Wandelingen

14 februari 2019 - Simat de la Valldigna, Spanje

9 februari – Altea
Vanochtend genoten van het lekkere weer en bij de camper wat gelezen. Vanmiddag toch maar even actief geworden en aan de wandel gegaan. We liepen vanaf de camperplaats een stukje de berg op en kwamen een geitenpaadje tegen wat iets verder het dal inleidde. Dat hield op een gegeven moment op, maar we konden wel verder tussen de boomgaarden door. Een stukje verderop ontdekten we het klein waterbassin waarover onze gastheer had gesproken. Helemaal ingeklemd tussen het riet. Daarna zijn we wat hoger op de helling weer teruggelopen naar de camper .

737D9FBA-BBF7-4EA7-A8AE-79E5D41D8FEF

Het was even zoeken naar een behoorlijk pad, en halverwege moesten we toch weer dwars over de helling en een akker lopen om weer in de goede richting te komen. Uiteindelijk het juiste pad gevonden.

10 februari – Bellús
Na een luie zondagochtend met het krantje in bed toch maar de camper rijklaar gemaakt. Afscheid genomen van onze gastheer – en vrouw. Toch bijzonder dat zoveel mensen op latere leeftijd beginnen aan een droom en dan een huisje met boomgaard kopen en daar een camperplaats beginnen. Wel moedig.
We beginnen nu zo langzamerhand naar het noorden te kruipen. We willen natuurlijk zo lang mogelijk genieten van het lekkere weer, dus we gaan nog niet al te ver. Vanaf Altea rijden wij van de kust weg de bergen in over een prachtige weg met veel kronkels en uitzichten.

5ECC63A2-9673-4D4B-A53C-13FB055CB96CC69142CC-022F-4E2E-8237-9CC6B7F8AA58

Eerst komen we langs voor ons bekende stukken, Polop met de oude graven en Guadelest, de vesting hoog boven op een rots. Vanaf daar vervolgen we onze weg. Wij rijden een enorm stuk door een langgerekt dal, eigenlijk met de berghelling mee. Onderweg zien we een paar dorpen, alle huizen lijken wel tegen elkaar aan geplakt, zo compact zien die dorpjes eruit met allerlei verschillende kleuren daken en de kerk in het midden. Verder eindeloos veel boomgaarden met bloeiende amandelbomen. Ik kan er maar geen genoeg van krijgen.

2A2B6710-716E-4AED-BDAC-76B104A39E1AE95E5534-9B97-41FD-8268-20F7F398B7317A37FFF2-F702-461A-9F04-21C8AC181008D87EF3C3-CF4E-4249-8536-8F2B9E86BBEF

Zo mooi. Aan  het eind van het dal, na een dorpje een kleine pas, waarna je uitzicht hebt op het volgende dal. Dat is een vrij breed dal met diverse dorpen en steden. Ons doel is een plekje bij een stuwmeer. De tomtom stuurt ons door een dorpje met supersmalle straatjes, maar later blijkt dat je er ook over een normale weg kunt komen. Het is een hele ruime parkeerplaats met rijen boompjes tussen de plekken in ,onderaan de stuwdam ( we hadden eigenlijk op meerzicht gerekend😄😄😄) vlakbij het zwembad. Dat is nu natuurlijk niet in gebruik. Het hele gebied hier omheen is recreatiegebied met diverse wandelpaden , uitzichten en zitjes ongeveer een kilometer buiten het dorp.

0286D702-F855-47B1-8CEF-C123F12A0463EDC69573-34E1-42CB-9561-EEC833AA2D7A

Er is een loosplek en we kunnen water tappen, dus helemaal prima. Eigenlijk moet je je eerst in het burgerhuis melden om daar €2 te betalen, maar op zondag zijn ze natuurlijk niet open. Ook schijnt het in de winter gratis te zijn. We gaan morgen even informeren, want als het meezit hebben ze daar een goede wandel/ fietskaart. Er staan nu 9 campers, dus lekker rustig een eind uit elkaar.We hebben vanmiddag al een klein stukje gelopen, zijn even de dam op geweest om van het uitzicht te genieten.Volgens ons staat het water heel laag in het stuwmeer. Wel was er een buis open waardoor water geloosd wordt op een klein riviertje.  Een mooi gezicht. Ook al een paar watervogels gespot.

