Concert

26 november 2018 - Deltebre, Spanje

24 november – La Guardia dels Prats
Wat een verschil met gisteren was het wakker worden vandaag. Heldere hemel, strakblauwe lucht, maar nog erg koud vanochtend. Toen we opstonden was het 3* in de camper en dat is erg fris om met je blote voetjes uit bed te stappen. Maar gauw het kacheltje aangezet, dat helpt wel wat. De zon heeft hier nog echt kracht. In de zon en uit de wind is het echt heerlijk. Je merkt dat het hier ook winter aan het worden is als je uit de zon bent, of als er een heel gure wind opzet.
We hadden gisteravond uitgezocht dat een klein dorpje op 5 km van hier, Montblanc, erg mooi moet zijn. Dus na de koffie maar op de fiets gestapt. Het is inderdaad een mooi  middeleeuws stadje. De muur is in zijn geheel nog bewaard gebleven met alle torens die erbij hoorden.

8CF63FE2-2718-4F12-8676-B44FB5472D4F  F6BD2FD3-30DB-4B56-B560-65A0F71826B4  77A99B20-B83B-4F43-93F9-CF41D5B70DEB   5C609A78-06F2-496E-B069-07A467341E94Een aantal van die torens zijn bewoond. Heel grappig om te zien. Natuurlijk overal heel smalle straatjes, veel oude gebouwen en kerken. Na wat omzwervingen kwamen we op een pleintje uit waar in een rondje wel 9 verschillende cafés zaten. Dat alleen al geeft aan dat er hier aardig wat toeristen moeten komen, anders zouden al die zaakjes niet kunnen bestaan. Daar heerlijk in de zon aan de koffie gegaan. Wat een luxe!! Op een trappetje naast de kerk ook al in het zonnetje onze lunch opgegeten.

E2706C2E-8462-4FA4-B0EE-817AFE3649E9  E74D2976-7B1B-4FBF-B663-B17644281684  96E08C35-79BB-4387-A6C8-01FE9F6A9937

Halverwege onze trip kwamen we bij een kerk waar ze binnen met stoelen en geluidsapparatuur aan het sjouwen waren. Even gevraagd wat er ging gebeuren. Er zou vanavond een concert zijn. Dat heb ik terug bij de camper eens even uitgezocht. Het is een gratis concert ter ere van Santa Cecilia en het zou om 19.00 uur beginnen. Eigenlijk leek het ons wel leuk om dat te gaan zien. We hebben in het restaurant waar we nu in de wei staan even een hap gegeten en zijn toen weer op de fiets geklommen richting Montblanc. Wel weer donker langs de weg. Gelukkig doen de fietslampen het goed. De kerk was zowaar lekker warm gestookt en  zat uiteindelijk helemaal vol. Het orkest was een groot blazersensemble van ruim 30 overwegend jonge mensen die ter verhoging van de feestvreugde allemaal een hoedje hadden opgezet.

DAEBFE6D-AC89-4228-99AC-EF3704ECAD78  652F7E14-1695-459C-B2EA-F177B241D416

Het was leuk om te zien en te horen hoe zij met enthousiasme een aantal musicalnummers ten gehore brachten. Het klonk natuurlijk ook wel lekker in die kerk. Van de toespraak hebben we niet veel begrepen, maar we hebben wel een leuke avond gehad.

25 november – Reus

B0D54A1D-5133-481C-AB7D-BB4E9C4950B1  D858803A-700F-48AD-AA78-486BD17EAECA
We stonden vannacht weer alleen op dit leuke plekje. Heerlijk rustig. We zijn vandaag eerst naar een groot kloostercomplex gereden, Monastir Poblet. Grote robuuste gebouwen. De kerk was uitermate sober. Bijna geen versieringen, grote steenblokken , hoge toren en zo hier en daar een glas-in-lood raam. Duidelijk dat de mens zich hier nietig moet voelen en vooral niet afgeleid mag worden van zijn taak het geloof te belijden.

747F93DC-6A98-4B5E-A82B-C24AEFB9BB8D  DFFDBDFC-4B96-4EC1-8E6F-785DE3C88D42

Aan de zijkant bij het altaar was een koor bezig met zich voor te bereiden. We waren benieuwd wat er verder zou  gebeuren en zijn even blijven zitten. En inderdaad , na wat klokgetinkel begonnen ze te zingen. Dat klonk natuurlijk prachtig. We zijn een kwartier blijven luisteren totdat de dienst echt begon. Toen zijn we maar opgestapt.
We hebben een uurtje gereden naar Reus, de geboorteplaats van Gaudi. Hij heeft hier zijn jeugd ook doorgebracht en op school gezeten. Vanmiddag een fietstoer door de stad gemaakt om o.a. zijn geboortehuis en school te zien. Daar is natuurlijk niets bijzonders aan te zien. Zijn geboortehuis waren we al voorbij gefietst, hebben we echt even moeten opzoeken. Een gewoon woonhuis in een gewone straat. Er hing alleen een groot bord bij de deur, maar dat hadden we dus in eerste instantie niet gezien. Wel kwamen we in het centrum een ijsbaan tegen. 8A80066E-A73F-4C1A-9338-040F03AAFC99
We staan nu midden in de stad op een grote parkeerplaats waar 4 plekken voor campers gereserveerd zijn. Er is verder niets, dus zo fijn dat we zelfvoorzienend zijn...
Morgen willen we naar het Gaudicentrum, daar staan we nu miet zo ver vanaf. Ben erg benieuwd.

