Polopos, steenwoestijn en olijfoliefabriek

18 januari 2020 - Vera, Spanje

15 januari – Juviles
Vanochtend is Nout eerst aan de slag gegaan met het waterverhaal. Eerst van buitenaf via het luikje van de toiletcassette gekeken, maar daar was niet zoveel te zien. De enige mogelijkheid was de wasbak los te draaien van de wand en daarna een stukje wand losmaken. Dat lukte wonderwel en toen bleek ook dat de toevoerslang gewoon losgeschoten was. Geen wonder dat het water langs de wand naar beneden liep. De slang weer netjes in een klem gezet, wand en wasbak weer teruggezet. Eerste klus geklaard . Volgende klus was het fornuis. Gisteravond is er een pan kokend water uit onze handen geglipt over een gaspit heen. Vanochtend bubbelde dat ding alleen maar, terwijl de vlammen er aan de buitenkant langs lekten. Niet zo fijn dus. Ook dat werd gefixt. Zo konden we aan de dag beginnen. Ook voor vandaag hadden we een wandeling gepland. De grote rots aan de overkant waar we op uitkijken leek ons een aardig doel.  De wandeling er naar toe was niet zo heel lang. Bovenop hebben we lekker in de zon zittend even wat gegeten.

D7ABB308-1498-493F-8350-FC7004234B5B 56BEC798-224A-41CD-B60C-A996BB46F619DC39542F-629C-4B85-8070-32167D4BF157 We konden van bovenaf niet aan de andere kant naar beneden wat eigenlijk onze bedoeling was. Op de kaart van phonemaps vonden we een andere route. Eerste weer van  de berg af en een heel stuk lager er omheen. We liepen via een heel klein dorpje waar het doodstil was, maar waar blijkbaar nog wel wat mensen wonen.0CEF4879-E653-4812-AD0D-6877A215941F24463918-F696-4345-AF92-6E83458FA7E8 E0578544-93A7-454E-A8C2-5D0E9E488569 0D058756-535D-43BE-8E5B-65A76C252586Vanaf daar werden we achtervolgd door een hond. Een mooi beest met een halsband om, ziet er goed uit en heel vriendelijk. Hij liep natuurlijk achter de hond van de Zwitserse dames aan. We hebben op diverse manieren geprobeerd om dat beest  terug te sturen of achter te laten, maar dat is niet gelukt.DB595662-1DC2-49C5-B47F-7EE8FE0A329E 5568C32D-7917-48C9-BD5F-9BC871EC1B16De hele wandeling liep hij mee en bleef gezellig voor de camper liggen. We hebben in het dorp geïnformeerd of iemand dat beest kent en waar we hem eventueel kwijt kunnen. Gebeld met een dierenarts en de politie, maar dit heeft nog niets opgeleverd. Nu ligt hij in de camper van de Zwitsers, hij zou vanavond opgehaald worden, maar dat is niet gebeurd, we hopen hem morgen bij een dierenarts af te kunnen leveren. Zo blijven we bezig met bijzondere belevenissen.Vanochtend voor de wandeling nog even in het piepkleine winkeltje geweest. Toch wel mooi dat zo’n klein dorp toch nog een winkel heeft. 0590919D-D59C-44AD-8DF2-81F3E7664303 F4540ED1-0221-4E66-ACBA-F793B6E59793

16 januari – el Ejido
Vanochtend zijn de Zwitsers vertrokken met hond naar een dierenarts. Die kan controleren of het beest een chip heeft. Toen wij onderweg waren naar Ugijar , daar is een loosplaats, kregen we al een appje van de dames dat het beest inderdaad een chip heeft en hier bekend is. De eigenaar is gebeld en heeft hem vandaag opgehaald. Wij hebben vanaf Ugijar de bergen doorkruist richting de kust. Het was weer een prachtige route. In dit ruige gebied zijn toch nog veel olijven – en amandel boomgaarden. De amandelen zijn door de prima temperaturen van de afgelopen weken in bloei gekomen. Echt geweldig om te zien.

