In het Spaanse justitie systeem

2 december 2019 - Hondón de las Nieves, Spanje

27 november – Aspe
Vandaag een geweldige dag om te wandelen. Het is 22* , er is vrij weinig wind en de lucht is blauw. We fietsen eerst naar de rand van het dorp. Daarvandaan loopt een smalle weg de heuvel over. We komen in een tussendal en daar staan ook weer huizen. Dat is altijd zo verrassend hier. Na nog een stuk lopen raken we weer de rand van het dorp, maar dan een stuk hogerop. Hier lopen we langs de scholen. Die staan hier prima aan de rand, lekker veel  ruimte en van niemand last. Een stuk verderop gaan we dan echt de heuvels in. We lopen over brede paden, een klein stukje verder zit er een gat in de weg. Daar leg je dan gewoon een betonblok met een blauwe strik eromheen neer en klaar is kees. Ook hebben we vandaag weer zo’n enorme zandafgraving gezien. Gewoon een halve berg die wordt weggegraven.

5399C397-CE34-40A5-A824-C122FA13789E F8018DFF-887D-4EA3-96C1-29608E4B10B0 0D3C0C47-DD1F-4C45-88D0-B76F891F4F20 5F337AA4-1613-4498-8B8C-6A2F18FA563D

Sinds kort hebben we een uitstekende wandelapp, maar het is wel handig daar dan ook regelmatig op te kijken. Daar ging vanochtend iets mis. Waar we een stuk de berg af moesten om in het dal verder te lopen hebben wij een pad genomen wat hoog aanhield. Toen we erachter kwamen hadden we geen zin meer om terug te lopen, we dachten dat we de bovenweg wel konden bereiken. Dat lukte ook wel, maar niet zonder slag of stoot. Ons pad kwam uit bij een lange betonnen goot met lantaarnpalen erlangs. We liepen de zandhelling voor ons op en konden inderdaad de beoogde weg zien liggen. Probleempje was dat wij blijkbaar op een oude vuilstort waren beland met een hoge zandheuvel die het afval afdekte. Het stonk, dat was niet plezierig. Wat het extra lastig maakte was dat er tussen de weg en ons een hek van zeker twee meter hoog stond. Een stukje later kwam er een (afgesloten) poort in het hek en we besloten om er hier dan maar overheen te klimmen. Gelukkig hebben wij daar beiden een ruime ervaring in, dus na wat klauterwerk stonden we met rugzakken en al aan de juiste kant en konden we onze wandeling vervolgen.

93E77E10-7412-4227-B9DA-BC10709544BB 5498FD32-5D8B-4BF2-A9C6-FB7BB1FBB6CF 835877B4-D0C7-4DCE-BA23-9E5AA1DE4681 CA780B9C-26EC-455B-AF11-72FDC021FDEB

We hebben prachtige bergen gezien met diepe kloven. Woest land met veel rood gesteente. Heel in de verte konden we het spoor zien waar we onderdoor wilden gaan. In al die tijd dat wij in het dal liepen is er geen trein voorbijgekomen, dus vragen wij ons af of dit spoor wel gebruikt wordt. Aan het eind van het dal moesten we een stuk dalen om over de rivierbedding naar de andere kant te komen. We zagen daar een oud aquaduct. Een stuk verderop was er nog zo’n aquaduct en dat wordt momenteel opgeknapt.

DA9FB804-908E-43B1-AB40-721023AA7236 B25DAA6F-57E6-496F-93AE-18C2BCE7C2BC A963E879-5BBD-416C-B873-3A8809E6C531 9517EE80-D866-4D40-8F0C-D211137636D1

Weer terug over het spoor. Vandaar liep er een klein geitenpad de berg op precies in de richting die wij wilden. Prachtig om te lopen. Bovenaan een kleine pas met een prachtig uitzicht over de berg en het spoor helemaal tot aan Alicante en de zee.Het laatste stuk ging weer over een brede weg richting Aspe. Een prachtige wandeling van 14 km met prachtig weer. Wat wil een mens nog meer….

BBFDC88C-DFCF-4CD4-A8D8-84B75E185CCE

28 november – Hondon de Las Nieves
Na zes dagen op dezelfde plek vonden we het wel tijd worden om weer eens te verkassen en een volgend stekje op te zoeken. Dat vonden we één bergrug en 30 km verderop bij een restaurant gelegen in een modern luxedorp met allemaal prachtige grote huizen met grote tuin en zwembad..Daar is op een ruime parkeerplaats aan de bovenzijde een camperplek gerealiseerd. Toen wij aankwamen stond er net een bestelbus voor de deur die van alles en nog wat in grote kratten kwam afleveren. Er stonden een paar dames die de bestelling in ontvangst namen en Nout en ik hebben even geholpen met sjouwen. Dat werd erg op prijs gesteld en we werden meteen uitgenodigd voor een kop koffie in het restaurant. Daar hoorden we dat de Nederlandse eigenaars hier pas drie maanden bezig zijn en enorm hard aan de weg timmeren om hier een leuk bedrijf van te maken. Buiten het restaurant zijn er ook nog 10 hotelkamers, een appartementje  en een camperplaats in opbouw. We kregen een rondleiding door het gebouw. Dat is behoorlijk groot met allerlei gangen en hoekjes, een zwembad en terrassen, maar wel erg leuk en sfeervol.

