Een idyllisch plekje

17 april 2018 - Almería, Spanje

I15 april
Rustige dag vandaag. Na de koffie op ons gemak naar de zuidpunt van het schiereiland gereden naar de vuurtoren. Daar hadden ze net twee volle bussen uitgeladen, dus het was heel druk. Boven op een berg konden we net de toren zien staan waar we gisteren op bezoek waren. Het uitzicht was mooi, maar na een kwartiertje hadden we het wel gezien.

9D6A43B5-F8CA-4049-8611-7B7283BCD189
Op weg naar Almeria kwamen we langs de kust een restaurantje tegen. We gingen eigenlijk voor een kop koffie, maar om ons heen zagen we alle mensen met allerlei lekkere hapjes zitten. Het personeel sprak alleen Spaans en er was geen menukaart.

DF22E1FA-15AB-4693-A35E-DE7A0C6A81CE

De jongen van de bediening wist mij duidelijk te maken dat ik maar even binnen moest gaan kijken. Daar was een toonbank waar allerlei verse vissen lagen en je kon daar aanwijzen wat je wilde eten en hoeveel. De kiloprijs stond er op een groot bord naast. Uiteindelijk toch voor elkaar gekregen dat we wat kleine hapjes kregen. t Was heerlijk, zelfs de sardines waar ik anders niet zo dol op ben. En lekker alles uit de hand eten, dus lekkere vette handen aan het eind.
Daarna doorgereden naar de camping even ten westen van Almería. Dit schijnt één van de oudste campings van Spanje te zijn. Gelegen in een rotsachtig gebied,  in de bocht van de weg naar onderen toe tot de zee. Hier kregen wij een idyllisch plekje toegewezen.

382B78EA-97D7-4405-9011-D84779834E4F8C1142F1-4132-416E-A9B1-60156D67FDB9

Er staat een filmpje van op de site. Prachtig, met de neus van de auto op een paar meter van zee met prachtig blauw water.Je hoort continue het ruisen van de zee. Zal vast heel lekker slapen vannacht en morgen fijn wakker worden met zo’n uitzicht.

16 april
Vandaag stond het verkennen van Almería op het programma. Dat hebben we ook gedaan, maar op een andere manier dan we hadden gedacht. Langs de drukke weg met de fietsjes, niet echt een prettige bezigheid als de auto’s langs je heenrazen. Nu is het wel zo dat de Spanjaarden over het algemeen heel voorzichtig zijn met fietsers en wandelaars als verkeersdeelnemers. Ze gaan er met een grote boog omheen of blijven net zo lang achter je hangen tot ze vinden dat er genoeg ruimte is om te passeren. Het merendeel van de Nederlanders zou er dan allang langs geweest zijn.
Eerst wilden we een sleutelmaker zoeken, want van de week ben ik gevallen en nu zit er een scheur in de sleutel waarmee ik de deur altijd open en ben ik bang dat de helft er een keer in blijft steken. Van tevoren op de camping al geïnformeerd naar een sleutelmaker, maar die wisten alleen iets in het volgende dorp. Dat wilde er bij ons niet in, in zo’n grote stad moet toch iemand te vinden zijn die dit doet. Dus gewoon gevraag aan een paar mensen en na drie keer vragen hadden we hem gevonden. Alleen jammer dat hij de goede sleutel niet had. Hij verwees ons naar een sleutelmaker in de grote Carrefour aan de rand van de stad, maar daar hadden we geen zin in zo’n eind fietsen.

161ECD76-66A0-4DA4-8DFE-5C162335E772      E9F76E70-DB70-41F5-A464-056D7CA74F91
Hierna wilden we naar de grote burcht die boven Almería ligt. Een gigantisch ding . Natuurlijk behoorlijk heuvel op, want ze moesten vroeger wel goed uitzicht hebben..  we waren al een heel eind op weg toen mijn fiets er mee ophield. Er stond een foutcode op het display en wat we er ook mee deden, we kregen hem niet meer op gang. Toch eerst maar even doorgefietst naar de burcht en het laatste stuk maar gelopen, dat werd te steil. Was die burcht toch niet open op maandag!! Balen. Toen zijn we maar in het fietsverhaal gedoken en hebben contact opgenomen met de dealer in Nederland. Die was heel hulpvaardig en vertelde ons dat wij met een imbussleutel nr 3 het kastje even van fiets konden wisselen om te kijken of de fout daar zat of ergens in de accu. Daar sta je dan in de stad met nog een eind   fietsen voor de boeg. Toen maar besloten om toch naar de Carrefour te fietsen, zo hebben wij een hoop van de stad gezien. Daar aangekomen eerst de sleutelmeneer opgezocht en die had een goede sleutel. Wij blij.
Daarna op zoek naar de imbussleutel. Nou, die hadden ze wel bij de Carrefour. Het is een gigantische winkel waar ze bijna alles verkopen wat je maar kunt bedenken. Van kleding en voeding, tot media artikelen, fietsen, tuinmeubelen, verf en ook gereedschap. Dus buiten de kastjes van de fietsen gewisseld, waarna bleek dat het toch echt de display was die het niet meer deed. Dus weer gebeld met Nederland en afgesproken dat zij een nieuwe display hier naar toe sturen.

