019
    Ohh die markt.. dan had ik graag mee een rondje gedaan. Mooi om naar de die bergkam te kijken, als je erop bent geweest!!!!
  5. Yolande den Haring:
    4 februari 2019
    Dat van dat watergeven aan de boomgaarden 2 keer per jaar had ik nog nooit gehoord. Je blijft een onderhoudende juf Lies, wij leren veel van jou verhalen! Jullie hebben een gezonde life style en zo....maar flexitariens zijn het nog niet he die Spanjaarden!
  6. Truus:
    5 februari 2019
    Wat maken jullie toch leuke dingen mee!!
  7. Monique van veggel:
    5 februari 2019
    Heerlijk die verhalen van jou. Update 10 maart. De kaartverkoop gaat super repeteren ons gek op somebody to love.. En we zien er naar uit.