Zwerversbloed

19 mei 2018 - Freixo de Espada à Cinta, Portugal

17 mei
Vandaag prachtig weer. Vanochtend eerst even bij de receptie gezeten om het nodige internet werk te doen. Heeeel traag internet hier. Het duurt eindeloos om een foto te uploaden, laat staan een hele krant. Daar zijn we op een goed moment ook maar mee gestopt, we hadden andere plannen. We zijn met de camper naar het natuurpark gereden. Een prachtige tocht. Onderweg een paar keer gestopt en gieren gezien. Prachtige vogels die door de lucht lijken te zweven, nauwelijks een vleugelslag te zien. Op één plek konden we vanaf de weg een nest in de rotswand zien.

5AE2C0C8-580F-4A89-AB32-754A5F0EC7E2
Middenin het park ligt een informatiecentrum, daar hadden ze een mooie kaart van het gebied met diverse wandelingen. Daar hebben we er eentje van uitgezocht. Op het moment dat de Spanjaarden in hun huizen kruipen omdat het zo warm wordt gaan die gekke Nederlanders een wandeltocht door de bergen maken. We waren overigens niet de enigen, we kwamen er meer tegen….

3BC255B7-F244-45D4-B797-70F9010BC90A   5A1E0CFA-13A5-4D6B-AA07-CD4F59B1CEFA  7F015FB4-D0BB-4782-A483-46E9173CF306
Een mooie tocht heuvel op en af. Eerst over een brede weg, wat later over de geitenpaadjes, maar goed herkenbaar aan de paaltjes met de groene band. Prachtige uitzichten, mooie bloemetjes langs de weg en regelmatig zwevende vogels boven ons. Na anderhalf uur, op het verste punt van de wandeling konden we nog een extra heuvel op voor een uitzichtspuntje. Daar stond een klein afdakje waar je fijn in de schaduw kon zitten. Dat was heel prettig, want het was behoorlijk warm vandaag. We hadden een mooi uitzicht over een deel van het stuwmeer met prachtig heldergroen water. Regelmatig kwamen de gieren overvliegen. Boven het afdakje zaten nog wat grote rotsblokken en Nout klom daar even op, terwijl ik met Evi wat in de schaduw bleef.

46C21E0D-5864-4422-A99A-DC66B902C013        044593D1-8BF2-4FDD-A66F-D548973443B1

Tot zijn grote verbazing vond Nout bovenop het topje een portemonnee. We hadden al gauw in de gaten dat die van een Nederlander was. We vroegen aan de ( Nederlandse ) mensen die ook onder het afdakje zaten of die portemonnee van hen was. Dat was niet het geval, maar ze herkenden de foto van de man. Deze bleek op dezelfde camping te zitten als wij en het echtpaar. We waren hem op weg naar het uitzichtspunt tegengekomen, dus hij was ons zeker al een half uur vooruit. We hebben gezocht naar een telefoonnummer om de man te informeren dat wij zijn portemonnee hadden gevonden, voordat hij weer die hele berg op zou gaan. Dat lukte niet, dus hebben we zijn verzekeringsmaatschappij gebeld met het verzoek contact met hem op te nemen. Dat hebben ze geprobeerd, maar het was niet gelukt. Het  echtpaar had een andere weg terug genomen naar de parkeerplaats en wij hoopten dat ze hem nog zouden zien. Ook dat was niet gelukt. We kwamen ze weer tegen in het café bij de parkeerplaats. Ze vroegen of onze terugtocht zoveel langer was geweest dan die van hun, omdat we daar zoveel later aankwamen. Dat kwam echter omdat wij bij de beek een poosje zijn blijven hangen en daar lekker even hebben gezwommen om af te koelen. Was erg lekker. Ook Evi is er even in geweest, die kon ook wel even wat afkoeling gebruiken.

2A6F8BAD-9B22-4965-B775-BFC62F3BAA29      D45B19DD-61DC-403C-B793-3A92CBE2EB4E
Nadat we wat hadden gedronken hebben we nog een stuk rondgereden. Een prachtig gebied met afwisselend weide en half beboste hellingen. Ook zijn er aardig wat beekjes in dit gebied.
Uiteindelijk weer bij de camping aangekomen en daar een meneer heel erg blij gemaakt met zijn portemonnee. Hij was alleen en had op de top een selfie willen maken, maar zijn toestel stond een beetje scheef. Ter ondersteuning had hij zijn portemonnee eronder gelegd, maar was die glad vergeten toen hij keek of zijn foto was gelukt. Halverwege zijn fietstocht terug naar de camping miste hij zijn portemonnee. Hij is teruggereden en heeft de hele wandeling nog een keer gedaan , maar zag dat zijn portemonnee weg was. Toen hij weer terug kwam op de camping vertelde het echtpaar hem dat wij zijn portemonnee hadden en kon hij lekker gaan uitrusten.
Een mooie dag met een bijzonder verhaal.

18 mei
Vannacht eindeloos liggen luisteren naar de hard tikkende regen op het dak van de camper. Het tikt, roffelt, slurpt en ook als het gestopt is met regenen blijft er nog heel lang geluid nadruppelen.
Vanochtend was het wel droog, maar zwaar bewolkt. Er werd regen verwacht. Wij hadden al besloten om weer een stukje westwaarts te gaan en zo onze slingerroute verder te vervolgen.