11 februari – Bellús
Vanochtend eerst maar eens op zoek gegaan naar het gemeentehuis. We fietsten over een kleine markt waar geen enkele klant te bekennen was. Frustrerend lijkt me dat. Een klein stukje verder was het gemeentehuis. We hebben ons daar netjes aangemeld en betaald.

F64BCC2B-715E-4273-BEB9-ECD391549BBD647FC797-D935-4184-94A3-F72BD4C0F7FA

We kregen een leuke kaart van de omgeving mee. Die zaten wij in het café te bestuderen toen de eigenaar kwam aansjouwen met een prachtig bergenboek van de omgeving met allemaal pittige kletterroutes erin. Ik vroeg hem of een bepaalde wandeling mogelijk was, maar hij begreep mij niet helmaal en kon ons ook niet duidelijk maken wat hij wel bedoelde. Toen liep hij de deur uit om even later terug te komen met de leerkracht van de tegenoverliggende school, die net op het plein aan het pauze houden was. Zij sprak Engels en kon ons vertellen wat de eigenaar bedoelde. We raakten met haar aan de praat en toen Nout haar vertelde dat ik ook in het onderwijs had gezeten nam ze ons mee om de school even te laten zien. Er zitten 30 kinderen op de hele school, per klas tussen de 6 en 8 leerlingen. Elke week komen er gespecialiseerde leerkrachten voor muziek, gym en handvaardigheid. Ook was er een speciale leerkracht die aan leerlingen die dat willen godsdienstonderwijs geeft. Veel herkenbaars natuurlijk, behalve dat leerlingenaantal, net een huiskamer. Ook vertelde ze dat de leerkrachten niet zelf solliciteren, maar hun plek toegewezen krijgen door de staat. Alleen bij de duurdere privéscholen kan gesolliciteerd worden. Dat is toch heel anders dan bij ons.

21A43D3C-0A78-4CEE-AE38-DCE80717393F

6737F097-85D3-4029-8617-D0C620EAE9BA63D0CC0E-E422-4034-BCC4-EDECA96B7442

Hierna zijn we aan onze fietstocht begonnen. We hadden bedacht om het meer heen te rijden en daarbij een hoop kleine dorpjes te bekijken. We zijn helemaal in deze opzet geslaagd. Veel dorpjes gezien, soms met een leuke versierde straat, als het meezat een café ( als dat niet net gesloten was ), fietsend over leuke smalle landwegen. Het landschap is hier licht glooiend, dus we hoefden niet al te hard te trappen, al kwamen we soms kloven tegen van dertig tot veertig meter diepte. Een bijzonder gezicht die onverwachte laagtes in het land. Vaak met een akker of wijngaard, ligt natuurlijk lekker beschermd. Was weer een leuke dag.

50525B55-FD7B-4D1A-A300-BBE11C5BEE4AD992E7FC-2C77-479F-BB1E-6552E15580A0

12 februari – Bellús
Op het kaartje wat wij bij de gemeente hadden gekregen staat een leuke wandeling. Hij voert over een brede grindweg omzoomd met metershoog riet met een grote bocht om het dorp. Daar vandaan voert een pad de bergen in.

9530F689-74D7-4DDF-AEC4-21F4C6AAB1950087A33E-0FF5-4FDF-BE8D-1C7D38DEA143

Onderweg staan er diverse panelen met informatie. Het pad waar we over lopen is eigenlijk een heel oude waterleiding die al in de middeleeuwen is aangelegd. Toen al werd er hier aan waterbeheer gedaan met dammen en kanalen. Het water werd vanuit de bergen vervoerd naar het 10 km verderop gelegen stadje Xátiva. Heel knap hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Ook nu speelt dit gebied een belangrijke rol in de watervoorziening, er liggen allerlei dammen in de beek en overal zijn mogelijkheden om water tegen te houden of door te laten met schuiven. Halverwege krijgen we zicht op imposante rotsformaties. Er lopen hier talloze klimroutes omhoog en we zien inderdaad allerlei mensen aan touwen tegen de rotsen aangekleefd zitten. Mooi om te doen. Iets verder zien we de eerste grot waar dit pad naar toe leidt. Er zijn sporen gevonden uit lang vervlogen tijden, 5000 tot 7000 jaar geleden. Ook schijnen er grottekeningen gevonden te zijn, maar daar is niets van te zien.

