Olijvenoogst

6 december 2018 - Chella, Spanje

3 december – Valencia
Alweer een prachtige dag vandaag. Op ons gemakje na het ontbijt richting Valencia gefietst. Je krijgt dan eerst zicht op het havengebied met enorme hijskranen in veel verschillende kleuren. Het lijken wel onderdelen van constructie speelgoed. Ook hier weer grote schepen die vlak voor de haveningang liggen te wachten om naar binnen te mogen of die daar liggen om geen havengeld te hoeven betalen. Het stukje naar Valencia is binnen een half uur overbrugd. Over een breed kanaal heen over een hoge brug waardoor je een prachtig uitzicht hebt op de stad.

18EFB00D-D6E5-4108-AF4E-4DC97961E23B   E3955F14-BB92-44E0-8A12-64B36BE41F4F  483DA164-B0C5-4394-AEC8-53CEB4F86B67   D760DBC4-7856-4D9B-9FF7-65E462757B9E

Nout had op de kaart een hele route uitgestippeld met daarin de meest prominente gebouwen. Eerst langs de haven en later een heel stuk langs het strand. Heerlijk in zo’n stad wonen en dan naar het strand te kunnen.
Daarna de stad echt ingegaan en diverse mooie oude gebouwen gezien. De oude  stadspoort, de kathedraal en basiliek, het station, de markthallen. Ik  vind het echt opvallend dat zoveel oude binnensteden hier nog intact zijn en vaak ook heel goed onderhouden.

CD804424-41C5-418D-B35D-1BE40C654337  6A078B2B-04F3-473F-95CC-F36115E43A20  BAD6D8A7-C896-4B24-9C77-5B44933C2864     39C27D23-9117-40D7-B2DB-AE8CD948037A   076E1D96-1A99-4377-8E46-2922007F2D27

Rondom de oude binnenstad ligt een brede ringweg met een strookje groen in het midden. De binnenstad zelf heeft een aantal bredere wegen, goed voor de doorstroming van het verkeer. Daarnaast natuurlijk heel veel smalle straatjes die vaak weer uitkomen op mooie pleinen. In die straatjes zijn enorm veel terrassen. Heerlijk gezeten met 23 *, heel vreemd voor ons begin december. Een mooie , heel levendige stad met leuke winkelstraten . De grote groene parkstrook door het midden van de stad is geweldig. Zo mooi en afwisselend aangelegd….We hebben met veel plezier door deze stad gezworven. Een mooie stad met genoeg vertier.

AE8476AD-883E-4563-B772-3596DB47662F     340D838E-C76F-4C99-A334-1E0021D220B8
Toen we terugkwamen raakten wij weer met onze Nederlandse overburen aan de praat en zijn gezellig met elkaar aan de borrel gegaan. Heel grappig om te merken dat wij veel raakvlakken met elkaar hebben op gebied van hockey en golfen  en onderwijs. Ook zij camperen nog maar kort en zijn net als wij nog volop aan het ontdekken. Beiden kinderen werkzaam in hotelwezen en sportwereld.Hun zoon had meegedaan met de marathon gisteren.
 En ja, na even praten bleken wij dus gezamenlijke kennissn te hebben. Het was een heel gezellige avond. Zo leuk om op deze manier weer nieuwe mensen te leren kennen.

4 december – Valencia
Niet zo ver van de camping ligt een golfbaan, vlakbij de luchthaven van Valencia. We zijn daar vorig jaar ook al een keer geweest, het was toen wel erg druk. We hopen deze keer op een iets rustiger baan. Het is wel bijzonder om af te slaan terwijl er een vliegtuig voor je neus opstijgt. Verder hebben we niet zoveel last van de vliegtuigen.

8717D974-AF3E-4863-8403-C463626929DC   FF14C152-0E6A-4F30-B3CA-91C33858DB03

Er zitten aardig wat eekhoorns hier. Zo grappig om die zo nu en dan in vliegende vaart de baan te zien oversteken. De baan is redelijk, er zitten wel wat kale stukken in en helaas is het ook deze keer erg druk, dus we moeten aardig wat wachten. Het weer is gelukkig prima, we lopen de hele dag in de zon. Heerlijk!!