691B00DE-887A-44F7-A10A-525CF47D441A 59209FEC-AD41-4196-9ED9-2925D9CEA95D E463EE6A-562B-4AD1-BC9D-99228C3E51E4

We wilden graag langs Polopos rijden waar vorig jaar het tv programma is opgenomen van de 5 Nederlandse stellen die voor €1 een huis ( of iets wat daarop leek) konden kopen, waarbij het de bedoeling was om in het dorp te integreren en daar wat leven in de brouwerij te brengen. Iets buiten het dorp hebben we de camper op een uitwijkplaats van de weg geparkeerd, het dorp zelf heeft hele smalle straatjes. Na een klein stukje lopen zagen we in een straatje een cementmolen in werking. Daar was het gezin van vier nog steeds druk bezig met verbouwen. Mevrouw stond in de deuropening, maar was niet zo spraakzaam. Ze wees ons de richting naar het centrum.

2F8857A9-422A-41A8-A305-E2269C9B4FF5 7B5857D3-591C-45C1-B6B1-0D0FD42B86BB 97993AD2-58A8-49E5-8393-74259BE052FD E064CB8B-FA87-4626-A4EE-2E27EBA12C2A

CBBE3DDA-02C5-4A68-98A9-E51AD7BECD21

We hebben een poosje hier rondgelopen en hebben ook wat van de andere Nederlandse huizen gezien, maar verder niemand gesproken. Polopos is net zo’n typisch klein, stil dorpje als honderden andere. Gelukkig was er een café open en konden we in de zon op het terras zitten. Daarna hebben we de enorm kronkelige weg naar de kust gereden. Een mooie, smalle weg. Beneden zijn we linksaf geslagen en hebben kilometers lang tussen de plastic kassen door gereden. Niet zo’n fraai gezicht. We hebben nu een plekje aan het strand op een landtong onder een oude vesting die ’s avonds verlicht is.  Heerlijk uitzicht over zee. Vanavond de laatste avond nog gezellig met de Zwitsers gezeten,  zij gaan richting Portugal en wij een stukje noordelijker.

6BD28CFD-16C7-4C92-BAFF-20384F86D911 1F43DBE2-1C9F-44B9-BBF1-55E743D52C32

17 januari – Tabernas
Vanochtend definitief afscheid genomen van de Zwitsers. We reden in het gebied van  Almeria kilometers lang tussen de plastic kassen door. Echt geen mooi gebied, maar waarschijnlijk heel belangrijk voor de voedselvoorziening.

9D7801C8-B914-4BCB-85F4-B418383222C7

Vanaf Almeria reden we van de kust weg, richting Tabernas. Dat is een natuurgebied waar een halfwoestijn ligt. Wij dachten eigenlijk in een grote zandbak uit te komen, maar dat was niet het geval. De Tabernas woestijn is een gebied van 280 km² waar het minste regen valt van heel Spanje en zelfs van Europa.

DCCDB708-5F25-4196-BB93-74B6F5982075 63FC8EEB-1876-4226-A9DA-EEE6A493EF4E

Bijna het hele jaar door schijnt de zon er. En in de zomer kunnen de temperaturen er oplopen tot rond de 50 graden Celsius. Het resultaat: een soort maanlandschap vol weggesleten kale bergen, barsten en diepe kloven. De woestijn  is dus geen zandwoestijn, maar een steenwoestijn. Met afzetting van zout daar waar het grondwater boven komt. En hier en daar een bloem of plantje. In dit gebied zijn ook diverse westerns gefilmd, de filmlocaties zijn nu nog als pretpark te bezoeken. We hebben  een prachtige wandeling door het gebied gemaakt.