9B8804F2-3F4C-4DA9-AC75-CEFC6E57E52C 238AC702-9EBE-4B09-9636-A0DDA79C5A94

Er wordt regelmatig een avond georganiseerd om maar zoveel mogelijk naamsbekendheid te krijgen. Zaterdag is er een Griekse avond met een uitgebreide maaltijd en een Grieks optreden. Daar hebben al 72 mensen op gereageerd en de Engelse kokkin werkt zich nu al een slag in de rondte om alles in orde te krijgen. We vroegen haar of we misschien wat konden helpen en dat resulteerde erin dat wij vanmiddag in de keuken stonden om van alles te snijden. Heel gezellig en een heel ander verloop van de dag dan wij ons vanochtend hadden voorgesteld.

2AA40CA9-AAD4-47B9-825E-68B54636B767 FFECE7D9-4333-44FC-8B6A-FF7C825C7B64 BC802820-EFFD-4A28-BC70-9E9BEFC766C9

Vanochtend hadden wij gehoord dat de camperplaats nog niet helemaal officieel is, maar dat de aanvraag en toestemming daarvoor onderweg zijn. Zij waarschuwde ons dat er nu regelmatig controle is door de politie. We zeiden dat we dan zouden vertellen dat wij kennissen waren die haar kwamen helpen. Toen wij vanmiddag in de keuken stonden kwam er dus inderdaad politie. Dit schijnt te komen door buren die  het niet eens zijn met de komst van een mogelijke camperplaats. Op elke melding die er komt is de politie verplicht om te reageren, dus wij hadden prijs vandaag. We waren gelukkig echt aan het werk, maar moesten wel ons paspoort en de autopapieren laten zien. Die zijn gefotografeerd, dus we staan nu in het Spaanse systeem🤣🤣🤣Een hoop gedoe allemaal, maar vooral voor de mensen die zo hard hun best doen hier iets van te maken.
Vanavond is er een spelavond in het restaurant. We gaan straks even kijken. Heel benieuwd wat we allemaal gaan meemaken.

29 november – Hondon de las Nieves
De feestelijke spelletjesavond viel een beetje tegen. Er stonden wat mensen bij de bar en er was een groepje aan het eten, maar dat was het dan wel. Niemand maakte gebruik van de grote stapel spelletjes die stond uitgestald op de grote tafel vooraan. Uiteindelijke hebben wij met eigenaresse Sandra en een vriendin van haar een spelletje gespeeld. Was heel gezellig, maar ik denk dat deze avond niet aan de verwachtingen heeft voldaan.
Vanochtend via een mooie route achter de berg om naar het dorp gefietst om boodschappen te doen. Heel leuk via een hoger gelegen tussendal met een paar huizen, wat akkers en boomgaarden. Het eerste deel was flink tegen de berg op trappen, maar na het hoogste punt was het heerlijk uitrollen naar het dorp.

DE42F549-308D-47F2-9ACD-E8F4C08171A6 876B53D6-CB8C-4E31-BC50-354BA7809F7A DD1222D0-36EC-4EF8-BE4B-66827462EE6B 22EA71CD-C1FB-4A09-9D47-939B2691D3FE

De terugweg met de volle boodschappentassen maar over de gewone weg gedaan. Daar loopt een prima fietspad naast en stijgt bijna niet. Vanmiddag ons weer nuttig gemaakt in het restaurant. We hebben de patio helemaal aangeveegd en schoongemaakt. Daar was behoorlijk wat schade door de  harde wind van vorige week. Een snoer met grote buitenlampen was tegen de muren kapot geslagen, er lag overal glas en gruis. Daarna nog wat werk in de keuken gedaan. Ondertussen waren er twee Zwitserse dames gearriveerd die via internet hadden afgesproken om hier dit weekend te komen helpen. Leuke dames uit Zürich die ook een paar maanden met de camper op stap zijn en regelmatig een gratis plek proberen te krijgen in ruil voor wat hand-en spandiensten. Natuurlijk ook een hele leuke manier om rond te reizen en kennis te maken met andere mensen. Morgenmiddag gaan we nog een keer de keuken in voor de laatste voorbereidingen en we zien wel of we morgenavond nog ondersteuning moeten bieden. Weer een hele andere ervaring zo.

