Foute camping

23 mei 2018 - Vega de Valcarce, Spanje

20 mei
Een kleine rectificatie op mijn bericht van gisteren. De ruigpootbuizerd schijnt in Spanje en Portugal helemaal niet voor te komen. Het schijnen arenden te zijn. Ze waren ook wel wat groot voor een buizerd. Welke soort arend is nog niet bekend, daar breken de vogelaars hun hoofd over. Met dank aan Joop die al mijn vogeltjes een naam weet te geven…
Op deze mooie pinksterdag hebben we weer een prachtige autorit gemaakt. In afstand niet eens zo ver, maar door de smalle wegen ligt het tempo laag, zeker als je de kans wil hebben om alles goed te bekijken. De wegen zijn hier aardig smal, maar er is  weinig verkeer. Wel moet je er bij elke bocht ( en dat zijn er heel veel!!) rekening mee houden dat er een auto tevoorschijn komt. Over het algemeen wordt er hier hard gereden. Het landschap blijft erg mooi, heel groen, behoorlijk heuvelachtig met soms pittige hellingen. Hoe verder noordelijk we komen des te meer land is er in cultuur gebracht. We hebben vandaag weer veel olijven en druiven gezien. We hebben ook de indruk dat dit deel welvarender is dan het midden en zuidelijk deel. De huizen zijn groter en beter onderhouden, de wegen zijn beter.

3D602852-999A-43BB-A005-454FD22B9D66
We zijn vandaag op zoek gegaan naar een camping die wel op de kaart, maar niet in de camperapp staat. We zijn er al meer tegengekomen, maar tot nu toe zijn die campings dicht, het was dus een verrassing voor ons dat deze geopend was. Het is zo te zien al een oude camping met wat gedateerd sanitar en het ziet er niet helemaal schoon uit.

708B8FE2-E0C7-4A93-9AD1-08EE8FDF01C9

We staan naast een rivier, heerlijk onder wat bomen, wat voor de schaduw wel erg lekker is, maar wat minder gunstig voor onze zonnecel op het dak. We maken er echt een sport van om zo min mogelijk stroom te gebruiken en zoveel mogelijk zelf op te wekken. Dat betekent dat we de ipads tijdens het rijden moeten opladen op de auto accu. De telefoons en zonnelampjes laden we dan zoveel mogelijk op aan de kleine zonnecel die wij steeds in een zo gunstig mogelijke hoek bij een raam posteren. Het is wonderlijk zo snel als je je telefoon kunt opladen aan dat ding. En dat gratis en voor niks ( we blijven tenslotte wel Nederlander;)), behoudens de kosten van aanschaf. Het enige wat wij niet kunnen laden is mijn foto accuutje en de accu’s van de fietsen, die hebben echt 220 volt nodig. Dus eens in de paar dagen een plekje met stroom is dan wel handig.

8E377D9D-4742-4CDB-8BC7-B0BF01B495A2
Vanavond een lekkere wandeling langs de rivier gemaakt en de brug even bekeken. Een mooie oude brug, het wegdek is met grote stenen ingelegd. Vanaf de brug een aardige kijk op de camping.

21 mei
Vandaag in het noordelijke deel van Spanje aangekomen. Dit deel is ook mooi groen begroeid, dat komt omdat het hier regelmatig regent. Momenteel is het weer aardig, zo nu en dan een buitje, maar een heerlijke temperatuur. Die kans willen we niet laten lopen om met aardig weer dit gedeelte van Spanje te bekijken.
 Halverwege de rit hoorde ik achter mij in de camper iets vallen. Het bleek een schroef van de hor van het dakraam te zijn. Het frame hing er opeens heel raar bij. Ik heb het maar vastgehouden terwijl Nout zocht naar een plekje om veilig te kunnen parkeren. Gelukkig kwam dat vrij snel. Door al het gehotsebots over niet al te beste wegen rammelt de camper soms enorm. Dit schroefje kon daar blijkbaar niet zo goed tegen. Natuurlijk heeft Nout een klein gereedschapskistje bij zich. Dus schroevendraaier en lijm gezocht en de boel weer lekker vastgemaakt. Alles voor de zekerheid even met ducktape vastgezet, dat kan er vanaf als de lijm lekker is gedroogd.
Na een half uurtje konden we weer verder. In de loop van de middag arriveerden wij op de uitgezochte camping. Ziet er hier prima uit. Aan het eind van de middag hebben wij een wandeling langs de rivier naar het stadje gemaakt. Was wel even leuk om te zien, kleine, nauwe straatjes en overal hingen vlaggen.

69658E47-8C93-43BE-9DD3-0B588C05FC15      AA45689B-540F-45CF-B783-8DAAC7DB17E4
Vanavond met de kaart en ipad ernaast wat plannen gemaakt voor de komende week. We willen wat leuke golfbanen en het liefst een camping in de buurt. Dat is altijd een hoop zoekwerk, maar we hebben wat leuke dingen gevonden. Nu maar hopen dat het weer een beetje leuk blijft doen…

22 mei
De golfbaan van Ourense ligt maar op 26km afstand, dus lekker in de buurt. Een reservering gemaakt voor 11.00 uur. De weg ernaar toe gemakkelijk gevonden door de coördinaten in de tomtom in te voeren. Binnen een half uur stonden we op de parkeerplaats. We zagen een prachtige baan, aangelegd in de heuvels.