8B78BE0A-DD0B-4392-8442-39252C705D1F 7D7A2CA8-1842-418A-9885-5EA1C89CF8A2

Deze keer lag het echt niet aan ons dat we van de route afweken, hij was gewoon erg slecht gemarkeerd. Dat mocht de pret niet drukken, we hebben volop rondgezworven en ons verwonderd over de grillige rotsformaties en de planten die zo hier en daar nog groeiden.

B5A966EE-78F1-4A3B-A061-4A5E5CB75246 D41A0C8B-65DA-466F-B003-39A30E3A80EE C495E7FC-3872-4E7B-B76E-B0A147CEF63C 6D066B07-B681-4AA5-87EC-24690F126D65

Wat ons ook verbaasde was dat er nog aardig wat stroompjes door dit gebied heenlopen, waar wij een kurkdroge omgeving verwachtten. In de zomer zal dat zeker het geval zijn. De temperatuur was inderdaad hoger dan die in de omliggende omgeving, we hebben heerlijk warm gewandeld.

38C26F6D-7445-47C9-BA01-FA78F8B5FF2E

Na dit natuurspektakel zijn we op zoek gegaan naar een plekje. Dat vonden we een paar kilometer verderop bij een net geopende en nog niet geheel op orde zijnde camperplaats. Wel een prima stekje.

18 januari – Vera
Vanochtend op ons gemakje de camper weer reisklaar gemaakt om een stuk verderop te gaan. Eerst gingen we echter bij de olijfoliefabriek langs. We hadden gehoord dat er daar rondleidingen gegeven werden en dat leek ons wel interessant. Dat was het zeker. Buiten konden we zien waar de olijven worden aangeleverd, gesorteerd en schoongemaakt voor ze de fabriek ingaan.

08E09358-49B0-49D2-BEAA-4624D588391F DAE9A9EE-AC78-4626-A4A5-29C6F861F0F4

We hebben heel veel gehoord over verschillende soorten olijven, wanneer ze de beste olie opleveren en hoe belangrijk het is voor een goede kwaliteit olie dat de temperatuur waarbij het proces in werking treedt niet hoger mag zijn dan 18*. Dan komt er een uitstekende kwaliteit olie van koude persing uit. Wordt er meer verwarmd , of een tweede persing gedaan dan is er ook nog een aardige kwaliteit. De pulp die uiteindelijk overblijft wordt weer gebruikt voor andere doeleinden, oa veevoer en compost. De pitten worden verbrijzeld en als brandstof gebruikt. Zo gaat niets van de olijf verloren. Deze fabriek heeft z’n eigen boomgaarden van wel 100.000 bomen en is  dus verzekerd van een constante kwaliteit. Net zoals bij de wijn  komt er hier ook een aparte keurmeester aan te pas om de olie van een bepaald label te voorzin. Bij de coöperaties is het altijd maar afwachten wat de kwaliteit van de verschillende olijven van de diverse boeren is, daar komt nooit een topkwaliteit uit. De rondleiding werd besloten met een proeverij. Met een broodje  konden we de verschillende soorten proeven.

095A909B-9DC3-453A-BD96-F70C92951344ED6AF11F-D5C9-4626-93EE-003952789E74

Een heel leuke en leerzame ochtend gehad.
Hierna zijn we verder gereden naar het stadje Vera. Daar op de camperplaats gaan staan en vanmiddag met de fiets de stad een beetje verkend. Een leuke stad, de buitenzijde is ruim opgezet, het centrum heeft de smalle straatjes. Alles wel heel goed en mooi onderhouden.

D5F2A64F-F15F-4E5B-84C9-4CF60F5F7529 2B748C23-186F-48E7-8EA4-7A6BCFAF5AB5 321F0977-135B-4461-96D1-9C717FFA5873

Uiteindelijk zijn we bij de Mercadona uitgekomen voor de boodschappen voor we weer naar de camper fietsten. Het weer is omgeslagen. Na wekenlang een blauwe lucht gezien te hebben was het vandaag flink bewolkt en regende het wat vanmiddag. Dat is de opmaat naar heel slecht weer de komende dagen. Er wordt al dagenlang gewaarschuwd voor hevige regen al, harde wind en hoge golven.

