Woensdag marktdag

6 april 2018 - Totana, Spanje

4 april
Woensdag marktdag…dus lekker op de fiets naar het dorp en daar de markt op. Het was een grote markt, aan weerszijden van de drooggevallen rivier die dwars door de stad loopt. Aan de ene kant de groente en andere levensmiddelen, aan de andere kant de kledingstalletjes. De prijzen hier zijn soms ongelooflijk. Wij zijn bijvoorbeeld gezwicht voor een enorme kist aardbeien van twee kilo waar we maar €3,- voor hoefden af te rekenen. We hebben ons vandaag het ongans aan aardbeien gegeten en ze zijn ontzettend lekker. Morgen de andere helft. Niemand die kan zeggen dat wij niet voldoende vitamientjes tot ons nemen 😃

2D100F6F-FCD6-441B-BAEE-109C6006495A          024AC8FC-930C-4519-B7FE-BFAC1FB1117F

Nout aan het gefrituurde beslag op de markt.   Ons uitzicht uit de camper.

Vanmiddag heerlijk in de zon naast de camper gezeten, lekker wat rondlummelen en lezen. Aan het eind van de middag nog een poos met Evi langs het kanaal gewandeld. Omdat het weer nu zo lekker is en het zo lang licht blijft eten we ook steeds later. Vaak zitten we pas om 8 uur of later aan tafel. We beginnen al echte Spanjaarden te worden!

5 april
Het gebergte waar Tonata tegenaan ligt is de Sierra Espuna, een prachtig natuurgebied.

B21520A6-6CB2-41E0-9C6D-1A3340089D70

De camperplaats ligt een kilometer of drie boven het dorp en hier vlakbij begint dit natuurgebied. Vandaag zijn we naar een stuk gefietst een kilometer of 4 verderop. Daar zijn we het natuurpark ingelopen en hebben daar een prachtige wandeling gemaakt. Het was een mooie brede zandweg waarover we liepen en die kronkelde de bergen in. Steeds als we dachten te weten hoe het verder zou gaan nam de weg weer een andere wending. Het was een soort pasweg en we wisten dat we aan de andere kant ergens moesten uitkomen, maar het duurde bijna twee uur voor we die pas bereikt hadden.

50676733-7B53-425E-84D8-01070A60B05D           9DF07DC7-3FBC-440E-8604-645274CCC376

Vlak na het begin van de daling zagen we op een tegenoverliggende helling moufflons lopen. We hadden wel gelezen dat ze hier zaten, maar de verrassing is dan toch groot als je ze ontdekt. Het stuk naar beneden was langer dan we dachten en we moesten een paar afslagen nemen. We hadden al gezien dat we vlakbij een klooster weer op de weg moesten komen, maar het duurde erg lang en we dachten al een afslag gemist te hebben. Net toen we op de kaart gingen kijken hoorden we een klok slaan. Dan kon het nooit meer ver weg zijn.

E577BDAE-863A-40CE-9C37-711412AA671D  A1B2E03B-B408-45F2-963A-BB075D4E27DB  Dat klopte gelukkig ook. Het klooster bleek al omgeturnd te zijn in een hotel, maar dat was ook alweer gesloten. Het restaurant was gelukkig nog wel geopend, dus lekker even wat gedronken.

D7049BD0-ACFE-42B6-838B-837956CD77DE  29BFB5D7-784C-46E9-A675-507DC2508E17Daarna moesten we nog 3 kilometer over de weg teruglopen naar de fietsen. Even overwogen we om te gaan liften, maar hebben dat uiteindelijk niet gedaan. Gelukkig maar, want tijdens dit laatste stuk lopen hebben we nog een grote kudde moufflons gezien. Geweldig!!

B316AE44-45E5-402E-8949-E30AB1E007C3            BD9D0ECC-65CD-46D5-B32A-7C6454C12153
We kregen er gewoon weer wat energie van. Dat konden we goed gebruiken, want 17 km lopen in de bergen met een hoogteverschil van 600meter was ons niet in de koude kleren gaan zitten. Bij de camper een heerlijk warme douche genomen en lekker uit eten geweest, geen puf meer om te koken. Maar wel weer een fantastische dag achter de rug.