6D5607FB-B2A2-41BA-B438-63FC489C8D68
Na deze baan rijden we verder naar Chella. Ook hier zijn we vorig jaar al een keer geweest. We hebben het daar erg prettig gehad.  Het is een kleine camping in een olijvenboomgaard boven op een heuvel. Je hebt hier een geweldig uitzicht over de omringende heuvels.’s Nachts is het doodstil en wat is er mooier om vanuit je bed de zon op te zien gaan. Het is een prachtig gebied om te wandelen en te fietsen en met het mooie weer van de komende dagen is het leuk om nog even in het binnenland te kunnen zitten. Als het volgende week afkoelt zullen we denk ik weer richting de kust afzakken.

5 december – Chella
Hoe Sint het voor elkaar krijgt is een raadsel, maar zelfs hier in Spanje lag er vanochtend een chocoladeletter😂😂. EB860A60-B77E-4D24-A975-29B41B188FB2

Vreemd hoor, hier in de zon te bivakkeren als in Nederland sinterklaas gevierd wordt. Wij vieren hier ons eigen feestje. We zijn vandaag rustig op de fiets naar het dorp afgezakt en hebben daar bij de bakker een heerlijk brood en een nog lekkerder cakerol met caramalvulling gehaald. De koffie maar even op een ander terras gedaan waar de zon scheen. Bij het boodschappen doen in de grote supermarkt kwamen we Nicolle tegen. We hebben haar vorig jaar leren kennen op de camping. Zij stond hier toen voor langere tijd, omdat zij op zoek was naar een huis in deze omgeving om zich te vestigen. Natuurlijk waren we nieuwsgierig hoe het haar vergaan was. Ze had nog wat rondgezworven met haar camperbusje, maar was uiteindelijk toch naar deze omgeving teruggekeerd. Ze huurt nu een huis, wat ook eigendom is van de camping eigenaar, een paar kilometer van de camping, nog verder de heuvels in. Ze nodigde ons uit om van de week een keertje langs te komen. Grappig zo’n ontmoeting.

52AAE17D-D9DD-4D9A-B9C0-BB76E26F9AB2
Vanmiddag heerlijk rondom de camper blijven keutelen, wat kleine klusjes gedaan en wat schoongemaakt. Verder alleen maar genoten van het schitterende weer.

6 december – Chella
Vandaag is het een nationale feestdag in Spanje, de dag van de Constitución. Op deze dag wordt herdacht dat er een grondwet werd opgesteld in het jaar 1978, een belangrijk feit wat elk jaar herdacht wordt. Deze grondwet, werd opgesteld nadat de dictator Franco drie jaar daarvoor in 1975 overleed en er een nieuwe democratie werd gevormd in Spanje. Iedereen is vrij en de winkels zijn dicht. Vanavond was er wat vuurwerk in het dorp beneden.
Zoals altijd op zon – en feestdagen in Spanje wordt er gejaagd. 22C5A50A-AD6F-4C2A-BD10-944F052B274C

Al vanaf het eerste ochtendgloren hoor je de schoten. Na de jacht gaan de mannen, ook traditioneel, uitgebreid de kroeg in.
Wij zitten weer in het olijven oogstseizoen. Je hoort overal in de omgeving het geluid van een elektrische heggenschaar. Het is echter een stuk gereedschap met een lange arm eraan. Bovenaan zit een soort grijpertje. Dat kunnen ze om de tak klemmen en daarna wordt er hard geschud aan die tak, zoadat alle olijven op het onder de boom uitgespreide doek vallen. Vervolgens moeten al die olijfjes in kratten gestopt worden voordat ze naar de pers gaan. Best arbeidsintensief.

E9261447-6C53-4205-9F4E-8BF14D1C520C  F266870D-CF21-428E-9061-23A2D36FEED6

Al het  afval wordt verbrand. ’s Ochtends vroeg lijkt het wel alsof we hier boven de wolken zitten. In het dal beneden hangen dan rookwolken die niet omhoog kunnen, omdat de bovenlucht te warm is. Pas als de zon in het dal komt lossen ze wat op.
Vanmiddag prachtig gefietst in de heuvels achter het dorp. We reden door een kleine vallei waar heel veel akkertjes waren. Net een lappendeken.  Aan de andere kant van de vallei moesten we omhoog fietsen. Dat was best een zware klus over een pad met grote stenen. Uiteindelijk kwamen we bij de beoogde ( geasfalteerde ) weg aan en konden we doorrijden naar het dorp. Vlak voor het dorp was een fabriek waar de olijven naar toegebracht worden.

