Rondje meer

9 januari 2019 - Cuesta Blanca, Spanje

5 januari – Los Urrutias
Vanochtend na het ontbijt naar het haventje gelopen. Daar zitten divers kroegjes met een terras en je hebt een leuk uitzicht. Ons doel was natuurlijk koffie, maar ook internet. Als we vrij staan is dat toch heel beperkt. Dus lekker even van twee dagen de krant downloaden, de foto’s en verhalen uploaden, de mail bekijken . Voor je het weet ben je anderhalf uur verder. De zon had in de tussentijd aardig wat kracht gekregen, dus het was net lekker om buiten te zitten. In de middag zijn we gaan rijden. Een echt doel hadden we niet, maar we vonden het leuk om langs het meer te rijden door de kleine dorpjes. Ondertussen keken we uit naar een overnachtingsplekje. Dat vonden we helemaal aan het uiteinde van het dorpje Urrutias, een langgerekt dorp. Het stuk waar wij staan is zo goed als uitgestorven. We staan langs een klein perkje met een prachtig uitzicht op het meer met een paar kleine dobberende bootjes.

297B94F4-654E-4087-A510-78E55B8768434F5D3DF2-6F76-4C49-B71D-3481D5D5304E

Op de parkeerplaats aan de andere kant van het perkje komt zo nu en dan een auto staan. Meestal mensen met een hond die een stukje de boulevard oplopen die hier begint. Soms mannen met hengels. We lopen een stukje de boulevard op om te kijken hoe ver het dorp is. Dat is nog een aardig eind lopen en we besluiten dat voor morgen te laten . Thee gedronken op een bankje naast de camper en het langzaam donker zien worden. Aan de overkant zien we de lichtjes van de landtong twinkelen. Een prachtige rustige plek hebben we hier.

60252CEE-4E99-4000-A6BB-BEE21DDC4D3EA78654A9-9DEA-49E0-89EA-09A29CD0BA95E48CDB38-B445-436D-AB81-EE02FC365D33

6 januari – Los Alcázares
Vanochtend de hele boulevard afgelopen naar het bewoonde deel van het dorp. Dat was bijna drie kilometer, het was heel stil. Een enkele wandelaar of visser, dat was alles! Het was prachtig weer en er was bijna geen wind, dus het water was heel glad, bijna zonder golven. Zo mooi om dan de weerspiegeling van de bootjes en de watervogels te zien.

FF184EDA-4210-46C1-9DDA-EEDF1F92844C78CC6B1C-BF2B-463F-AD36-FD96810FE8FA

In de palmen langs de boulevard zitten regelmatig van die schreeuwerige, groene parkieten. Prachtige beestjes. Ze hebben vaak hun nesten boven in de kroon van de palmen en kruipen daar helemaal naar binnen. Ook is daar voedsel voor ze te vinden. Het schijnen sociale vogels te zijn, je ziet ze altijd in groepjes rondvliegen.

7F064415-2223-450E-9A9C-E11FD494BBB9434632C2-B1DD-462A-B5D2-1F315B175BE2

In het dorpje aan de koffie geweest en ook hier even gebruik gemaakt van internet. Vanmiddag zijn we een klein stukje verder gereden en staan nu op een grote camperplaats in Los Alcázares. Wat een verschil met gisteren. Hier staan de campers weer in straatjes en  rijtjes achter elkaar. Er staan er denk ik wel 90!! Natuurlijk hebben we hier het voordeel van sanitair, stroom en wifi bij het restaurant vooraan op het terrein, maar diep in mijn hart vind ik die vrije plekjes die je per ongeluk tegen komt minstens zo mooi.

DDD419AA-E7F5-483E-A2DB-C3CE2EED8AE41EA64502-0E5F-4D0A-9962-374786F1A5C7

Ook hier hebben we een stuk langs het meer over de boulevard gelopen. Het blijft prachtig om te zien. Het is hier aanmerkelijk toeristischer dan in het vorige dorpje. Aardig wat mensen op de boulevard, een grote groep mensen aan de bbq op het strand en de restaurantjes en terrassen zaten vol. Veel families ook. Het is vandaag driekoningen, en dat wordt gevierd hier in Spanje.  Op 5 januari zijn er vaak optochten waar de drie wijzen worden binnengehaald, er wordt snoep uitgedeeld aan de kinderen. Op 6 januari krijgen de kinderen cadeautjes.

7 januari – Los Alcázares
Fietsdag vandaag. We vinden het een uitdaging om van deze kant van het meer nu naar de noordelijke buitenarm te fietsen. Vanaf de camperplaats is er een klein stukje boulevard en dan duiken we de riet rimboe in.

