Staartje van het jaar

31 december 2018 - Murcia, Spanje

28 december – La Tercia
Volgens Nout moet je het eens in je leven geprobeerd hebben, dus vanochtend zijn we naar de bowlsbaan gegaan. Graham had ons toegezegd wat uitleg te geven, dat deed hij ook prima en daarna mochten we onszelf gaan vermaken.

9E797CF0-B602-4100-AEAA-DAE61FDEDE8C

Het doel van het spel is net als bij jeu de boules om met een grote bal zo dicht mogelijk bij een klein balletje te komen. Het kleine balletje is echter wat groter en de grote ballen waarmee geworpen wordt zijn echt anders. Ze zijn niet volledig rond, maar aan de zijkanten wat afgeplat , waardoor er een brede rand in het midden zit waarover hij moet rollen. Verder zitten er gewichten in deze bal . Als je deze bal werpt gaat het gewicht aan een bepaalde kant van de bal hangen als deze vaart mindert. Daardoor maakt de bal een bocht. Het komt erop neer dat je nooit rechtstreeks naar het kleine balletje werpt, maar altijd schuin er vanaf in de hoop dat die bal dan aan het eind een mooie bocht gaat maken naar het kleine balletje toe.Verder heb je nog de mogelijkheid om linksom of rechtsom te gooien. Dan moet je wel de bal op een bepaalde manier in je hand houden om ervoor te zorgen dat hij ook echt die linker – of rechterbocht echt maakt. We hebben gemerkt dat wanneer je de bal verkeerd in je hand  houdt voor een bepaalde bocht hij dan helemaal de baan uitvliegt😄😄😄. Er zit dus zeker een techniek achter en je moet natuurlijk de juiste snelheid gooien. Dat doe je overigens van een klein matje waar minstens één voet op moet staan. Als alle ballen gegooid zijn ( 4 per persoon ) krijgen de drie die het dichtst bij liggen een punt. En dan begint het hele circus weer opnieuw, maar dan terug over de baan. Je loopt dus steeds heen en weer. Leuk om een keer mee te maken en Nout en ik werden op een goed moment best fanatiek😂😂 . We zijn er ruim twee uur mee bezig geweest. Heel leuk om een keer te doen.
Vanmiddag weer een stukje gelopen. We zijn over de weg een stukje van onze berg afgezakt en hebben daar een zandpad naar beneden genomen. Je staat dan ineens in een zanderige vlakte met citrus - amandel - en olijfbomen. Heel anders dan bovenop de helling waar het veel groener is. Als het waait is er vast een hoop loswaaiend zand hier…Steeds verrassend al die

93DDBD00-49CE-4F34-AAD5-F6C94D0FD876D1C9209B-2B3C-436F-995B-FB061C17F56A

verschillende uitzichtjes.  Bij de buurman waren ze grote stapels takken aan het verbranden in enorme vuren. Ze hebben van de week de olijvenboomgaard opgeknapt. Heerlijk in de rooklucht vandaag. Gelukkig stond de wind de goede kant op...

2938AFBF-0829-4E41-822A-DD535EE934A0

29 december - La Tercia
Somber dagje. Dikke donkere wolken en regelmatig regenbuien. De verwachte  opklaringen in de middag blijven uit en we zeggen de golf maar af. We rijden naar San Javier, een stadje dicht bij de kust op twintig minuten rijden. Daar is een enorm shoppingcenter, waar ook de Carrefour in zit.

E9A497DA-B346-4E78-9ECD-41E8A4CCBC69

We  vermaken ons een paar uur in dit enorme gebouw en rijden dan door de regen weer naar ons plekje. Al sinds vanochtend komen er regelmatig druppeltjes langs het gesloten dakraam naar beneden. We hebben dat een keer eerder gehad, maar dachten toen dat het condens was. Het blijkt dus wel degelijk met de regen te maken te hebben. We constateren dat het nat is in de sponning van het grote dakraam. Daar zitten van binnen een soort kleine gootjes en die lopen steeds vol. Vanavond gaat het steeds harder druppelen en we besluiten voor de nacht twee teiltjes neer te zetten om de ergste drup op te vangen .

DC563630-FE47-4BBD-AED3-002945588711

Zo blijf je wel lekker bezig met je campertje. Morgen maar even het dak op….

30 december – La Tercia
Gelukkig weer stralend weer vanochtend. Heerlijk zonnetje. Het heeft vannacht niet meer geregend, dus het druppen is ook opgehouden. Nout gaat het dak op en wat we al dachten blijkt ook zo te zijn.

