Sax

10 maart 2018 - La Marina, Spanje

8 maart Salinas
Vanochtend was regenachtig, maar tegen twaalven brak de zon door. We stapten op de fiets voor een bezoekje aan het buurdorp Salinas. De naam verraadt al dat er hier vroeger zout gewonnen werd, salina betekent nl. zoutmijn in het Spaans. Op de kaart staat ook een grote blauwe vlek. Dat is het zoutmeer geweest, maar tegenwoordig ligt het droog. Het is nu een natuurgebied geworden met wat lage ruige begroeiing met allerlei kleine wandelpaadjes er doorheen. Heel leuk om daar tussendoor te fietsen. Rondom het dorp liggen diverse akkers en wijngaarden.

3D50AEDA-5E3C-4F23-B51C-BEFCB8DC7125  B19F458A-98A2-4A92-894C-61046F78EF66

Alles keurig in het gelid en opgebonden, klaar voor het nieuwe seizoen.  Terug bij de camper konden we nog heerlijk even buiten zitten. Ook hier wordt het steeds meer voorjaar.

31766930-B100-40EC-A1EE-0B16F9823E16

9 maart Agost
Vanochtend weer opgebroken, we hebben een plekje wat meer naar de kust voor een paar dagen vlak bij La Marina.
 Eerst zijn we langs het pottenbakkersdorp Agost gereden. Daar worden al generaties lang potten gebakken.

4D58C49C-9110-4A46-91EF-54207E342636

92F17BF1-CC39-4449-A845-CA31E246EC75

Wij zijn daar in het plaatselijke museum geweest en zagen daar ook de enorme ovens waarin dit eeuwenlang gedaan is. Die ovens werden helemaal volgestouwd met de gedraaide potten, daarna werd de ingang hermetisch afgesloten met stenen .

FFFFD4E3-49F7-4FF0-83D4-A32773E6F0B2

Alles werd nog even lekker aangesmeerd en daarna werd er een razend groot vuur onder aangestoken. Dat brandde wel drie dagen en leverde temperaturen op van  ruim 1000*. Tenslotte moest de boel 10 dagen afkoelen voordat de potten eruit gehaald konden worden. Mooi om te zien hoe dat gedaan werd. Tegenwoordig zijn er nog maar 6 pottenbakkers actief. We zijn bij twee wezen kijken en bij de laatste kregen we een rondleiding door zijn hele atelier.

C861A651-9622-4638-9B32-C0CB69FCEA31 1762513D-8997-47CF-A526-E17EA4537CAD

Ook daar was nog een grote oven die door zijn bet overgrootvader nog gebruikt was. Nu gebruiken ze grote elektrische ovens. Ook ging hij speciaal voor ons achter zijn draaischijf zitten en maakte in een handomdraai een paar verschillende potten met een handigheid die een jarenlange ervaring doet vermoeden. Natuurlijk heb ik daar een schattig potje gekocht waar een waxinelichtje in kan.
Daarna door naar beneden. We moesten even zoeken, maar na wat heen – en weer rijden hadden we het juiste landweggetje. We kwamen aan op een groot erf waar al een stuk of zeven campers stonden. We hadden de indruk dat een aantal mensen hier al een lange tijd waren, zeg maar een soort van harde kern. Toen wij aankwamen zaten er zo’n twintig mensen in een grote kring rondom wat tafels met flessen drank en schalen met zoutjes. Wij werden er meteen bij gevraagd. Er werden pannenkoeken met fruit en room klaargemaakt en wij mochten delen in de feestvreugde.
Wel een bijzondere ervaring om zo ineens in zo’n kring te stappen van mensen die elkaar blijkbaar al zo goed kenden, maar wel gezellig. Na het eten hebben we nog een uurtje met Evi gewandeld. Nu zitten we in de camper aan de koffie en de “harde kern” zit op de veranda bij het huis waar wij naast staan en houdt zich zeer hoorbaar bezig met karaoke nummers. Wel allemaal muziek uit de zestiger jaren, dus zeer herkenbaar voor ons. Alweer een bijzonder plekje waar we staan.