CEC14AB9-619B-4694-B93C-062C654120F01F4F6083-C389-4903-B0D9-4359A217F1FD

Er liggen nattige, zompige gebieden tussen hier en het volgende dorp. Prachtig om tussendoor te rijden, spannend waar je uitkomt. Dat is bij het hek van het naastgelegen vliegveld ( Murcia/ San Javier). Dit vliegveld is aan zijn laatste week bezig, vanaf maandag wordt er gebruik gemaakt van het nieuwe vliegveld, ongeveer 20 km landinwaarts. Naast dit vliegveld ligt een camping die nu helemaal opgeknapt wordt. ’t Zal wel lekker rustig worden zonder vliegtuigen, al zijn dat er niet zoveel op een dag. Na het vliegveld komen we op de provinciale weg en dan in het volgende dorp. Daar volgen we de kustlijn en rijden dan langs en over een gezellige boulevard met flanerende mensen. Er zijn parkjes, cafeetjes, sportveldjes, fietspaden….een leuk en levendig geheel. Aan het eind van het dorp kunnen we een dam op die ons naar het eind van de landtong zal brengen. Op dat laatste stukje kunnen we op 200m afstand de plek zien waar we een paar dagen geleden stonden, maar wel met wat water er tussenin.

FA9CCA6B-94F4-49D6-974B-D29163AC81FA2C332004-F4F4-4771-BA1D-4252674AD149

Deze noordelijke arm heeft nauwelijks bebouwing. Er zijn zoutpannen en gebouwen waar dat zout gezuiverd wordt. Er liggen grote bergen zout.Een klein stukje verderop een haven met restaurants en winkeltjes. Verder alleen maar water en weidse uitzichten en gebieden met zand en lage begroeiing. We eten aan de waterkant ons brood op en genieten enorm van deze prachtige vergezichten. Daarna fietsen we een aantal kilometers over het strand naar het volgende pad waardoor we weer op een normale weg komen. Dan het hele stuk langs de kust weer terug. De teller staat op 42 km en wij hebben er lol in dat we zo’n beetje het hele meer rondgefietst zijn😊😊😊

9BDB66F7-92F0-4E0E-9AEA-69197F98D0F8

8 januari – Los Martinez del Puerto
Vandaag na de boodschappen de camper weer reisvaardig gemaakt en een stukje het land ingetrokken. Wij hadden een afslagtijd geboekt bij New Sierra Golf, ook zo’n golfresort wat niet helemaal is afgebouwd. De baan is afgemaakt tot 9 holes, maar er is ruimte voor 18 holes. Het clubhuis is heel eenvoudig gebleven. Ook in het dorp staat er nog veel leeg. Aan de buitenzijde is er veel van infrastructuur al in orde, de straten met lantaarns zijn er, maar de huizen ontbreken. Het dorp had minstens drie keer zo groot moeten worden , met winkels en restaurantjes. Dat is dus een beetje mislukt. Geen winkel te bekennen en de enige bar zat dicht. De baan was leuk om te spelen, in een zanderig/ rotsachtig droog gebied.

17ECD736-2485-4441-BACA-68ABECFAD653

Weinig begroeiing. Een vreemd landschap voor een golfbaan. Het was spotgoedkoop om hier te spelen, dus we hebben voor morgen maar weer een rondje afgesproken. Omdat het al bijna donker is na ons drankje in het clubhuis besluiten we om niet meer naar een camperplaats te gaan zoeken, maar aan de rand van het dorpje een rustig plekje te vinden. Dat is geen probleem. Ruimte genoeg aan de buitenzijde, weinig bebouwing en nog minder daarvan bewoond. Leuk uitzicht op de bergen in de verte en lekker rustig. Meer kan een mens zich niet wensen…

9 januari – Cuesta Blanca
Na een prima nacht vanochtend vroeg uit de veren, we hebben vroeg afgesproken en slaan om 9.15 uur af. De zon is nog maar net achter de bergen vandaan en het is nog behoorlijk fris. Er staat ook een venijnig koude wind. Een heel verschil met gistermiddag toen ik in mijn shirtje liep te puffen😊😊. Groot voordeel is dat er nog bijna niemand in de baan is, heerlijk rustig, dat speelt wel fijn. Als we weer binnenkomen genieten we eerst van een kop warme koffie. Er is internet in het restaurantje, dus we gaan eens bekijken wat we met de rest van de dag aan willen. We besluiten om een half uurtje verderop te rijden. Daar is een nieuwe camperplaats ingericht op een oude tennisbaan. Deze mensen hebben vorig jaar in een uitzending van “ ik vertrek” gezeten en we hebben al regelmatig van deze plek gehoord en gelezen. Tijd om dat zelf eens te gaan bekijken. Het is maar drie kwartier rijden, dus halverwege de middag arriveren we al. Inderdaad een prachtig plekje vlak buiten een piepklein dorpje. Een mooi vrij uitzicht op de bergen rondom , de amandelbomen staan al te bloeien. Het is een lekker kleinschalige plek. Er kunnen maximaal acht campers staan en er staan er maar twee als wij aankomen. Precies een goed plekje voor ons.

