Thuisreis

7 februari 2020 - Houten, Nederland

3 februari – St Just
We gaan nu met grote stappen richting huis. Wel een maand eerder dan gepland. Dat heeft te maken met het feit dat onze jongste zoon met zijn vriend een huis heeft gekocht. Dat zat al in de planning, maar het proces is wat sneller gegaan dan wij hadden verwacht. De afgelopen maanden hebben we veel en uitgebreid contact gehad over veel zaken die te maken hebben met de aanschaf van een huis. Nu is binnenkort de overdracht en wij hadden beloofd om te komen helpen met klussen. Vandaar onze wending in de reis. Vandaag hebben we, met prima weer, bijna uitsluitend over de snelweg gereden. Het leek wel nationale stookdag in Spanje, want de dalen stonden vol met rook van de vele vuren waar snoeiafval verbrand werd.

14381C8D-ADDC-4C86-9E51-6E78C2177A7C

We zaten natuurlijk al redelijk in het noorden van Spanje, dus vanmiddag reden we Frankrijk al in. Daar nog  een stuk gereden langs Perpignan en Montpellier. Daar staan we nu in de buurt. Het leek wel of we een hond hadden, want de hond van de eigenaar kwam steeds gezellig voor de camper liggen. Zodra we naar buiten kwamen  kwam hij zich enthousiast melden. Vanaf morgen maakt het weer een duik naar beneden. De temperatuur gaat gevoelig zakken en we gaan te maken krijgen met de mistral.

4 februari – St Jean d’Ardières
Vanochtend eerst een tijd over de provinciale weggereden in het idee wat tolgeld uit te sparen. Dat is op de heenweg geen punt, want dan hebben we alle tijd en rijden naar het mooie weer. Nu op de terugweg merken we dat we daar helemaal geen zin in hebben, dus na twee uur ploeteren en 40 km rijden zijn we toch de tolweg maar op gegaan. Het weer was in eerste instantie helder, wel stond er een harde wind wat het rijden behoorlijk lastig maakt. De camper vangt toch grote klappen.

2920A8CE-302B-48D5-846B-A9021F9EB3FCA0F91F4E-DABB-4427-B4F3-3D56BD6C1221 3A6B01EB-7486-4B97-B9CC-27AA947741F6 D51E26D9-518C-4CD9-A385-96BA569B961D

In de loop van de middag begon de lucht te betrekken en kregen we te maken met felle buien. De temperatuur is gezakt naar 8 *. Dat is wel weer even wennen.  De snelweg door Lyon is altijd een kwestie van goed opletten dat je de juiste afslagen neemt. Lastig rijden met de tunnels. We staan nu een klein stukje ten noorden van Lyon bij een wijnboer op het erf. Dicht tegen de gebouwen aan zodat we niet zoveel last van de wind hebben.

10AED846-AEB1-476E-A482-30B785FA78F1 7DF1BADF-670F-4374-B81E-279B385F5122

52CBBDBE-81A5-48A0-9D44-0EAE4CC76683

5 februari – Simmerschmelz
We hebben een lange dag gemaakt vandaag. Bijtijds vertrokken van ons stekje. Dat was een prima plek om te verblijven, alleen jammer dat er geen wijnproeverij was , we hebben niets van de wijnboerderij gezien. Na een zoektocht naar een benzinestation( dat is in de dorpen altijd goedkoper dan langs de snelweg) zijn we de  snelweg opgereden. De eerste uren over de tolweg reed het prima. Goed helder weer, weinig verkeer. Prachtig rijden door de Vogezen, een gebied om te onthouden voor een volgende tocht.

88472815-6A24-4AEB-B436-D52FCDC98548 575AA208-1C4F-4559-BF22-5AABE245694A F6EDFAF9-6495-434E-A483-B566D6FB7307 5B47A624-7AE4-4ED8-BD35-4DBCA1F3F022

We dachten vandaag nog een heel eind België in te komen, maar daar ging het toch niet helemaal zo als gepland. Op de A 31 Frankrijk uit was de weg gewoon afgesloten. Het hoe en waarom hebben we niet kunnen achterhalen. In de praktijk betekende het dat er 7 km snelweg bomvol stond. De rechterstrook één lange rij met vrachtwagens. Het duurde een eeuwigheid voordat we bij de afslag waren waar heel die autoweg zich over één afritje eraf moest persen. De hele file verplaatste zich naar rechts, waarop wij besloten linksom te gaan. We hebben wat door kleine dorpjes gereden en wisten uiteindelijk een weg te vinden richting Luxemburg. Het was inmiddels al donker geworden. We vonden een camping ergens in de heuvels, een stuk rijden over de smalle bergweggetjes. Daar vriendelijk ontvangen en een plaatsje gekregen. Heerlijk warm in het restaurant gezeten totdat het tijd was om naar bed te gaan. Gauw erin, want is het is koud, bijna vriespunt.

