Zonzoekers

31 mei 2018 - Urrugne, Frankrijk

28 mei
Vandaag een grauwe, natte dag. We hebben nog over de kaart gehangen om te kijken of we de ergste nattigheid wat kunnen ontwijken. Daar zijn we zo langzamerhand expert in geworden. We dachten het gevonden te hebben een 100 km verderop, maar ook daar was het droevig gesteld met het weer. Ook in Frankrijk is het weer slecht. Pas tegen vrijdag gaat het wat verbeteren. We zullen dus wat geduld moeten hebben. Toch hebben we maar besloten om op deze slechte dagen te gaan rijden. Het aantal kilometers moet toch eens overbrugd worden , dan kunnen we op de betere dagen lekker naar buiten om te wandelen, fietsen of golfen. Zo zijn we dus aan het begin van de avond in Frankrijk gearriveerd

FFB99EBE-BD5F-470A-979C-95678377CD64

29 mei
Het was een goede gok om door te rijden naar Frankrijk. Vanochtend was het wel bewolkt, maar droog .Prima fietsweer. Met zo’n ongeveer kaartje van de camping op stap gegaan. Eerst door wat bossig gebied met weilandjes en later langs de kust. Een prachtig gebied.

535CF6DC-A62A-4A54-8792-325075240A89    43CD4CBC-60D0-4FAF-AE0E-E0F214D413CF

De bergen van de Pyreneeën zitten in dikke wolken gehuld, richting Spanje is het donker, maar wij zaten vanmiddag in een waterig zonnetje aan zee op een terrasje. We hebben de dorpjes hier aan zee wat verkend. Ze liggen aan een grote inham waar zowaar wat zandstranden zijn. De rest van de kust is rotsachtig. Het zijn hele grote rotsplaten, alsof iemand ze heeft opgestapeld en later een beetje heeft omgegooid.

2540CA6E-3D43-44E2-958B-4AB6F5B1F2BE        0AA92427-BF33-428D-8FE2-C1777D366DAF     0E16B7FF-3B39-4204-AB5E-625827449AEF            C7746C9D-A775-4B42-86E0-78190CA77117

Heel mooi om te zien. Op het uiteinde van een pier boven een klein haventje staat een oud fort. We konden er helemaal naar toe fietsen. Helaas niet meer toegankelijk, maar we konden wel over de rondgangen lopen en hadden daarbij een mooi uitzicht over de inham en de zee. Daar lag een gigantisch cruiseschip voor anker en er gingen continue kleine bootjes met passagiers heen en weer. Dat was ook goed te merken toen we in het centrum arriveerden. De winkelstraatjes waren erg druk. Er waren ook heel veel winkeltjes die denk ik regelmatig goede zaken doen als zo’n cruiseschip wordt losgelaten.

790BDE2E-DDB9-4A39-979A-0448A459A1EF
Bij terugkomst hebben we nog een wandeling met Evi gemaakt. We hadden een kaartje waarop iets stond aangetekend. Ik denk dan bij een wandeling altijd aan mooi groen en bos en weiland. Deze wandeling ging echter eerst langs een drukke weg en later door een dorp. Het tweede deel van de wandeling vond ik leuker, buitenom over kleine landweggetjes weer richting de camping.

9DD25DB9-E1EE-4606-9782-C80A762E4C3D   8E2A25C5-2FAB-43DA-861E-3DB2E981CFE0

Daar nog een poosje het overdekte zwembad ingedoken. Dus een lekkere actieve dag. Is goed als tegenhanger voor gisteren met veel rijden.
Helaas heeft het slechte weer ons nu ingehaald, wij luisteren al weer een tijdje naar de regendruppels op het camperdak. Dus weer de weersites erbij gehaald en op basis daarvan bepaald dat we morgen weer gaan rijden … het blijft een sport om het betere weer op te zoeken…

30 mei
Vandaag weer een stuk gereden. Het ging zeker de eerste twee uur over bijzonder drukke wegen, dat waren wij in Spanje niet zo gewend. Dat komt denk ik omdat de kuststrook naar de bergen niet zo breed is en al het verkeer moet hier langs. Met name aan deze kuststrook is alles bebouwd. Het ene dorp is nog niet afgelopen of het volgende begint alweer.  Veel kruisingen en verkeerslichten. Dat schiet niet echt op. Het meest lastige was het om door Biarritz te rijden. Heel veel verkeer, smalle banen, steeds moeten afslaan, onoverzichtelijke pleinen en redelijk agressief rijdende Fransen. Ook dat was in Spanje heel anders. Daar wordt over het algemeen een stuk rustiger gereden. Uiteindelijk toch een beetje op de buitenwegen beland. In de middag kwamen we aan bij een groot meer, niet zo heel ver van de kust.