B230139E-5769-4051-9B8E-D8131FDC759D

10 maart
Heerlijk om wakker te worden, je schermpje omhoog te schuiven en dan ineens in de volle zon te liggen . Prachtig weer, buiten ontbeten.

BB0896A8-4F38-41B0-A860-4EDB7D84E9DC
Na het ontbijt op de fiets gestapt om naar een markt te gaan in een volgend dorp 10 km verderop. De route was niet heel bijzonder. Omdat wij hier tegen een groot nattig gebied aan zitten waar geen paadjes doorheen lopen konden we ook geen leuke alternatieve googlemaps route bedenken, dus moesten we gewoon over de grote doorgaande weg fietsen en dat is altijd minder leuk.
La Marina is een langgerekt enorm toeristisch dorp. Er zijn ongelooflijk grote camperplaatsen waar honderden campers staan, hele dorpen op zichzelf met allerlei voorzieningen. Toch blijven wij graag zoeken naar de kleinere campings een eindje van alle drukte af.
 De markt zelf was wel leuk. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Er was van alles, kleding, horloges, tassen, fietsartikelen, en natuurlijk groente, fruit en wijn. De prijzen van veel artikelen liggen een stuk lager dan in Nederland, je zou daar nog hebberig van worden….We hebben vanuit het vat wat wijn gekocht. Die werd ter plekke in een grote plastic fles gegoten. Heerlijk. En natuurlijk wat fruit
( enorme aardbeien vooreen spotprijsje )en groente, lekker vers van de markt.

C91BFB6A-9BE2-425F-A6E3-C475B7BB6D4B     1AA6F11A-AA36-4F0F-BB85-D086A33B9895
Daarna het hele stuk weer terugfietsen. Nog even een ommetje langs het strand. Er stond een harde wind en er werd druk gekitesurfed. Toen we terug waren las ik dat er in de periode dat wij daar waren weer een camperinbraak had plaats gevonden. Dat horen wij vaker de laatste tijd. Het gebeurt vooral in regio’s waar  veel camperaars zitten en dan vaak bij supermarkten , grote benzinestations of grote parkeerplaatsen. Het blijft dus zaak om daar alert op te zijn en met verstand mee om te gaan.
Wel jammer dat het toch vrij regelmatig voorkomt.

1. Ria van kalles:
    10 maart 2018
    Mijn reactie is kort ben ziek. Bah,, hoe gaat het met jullie gezondheid? Hier veel mensen de griep. Hatsieeeeee!!!!!!!
  2. Liesbeth Dijxhoorn:
    10 maart 2018
    Beterschap
  3. Tilly:
    11 maart 2018
    Wat zou ik daar graag Door willen wandelen prachtig en dan dat pottenbakkersdorp geweldig wat een belevenis allemaal Ik hou ervan
    Ik zie weer uit naar het volgende verhaal Gr tilly
  4. Corrie:
    11 maart 2018
    Weer een prachtig reisverslag en foto's. Wij genieten met jullie mee.
    Kijken weer uit naar het vervolg.
    Lieve groetjes Corrie
  5. Ans wenneker:
    11 maart 2018
    Wat maken jullie leuke dingen mee,en dan dat potten bakers gebeuren helemaal leuk,wat leuk dat ik op afstand mag meegenieten,hartelijke groeten en nog heel veel reis plezier ans wenneker.
  6. Joop & Carla:
    11 maart 2018
    Wat een bijzondere waarneming, die eend met zijn blauwe snavel.
    Ik heb hem gegoogled. Zijn officiële naam is rosse stekelstaarteend.
  7. Liesbeth Dijxhoorn:
    11 maart 2018
    Wat leuk. Ik was er nog miet achter gekomen. We waren vandaag in een vogelnatuurgebied. Was prachtig.
  8. Karin:
    12 maart 2018
    Zo leuk Liesbeth, ik weet precies waar jullie zittten. Vorig jaar zaten wij in het vakantiehuis van vrienden in La Marina. Die markten zijn zo heerlijk, daar word je inderdaad hebberig van. Veel plezier nog en blijf vooral schrijven. Liefs, Karin