F8D6AD72-7E9B-4726-BB8E-59BEA15AA108

We hebben hier met veel plezier gespeeld. De dame achter de balie suggereerde om eerst 9 holes te spelen, dan lekker te lunchen en daarna de tweede 9 holes te spelen. Een prima suggestie. We hebben heerlijk buiten gegeten en konden daar na opgaan voor de tweede helft. Altijd een uitdaging om in heuvelachtig gebied te spelen. Wel erg leuk. Het was weer een hele sjouw, de heuvels op en af, maar zeer de moeite waard. Onderweg ook weer mooie uitzichtjes en bloemen.

4994D3BA-0570-4C61-BCD3-3D5E899C5F96     BE9C6917-F410-4AB6-8E72-B29C3BC1103B  9A87C364-D766-4D10-B36E-0A17D73EA360   16BFDF69-6EA6-4F58-BBFA-3BDA9DFCA2AB   E5FC201C-FB5D-4D76-B570-D217DB97F363
Na de golf een stukje verder gereden. We hadden een camping op de kaart gevonden een uurtje rijden verderop. Na wat vragen in het stadje stonden we voor de deur. Gesloten!!.Er kwam wel een jongedame naar buiten en die vertelde dat de camping over twee dagen zou opengaan. We mochten wel naar binnen en daar ergens een plekje zoeken dat vond ze geen probleem. Dat hebben we natuurlijk gedaan. Na een half uur kwam er een andere dame en die vertelde ons dat wel wel wat moesten betalen. Ook dat vonden we niet zo gek. Alleen bleek dat het sanitair er bijlag alsof er het laatste halfjaar niets aan gedaan was, viezig , vochtig en niet fris ruikend. Er was geen wifi, er was geen stroom. Ook was de wasmachine er niet, had ik eigenlijk wel op gerekend. Op het moment dat we op de fiets naar het stadje wilden gaan hield de tweede dame ons aan en vertelde dat wij meer moesten betalen. Op onze opmerking dat de camping verre van operationeel was ging ze niet in. Als het ons niet beviel moesten we maar vertrekken. Dat hebben we dus gedaan. In het stadje hebben we aan de rand een rustig plekje opgezocht, helemaal aan de buitenkant. Daar vandaan de stad ingelopen en op een terras wat gegeten. Het bleef lang warm. We zitten hier op de Santiago route en hebben diverse wandelaars gezien.

23 mei
We hebben vannacht prima geslapen, was een lekker rustig plekje.

868FE2B6-A94F-4573-8FBE-11EFA9C8E510

Gisteravond op internet gezocht naar een andere camping met wat faciliteiten. Die zijn er in dit deel van Spanje niet zo veel en daarvan is een groot deel nog gesloten. Het seizoen begint hier op zijn vroegst begin juni.
Op 80 km rijden wat gevonden. Een mooie route op de kaart uitgezocht. Het is een gebied wat erg doet denken aan Zuid Duitsland. Heuvelachtig, met veel glooiende hellingen waarop akkers, weitjes en bos elkaar afwisselen. Echt prachtig.

5D66BA8B-9D32-4F8D-94E5-12F551B4D52E    60635F2B-2A98-4FDC-9EC0-408FF43863BF

Halverwege de rit zijn we in het grootste dorp dat we tegen zouden komen gestopt om wat boodschappen te doen. Het was nog een uitdaging om hier een supermarkt te vinden. Ook een poos heerlijk in de aan aan de koffie gezeten. Daarna verder gereden naar Vega de Valcarce. Weer zo’n heel klein , steil afritje van de weg af waarbij we even moesten slikken. Komen we hier wel veilig vanaf? Daarna nog een paar honderd meter over een smalle zandweg waarbij je hoopt geen tegenligger te krijgen. En uiteindelijk kom je dan bij een camping op de dalbodem, met een grasveldje, wat bomen, een beekje erlangs en de koeien in het weiland achter de camper. Een prachtig idyllisch plekje. Iets minder fijn is dat het een uur nadat wij gearriveerd waren met bakken tegelijk is gaan regenen, natuurlijk net toen in ik lekker mijn lakens in de wasmachine had gestopt. Het ziet ernaar uit dat wij het zonder beddengoed  moeten stellen vannacht….
55669EFC-72C6-4CF1-8151-D935711512DE

1. Rina Boevink:
    23 mei 2018
    Hallo alletwee. Dank weer voor je humoristische verhaal met prachtige foto's! Nou wij zijn er klaar voor! Hij staat ingepakt voor de deur en morgen vertrekken we! Verwacht van ons geen prachtige verhalen! Jij bent de absolute top Liesbeth! Geniet nog maar lekker verder van de dagen die jullie nog hebben. Liefs van ons beiden 👍👍😘😘
  2. Monique van veggel:
    23 mei 2018
    Hoi Liesbeth,
    Weer een leuk verhaal ik kijk er echt naar uit .
  3. Marjolijn Blanken:
    24 mei 2018
    Wat een heerlijk avontuur beleven jullie toch! blijf ervan genieten, liefs Marjolijn
  4. Truus:
    24 mei 2018
    Het ziet er weer geweldig uit😄
  5. Wil Bartelds:
    24 mei 2018
    Wat een prachtige verhalen weer en schitterende foto’s.
    Hierdoor reis ik in gedachten met jullie mee. Genieten!
  6. Tilly hofsteden:
    25 mei 2018
    Wat een verhaal weer Hoe krijg je het voor elkaar en die foto met dat konijn achter de boom heb je vast goed in moeten zoemen
    nog een mooie reis verder
    Gr tilly