30 november – Hondon de las Nieves
Vanochtend weer het fietsrondje naar het dorp gedaan om even wat boodschappen te doen. Nu ontdekten we een supergezellig winkelstraatje met een wandelgedeelte en allemaal cafeetjes. Daar zijn we na de supermarkt dan ook even gaan zitten. Heel gezellig en levendig hier.

FB67C1F1-3D5E-44A2-B435-1B489F3986AA  063B027B-4270-4B86-8A22-964A5C9C94A0

Nadat we terug waren zijn we naar het restaurant gegaan om te helpen met opbouw. De twee Zwitserse dames, Ursula en Marian waren al bezig in de keuken. Nout en ik hebben alle tafels gedekt en later nog ballonnen opgehangen. Om zes uur kwamen de eerste gasten. Nout mocht met Marian samen de barman helpen en bestellingen opnemen en ik was met Ursula in de keuken ingedeeld om alle vuile vaat weer weg te werken. We moesten eerst met de hand al het servies spoelen wat binnenkwam en daarna alles door de machine halen. Dat duurde maar drie minuten per keer, zodat we er een aardig tempo in konden houden. Soms mochten we een nagerecht klaarmaken.  Het was erg leuk om te zien hoe zo’n bedrijf werkt. Het werken in de keuken is vaak hectisch, soms worden er verkeerde berechten besteld of is een klant niet tevreden. En dat moet natuurlijk allemaal met een glimlach opgelost worden.

7F22B294-7842-4781-A08E-62BE48740570 239E5CCC-5063-442C-B190-5AFC70D7A81B D0D8730D-8C55-421D-8B2D-05464EF39C5C

De bedoeling was eigenlijk dat wij ook aan de maaltijd zouden deelnemen. Iedereen kreeg een aantal Griekse voorgerechten per tafel, daarna kon er een keuze gemaakt worden uit 5 hoofdgerechten en ook het nagerecht kon gekozen worden. Het was alleen zo druk dat wij  helemaal geen tijd hadden om in de zaal aan een tafel te gaan zitten. Pas tegen half tien toen het wat rustiger werd kregen wij uit de keuken een bordje eten en zaten we met een paar andere hulpen aan tafel. Daarna weer aan de slag tot alles weer was opgeruimd. Dat duurde wel tot een uur of elf. We hebben veel plezier gehad met de Zwitserse dames, waarschijnlijk blijven zij nog even. Gezellig. Het was een dagje hard werken dus, maar leuk om een keer meegemaakt te hebben. We hebben nog een tijd zitten praten met een Nederlands stel wat hier in de buurt woont. Was heel leuk om zo mensen te leren kennen.

1 december – Hondon de las Nieves
Vandaag  genoten van de voorlopig laatste mooie dag. Vanaf morgen slaat het weer om en wordt er veel en zware regenval verwacht. We denken dan ook om maar even te blijven staan hier. Als het nodig is kunnen we dan in het restaurant gaan zitten. We hebben weer een mooie wandeling gemaakt. Eerst over een paar landwegen omhoog naar het waterbekken dat boven het dorp ligt. Daar is ook een recreatieplaats. Het was er behoorlijk druk vandaag.

5F2B18BD-170E-4C14-80F9-6A1CBFC663A4 DECEC248-5155-4A81-A441-E8F1DFEEDA11 5235EAEE-CE90-4162-BD2E-21418ADA3D15

Daar vandaan over een smaller pad de berg op. Bovenop de bergrug konden we rechtsaf en liepen zo langzaam stijgend naar de top. Het uitzicht was fantastisch. Aan de ene kant keken we helemaal naar de kust en konden Santa Pola en heel in de verte Alicante zien liggen. Aan de andere kant het uitzicht over ons dal met waterbekken, het dorp daaronder en de bergen aan de overkant. We hebben daar een poos op een steen gezeten om alles goed te bekijken.

A91B3BF1-F1EC-4717-8A14-2E16691F4842 A3525199-07A3-4B0C-92BE-C87489897B68 607F3973-DD17-4422-9771-3BE7CACAE86A 893D3624-ACD3-49F4-BDAB-BCC8DE7DB7E8

Daarna aan de andere kant naar beneden en uiteindelijk via het waterbekken weer terug naar de camper. Daar waren ook de Zwitsers net terug met hun twee honden. Ook zij hadden gewandeld, iets verder dan wij en we vonden dat we wel een biertje hadden verdiend. In het restaurant was net een bingo bezig. Er zaten 14 mensen. Wij zaten met z’n vieren aan de bar en besloten ook twee rondjes mee te doen. Had ik toch meteen prijs😄😄.
Vanavond hebben we met Ursula en Marianne spelletjes gespeeld in het restaurant. Het is een leuk stel met wie we veel kunnen lachen.

