Avontuur

30 mei 2019 - Humble, Denemarken

27 mei , Fjellebroen
Het is een dag op en een dag af met het weer. Vandaag weer een grauwe, koude dag met wind en een onophoudelijke miezer. Alweer een golf afgezegd. In het hotel onze dagelijkse portie internet gaan gebruiken om uit te zoeken wat we dan verder gaan doen vandaag. We besluiten om richting Odense te rijden, daar is het waarschijnlijk iets beter dan hier.

0F3370F5-83AE-4ED5-9BD8-6A6152F046E3

Onderweg doen we Arhüs even aan, maar hebben geen zin om dat in de stromende regen te gaan bekijken, dus na een rondje met de camper door de stad rijden we door. Aan het eind van de middag rijden we Funen op, het middelste grote eiland van Denemarken. Het ziet er leuk uit. Afwisselend landschap, heuvelachtig en ook hier heel groen.

1EA79AD6-275A-4FB3-B437-FAFEA80A53E5 AD112145-523E-4792-8983-A677912C5E2B 97523A7E-6BE2-4519-BE62-2B227FE9A3F0FA4EE9FD-6D0C-48C1-B911-55223FCC65BF

Alle dorpjes zien er mooi onderhouden uit, ook de tuinen zijn vaak prachtig, Denemarken is echt een mooi aangeharkt land. We eindigen de dag in een klein haventje met uitzicht op de zeilboten. Er zijn hier ook campervoorzieningen , maar tot onze verbazing zijn we de enigen hier. Wel lopen er soms wat mensen bij de boten rond. Onderweg, vlak voordat we hier arriveerden kwamen we langs een golfbaan. We hebben een tijd gereserveerd voor morgen in de hoop dat het weer wat opknapt. Zin in.

28 mei Egeskov
Na een ritje van een half uur waren we bij de golfbaan in Faaborg. Een prachtige baan met heel veel heuvels. We hebben aardig wat moeten klimmen vandaag. Bovenop de heuvels hadden we een prachtig uitzicht over de Oostzee met allerlei kleine eilandjes vlak onder de kust. De heuvelrijen strekten zich tot het water uit en overal zag je de groene stroken van de hagen. Werkelijk geweldig.

BFEDAB51-72CD-4B38-B00E-19751C6FE4C6 00380DBB-BD9A-4C48-A934-24F80DFF741E

Na een hele lange baan, we hebben wel 15 km gelopen, konden we douchen in het clubhuis. Dat is  gevestigd in het gebouw van een voormalige herenboerderij. Een hoofdgebouw en in een u-vorm daarom heen de bijgebouwen waar wat zalen zaten en de kleedruimtes met heerlijke douches. De gebouwen zijn allemaal wit met een rood pannendak, zoals veel huizen hier. Op de terugweg zijn we Faaborg even ingegaan. Een leuk stadje met een markante gele kerktoren, smalle straatjes met kleine huizen. Heel romantisch allemaal.

555721E1-3638-45AE-8443-408AD3A069BF 04285AFD-82AB-48B9-851C-F8EC6F4DE3C8 4BD8A438-919B-4E1B-BDDC-30391B88750D

Ook was er door de lengte van het dorp een brede winkelstraat met prachtige winkels. Het is wel duidelijk dat Denemarken toch een stuk duurder is dan Denemarken. Ik schrik nog steeds van de prijzen😊😊. We hebben even wat gedronken en zijn toen op weg gegaan naar onze slaapplaats. Dat is een enorme parkeerplaats voor wel honderden auto’s met brede grasranden bij een groot kasteel, Egeskov. De parkeerplaats was nagenoeg leeg, maar een klein stukje was er volop activiteit.

29 mei Humble
Vanochtend hebben we even een rondje gelopen om te kijken naar alle activiteiten. In een weiland tegenover ons waren allemaal hekjes gezet, dat moet overduidelijk een parkeerplaats worden. Een stukje verderop werd er hard gewerkt aan verschillende podia en er stonden diverse grote tenten. Dit weekend komt hier het Heartland festival. Zo te zien aan de voorbereidingen wordt het een groots gebeuren. Tijd om te vertrekken.

8C3C1B54-E941-4BCF-A227-35ADA5D9F960 AD112145-523E-4792-8983-A677912C5E2B FBBB52DC-4083-411B-B38F-9E7A04D3A1E2 A7E17ECA-BB21-4BD7-81CE-04F1D023AD47

We reden over de binnenwegen naar Svendborg, een havenplaats aan de zuidkant van het eiland. Daar hebben we weer even internet opgepakt om te bekijken waar we heen wilden. Het leek ons leuk naar het smalle eiland Langeland  te rijden, ten zuiden van Svendborg. De afstand was niet zo groot en we reden over mooie binnenwegen. Overal staan hagen langs de kant van de weg en er bloeit hier heel veel sering tussenin , zo hier en daar zijn de hagen helemaal paars gekleurd.