31C6FD9E-2BF7-4DE1-817E-09409BDEBF84        9766112A-C20E-4CC4-B591-389CE4A00F39

Allemaal recreatiegebied hier. Veel aangelegde bossen, goed te zien aan de keurige rechte rijen waarin de bomen staan. We staan op een groot grasveld, speciaal voor campers,  met uitzicht op het meer. We moesten aan de paal betalen en als je het kaartje dan in de automaat stopte gaat de paal die in het midden van de weg staat omlaag. Alleen moet je daar heel dicht oprijden, anders doet hij het niet. Heel lastig te zien vanuit de camper, want dat ding is maar 40 cm hoog. Vorig jaar schijnt iemand zijn camper hierop kapot gereden te hebben….Aan het einde van de middag nog lekker een stuk gefietst naar het volgende dorp en daar even een terrasje gepakt. Het weer was lekker. Zonzoeken dus gelukt vandaag.

9283BDCC-E37D-4389-82D6-7E9D14C7EA87

1. Truus:
    31 mei 2018
    Hier is het ook heel wisselend, bloedheet of harde buien. Vandaag in Breukelen veel buien, maar het koelt lekker af.
    Het blijft voorlopig goed hier. Bij jullie zal het ook weer prima worden, blijf genieten en prachtige foto’s maken. Bedankt😘
  2. Monique van veggel:
    31 mei 2018
    Het weer wordt steeds extremer ben benieuwd in welke maanden de zomer dit jaar is ( geintje)
  3. Yolande den Haring:
    31 mei 2018
    Het is inderdaad de omgedraaide wereld. Wij ervaren hoog zomer temperaturen, slapen in ons nakie onder een dun lakentje...
    De luxaflex gaat dicht...we houden het donker. En dan ineens zo'n donderbui om vervolgens weer het zonnescherm naar beneden te laten vanwege de zon.
    Rina en Bouke rijden vanuit Les Landes naar Spanje op zoek naar mooi weer, en jullie juist omgekeerd. Misschien ook een leuke ontmoeting? Appen kan altijd toch?
    Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat voor ons allen. Hoe zal de zomer worden???
  4. Ria van kalles:
    31 mei 2018
    Inderdaad hier is het nog steeds mooi weer. Henk en ik zouden ook allang in Frankrijk zijn maar wij zijn nog steeds thuis. Henk met een flinke kaak ontsteking en ik hoesten hoofdpijn en benauwd. Wij gaan dus pas maandag weg, maar of we naar Frankrijk gaan????? Lieve Liesbeth het wordt weer beter hoor, en laat je mooie zeldzame trip niet vergallen door slecht weer. 😎😎😎😎😎
  5. Saskia:
    1 juni 2018
    Ook volgende week zijn de zonverwachtingen in NL 22-25 graden met af en toe een bui. We mogen niet klagen, maar ik ben benieuwd naar juli, vorig was deze maand slecht. Dus niet te hard rijden, want straks worden jullie in NL wederom getrakteerd op dan juli-achtige regenbuien. Geniet nog maar even van het Franse leden.
  6. Phieneke:
    1 juni 2018
    Na een heerlijke maand mei vandaag wat minder warm (gelukkig) en regen. Gelukkig voor de planten, want die konden het mooie weer nauwelijks bij benen, Maar in ieder geval geeft het een zomers gevoel. Liesbeth wat een prachtige fotocollectie heb je inmiddels opgebouwd. Vooral al die soorten vogels en fauna zijn fantastisch. Hoop dat je nog eens tijd vindt om onder de foto's de plaats te zetten waar je ze hebt genomen.
    Geniet nog even van het Franse leven, voordat jullie weer moeten wennen aan het Hollandse.