C35667F8-B8FF-487B-9631-9F7E09FD82E6          1F4F87CA-24CF-46FF-B7E5-07919E8C601E
Dan moesten wij alleen wel een adres van een camping doorgeven. Dat hebben we gisteravond dan ook gedaan. Toen zijn we eerst maar even een terrasje gaan zoeken om de tegenslagen weg te spoelen.Daarna de terugweg…..dat was heel hard doortrappen. Halverwege kwam ik erachter dat ik mijn shirt op het terras had laten liggen. Fijne dag dus. Blij dat we weer bij de camper waren. Daar meteen de sleutel geprobeerd….en die deed het niet…… grrrrr…..morgen verder.

17 april
Vandaag in de herkansing. Toch maar weer op de fiets naar Almería. Eerst de kroeg opzoeken waar we gisteren gezeten hadden. Die hadden we zowaar vrij snel gevonden, maar vandaag bleek bij dicht te zitten:) Dan maar door naar de burcht. Die was open vandaag. Blij dat we het toch gedaan hebben.

B4ED7F49-DAF5-4417-AB4F-EB16E01CF853  1D565401-9072-4780-9678-EA22C267AB2C  369FDC6E-DE34-4F10-A08E-17C27D7B8AC0

Het is een gigantische burcht uit de tijd van de Moren. Zij bouwden die burcht ter bescherming tegen de piraten. Latere heersers hebben er steeds verder aan gebouwd en hun eigen stempel erop gedrukt, dus er zijn ook christelijke invloeden zichtbaar. Binnen de poort ligt een prachtig park wat er van oudsher al bleek te liggen.

964C2BD5-1CD5-4E2A-9358-2093AA7AF64F   753B71DA-2DD6-4AF0-A183-130A0C670ECE

Het is een enorm complex waar je uren in kunt dwalen met allerlei trappetjes, gangen, kamers en perkjes met waterpartijen. Het schijnt dat in deze burcht in de laatste 60 jaar diverse films zijn opgenomen. Dat kan ik me goed voorstellen.
Na de burcht maar door naar de Carrefour om de sleutel te laten bijslijpen. Gelukkig stond hetzelfde mannetje er en hij heeft de sleutel iets smaller gemaakt, waardoor hij nu wel in het slot past.
Ook nu weer op de terugweg een terrasje gepakt en  daarna de berg op.
Op de camping nog heerlijk tot 19.30 uur in de zon op het terras gezeten. Heerlijke dag zo.

0D04C127-580B-4218-92F2-F467B8179BA7    CAD5C05A-3FAC-4FAD-9670-39E0C034F770

1. Rina Boevink:
    17 april 2018
    Hallo daar, wat is het ook deze keer weer een prachtig(humoristisch) verhaal geworden 👍. En wat een azuurblauwe luchten! Geweldig! Maar lies, wat heb je een lekkere schade aan je re. been opgelopen! Gevallen? Bah! Oppassen hoor! Je hebt trouwens al een lekker kleurtje opgedaan! . Fijn dat alle tegenslagen weer zijn opgelost en wat een service vwb je display van je fiets! Hier staan ons een prachtige paar zomerse dagen te wachten! Alles bloeit en groeit. In een week tijd is alles groen geworden. Eindelijk! Gisteravond een goede repetitie gehad. Vladimir kon gelukkig weer eens tevreden huiswaarts keren🤣🎼🎶. Ik zou zeggen, tot het volgende reisverslag. We genieten ervan! Knuffel😘😘