Drie keer is scheepsrecht

28 oktober 2020 - Houten, Nederland

Zaterdag 24 oktober – Korbach
Van een vriendin had ik een poosje geleden de tip gekregen om vooral bij de Edersee te gaan kijken als we daar in de buurt waren. Een goede tip moet je niet laten schieten, dus vandaag zijn we naar de Edersee geweest. De  Edersee is een gigantisch stuwmeer, eigenlijk een bijzonder kronkelige rivier met hele grote lussen. Door het aanleggen van een dam in 1914 is er in de dalen daarachter een stuwmeer ontstaan. Daarvoor moesten wel een paar dorpen ontruimd worden. Ik vind dat altijd een beetje verdrietig verhaal, verplicht moeten vertrekken van de grond waar je geboren en getogen bent en waar misschien al generaties voor jou geleefd hebben.

4AF3DBCC-65AC-4FFC-AAE2-E438074AD4D0 10653561-FA59-4168-ADF5-5DEF74ACE048 45D43E04-1DE7-4E8F-9440-E3EC1C137EBA

Dat stuwmeer is aangelegd om extra water naar de Weser over te kunnen hevelen. Dat is een belangrijke rivier in Duitsland, waarover veel vervoer plaatsvindt. Die Weser kwam vaak water tekort, dus vandaar dit grote bekken. Bijkomend voordeel was een krachtcentrale en de ontwikkeling van het watertoerisme. We hadden gehoord dat een deel van de Edersee leeg staat en dat wilden we graag met eigen ogen zien. De Nederlandse restaurant eigenaar waar we gister even zaten vertelde ook al dat de See zo goed als leeg is, er zou nog maar 11% water inzitten. We zijn vandaag vlakbij de stuwdam begonnen. De camper op een parkeerplaats een stukje voor het dorp Eder. We konden over de dam heenfietsen en konden aan de andere kant zien hoe ontzettend laag het waterniveau was. Beneden ons lagen talloze bootjes en iets verderop zagen we twee enorme rondvaartboten heen en weer varen over het eerste gedeelte van het meer. We vonden dat wel bijzonder, maar zochten daar verder niet zoveel achter.

1F07CEF4-80AC-43C9-B384-CD68661A9E07 DFBFACCB-81BD-4B26-9B74-337A6684A11D 6E480829-B25E-495D-AA95-BA7220F6B9E5

Wel vonden  we het sneu voor alle mensen die hier toch voor de watersport kwamen  dat hun mogelijkheden zo beperkt waren geworden. Dat kregen we een stuk verderop nog eens bevestigd toen we in de diepte allemaal steigers zagen liggen waar tientallen boten hun plekje aan hadden gevonden. Er waren zelfs steigers waar nog een enkele boot aanlag en we vroegen ons af waarom mensen hun boot niet hadden opgehaald toen het water verdween. We fietsten kilometers langs het meer en op een goed moment was bijna al het water verdwenen. Wat restte was een dal met een beetje gras erin en een smal stroompje in het midden en hoog oprijzende wanden aan de zijkanten. Daar hebben we lang naar kunnen kijken, want door de enorme lussen van die Eder moesten we grote stukken heen en weer over dezelfde helling fietsen. Na een kop koffie veranderde dat, we reden van de verharde weg af een zanderig fietspad op wat even verder steil omhoog ging door het bos. Een prachtig pad, dat wel, omzoomd met kleurige beuken waar de blaadjes vanaf dwarrelden. Na zeker 200 meter stijgen kwamen we bovenaan de helling op een klein weggetje uit. Daar vandaar verder naar een dorpje waar we doorheen moesten. Aan de andere kant moesten we de berg weer af en reden kilometers lang door een smal dal waar zo hier en daar langgerekte weides naast de weg lagen.

04590022-5F93-4CC3-9CBE-9533DF538744 915F59BD-1892-44BE-9420-733DFAD0FD67 869978FC-379D-4792-92F6-50A0A87603F6 D81EB25A-F6A8-4A05-9109-7F2D7E8B3DE1

We kwamen uit bij een vlakte  waar het meer had gelegen, aan de andere kant een brug die was blijven staan toen het meer volliep. Bij een vol meer stond die brug onder water.  Nu liep er nog een stroom onderdoor. Vanaf de brug moesten we meteen linksaf volgens de fietsapp. Daar liep inderdaad een pad. Het eerste deel door wat roodachtige graslanden. Het paadje werd steeds smaller en modderiger en uiteindelijk liepen we vast  op een helling. Volgens de app was het fietspad een stuk boven ons. We hadden dus toch de verkeerde afslag genomen en hadden een wandelpad te pakken langs het stroompje. We hadden geen zin om weer een paar kilometer terug te glibberen, dus Nout klauterde de helling op, op zoek naar een pad. Dat vond hij gelukkig snel, dus hebben we met de fietsen aan de hand onszelf naar boven geploeterd over de steile boshelling.