AA912923-50A8-4604-9830-CF347F5CB1BB6427E492-3D7D-42CA-8703-8E90E4A2E5C5ED64DD18-8B5C-4B9A-97D8-92D79A6B1FDE

Wel een bijzonder idee dat er zo lang geleden ook al mensen hebben rondgelopen op dit stukje berg. We lopen door naar de tweede grot, maar zien daar niets meer dan bij de eerste. De wandeling in zijn geheel is wel erg leuk om te doen. Terug lopen we langs de rivier over een klein paadje tussen de metershoge rietmuren door. Wel spannend om te zien waar je uitkomt. Enige teleurstelling was dat de enige kroeg die dit dorp rijk is vanmiddag toen wij zin hadden in wat te drinken niet geopend was.😄😄 Gelukkig hadden we in de camper nog voldoende voorraad.

13 februari – Simat de la Valldigna
Vanochtend op ons gemak bedacht wat we vandaag zouden gaan doen. We vonden het wel een goed idee om naar het 10 km verderop liggende stadje Xátiva te gaan. Daar zijn wat grotere winkels, goed voor de voorraad. Daarna zouden we wel weer verder zien. Onderweg zien we een langgerekte heuvelrij met een enorm kasteel en allerlei verdedigingsmuren. Vorige week hadden we dat al uit de verte gezien en zeiden al tegen elkaar dat het net de Chinese muur leek. Nu we dichterbij zijn blijkt het te  gaan om het kasteel van Xativa met de bijbehorende verdedigingsmuren. Het zijn echt honderden meters muur daar boven op die berg. Imposant om te zien.

705F1C74-6A21-4078-B30C-C3809D789E1ECBCD0E3C-B527-498D-93A1-BB69BEE2268EB3E0447A-EE08-4BAD-93C4-51665EA53E09B42C809A-022E-4A4A-A5BC-72D413E1A942

Na de boodschappen hebben we een poos bij de Mac gezeten, vier dagen geen internet en je loopt hopeloos achter met alles😂😂😂. Daar dus even uitgebreid gebruik van gemaakt. Tegenover de Mac zat een enorme winkel van Sinkel, dat is hier over het algemeen een Aziatische winkel met van alles en nog wat. We hebben daar naar kacheltjes gekeken. Er waren er een paar die er wel op leken, maar het net aan  niet werden. Daarna besloten we door te rijden naar een volgende camperplaats, een half uurtje verderop. Hier moet een mooi klooster staan wat we graag willen bekijken. De rit er naar toe was weer prachtig, door de bergen met veel bochten en op het hoogste punt een geweldig uitzicht over een dal helemaal naar zee toe.

EA289CFD-2402-4FE1-A118-40920E0559345644BF84-0604-463D-B135-68BF278A16AC

Aan het eind van de middag hebben we de camperplaats gevonden aan de rand van het stadje. Er stonden al een stuk of 15 campers, de plaats is nu zo goed als vol. Er zullen morgen wel meer mensen het klooster willen bezichtigen.

0AB3BAD2-09E8-4618-BFF8-A5D69161E5893811FAAE-CD70-401D-844C-7FC298179555

1. José Bastiaanse:
    14 februari 2019
    Hoi Liesbeth. Wat heerlijk om zo van de zon en mooie omgeving te genieten.
    Gelukkig hebben wij vandaag ook het lentegevoel gehad maar met jullie mooie fotos is het toch wat echter!
  2. Truus:
    14 februari 2019
    Wat een leuke verhalen weer. Het bezoek aan die school vond ik ook erg leuk.
    Prachtige foto’s. Ik had er ook geen idee van dat er zoveel pensionada’s met een camper onderweg waren.😜
  3. Yolande den Haring:
    14 februari 2019
    Wat is vakantie toch heerlijk, weg van al het geneuzel, weg van de geijkte paden. Nieuwe ervaringen opdoen, leven in het nu! Geweldig hoor.
  4. Ria van kalles:
    14 februari 2019
    Hoi Liesbeth en Nout. Wat is het leven toch prachtig om geleefd te worden zoals jullie het op dit moment beleven. Fantastisch!!!En Wat mooi beschreven het voelt of je erbij bent ga lekker door zo. Liesbeth we zien je toch nog wel een keer terug op het koor??? Het is hier ook lente. Liefs ikke.
  5. Tilly hofsteden:
    15 februari 2019
    Wat lief dat stelletje bij de boeiende boom weer een mooi verhaal ook van de school
    en de omgeving ook fantastisch en dan die zo'n heerlijk
    geniet nog van alles Gr tilly