6B6F2AC1-4174-4422-B7CC-1804A70AD47C

We waren nog geen half uur onderweg of het begon enorm te hozen. Wij moesten net tanken en daar ook van de grote weg af. Na twee kilometer was het tankstation en daar hebben we de rest van de bui afgewacht. Het was een  ware wolkbreuk met harde windstoten en regelmatig hagel er tussenin. We hebben ruim een uur gewacht voordat het verantwoord was om verder te gaan. Daarna bleef het nog een tijdje regenen, maar hoe verder wij richting Portugal regen hoe beter het weer werd. Tegen zes uur waren wij net de grens over en eigenlijk het rijden wel beu. Heel snel zagen wij een verwijzing naar een camping. Over een heel smal weggetje het prachtige landschap ingereden. Weer veel bloeiende weitjes met verspreid bomen erin. Prachtig. Na drie kilometer, meteen na een bruggetje zagen wij de camping. Helaas gesloten. Heel jammer, want het is hier een prachtig plekje, kilometers van een dorpje vandaan, zo hier en daar een verdwaald huisje, de meeste niet bewoond. Wij besloten om maar op de zanderige parkeerplaats van de camping te gaan staan. Mooi uitzicht, super rustig.

25EBC70F-FCCB-41EF-A58F-AECBB348F174      8A75C390-F4DC-4E11-AD37-B2018EB5A338

De auto’s die voorbijrijden laten mensen zien die hun nek verrekken om te zien wat hier op de parkeerplaats staat. Wel grappig. We zullen vast geen last van de buren hebben vannacht….

19 mei
Heerlijk rustig geslapen vannacht, het was doodstil. Vanochtend in de zon ontbeten en daarna op goed geluk een wandeling gemaakt door de heuvels. Wat is het hier mooi en rustig. Mooie uitzichten op de heuvels, begroeid met allerlei bloemen.

1DE3B876-6B35-45A6-BE85-8C538608BCBB

Na de wandeling camper klaargemaakt voor het vertrek. Het rijden alleen al is een feestje. Zoveel dingen om te zien, zoveel verschillende landschappen, dorpjes, akkertjes…. En steeds weer willen zien wat er achter de volgende bocht ligt, welke verrassing aan de andere kant van de heuvel……het blijft leuk.

FDD1E2F0-840A-412A-BDDF-3771F36379BF     9BC8468C-8330-4651-9DB8-2C2480BD500B

Wij hebben denk ik zwerversbloed…Ook vandaag weer veel verschillende landschappen gezien. Beginnend met de kleine heuvels, met zo hier en daar een bosje. Later grote graslanden waar grote keien en stenenhopen liggen. Erg onvruchtbaar, maar prachtig om te zien.En nog later bergachtig gebied waar veel olijvenboomgaarden en wijngaarden liggen. Een doodstille Portugese autobaan waar je moeite moet doen om een auto te ontdekken.

446CFB24-BB1C-4B45-A521-3855B5D0B4BE  90201F7F-CE99-490B-9164-2E453A963B76  D80CF6A2-D3E6-4D58-8C0E-AFDB47E18AC0  534240AD-E3BC-4F95-8960-772A6817BAEB

En een rivier beneden in een dal die opeens veel breder is dan wij verwachtten en waar allemaal grote rondvaartboten op rondvaren die hun passagiers daar vandaan een bustoer laten maken. Het is de grens tussen Portugal en Spanje en wij rijden er een tijd langs, tussen hoog oprijzende heuvels. En als kers op de taart een paar prachtige vogels op de foto waarvan ik denk dat het een ruigpootbuizerd is, maar daar ben ik niet zeker van. En dan aan het eind de route naar de camperplaats proberen te vinden in een dorpje. En ook dat is gelukt. Gelukkig een café op een kwartiertje lopen waar internet is. Alles bij elkaar weer een mooie dag

87E81C01-D671-4A70-9A9E-223BEB13BBCE  6BC7608C-9691-4740-BE91-3224A3C529FB  E9D63F1B-571D-4996-A952-5B8417A75D6A

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jelmer:
    20 mei 2018
    Mooie verhalen en mooie fotos
  2. Tilly hofsteden:
    20 mei 2018
    Wat een portemonnee verhaal weer een blij mens die dag wat een mooie roofvogels Hi lijkt zeker op een soort buizerd maar daar zijn ook weer soorten in en dan die bauwe staart vogel samen met de blauwe bloemen foto
    ook in Portugal een mooi natuur nog veel plezier Gr tilly
  3. Yolande den Haring:
    20 mei 2018
    lieve zwervers....reageren blijft een uitdaging maar wat een geweldig verhaal weer!
  4. Truus:
    Prachtig😄
  5. Rina Boevink:
    20 mei 2018
    En alweer een prachtige reisbelevenis! Geweldig! We genieten ervan en krijgen steeds meer z'n om te vertrekken! Hoewel het hier in Nederland momenteel alweer prachtig weer is. We boffen en hopen dat het nog even zo blijft. Ik
    vind het wel spannend allemaal, maar mijn plezier begint pas als we de straat uitrijden. Schijnt bij vrouwe. te passen.. 🤣🤣