A36BC5F0-5A8C-4A67-9273-7B83E7201B02 B9386A82-F852-41AF-90BD-4B2B3ED629E7
6 april
Vandaag maar rustig aangedaan na de zware dag van gisteren. Het weer zakt vanaf vandaag ook wat in, dus weinig zon en lagere temperaturen. De camper een beetje schoongemaakt en boodschappen gedaan. Vanmiddag gezellig met medecamperaars zitten kletsen en weer een hoop nieuwe dingen gehoord. Onze buurman kwam net terug van een 7 weekse reis door Marokko. Dat land staat ook op ons lijstje, dus erg interessant om de verhalen te horen.
Een ander stel van rond de 80! campert al meer dan twintig jaar en heeft natuurlijk heel wat te vertellen. Zo leren wij elke dag weer wat bij.

1. Rina Boevink:
    6 april 2018
    Weer genoten van je reisverslag en de prachtige foto's. Ben jaloers op de aardbeien. Had ze van de week gekocht in de supermarkt. Ook uit Spanje. Niet te pruimen! Leken wel appels🤣🤣. Hier zeggen ze dat we lente krijgen de komende dagen. Misschien wel 20 graden!! Eerst zien! Vandaag wel zo'n, maar veel wind en niet warmer dan 14 graden.....! Veel geniet momenten maar weer! Liefs Rina
  2. Monique van veggel:
    6 april 2018
    Aardbeien lekkkuuuu maar hier niet hard en geen smaak. Morgen word het lekker weer gaan we fietsen en even terrasje pikken. Maandag weer zingen. Gr. En tot jullie volgende avontuur.
  3. Truus:
    6 april 2018
    Wat geweldig die moeflons , je kijkt je ogen uit, dat vogeltje is ook erg leuk.
    Prachtige ervaringen👍
  4. Tilly hofsteden:
    7 april 2018
    Toevallig heb ik gisteren een aardbeien taart gemaakt moest er wel suiker in doen anders is het een zure taart
    Leuk die beesten in een kudde heel wat te zien daar weer een mooi verhaal liesbeth
    Ik zie er altijd naar uit
    Gr tilly
  5. Heleen:
    7 april 2018
    Heerlijk die gefrituurde zoetigheid bij tijd en wijle. Chouros heet dat volgens mij.
    Het is vandaag hier voor het eerst boven de 20 graden en ik zag dat Spanje nu minder is. Zo gaat het meestal. Prettig dat het langer licht is zodat jullie inderdaad laat buiten nog kunnen eten. Mooie verhalen wederom en flinke wandelingen die jullie maken.
    Liefs uit Naarden
  6. Ria van kalles:
    8 april 2018
    Hoi, lang geleden dat ik gereageerd heb, maar we waren op vakantie en dan reageer ik bijna nergens op alleen op familie lekker rustig!!!!!!! We zijn vrijdagnacht om drie uur pas thuis gekomen en we hebben een hele fijne week gehad waar we van genoten hebbenen het aller belangrijkste is dat ik weer helemaal beter ben en morgen eindelijk weer naar ons koor gaan. Jullie hebben weer een mooie week gehad en ik heber weer van genoten. En Liesbeth, dank zei jou foto van de Hop (vogel) wist ik dat we ook oog in oog stonden met een hop, wat een prachtige statige vogel, wei zagen hem of haar tijdens een van onze wandelingen op Playa del Ingles. Zo zie je maar dat jou verhalen wat terweeg brengen , leuk!!!! Gaan jullie vooral lekker door met jullie prachtige reis, tot lees. Doei groetjes👋🏼👋🏼👋🏼👋🏼
  7. Yolande den Haring:
    8 april 2018
    Wij hebben hier ook genoten van een prachtig warm weekend. In de tuinen hoorde je de kargers hard werken om te tegels en tuinmeubilair lekker schoon te spuiten.
    We hebben met een kleine groep ons boetseerwerk geschilderd bij Rija op zaterdag. En wij hebben vandaag tien kilometer gelopen met onze wandelclub rondom Austerlitz. We liepen 2 en een half uur. Dan ben ik ook wel op met mijn zielige artrose rug en heupen. Eenmaal uitgerust ben ik toch gaan keutelen in de tuin, alle bakken weer buiten gezet en ons kastje...Kortom Hollandse dagen. En jullie "verSpaansen" natuurlijk. Dat ritme daar is ideaal. Maandag weer koor. Ik vraag me af of je ons soms niet een heeeel kleeeeiiin beetje mist...... Ik verlang weer te gaan zingen na 14 dagen reces.
    Dag wereldreizigers.....