D024EF7D-CBDF-4110-8AE1-A2AD50617829 47C6859D-6094-4856-9DE5-F6CCF5BACACC 387643A9-D678-4DC4-B596-8ADB97A556BA 6CD42F6B-F35F-4715-A440-A03072720FC2

We reden over twee bruggen Rudkøbing binnen, de eerste plaats op het eiland. Een stukje verderop sloegen we af, richting de zuidelijke kant. Toen begon er een oranje lampje op mijn dashboard te branden en even later kon ik geen snelheid meer maken. Duidelijk dater iets helemaal niet goed was. Gelukkig waren we vlakbij een dorpje, daar kwamen we een Nederlands meneer tegen die hier al jaren komt en hij verwees ons terug naar Rudkøbing om daar een garage te zoeken. In een slakkengangetje reden we weer de weg op, hopend dat we de garage zouden halen met dat brandende lampje. Tweehonderdmeter buiten het dorp hoorden we een enorm harde knal onder de camper. Gelukkig was dat vlakbij een inham naast de weg en daar zijn we maar stil gaan staan. Toen we onder de camper keken om te zien waar die knal vandaan kwam zagen we dat we een klapband hadden. Grote flarden hingen er aan de band. Blij dat we niet op de snelweg reden, dat had heel anders kunnen aflopen. We zochten de betekenis van dat lampje op, het was iets met het remsysteem. Toen werd duidelijk dat we wel wat hulp konden gebruiken. Na de nodige telefoontjes en doorverwijzingen kregen we te horen dat er hulp op weg gestuurd zou worden. We hebben de stoeltjes maar in de zon gezet en een blik soep opengetrokken. Toch altijd fijn in noodgevallen😀😀

B24AA069-2176-4D07-8BB7-256A6EE8F4C2 0153A182-3991-4EFB-8828-1787501263BC 76759A00-2A9D-451D-8560-BE5A02ACB65F 3DB49B00-2AD8-4B99-9AA0-F490A229A594

Na een paar uur arriveerde Viking, de Deense wegenwacht. Hij hielp ons om de band te verwisselen, gelukkig hadden wij een reserveband bij ons. Nu nog het probleem van het lampje. Hij vertelde dat hij daar niets aan kon doen en dat het morgen hemelvaart was en de garages pas op  maandag weer open gingen. Maar ook dat er een gerede kans was dat de storing opgeheven zou zijn met de nieuwe band. Voor de zekerheid reed hij een poosje achter ons aan, maar het lampje ging niet meer aan. We besloten om de tocht naar de voorgenomen camperplaats te maken en kwamen daar vanavond om half negen aan. Weer een hele spannende ervaring rijker.

7E9A5AC6-D588-46D3-8DF5-AF08F6CADC8A 19DF8E09-75C3-48EB-B574-2386955894AE

1. Yolande den Haring:
    30 mei 2019
    Spannend die klapband. Jammer van het weer, dat is vaak zo in Denemarken. Maar bij ons blijft het ook koud. Vandaag is er zo'n zomers Hemelvaart miezerdagje, eigenlijk wel lekker, onze tuin is zo droog. Vandaag hier, samen met Carel, wat klussen gedaan zoals de vriezer schoonmaken en de afzuigkap schoonmaken. Met wasbenzine is dat zo klaar; dat had ik jaren eerder moeten weten.... Vanavond naar de bioscoop. Is dat bij jullie ook mogelijk? Funen is in mijn herinnering het allermooiste eiland. Ik duim voor beter weer voor jullie!!! Groetjes
  2. Rina Boevink:
    30 mei 2019
    Zo, een hele belevenis weer. Gelukkig is het weer goed afgelopen! Best eng allemaal! Toen wij uit Noorwegen terug hebben gereden, ook Denemarken aangedaan. Viel ons wat tegen daar. En idd
    Net als in Noorwegen, alles peperduur. Naar zuideuropa is alles veel goedkoper helaas. De foto's zijn weer prachtig! Wij nog 5 dagen hier en dan gaan we de hort op! Zin in! Veel plezier en mooie dingen samen! Liefs Rina
  3. Ria van kalles:
    30 mei 2019
    Prachtig weer om alles te lezen. Op de klapband en het rode lichtje na. Ik denk toch dat we niet naar Denemarken moeten gaan als ik dat zo lees!!!!!! Veel regen en duur. Dus ik denk dat we toch maar naar Frankrijk gaan , kunnen we altijd nog zakken. Het gaat jullie goed,,,,liefs 👋😘
  4. Phieneke:
    30 mei 2019
    Gelukkig hebben jullie ook zon nu. Het lampje waarschuwde waarschijnlijk dat de band niet goed was. Wel mazzel dat je rustig reed Lies, goed hoor. Wij hebben super weer hier in Frankrijk. Nog even genietende maar. Leuk blog, mooi land.
  5. Ireen:
    30 mei 2019
    Wat een verhaal zeg!!! Maar ik begrijp ook dat jij weer golfen kan!!! Mooi!
    Wij staan in Arcen, asperge festival. De aankomst vandaag heb ik met Kalle, de labrador ‘gevierd’ met een glijpartij de Maas in. Dan ga je voor het oog van volle terrassen, door gladde algen op je billen half de Maas, omdat Kalle ‘even’ onverwacht dacht te gaan zwemmen en mij mee
    rukte.
    Ik hoop dat het mooi weer blijft! Veel plezier
  6. Truus:
    31 mei 2019
    Wat een verhaal Liesbeth , dat was ff schrikken.😝
    Wij vonden Denemarken ook mooi en wij hadden prima weer. Die Skandinavische landen zijn allemaal peperduur. In Noorwegen werd de komkommer in stukken verkocht en gewogen bv.
    Weer mooie foto’s👍
  7. Tilly hofsteden:
    6 juni 2019
    eng zeg die band maar het gebeurd
    wat een uitgestrekt landschap ik kom net van madeira ook zo mooi veel kloven en lavana.s
    het is echt zo een bloemeneiland
    ik hoop dat het weer wat opknapt in Denemarken dat is toch wel gezellig tot het volgende spannende verhaal Gr tilly