6 februari – Houten
Toen we vanochtend wakker werden konden we goed zien wat een prachtige omgeving het was waar we gisteravond beland zijn. Middenin de heuvels, deels met bossen, deels met weilanden. Het was wel koud vannacht, alles was wit aangevroren, een mooi gezicht. Het was lekker zonnig vanochtend, dus het was  echt geen straf om hier te rijden.

07BED9FD-EB5B-4007-BEDD-558AD3400EE3 288BF4F3-D986-4A2B-B540-6EC1FE76E245 A6A2CB89-2182-4753-B916-8A6FDC1464B5

Wel erg prettig dat we goed weer hebben bij het rijden. In Nederland hebben we weer ons vaste ritje via Tilburg gemaakt en bij mijn moeder op bezoek geweest. Aan het begin van de avond reden we Houten in.

D419DC16-C6B5-4A22-948F-95086060300A

hebben weer een prachtige reis gemaakt, zijn dankbaar voor de mooie avonturen en leuke ontmoetingen. Dank ook aan iedereen die met ons “meereisde” en voor alle leuke reacties. We melden ons vast weer als we weer eens op stap gaan. Voorlopig gaan we over een paar dagen richting Helmond waar we de camper gaan neerzetten en gaan helpen met het opknappen van het huis van Paul en Tim. Weer een hele andere belevenis.

1. Ellez:
    7 februari 2020
    Welkom thuis en succes met het klussen!!!
  2. Rina Boevink:
    7 februari 2020
    Welkom thuis dus! Jullie hebben mooi weer meegenomen (zondag storm)! Bedankt dat we weer mee mochten reizen met jullie. Het is een waar genoegen! Nu aan de slag! Succes! Ik weet niet of ik je nog zie maandag. Dat is voorlopig mijn laatste keer! Liefs Rina en Bouke!
  3. Tilly hofsteden:
    7 februari 2020
    welkom weer in Nederland en bedankt voor de mooie foto's en verhalen
    zie je gauw tilly
  4. Ria van kalles:
    7 februari 2020
    Ik sluit me bij mijn voorgangers aan, welkom 🏡 en bedankt voor de geweldige verhalen en belevenissen. Misschien tot maandag op het koor!!!!! Klus ze. Liefs
  5. Phieneke:
    7 februari 2020
    Groetjes uit Spanje van achterblijvers. De laatste dagen is de temp. 10 graden gezakt en wat bewolkt. Maar vanaf morgen gaan de temp. Weer omhoog. Wij vonden het gezellig jullie hier te hebben. Succes met de klussen.
  6. Marielle:
    Veel succes met klussen!
  7. Anja Vis:
    7 februari 2020
    Zo, zijn jullie er al weer! Heel veel succes met klussen in Helmond, is het n langdurige klus? Weer eens iets anders...
  8. Joop & Carla:
    7 februari 2020
    En nog meer groeten van "achterblijvers".
    Ook wij vonden het leuk 2 dagen gezamenlijk op te trekken in Torrox, Cómpeta en Frigiliana.
    We blijven wordfeud-en😊.
  9. Ireen:
    7 februari 2020
    Een pittig ritje aan het eind van jullie mooie trip. Maar voor de kids is het niet erg om even te ‘gassen’. Lekker weer in jullie eigen bedje en dan samen klussen bij de jongens! Geniet ervan! Tot gauw
  10. Yolande den Haring:
    8 februari 2020
    Oei het is hier erg fris en wisselvallig. gelukkig dat jullie zo'n mooie queeste wacht. Ik zal blij zijn je ook weer te zien maandagavond. het is heel hard werken en de oefenavonden met Marijke komen er aan.
    Vogezen en Luxenburg zijn zeker prachtig! Fijn weer veilig thuis...Dank voor je verhalen.
  11. Nicolette Deetman:
    9 februari 2020
    Welkom thuis en Paul en Tim gefeliciteerd met jullie huis. Succes met klussen!