26 november – Deltebre
Het is maar een kwartiertje lopen naar het Gaudihuis, we zijn er ruim voor openingstijd. Vriendelijke dames achter de infobalie. We krijgen een koptelefoon mee, de verhaaltjes begint te draaien als je een nieuwe ruimte binnengaat. Heel interessant allemaal om te zien hoe hij zijn inspiratie uit de natuur haalde en wist om te zetten naar architectonische pareltjes. Met zakjes zand aan lijnen gehangen vanaf een getekende basis wist hij zichtbaar te maken welke bouw hij voor ogen had. Mooi om zo wat meer te zien van de denkwijze die hij had.

B2FEFE5F-D3E4-49F8-A59F-4B2E66217986  4CA05939-B7E1-452D-BB59-E93D9E2B536B  150DE828-57A7-4837-9D69-54224FBA5C2D  31C54CE1-F854-46DF-A781-B3B5E00C6D20
Na het museum op het terras daarnaast aan het plein aan de koffie gegaan. We zaten nog maar net of er kwam een optocht aan van 60 en 70 plussers met spandoeken en allemaal een geel strikje of gele sjaal om. Zij protesteerden tegen de gevangenneming van de Catalaanse leiders die de ( illegale) verkiezingen van vorig jaar hebben uitgeschreven, waardoor er een hele chaos is ontstaan in Catalonië.  De groep voor- als tegenstanders is zo goed als even groot. Daar zijn ze hier voorlopig nog niet mee klaar. Het was bijzonder om te zien dat er vanaf dat moment uit alle straatjes steeds meer mensen kwamen met gele versierselen op. De groep werd steeds groter en bleef maar rondjes lopen om het plein. Op een goed moment verzamelden zij zich allemaal op één plek en begonnen leuzen te roepen. Het eindigde allemaal met het zingen van een Catalaans?? Protestlied ?? Daarna vertrokken de meesten, er bleven een paar kleine groepjes achter.

37148447-8DF6-4F57-A428-BC974BF5243A

We hebben nog wat door de straatjes van Reus geslenterd. Leuke winkelstraten met allerlei kleine winkeltjes, het zag er gezellig uit. Alles netjes schoongeveegd, een verademing. Op het plein was men bezig om stalletjes op te bouwen voor een kerstmarkt en ook de kerstverlichting hangt al.
Na de lunch zijn we verder gereden. Tarragona laten we voor een volgende keer liggen. We zijn op weg gegaan naar de Ebrodelta. Daar schijn je leuk te kunnen fietsen en diverse vogelsoorten te spotten. Ben benieuwd of dat nu ook zo is, want het is natuurlijk wel winterseizoen. We staan op een camperplaats vlak naast de Liddl, is wel makkelijk voor de boodschappen. Het waait heel hard, de camper bonkt en wiebelt heen en weer….

1. Phieneke:
    26 november 2018
    Hier was het afgelopen week 4°C overdag!
    Maar de zon en hogere temperaturen worden verwacht.
  2. Saskia:
    27 november 2018
    Wat geniet ik weer van jullie belevenissen met de foto's ter illustratie erbij. In het kille wat winderige, natte motregenachtige koude NL geeft je verhaal tenminste wat warmte. Maar, zo te lezen kan het bij jullie ook wel wat warmer, zonniger. beter weer. Misschien als jullie wat meer naar het zuiden afzakken? Op naar Benidoorn/Atalanta, naar jullie a.s. familiebijeenkomst.
  3. Jelmer:
    27 november 2018
    Goede foto's weer. Het werk van Gaudi is echt leuk om te zien.
  4. Joop & Carla:
    27 november 2018
    Wat komt er toch veel pp jullie pad, allemaal leuke dingen. Tarragona op terugreis??
    De Ebro delta is ook zo mooi. Wij vonden de zuidkant gevarieerder, ook om te fietsen. Je kunt daar ook met de auto ( camper) het strand op. In St. Carles de la Rápita is aan de haven een informatie bureau. We hopen dat je veel vogels ziet.En misschien nog even zwemmen???
    Joop zou het water nog ingaan. Ik niet, haha.
  5. Truus:
    27 november 2018
    Bedankt voor je verhaal en foto’s.
    Leuk om dat concert en het koor mee te maken . Onverwacht is altijd leuk😀
  6. Ans wenneker:
    27 november 2018
    wat een mooi verhaal en foto vooral die van het glas in lood raam ik heb hem vergroot dan is het nog mooier bedankt voor die mooie foto en natuurlijk het verhaal gr, ANS,