5DCE5D18-4E14-42AF-9ED4-43783222A36C 804A5232-6EF8-416D-9C56-80B4B5D40499 AC7091A8-BCA2-4BE2-9008-E99BBF3C6E08 D38CCABC-E53D-449A-A54B-734D9D6E773F

Vanaf daar ging het weer prima met de route. We volgden de kronkelige oevers van de Edersee en verbaasden ons onderweg over boten die halverwege dat droge meer lagen of over een boot bij iemand in de tuin. Ook de campings die we zagen vonden we een beetje sneu. Had je vroeger een camping aan het meer, nu moest je wel een heel eind omlaag om nog een beetje water te zien. Laat staan de mensen die een prachtig huis hebben met meerzicht. Op een schiereiland stonden boeien, zo konden we goed zien hoe hoog het water echt had gestaan.

477E52D1-62C0-4B5A-AF77-0419A9AA7A87 E1D28902-258A-4F43-9F82-1BD9F8071068

Aan het eind van onze lange tocht hebben we een kop koffie gehaald. Daar vroegen we de eigenaar naar de oorzaak van het lage water en hoe lang dat al zo was. Hij vertelde ons toen dat dit een jaarlijks terugkerend verschijnsel is. In de natte maanden loopt de Edersee heel langzaam vol en in het voorjaar en zomer wordt dat water gbruikt om de Weser op peil te houden. Er schijnt iets van een ruime 14 miljoen liter water in te gaan en in de drogere tijden wordt er  2 miljoen liter per dag doorgesluisd. Dus er kan wel degelijk watertoerisme plaatsvinden, de campings staan in de warmere maanden echt wel aan het water en al die steigers op de bodem gaan vanzelf weer drijven als het water omhoog komt, met de bootjes erbij. We hebben veel plezier om onszelf gehad, we zijn er een hele dag druk van geweest waarom dat water zo laag was en kregen uiteindelijk een hele plausibele verklaring. Na deze mooie fietstocht reden we nog een halfuurtje naar de volgende camperplaats

Zondag 25 oktober – Korbach
Vanochtend rustig aan gedaan met de kilometers van gisteren nog in de benen. Maar het is natuurlijk wintertijd geworden, dus waren we toch nog vrij vroeg op pad richting de stad Korbach. Dat is een 6,5 km hier vandaan. De camperplaats ligt aan het Ederseefietspad. Het bleek weer om een oude spoorlijn te gaan. De dijken zijn duidelijk herkenbaar en we moesten door een paar tunnels.

A31662FF-1191-4441-B9B3-0B97830B0A23 7DD90305-AC94-4C0C-A031-B53CFA0FACE5

De stad zelf viel een beetje tegen. We hadden een paar folders gelezen en dachten echt dat het heel bijzonder was. Er stonden wel mooie vakwerkhuizen, maar de sfeer ontbrak een beetje. Het was doodstil in de stad, je kon een kanon afschieten. We zijn vast teveel verwend geworden met het bekijken van historische centra.

69DD00A9-550A-4032-9001-447EE9069BFD 2A2A6C4C-71C9-4E05-9775-DFC5BF00EDD6

De stadsmuur was wel leuk om te bekijken. Korbach bestaat uit twee voormalige dorpen die tegen elkaar zijn aan gegroeid. Op een goed moment zijn de dorpen samen de stad Korbach gaan vormen. Om de bestaande muren van beide dorpen is toen een hele nieuwe stadsmuur gebouwd. De ruimte tussen de twee muren is  tegenwoordig stadspark en loopt bijna helemaal om de stad heen.

98AA1863-284A-4E9F-BED5-5C22AA97AAC0 353CA1D9-E1CB-4A14-824A-17E241764E38

Buiten het oude centrum ligt een moderne wijk met een groot winkelcentrum met veel winkels. Dat zag er goed uit. Het weer liet wat te wensen over, fris, een harde wind en regen in de middag. We zijn met grote snelheid terug gefietst naar de camper om de bui voor te blijven. De rest van de middag gelezen, gepuzzeld, spelletje gedaan en de route voor morgen uitgezet.

