Eucalyptus

10 mei 2018 - Tomar, Portugal

8 mei
Als we ’s ochtends wakker worden horen we de heldere klanken van een carillon van een klein kerkje met een schattig melodietje. Elk half uur een ander wijsje.

2512AD3E-8A46-4967-B993-339F9A2D4855Leuk wakker worden. Het weer is weer wat ingezakt. Zware bewolking en soms wat nat. Vanmiddag gelukkig weer een beetje zon. Hebben lekker een wandeling gemaakt in de heuvels hier achter. Het zijn steile dicht op elkaar staande heuvels met een wilde wat rommelige onderbegroeiing. Daaruit groeien diverse soorten bomen omhoog. Dennen, acacia’s en hele lange dunne bomen waarvan het blad geurig ruikt als je het knakt.

AD50E306-DDF3-4A57-BCC3-3F7356CB6FE8       8A664578-7F82-42EF-AE18-258C89C0BAB4

Bij navraag op de camping bleken het inderdaad eucalyptussen te zijn. Ze worden vooral gekweekt voor het hout wat hier gebruikt wordt als brandhout en voor de papierindustrie. Deze soort eucalyptus heeft niet het hoogwaardige hout waar ook wel tuinmeubelen van gemaakt worden. Een heel klein deel wordt gebruikt voor het maken van etherische oliën . Dit wordt vaak in de sauna gebruikt en er zijn allerlei medische toepassingen van bekend( al dan niet helpend). De eucalyptus is niet inheems, maar waarschijnlijk lang geleden geïmporteerd. Nadeel is dat hij na 8 jaar al gekapt wordt, waardoor hele stukken bos ineens kaal zijn. Dit is voor de dierenpopulatie niet zo prettig. Ook schijnt het brandgevaar door deze bomen enorm toe te nemen. Door de oliën branden ze heel gemakkelijk en kan een vuur zich razendsnel verspreiden.

4BA8E1BA-425E-47E4-9D3A-9E44F8488E3A         C8BAF4FF-8065-45BB-9C56-4E0D05E27349

9 mei
Op de fiets naar Tomar geweest, een klein , histotisch stadje een kilometer of 8 verderop. De  Nabao, een zijrivier van  de Taag , stroomt er doorheen.

37B2349D-1F62-4AA8-AA99-0DC5EBB9295E In het oude gedeelte is duidelijk te zien hoe de stad er eens heeft uitgezien. Nu is het heel duidelijk dat de financiën vaak ontbreken om deze oude gebouwen te restaureren. Dit gebeurt maar mondjesmaat en leidt ook wel eens tot ongelukken zoals wij vanmiddag zagen. We zaten net in een restaurantje in een smal straatje waar ook aan een huis gewerkt werd. Er stond een steiger met zo’n net er omheen. Toen hoorden wij een enorme klap en meteen daarna een hoop gegil. Bleek een heel stuk van de voorpui door het net naar beneden te zijn gevallen op de stoep daaronder. Daar liep net een hele rij kinderen. Gelukkig zat er op die plek net een ruimte in de rij waardoor er niemand gewond is geraakt, maar het was wel hard schrikken.

5D868296-2ABD-40BA-998B-7AE09E2A8AEC    AC4FEB01-74B6-4D51-9AB9-47D4846A480C
Ook hier is de stad in de loop der jaren uitgebreid met een nieuwer en moderner deel. Dat zag er natuurlijk een stuk beter uit. Hier besloot Nout te proberen of de Portugese kappers net zo netjes kunnen knippen als de Spaanse. Het resultaat viel niet tegen. Hij kan weer weken vooruit :)

FBB3D72B-3FB7-4E55-B7FB-928AA95918F7       7FA10A7E-26FA-4439-BCED-57F802F67282

10 mei
Vandaag een prachtige fietstocht gemaakt door de heuvels. We reden over soms zeer steile wegen ( hard trappen!) door allerlei hele kleine dorpjes heen. Overal kleine moestuintjes, leuk om te zien. En wat een rust in die dorpjes, daar is de grote boze wereld ver weg…

1532C985-95E0-4864-9F1B-EBD43C1CF3CCDe heuvels zijn intens groen, het is goed te zien dat er een enorm nat voorjaar geweest is. Dat was ook goed te zien bij het stuwmeer waar we naar toe gingen.Er was ons een heel lief klein strandje beloofd, maar toen wij aankwamen was er alleen een heel smal stukje rots waar we konden zitten, het lieflijke strandje lag gewoon onder water, zo hoog is de waterstand momenteel. Het was een prachtig plekje in de zon met een geweldig uitzicht.

549C646E-57EF-4E59-9508-99CFAFEF38E2

Het meer kent een aantal vertakkingen en loopt in diverse bochten, dus het is onmogelijk om het geheel te overzien. Mooi helder water , dus we vonden dat we het meegenomen badgoed maar eens moesten proberen. Het was aan de frisse kant, maar als je eenmaal door was ging het wel. Daarna nog heerlijk een tijdje in de zon gezeten voor we aan de terugweg begonnen. Onderweg nog een kerkje bekeken wat er aan de buitenkant niet zo mooi uitzag, maar van binnen was het prachtig afgewerkt met hout en de wanden waren helemaal bekleed met mooie blauwe tegeltjes. Een onverwacht pareltje…… Een heerlijke dag met prachtig weer.

7CBA02BA-0AC7-48D4-99EC-BB095EAF4F55        F40B2D51-5FDE-41F5-9856-D25A176181CD

1. Yolande den Haring:
    11 mei 2018
    Ha leuk dat is ook de hobby van Carel om naar een buitenlandse kapper te gaan. De mooiste herinnering is in het Turkse Cyprus geweest, waar zijn haren in de oren met een brandende ( uitgeblazen) kurk behandeld werd...hilarisch!
    Portugal is ook weer prachtig! Reis maar lekker verder; wij genieten mee!
  2. Rina Boevink:
    11 mei 2018
    Ook Bouke is gek op die buitenlandse kappers! Grappig wat hebben jullie veel moois gezien weer! Het zal bij thuiskomst wel heeeel erg wennen zijn.. Nu nog maar even niet aan denken. Veel reisplezier maar weer! Liefs Rina
  3. Truus:
    11 mei 2018
    Hartstikke leuk weer Liesbeth en weer geweldige foto’s.👍
  4. Ria van kalles:
    11 mei 2018
    Wat hebben jullie toch een rot leven😉😉😉😉😉.wacht weer op nieuwe avonturen van jullie. Steeds weer nieuwe dingen elke dag weer, geweldig. Geniet er maar lekker van. Henk en ik zitten wel, zes ,dagen in Brabant ook heel leuk prachtig weer lekker fietsen en wandelen. Ook al zo,n ( zwaar) leven. Groetjes,😉😎
  5. Tilly hofsteden:
    12 mei 2018
    Wat heb je de vlinder mooi in beeld je ziet de mooie tekening
    nog veel plezier nog veel zien en fotograferen
    Gr tilly
  6. Saskia:
    13 mei 2018
    Ik sluit me bij reactie nr. 1 aan, heerlijk - jullie reizen, ik geniet achter mijn pc-tje gratis mee. Hebben jullie weer goed voor me geregeld. NU Spanje, Portugal, Frankrijk en België. Graag de komende jaren de rest van Europa, hoef ik er niet naar toe
    Goede voortzetting van jullie reis. Was bij Jelmer, was zoals altijd weer erg gezellig.