Het staartje

10 juni 2018 - Houten, Nederland

4C4196F7-85AC-44A1-BA0F-97C9C8E7B0136 juni
We hebben een knipkaart op onweer…..Ook vannacht waren er weer enorme klappen, ik zat van schrik recht overeind in mijn bed. Vanochtend om zes uur de laatste onweersbui. Daarna kwam heel voorzichtig de zon door. Vanwege alle nattigheid waren de heuvels gewikkeld in een fijn waas van heel dunne mist. Heel mooi om te zien.

Al gauw werd het vochtig, klam warm. Tijdens de wandeling die we maakten tussen de wijnvelden door hadden we het erg warm
In de wijnvelden werd hard gewerkt. De mensen liepen tussen de rijen druivenstruiken door en verwijderden de onderste takjes en de takken die te lang waren. Andere takken werden teruggeschoven tussen de lijnen in die gespannen zijn tussen palen. Dat wordt gedaan om de plant een maximale kans op zon te geven én op die manier kan de wind er goed tussen  doorblazen waardoor er minder kans is op ziekte. Daar wordt overigens ook tegen gespoten. Dat gebeurt met enorm landbouwvoertuigen waar aan beide zijden een hele hoge opening is gemaakt. Die gaat precies over de struiken heen.

373297BD-927A-4DDD-AE8D-BF864C16EEB3     E7E62C60-9213-4CA6-8808-A37F31AB9259

Achterop liggen dan een aantal slangen die wel over zes rijen struiken iets heen spuiten. Het is denk ik een klus die nogal wat stuurmanskunst vereist. We zitten hier midden in het champagne gebied en er staan dan ook talloze champagnehuizen.

30040356-98FC-424E-A89A-D0540D4FB120

Vanochtend in het dorpje even gekeken bij een infocentrum. De mevrouw vertelde over de verschillende druivensoorten, persingen en de kwaliteit van de verschillende champagnes. Heel interessant.
Vanmiddag weer een stuk gereden. Noord Frankrijk heeft erg instabiel weer, dus zijn we uiteindelijk naar het zuidelijke deel van België gereden. De tocht voerde eerst door heuvelachtig landschap met
heel veel wijnvelden. Later werden dit graslanden met zo hier en daar een bosje en het laatste stukje in België weer heuvels met bossen. We hebben een heel stuk langs de Maas gereden. Prachtig!

3B270941-176B-4F41-BA09-EAB0C0900F65       102040F4-2256-4CC2-8054-2C67A586827E

We zitten nu vlak bij Dinant op een mooie camping middenin een bos in een dalletje bij de beek. En nu maar duimen dat we geen onweer krijgen.

7 juni

38F33C3D-5740-4E5F-B46C-ACF917C07176Onze knipkaart op onweer is nog niet vol. Ook vannacht weer een paar uur fiks onweer. Vanochtend wel weer droog, dus besloten we toch maar de voorgenomen wandeling te gaan maken. Het was natuurlijk kletsnat in het bos, dus je moest wel voorzichtig lopen om niet uit te glijden in de modder en op de gladde stenen. Het was een leuke wandeling. Eerst heuvelopwaarts door het bos naar het dorpje. Daar hadden ze wel een café, maar dat was nog niet open. Daar gingen onze koffieplannen.

83E5BBE7-DE7C-442A-B405-33CBC2EB2203      3D2A0DF0-12BB-4B43-BD81-4A3D40D058C5
Daarna een stukje over de weg door het dorpje naar buiten , tot we bij een akkerweg kwamen waar we in moesten. Vandaar weer naar de bosrand dalen tot aan de beek.

06DA2504-5288-4B2B-8967-4423924A325E   7EF3F981-8CD5-4362-A7F2-F0281772EC63

Die moesten we een poosje volgen in allerlei kronkels tot we de camping weer in zicht kregen. Onderweg allerlei prachtige vlinders en insecten gezien.

84D90C21-D4DC-4AD9-84CA-590C5825F07E        43D550C5-DDA3-49DC-BDB5-99C34194D900

Bij terugkomst even een kop koffie gemaakt, daar waren wij na twee en een half uur wandelen wel aan toe. Toen was het tijd om weer verder te trekken. Zoals de verwachtingen waren , klopte het ook. Binnen een half uur begon het weer te spetteren. Hebben wij toch maar mooi het droge deel van de dag goed gebruikt.
Plan was om richting Nederland te rijden en daar een camping te zoeken in de buurt van Eindhoven. We kregen wel wat files te verwerken op de snelweg en de verdere tweebaanswegen waren heel vol en druk. Niet zo’n geweldige rit dus. Na een paar uur kwamen we net over de grens aan in Bergeijk. Daar hadden we in oktober ook al eens een weekend gestaan, dus wel fijn als alles bekend is. D4D4BE7E-5D27-43E1-91A0-67CFC6026FEA

8 juni
Vandaag op de kop af vier maanden weg. De tijd vliegt.
Vanochtend vroeg opgestaan om zoon Paul in Eindhoven te bezoeken. Die hadden we natuurlijk ook al vier maanden niet gezien. Heel gezellig aan de koffie geweest en elkaar een hoop verhalen verteld. Daarna zijn we doorgereden naar Tilburg om mijn moeder te bezoeken. Daar zijn we de rest van de middag geweest.

88B28E67-FC6C-4EE5-BBAC-ACF412127256
Aan het eind van de middag naar de camping in Berkel-Enschot. Nog even een dagje genieten van het mooie weer en dan morgenmiddag nog even een keertje naar mijn moeder. Huis komt nu wel in zicht…….

9 juni
Vanochtend eerst nog even op het fietsje gestapt en een rondje van 40 km gemaakt rond de Loonse en Drunense duinen.