Maandag 26 oktober -Nettetal
Vandaag weer een hele grote stap gezet op weg naar huis. We reden een prachtige route door het Sauerland en verbaasden ons over de enorme hoeveelheden hout die hier uit de bossen gehaald zijn. Hele hellingen zijn leeggezaagd. Toen we wat nauwkeuriger keken bleek het om de naaldbomen te gaan. Grote stapels lagen her en der opgestapeld. Waarschijnlijk wordt bijna al het naaldhout hier er uit gehaald vanwege die dennenkever. We zagen grote stukken met volledig bruine sparren, dus die kever heeft hier wel flink huisgehouden. Wel heel zonde.

F9D24602-D61C-4670-9D65-90C3A50691EB 4A074B2C-DF17-4A75-9132-7D8BC0070F53 F0CD72C4-C345-471C-90B9-C237B0E51DDD EF173F13-772B-4EAE-A8F8-50AC0BA28777

Tot Dortmund hebben we lekker binnedoor gereden, daarna waren de mooie wegen wel op en zijn we verder over de autobaan gereden. Aan het eind van de middag kwamen we aan in Nettetal waar we morgen nog gaan golfen voordat we definitief de grens oversteken. Die is hier maar een paar kilometer vandaan, we proberen zo onze reis nog even te rekken😁😁

Dinsdag 27 oktober – Nettetal
Heerlijk een dag uitgewaaid, gelukkig was het wel droog. Een leuke parkbaan, geen heuveltjes, mooie bomen. Een fijne afsluiting van ons Duitse reisje. Dat begon  inderdaad als gewone reis voor een paar weken,  maar verwerd steeds meer tot een soort van coronavlucht. Duitsland was tot nu toe redelijk veilig, veel mondmaskers, men houdt over het algemeen rekening met elkaar voor zover wij konden zien.Toch loopt ook hier het aantal gevallen in een steeds rapper tempo op.

0D1B36F1-3C5D-4BA7-BB62-B6C63110D33C A2BBBAE9-B5D1-45E4-BA31-BF9E8D8AFDF6

We hadden heel graag nog hier willen blijven, vanwege de landschappen en dorpen, vanwege de  mooie fiets – en wandeltochten,  vanwege de vrijheid en ja, ook om te proberen de corona te vermijden. Maar de temperaturen gaan omlaag en het wordt steeds natter, dus minder aangenaam om in de camper te zitten, al hadden wij dat best nog even kunnen volhouden. Er wacht ons echter  een behoorlijke taak als we thuis zijn. Voor de derde keer terwijl wij op reis zijn, heeft een zoon een nieuw huis gekregen waar geverfd en gevloerd mag worden en wij zijn daar van harte bij uitgenodigd. Dit is vast de laatste keer dat wij eerder terug komen om te klussen. Na drie zonen  zijn wij uitgepraat. Drie keer is scheepsrecht. Wij beginnen aan ons laatste nachtje Duitsland.....

Woensdag 28 oktober – Houten
Vanochtend van net over de grens Nederland ingereden en in Helmond bij Paul langs geweest. Fijn om elkaar na zo’n tijd weer even te zien. Leuk om te zien hoe de tuin gegroeid is dit najaar.

927C4DCF-C1C8-4550-8245-AB66B12D3634 AF11ECAB-FFBF-4D3E-969D-AA8CF261B285 559238AA-BC14-41B6-A793-361FC402690F

Na de koffie dan eindelijk echt op weg naar huis. Daar kwamen we aan het begin van de middag in een enorme plensbui aan. Lieve buurvrouw stond met een bosje bloemen klaar.
Vanmiddag de camper helemaal leeggehaald en alvast begonnen met poetsen voordat hij over een paar dagen de stalling in gaat. Dat zal denk ik voor een lange tijd zijn. We hopen in het voorjaar weer een keer op stap te kunnen. Nu rest ons het klussen in Utrecht. We zullen ons voorlopig niet gaan vervelen.
Leuk dat jullie met ons meereisden, het is ook leuk om de dagverhaaltjes te schrijven. Ik zal het gaan missen. We wensen iedereen veel gezondheid. Tot ziens.