1. Truus:
    18 januari 2020
    Wat een avonturen weer en dan die hond, wat een leukerd🦮.
    Vanmiddag optreden Paradiso, geweldig , enthousiast publiek👍
  2. Ria van kalles:
    18 januari 2020
    Wat prachtig die woestijn, en lekker weer. Wij hebben ook wel eens gewandeld en een hond ons steeds gezelschap hield. Wat een fantastische reis maken jullie toch lekker veel wandelen en fietsen daarna weer een stuk verder met de camper ik krijg er ook weer zin in. De dagen worden hier weer langer je kan het al merken s,avonds niet meer om vijf uur donker maar een kwartiertje later heerlijk het gaat niet snel maar toch. Vandaag zijn we met ons koor naar Paradiso geweest was heel leuk en we hebben volgens mij heel goed gezongen we hadden in ieder geval het publiek mee. Het is ook wel leuk als wildvreemde mensen tegen je zeggen wat een heerlijk en goed koor zijn jullie, dat doet je toch goed, of niet dan. Vijf liedjes zingen is wel heel weinig zo snel voorbij. Volgende week zondag gaan we naar Zwijndrecht daar mogen we twee keer een half uur zingen. Top. Ik zag net het weerbericht langskomen en het weer bij jullie wordt inderdaad extreem. Hoop voor jullie dat het meevalt, doen jullie voorzichtig!!!!!!doeiiiii. Tot de volgende keer.👋👋👋👋
  3. Ellez:
    19 januari 2020
    Heerlijk verhaal weer! Blijf genieten en hopelijk blijft het extreme weer jullie bespaard!!
  4. Ireen:
    19 januari 2020
    Super Nout, die technische handjes!!!! Ik dacht even de hond gaat met jullie mee...... Gelukkig heeft hij al een baasje.
    Weer een bijzonder mooi stukje Spanje. De foto's zijn echt steeds prachtig. Staan jullie veilig en beschut voor de komende dagen!!!!!. Sterkte
  5. Liesbeth Dijxhoorn:
    19 januari 2020
    Wij staan nu in Vera, een klein stukje onder Aguilas. Hier zal het wel meevallen met het noodweer. Wel buien en een stevige wind, maar meer ook niet
  6. Eugèn en Ria:
    Liesbeth en Arnout,
    Weer heel veel meegemaakt jullie. Het is niet echt leuk als er een waterslang los komt. Direct wateroverlast in de camper. Let er op dat het goed droog wordt. Wij hopen dat de zeer slechte weer voorspellingen niet uitkomen. Code rood wordt er hier in NL aangegeven, ook voor het gebied bij Valencia. Veel regen, maar ook sneeuw!! in Spanje langs de kust, brrrrrrr. Hier in NL nu bijzonder rustig weer, met een zonnetje, wel fris. Maar ja het is nog steeds januari.
  7. Tilly hofsteden:
    20 januari 2020
    gelukkig is het met de hond goedgekomen wel een mooie hond hij had vast honger weer een mooi verhaal en mooi weer zo te zien
    ook weer een mooi gebied er komt al heel wat in bloei
    geniet van alles Gr tilly
  8. Saskia:
    21 januari 2020
    TV Nederland laat beelden zien van Spanje met sneeuw, overstromingen etc. Ik hoop dat jullie zich in een ander stuk Spanje begeven. Je verhaal is weer schitterend, leuk dat jullie naast fietsen en wandelingen ook nog educatieve rondleidingen doen, Interessant zo'n fabriek. Nog een weekje en jullie zien in Altea Joop en Phieneke. Sterkte met de reis, het weer en blijf veilig rondrijden.