Pasen

3 april 2018 - Totana, Spanje

1 april

8E945E44-96BE-4191-9AA1-8F98D112B35F   F30BF813-5F2A-474D-B6FA-6886F87FC186  047006D3-BB2D-488B-9948-02E303340307

De hele week van palmpasen tot en met de zondag daarna (vandaag dus) staat hier in het teken van pasen. Vandaag is de laatste dag van de processies, dus zijn we maar in Totana gaan kijken hoe het er hier uitzag. Waar het in Malaga vooral een zaak van mannen leek te zijn, was het hier meer een gezamenlijk feest van gezinnen. De dragers waren zowel man als vrouw en ook kinderen liepen mee als muzikant in de korpsen of als drager.

9D7EEE37-95A2-4DA2-A035-33C6ADE96E4D                             247D46DC-4AB4-48E9-8795-2FD2FA055C5F

Voor de kerk kwamen de drie processies elkaar tegen en voerden daar een soort schijndans uit. De schrijnen dansten heen en weer en er werden confettislierten afgeschoten en tevens vuurwerk. Het geheel maakte een veel vrolijker indruk dan de processies in Malaga.Wel mooi om te zien hoe zo’n feest het  cement kan vormen in een gemeenschap. Na de optocht zaten de cafeetjes in een mum van tijd vol met kwetterende families, heel gezellig.

BFB8BD5A-4547-45F2-84B6-EA6BB9313011                          8855DA37-1C78-486C-8D1F-7D133B4BD46C

Vanmiddag een wandeling gemaakt op de berg achter de camping. Zo’n eerste keer is het altijd weer spannend waar je uitkomt. We kwamen langs kassen waar druiven op een hoge stam stonden en de lijntjes om de ranken op te binden hingen er al naast. Deze druiven waren al een heel stuk verder in hun groei dan de soortgenoten die buiten staan.

7FCB15DB-697C-4582-90F0-3C2C43C8ECF2       9842D147-772B-4B57-A4D8-9D7094677A32

Uiteindelijk langs het kanaaltje weer teruggelopen naar de camping. Daar nog een poosje buiten gezeten. Het is hier zulk lekker weer. Wel 25* vandaag. Heerlijk!!!

2 april
Vanochtend bewolkt, maar in de loop van de middag kwam de zon weer tevoorschijn. Op ons gemakje naar het dorp gefietst en daar weer uitgebreid boodschappen gedaan. De kasten waren wat leeg geworden na zo’n lang paasweekend. Natuurlijk na de boodschappen even koffie gedronken. Het is hier zo goedkoop allemaal. Voor twee koppen koffie betalen we vaak maar €2,40. Daar krijg je in Nederland vaak in je eentje nog geen koffie voor….

888B4294-AA01-44D4-B0DC-F0EAB6C81BE2               8F939980-5358-442C-B376-3FBF505CC5DE
Vanmiddag weer een heerlijke wandeling gemaakt in de heuvels achter de camping. Het is een heel grillig zeer gevarieerd landschap. Niet zo glooiend als de Alpen. Veel heuvels , maar ook veel gaten en onverwachte kloven. Veel bochten en achter elke bocht weer een ander uitzichtje . Prachtige huizen met idioot grote toegangshekken. Daar zijn de Spanjaarden dol op volgens mij. Praktisch alle (grotere) huizen zitten hier achter een groot hek. Meestal lopen daar ook een paar honden rond die hard blaffen als je aankomt en pas stoppen als je weer ruim er voorbij bent.Maar ook veel half ingestorte gebouwen, vaak op prachtige plekjes waarbij je je afvraagt wie daar gewoond heeft en waarom er nu niet meer gewoond wordt.Het was in elk geval weer een heerlijke wandeling. Echt weer genoten vandaag.

3 april
Achter onze camperplaats loopt een kilometerslang kanaal. Dat is ervoor bedoeld om het water van de berg op te vangen. Er zitten allerlei waterwerken op de berg, die zijn ervoor om de waterbekkens van het nodige water te voorzien. Veel van die bekkens staan zo goed als droog. Er is vast een hoop meer water nodig om hier de zomer door te komen en alle gewassen te bevloeien. Als ze gevuld zijn is dat met prachtig helder blauwachtig water. Wel mooi om te zien.

BFDE8E4D-000C-4D56-9390-E647C8364031        5154A07C-B590-47AD-8588-5194175CD1B0
Wij zijn eerst een kilometer of 12 langs het kanaal omhoog gereden over een heel licht stijgende weg. Op een goed moment verdween de waterstroom in de berg, vandaar moesten wij een weg de berg op. We vonden het leuk om te onderzoeken of de route die we hadden uitgezocht op google maps ook nog een beetje normaal te fietsen zou zijn. Dat ging uiteindelijk wel, maar ook met de ondersteuning erbij was het een hele pittige klim omhoog van een ruime 600 meter. We hadden een geweldig uitzicht op een heel bizar landschap. Het leek wel of alle bergen in dat gebied half afgegraven waren. Heel bijzonder om te zien.

E4E8CD2C-640E-4AAE-BD08-D75C99A2C8CA

Na 27 km kwamen we bij het dorpje aan. Een schattig klein dorpje waar ook een mooie camping bij zit waar vandaan je prachtige wandelingen kunt maken. We wilden hier graag even kijken om te zien of de weg ook met de camper haalbaar is. Hij staat te boek als smal en steil. Dat is wel het geval, dus misschien verhuizen we nog van de week.

9CF38E47-220C-4221-9A52-C85E782AE1F2
De terugweg ging heel wat gemakkelijker. Het is wel machtig om zo met de haarspeldbochten de berg af te zoeven. Wel uitkijken voor opgaand verkeer, want het ging behoorlijk hard. Alles bij elkaar een ruime 50 km gefietst. Als iemand mij een jaar geleden gezegd had dat ik nu in de bergen een fietstocht zou maken had ik hem voor gek verklaard. Zo zie je, niets veranderlijker dan een mens.

1. Saskia:
    4 april 2018
    Inderdaad zijn deze kleuren bij de processie een stuk vrolijker.
    En die 'witte' afgekloven (gegraven?) bergen lijkt wel kalk of mergel wit?
  2. Yolande den Haring:
    4 april 2018
    Wat mooi die slot zin niets veranderlijker dan een mens. Dat is toch troostend en verwachtingsvol. Dat jullie veranderen door deze prachtige reis kan ik me voorstellen, jullie verleggen zoveel grenzen fysiek en mentaal. Een echt voorbeeld.
    Heerlijk dat je erover schrijft!
  3. Heleen:
    4 april 2018
    Super Mooi om die processies in prachtige kleding een keertje bij te wonen. Mooie foto’s en dat is het al snel met mooi weer natuurlijk. Heerlijk dat jullie genieten!! Fijn dat er meer warmte daar is; krijgen wij komend weekend met zuidelijke wind ook wat van mer😃👍 liefs heleen
  4. Truus:
    5 april 2018
    Wij zagen een tijd geleden ook zo’n processie in Griekenland, ik vond het ook geweldig om te zien. Wel oppassen als je van de berg naar beneden sjeest voor kleine steentjes😩