F5DECE37-F6BD-4F63-80FB-8D59261C438792A336FB-0B33-44F7-8933-4D17F6E300FD

De rubbers die rondom het dakraam zitten zijn wat verouderd en dat behoeft enig onderhoud. Dus met een schuursponsje en doek het dak op om rondom alles goed schoon en droog te maken. Bij nadere inspectie blijken delen van het rubber helemaal niet meer te bestaan, dus niet zo gek dat met regen de boel lekker naar binnen druppelt. Morgen restjes oud rubber wegsnijden , schoonmaken rondom en dan goed laten drogen en daarna nieuwe siliconenkit er tegenaan. Fluitje van een cent😊😊. Vanaf het dak van de camper hebben we een mooi uitzicht op de bowls waar een wedstrijd gaande is. Er wordt veel bij gesproken, aanmoedigingen uitgedeeld en aanwijzingen gegeven. Ze doen het aanmerkelijk beter dan wij van de week.😂😂
Vanmiddag naar de golf gegaan die wij gisteren zouden doen. Alweer zo’n prachtige golfbaan. Het is hier echt een walhalla voor golfers, er liggen hier nog drie banen op een paar kilometer afstand. Met het mooie weer van vandaag is het een feestje om daar te spelen.  Mooie uitzichtjes, leuke uitdagende baan. Nu lekker rozig na zoveel buitenlucht. We zullen vast wel lekker slapen vannacht.

342A79DE-4561-492B-8564-764B9C7A6B7BE2B887C8-F98C-4559-A26C-A7D89A6B135417752C58-27D1-43B4-AA8E-ACCF5BD795B1

31 december – La Tercia
Een stralende dag om het jaar mee uit te luiden. Prima weer ook om klusjes op het dak te doen. Nout heeft de kleine restanten oud kit weggesneden en daarna alles schoon en droog gemaakt. Graham kwam heel aardig met zo’n grote siliconenspuit aanzetten, heel attent van hem. Vanavond is de bar bij de bowls open. Hij verwacht zo rond de twintig mensen, heeft een kok uitgenodigd om maaltijden te bereiden en nodigde ons ook uit. Ben heel benieuwd hoe dat gaat worden.
Wij wensen iedereen een hele gezellige oudejaarsavond en veel geluk, liefde en gezondheid in het nieuwe jaar.

4CE08011-134F-4848-BB26-760A940C3029

1. Janny van Hilten:
    31 december 2018
    Fijne oudejaarsavond en een heel gelukkig Nieuwjaar!💥💥💥
  2. Rina Boevink:
    31 december 2018
    Dank voor alle prachtige verhalen en foto's tot u toe. We genieten er erg van, ik heb de oliebollen weer gebakken en ze staan klaar voorvanavond. Wij wensen jullie ook een gezellige jaarwisseling toe en voor het nieuwe jaar natuurlijk gezondheid en prachtige avonturen! Liefs van ons beiden!
    👍🍷⭐💖🖐️
  3. Saskia:
    31 december 2018
    Bedankt voor jullie wensen. Vanzelfsprekend wens ik ook jullie veel goeds toe in 2019. mooie reizen, goed, warm en lekker weer, een goede gezondheid en "ga ervoor!".
  4. Gerda de Raad:
    31 december 2018
    Hele gezellige jaarwisseling en een sprankelend 2019 gewenst, in goede gezondheid. Geniet van jullie verdere reis!
  5. Corien de Gaaij:
    31 december 2018
    Dank voor jullie leuke reisverhalen, en mooie foto´s. Ben jaloers op het mooie zonnige weer!
    Een heel gezellige jaarwisseling, en een prachtig, nieuwjaar met mooie reizen en ontdekkingen en een goede gezondheid. Veel liefs.
  6. Truus:
    1 januari 2019
    Een heel goed en gezond 2019 toegewenst💥💥💫💫
    Nog heel veel plezier🎈
    Wanneer kom je weer zingen? We missen je hoor😜
  7. Jelmer:
    1 januari 2019
    Hee ouwe lui, de beste wensen! Dat 2019 nog mooier mag zijn dan 2018!
  8. Yolande den Haring:
    2 januari 2019
    Lieve Lies en Nout, ook voor jullie van harte een mooi nieuw jaar. Nou; jullie zijn er al lekker mee bezig!!! Zelfs het lezen over een lekkend dak is leuk, wat maak je het aantrekkelijk om mee te leven. Ja fanatiek achter die circusbal staan, dat geloof ik wel, dat zit in jullie!!! Hier was het vuurwerk gigantisch, ik kijk er met gemengde gevoelens naar. Prachtig, een spektakel. Maar absurd hoeveel geld de lucht in gaat wereldwijd. Ik voel een vreemd soort schaamte er door. Er is zoveel leed en armoede en geld nodig voor zoveel belangrijke doelen. Het klopt niet deze verhouding. En toch heb ik er van genoten! Vuur maken van snoeiwerk zoals jullie zagen is veel natuurlijker!
    Tot gauw!
  9. Ireen:
    4 januari 2019
    Jullie heebben het oude jaar sportief vasrwel gezegd!!! Heel veel plezier samen en gezondheid toegewenst voor 2019 en we gaan elkaar in maart zien!!!!
  10. Tilly hofsteden:
    5 januari 2019
    hoi reizigers
    ik ben een beetje laat maar alsnog een goed 2019 gewenst met gezondheid en leuke dingen doen
    zelf ben ik met oud en nieuw in Londen geweest heerlijk geen geknal om je heen gewoon om 12 uur groot vuurwerk in het centrum
    dus toen ik thuiskwam nog even je mooie verhaal lezen en ik zie nog steeds een blauwe lucht hier is het grauw en dat was in Engeland ook
    tot je volgende verhaal Gr tilly