9D6E2F6F-180D-4F54-BE9F-9460EDB9359B73943FED-21FD-426A-B70F-0647AD8C390F

Als we rondkijken zien we al de mogelijkheden van wandelen en fietsen. Dat wordt straks weer de google maps raadplegen. We worden bijzonder vriendelijk ontvangen door Saskia en John en zij vertellen ons van alles over de omgeving en de leuke plekjes om naar toe te gaan.

4BBA6F0A-8F58-4A90-8D94-13634822184ADF049509-7460-4201-9C49-0777F8330CB2

Aan het eind van de middag even naar het dorpje geweest naar de bar die zij geadviseerd hebben. Is inderdaad leuk om te zien. Aan de ene kant een winkeltje, helemaal volgepropt met van alles en nog wat. Aan de andere kant een bar waar de plaatselijke bevolking bezig is met koffie en likeurtjes. Wij drinken eerst een koffie en gaan dan aan de wijn en krijgen daar de meest heerlijke gerookte ham bij, gesneden van zo’n enorme poot. Lekker met stukjes vers stokbrood. Een traktatie!!

3F136390-C96C-4348-9CDD-68612D3D3E28

1. Wil Bartelds:
    9 januari 2019
    Weer een prachtig verhaal met schitterende foto’s!
    Dank je wel Liesbeth en Nout dat ik met jullie mee op reis mag.
  2. José Bastiaanse:
    9 januari 2019
    Hoi liesbeth en naud. Ik neem aan dat jullie al aardig spaans spreken. Lekker in het zonnetje koffie en sangria/wijn drinken is natuurlijk fantastisch. Groetjes vanuit ook een warm florida .en morgen vanuit een koud en nat NL.
  3. Saskia:
    10 januari 2019
    NL 5 graden (overdag), vorst 's nachts. Een venijnig NWN windje, onaangenaam en af en toe een waterig zonnetje. Het digitaal meereizen met jullie verwarmt ons tenminste een beetje. Naast wandelen, fietsen en golfen, springen jullie af en toe ook nog in de Middellandse Zee? Of is dat te koud? Ga zo door, dan houden jullie ons bezig.
  4. Tilly hofsteden:
    10 januari 2019
    Wat is Spanje toch mooi vooral naar het binnenland en nog steeds een blauwe lucht
    zou die mooie groene parkiet de halsband parkiet zijn die we hier ook zien vanuit het amsterdamse bos is ontstaan?
    en dan die foto met die witte vogel zie je gewoon twee keer je kan er wat van liesbeth
    weer een pracht verhaal ik lees ze heel graag Gr tilly
  5. Janny van Hilten:
    10 januari 2019
    Leuk om zo met jullie mee te reizen!
    Liefs,
    Janny
  6. Truus:
    10 januari 2019
    Geweldige foto’s weer en wat een luchten👍
    Ik heb gisteren hier ook een uurtje in de zon gezeten, heerlijk uit de koude wind, in mijn slaapkamer, balkondeuren open, krant erbij, koffie , genieten😄
    Ik wacht met plezier je volgende verhalen en foto’s af.
  7. Ireen:
    10 januari 2019
    Heerlijk jullie verhaal, ik voel de Spaanse zon... en dan golfen!!!! Zeker na mijn rondje dinsdag met ijskoude handen en tintelende vingers bij elke slag. En met het vooruitzicht dat geschetst worden voor over 14 dagen, van een paar weken poolwinter met Elfsteden tocht. Eerst zien dan geloven. Geniet lekker en leuk om mee te reizen
  8. Ria van kalles:
    10 januari 2019
    Het was weer fantastiche om je verslag te lezen, heerlijk. En wat een weer hebben jullie zeg om jaloers op te worden. Hier is het vooral grijs en druilerig, bah geef mij maar een echte winter met vorst en een zonnetje. Maar daar hebben we gelukkig niets over te zeggen anders nog meer onrust op deze aardbol. Afgelopen Maandag weer begonnen met zingen op ons koor ( geen Kerstliedjes). Was weer leuk om iedereen weer te zien, om een uur of half tien aan de borrel. Volgende week gaan we er weer tegen aan. Jullie nog heel veel plezier daar geniet ervan. Liefs die ene uit Vianen, o nee de Vijfheerenlanden, is het tegenwoordig. Doei!!!!!
  9. Joop & Carla:
    11 januari 2019
    Op de kaart jullie reis aan het volgen. Heel bekend terrein. Wij kampeerden in El Portus, net ten zuiden van Cuesta Blanca. Jammer dat we toen niet naar de oostkust geweest zijn. We hebben heel wat gemist maar dankzij jullie verhalen en foto's zijn we er toch een beetje geweest.
    Zondag vertrekken wij gelukkig ook naar de zon. Wel iets warmer dan bij jullie!!!