Duitsland algemeen
Onwaarschijnlijk veel steden en dorpen met een oud historisch centrum                                Heel veel kastelen
Keurig aangeveegde straten, alles is opgeruimd en schoon
Heel veel vakwerkhuizen
Veel fietspaden met
Goede bewegwijzering
Bij voorkeur cash betalen, ook in deze coronatijd
Veelal matig internet, wij zijn erg verwend in Nederland
Prachtige, uitgestrekte natuurgebieden
Mensen zeggen je gedag
Heel veel campers
Heel veel camperplaatsen, niet allemaal even mooi
Wild; weinig reeen, veel eekhoorns, nog meer roofvogels
Uit eten gaan is zeer betaalbaar, geen culinaire hoogstandjes
Grote huizen, ruime tuinen
Ruimte, ruimte , ruimte
Kortom, Duitsland is een prachtig vakantieland, zeker als je graag buiten bent en wandelt en fietst.
De mensen zijn vriendelijk en gastvrij, de dorpen vaak mooi om doorheen te slenteren.
Wij gaan vast nog een keer een paar weken genieten van al het moois hier.

1. Tineke:
    Welkom thuis!
    Ik heb weer genoten van je gezellige reisverhalen!
  2. Ria van kalles:
    28 oktober 2020
    Hoi hoi, welkom thuis!!!! Toen wij een paar jaar geleden langs de Weser fietsten kwamen we ook langs de Edersee was toen helemaal vol met water. Dat giga stuwmeer is heel indruk wekkend. Wij hebben dat jaar langs vier grote rivieren gefietst waaronder de Donau, die viel ons wel tegen weinig zicht op het water. Ik wens jullie nogmaals een fijne thuiskomst en maar weer aan het werk bij een van jullie zonen. Doeggggg tot ooit weer eens op ons koor. Liefs.
  3. Monique van veggel:
    28 oktober 2020
    Hoi Liesbeth de Edersee daar zijn we jaren geleden met de kinderen geweest inderdaad mooie omgeving. Bedankt voor de mooie verhalen en foto's.
    Lieve groet Monique van Veggel.
  4. Phieneke:
    29 oktober 2020
    Wat een interessant laatste stuk van jullie reis. En wat een schitterende herfstkleuren. Hier kan je daarvan ook genieten, maar daar is het een fantastisch kleuren palet. Welkom thuis, tot gauw.
  5. Marijke van Meteren:
    29 oktober 2020
    Toch ook wel goed om weer thuis te zijn hoop ik. Succes met de volgende verbouwing
  6. Saskia:
    29 oktober 2020
    Vooral Liesbeth, heel veel dank voor je reisverhalen, je prachtige foto's! En voor beiden: WELKOM THUIS in Nederland en in Houten. Veel sterkte bij de schoonmaak, het kluswerk bij Eric, en dat in coronatijd. Ik wens het jullie niet toe, blijf gezond en tot (gauw) ziens.
    Geweldig beiden, ik heb meegenoten van jullie Duitsland-reis.
  7. José Bastiaanse:
    29 oktober 2020
    Dank je voor de leuke blogs. Welkom thuis en tot “ziens” bij wotdfeut.
  8. Yolande den Haring:
    29 oktober 2020
    Wat een mooi slotverhaal. Fietsen jullie al die km met de elektrische vouwfiets? stoer hoor. Ik hoop dat jullie thuis ook weer genieten, van de ruimte, de luxe, ook eens alleen zijn en de sociale contacten.
    Klussen bij nummer drie, een mooie uitdaging.
    Steeds vaker een mondkapje op went zelfs. Maar zonder zingen vind ik heel treurig. het was juist zo perfect geregeld in het Fort. Ik hoop je daar toch weer snel te zien. Dank voor de verhalen!
    Heerlijk om mee te reizen.
  9. Nynke:
    1 november 2020
    Een late reactie: welkom thuis.
  10. Tilly hofsteden:
    2 november 2020
    welkom thuis bedankt voor je prachtige verhalen en de mooie foto s
    even weer wennen thuis
    Gr tilly
  11. Elly:
    4 november 2020
    Liesbeth, beetje late reactie van mij. Maar bedankt voor je leuke verhalen en mooie foto’s! Ik kwam als kind regelmatig bij de Edersee. Er woonde familie van mij daar in de omgeving. Succes met klussen ! groeten van Elly, ook voor Nout.