DECEC248-5155-4A81-A441-E8F1DFEEDA11 CA86CF92-5F75-4085-8053-DCCB6DAA8D3D EAC27F26-AD9E-49EF-B035-E3B50F7B7B75

1. Marijke van Meteren:
    2 december 2019
    Het begint op een werkvakantie te lijken, maar wel heel leuk.
  2. Monique van veggel:
    2 december 2019
    Grappig dat jullie hard aan het werk zijn.
  3. Nynke:
    2 december 2019
    Wat beschrijf je jullie ervaringen weer mooi en wat hebben jullie je nuttig kunnen maken. Heel leuk. Liefs, Nynke
  4. Rina Boevink:
    2 december 2019
    Wat een leuke belevenissen! De horeca ging jullie prima af zeg! En ook nog een mooie campingplaats! En weer heerlijke blauwe luchten waar jullie lekker van genieten! Hier is het momenteel echt een beetje winters! Ik hou daar wel van, maar we kijken uit naar onze vakantie op Bonaire!! Jullie nog veel mooie belevenissen de komende tijd en maar weer bedankt voor het leuke verhaal! Tot horens! Liefs Rina 👍⛄🎄
  5. Yolande den Haring:
    2 december 2019
    Wat een leuk idee om mee te gaan helpen, dat is inderdaad een andere manier om in contact te komen met andere mensen. geweldig!
  6. Ria van kalles:
    2 december 2019
    Wat ontzettend leuk om in de keuken te werken, zoiets bedenk je toch niet in de vakantie!!!! Daarbij nog leuke mensen te ontmoeten en gezellige dagen samen te hebben geweldig. Wat een fijne wandelingen en fietstochten weer en dan nog zo,n prachtig weer. Jammer dat het weer bijna gaat regenen, maar goed dan vermaken jullie je toch wel. Ik hoop dat het mee valt. Geniet nog maar lekker van jullie mooie reis dan kunnen wij dat ook . Liefssssssss
  7. José Bastiaanse:
    2 december 2019
    Ha ha werken in de keuken"? Toevallig hebben eij ook wel plaats voor een camper, kunnen jullie bij mij helpen in de keuken. Leuke verhalen Liesbeth.
  8. Eugèn en Ria:
    2 december 2019
    Leuke ervaring daar in de Spaanse keuken. Zal wel behoorlijk aanpoten zijn. Ook de ervaring met de Spaanse politie is heel bijzonder, weer een geval van klikken van de buren die jaloers zijn op ondernemers, jammer maar zo gaat dat nu eenmaal ook in Spanje. Wandelen en fietsen blijft toch ook weer heel leuk tijdens jullie verblijf in Spanje. Het landschap leent zich daarvoor waarschijnlijk erg goed. Je komt op plekken die je niet van te voren kan bedenken, heel verrassend. Wij hopen dat het weer toch nog goed zal blijven. Jullie hoeven daarvoor niet naar NL te komen. Het is hier fris, af toe de zon, dan weer regen, maar bovenal brrrrrr.
  9. Ireen:
    2 december 2019
    Wat een leuke ervaring!. jammer dat het diner aan jullie neus voorbij ging. Maar er stond veel pret tegenover!! Heerlijk dat jullie een lekkere temperatuur hebben en zon!! En schitterende wandelingen. Mooie foto's weer
  10. Tilly hofsteden:
    3 december 2019
    Een blok met een strik eromheen zo van breek niet je nek voorzichtig weer een heel verhaal met uitdagingen leuk hoor dat je dat allemaal beleven mag en een horica ervaring rijker ik heb het idee dat er steeds meer Nederlanders naar Spanje gaan om zich daar te vestigen in een bedrijf zo van ik vertrek maar wat is Spanje toch mooi zo ook in het binnenland nog veel plezier Gr tilly
  11. Saskia:
    3 december 2019
    Helpende handjes maken het werk dragelijker, een heitje voor een karweitje en of dat nu in de keuken of in de bediening was, jullie hebben ook eens ervaren wat die Horeca-mensen in onze families ook hebben meegemaakt tijdens hun opleidingen. Ik denk gelijk aan Allard, Jelmer, ik zelf, zo zijn wij allen ook begonnen.
    Jullie weten mijn Zwitserse tijd was uniek, de Zwitsers die ik ontmoet heb in mijn CH-jaren waren top. Altijd open, gezellig, niets stug en afhoudend, onvriendelijk. Jullie staan al in het kielzog van Alicante (in 't vizier), nog 3 weekjes voor jullie tijdelijke verblijf in NL.
  12. Truus:
    Top👍