CB9DB1B8-227C-48D2-9587-F3626FE43BEF  6C88F893-BA1D-493E-A7C9-89BB21F3EE6E  C750EB0B-B855-4546-9F59-2B596139BCA9       AC2203DF-ABE4-4DB8-9938-3D1E4A127959

Er reden veel auto’s met een aanhangertje vol olijven af en aan. Ze moesten eerst in een groot gat gestort worden en gingen daarna over een lopende band naar boven. Wat er verder mee gebeurde konden wij niet zien, dat speelt zich allemaal binnen af. Er zal wel olie uit geperst worden.
In het dorp even lekker op een bankje in de zon wat gedronken voordat we terug zouden rijden. Dat ging lekker snel, want alle hoogte die we op de heenweg hadden geklommen konden we nu omlaag rijden. Super!! Het laatste stukje naar de camping voerde ons weer door de mandarijnen boomgaarden en daar liggen veel heerlijke mandarijntjes op de grond. We hebben een schaal vol geraapt en kunnen voorlopig vooruit.😀😀

D247DF2C-3300-4387-96DF-AF2D2354CB2B

1. Rina Boevink:
    6 december 2018
    Dank maar weer voor deze educatieve mail. Zo weet ik ook hoe het proces met de olijven verloopt👍. Wat heerlijk dat jullie nog zo lekker van dat mooie weer genieten. Hier is het prutje. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar bij mij staat de kerstboom 🎄. Beetje licht in de sombere tijd😂😜. Veel plezier maar weer! Liefs Rina 🖐️🖐️
  2. Ireen:
    6 december 2018
    Heerlijk omjullie ervaringen te lezen. Lekker de tijd nemen. Moeten wij nog leren!!!! Bijzonder om jullie leren kennen. Tot gauw ergens op reis? Of de golfbaan.
  3. Monique van veggel:
    6 december 2018
    Vandaag hier een hele grauwe dag heerlijk om weer een zonnig verhaal te lezen.
  4. Phieneke:
    6 december 2018
    Morgen fles olijfolie halen? Op staan en gezond mandarijntje eten.het leven is jullie gunstig gezind. Veel plezier. Wanneer komen de jongens?
  5. Ria van kalles:
    6 december 2018
    Ook ik heb dit jaar heel vroeg de alternative kerstboom opgezet met heel veel lichtjes, kunnen we hier wel gebruiken. Erg nat maar goed voor het millieu denk ik dan maar. Ben wel een beetje jaloers op jullie trip lijk me heerlijk om dat te doen. Maar je wij hebben zeven kleinkinderen, die kunnen we niet zo lang missen. Maar door deze uitgebreide reis verhalen leef ik met jullie mee. Dus lekker genieten, vooral doorgaan. 🎅🎅🎅🎅
  6. Tilly hofsteden:
    7 december 2018
    Wat een blau w e lucht zeg lekker toch hier is het nat en grauw
    leuk liesbeth om onderweg nieuwe mensen te leren kennen
    wat is valentia toch mooi
    we zijn flink aan het oefenen en zijn de tweede sopranen veel bijelkaar geweest hopelijk gaat het maandag goed meer kunnen we niet doen liefs tilly
  7. Saskia:
    7 december 2018
    Zo lieve broer en schone zus, na het lezen + de geweldige fotoimpressies kan mijn dag in NL niet meer stuk. Je wordt er gewoon vrolijk van. Ben toch benieuwd naar dat beeld, is dat Franco met een hoed op of is het ? met een omgekeerde eetlepel? En sinds wanneer mag Arnout golfen met 2 van die stokken (sticks)? En ja, dat schudden van de boomtakken heb ik in Italië mogen zien met pruimbomen. Op deze manier werden de rijpe pruimen er ook uitgeschud en werden ze opgevangen op doeken.
    Ga vooral zo door en blijf ons bestoken met zonovergoten verhalen over jullie "winterreis" naar zonnige oorden. Wij vangen hier de kou, regen, wind en vorst wel op. Geniet van alle natuurlijk vitaminen!!!
  8. Yolande den Haring:
    7 december 2018
    Top Lies , jullie tocht en ervaringen.