5BD4C537-D1E3-49A6-AFD2-A88CDD393890       352E17CB-B505-4457-A81A-305EA8EEA6B7

Een mooi natuurgebied. De route er naar toe liep door weidegebiedjes met akkers en bosjes. Heel gevarieerd. Prachtige boerderijen met mooi onderhouden tuinen, weilanden met paarden met veulens, schapen die in een grote drom onder een boom zijn gekropen om wat schaduw te vangen, koeien in verschillende kleuren en leuke dorpjes. Dit is weer heel wat anders dan Spanje en Frankrijk, maar ook erg mooi. We zijn nog even aan het genieten van het geweldige weer in Nederland.

C401962A-F905-4CEF-8C10-A5FDCB324F88
Vanmiddag zijn we weer bij mijn moeder geweest. We zijn met haar naar het nieuwe van de Valk geweest. Zij heeft een jaar lang kunnen uitkijken op de bouw ervan en het leek ons leuk haar nu ook de binnenkant te kunnen laten zien. Ze vond het erg leuk. We hebben haar meegenomen naar de hoogste verdieping waar ze een mooi uitzicht had op het mooie gebouw waar zij nu woont.

D318D3D2-1FD4-4F59-BCBA-BEED790BCA65       8C0574F3-2942-49B7-A3A3-48B06A1BD396
Na dit bezoek zijn we nog een klein eindje verder gereden. Stiekem willen we eigenlijk geen afscheid nemen van het camperen. We zitten nu in Bruchem in de Bommelerwaard, dus eigenlijk vlak bij huis. Morgen nog een laatste dagje met mooi weer. Nog even lekker fietsen.  Vannacht voorlopig de laatste nacht in de camper. Raar idee om morgen weer in mijn eigen bed te liggen. De camper is vier maanden ons thuis geweest.

10 juni
Tja, en ook dit liep weer even anders dan gedacht. De camping was leuk, prima plekje, de fietstocht lag al uitgezocht klaar. Probleempje was dat op deze camping heel veel Poolse seizoenswerkers zitten. Die hadden het heel gezellig met elkaar. Ze zaten aan een grote tafel vlak naast onze camper. De gezelligheid hield aan en werd steeds luidruchtiger. Na elf uur hebben we een paar keer gevraagd of het misschien iets rustiger kon, omdat we graag wilden slapen. Dan werd er braaf gezegd dat ze dat zouden doen, maar de praktijk was wat weerbarstiger. Rond half één waren wij er wel klaar mee. We hebben de stekker uit de stroom gehaald en zijn weggereden. Ik had in Zaltbommel nog een vrije camperplaats gevonden, dus daar maar naar toe. Na wat omzwervingen ( met dank aan de tomtom, die vond het zeker ook wat laat ) kwamen we daar aan. Bleek daar een fantastische disco aan de gang te zijn waar wij niet helemaal op zaten te wachten. Eind van het liedje is dat we fijn naar huis zijn doorgereden. Daar hebben we de camper op de grote parkeerplaats van de Hornbach tegenover ons huis neergezet om de rest van de buurt niet te storen met de zware motor van de camper. We zijn heerlijk ons camperbedje ingedoken  en hebben de rest van de nacht heerlijk geslapen. Wel grappig om vanochtend bij het wakker worden naar ons eigen huis te kunnen kijken.

E02698A4-5945-4729-86E0-5787A60D8553

Na de eerste kop thee maar eens naar binnen gegaan. Lekker ramen en deuren open gezet en nu bezig om de camper uit te  ruimen en dan maar aan de schoonmaak….

Wij hebben een fantastische reis gemaakt. Veel gezien, veel beleefd. We zijn 123 dagen weggeweest. In die tijd hebben we ruim 9100 km gereden met de camper, ruim 1100 km op de fiets, zeker 800 km gewandeld, 62 slaapadressen gehad en bijna 1000 foto’s gemaakt. Het zijn zomaar wat getallen. Dankzij de hulp van lieve buurtjes uit de straat en een zoon die regelmatig even ging kijken bij het huis en onze post afhandelde konden wij onbezorgd op reis.
Dank aan iedereen die de moeite genomen heeft onze verslagen te lezen. Dank ook voor alle leuke berichten die wij kregen.
De komende tijd zal even druk zijn met allerlei afspraken en dingen die weer geregeld en in gang gezet moeten worden. Deze week weer naar koor, golf en bridge. Leuk om iedereen weer te gaan zien.
Één ding is zeker, dit reizen smaakt naar meer. Dat zal ook zeker gaan gebeuren. Tot de volgende keer allemaal.

Liefs van Nout en Liesbeth.

1. Truus:
    Welkom thuis😘
    Zie je weer bij ons koor, we hebben je gemist. De verslagen waren geweldig en zeker ook de foto’s👍
  2. Rina Boevink:
    10 juni 2018
    Welkom thuis Liesbeth en Nout! Lekker nagenieten! Wij blijven nog even in Fortignan. Onstabiel weer! Alweer! Lekker zingen maandag! Ik en Bouke hebben genoten van je fantastische verhalen en foto’s. Super bedankt en sterkte met wennen! Liefs! 😘😘
  3. Arnout Dijxhoorn:
    10 juni 2018
    Wat een fantastische reis hebben we kunnen maken. Ik hoop dathetons gegeven is dat er nog vele volgen. lies bedankt voor alle ervaringen die we weer hebben mogen delen in al deze interessante landen. We hebben veel mee gemaakt aan spannende momenten (rijden met zo’n zware camper, slapen op bijzondere plekken, op een stuwdam, langs het strand). Maar niet te vergeten je kookkunst in al die tijd heb ik heerlijk elke avond minimaal een driegangenmenu menu genoten van uitstekende kwaliteit. Kamp hoe je dat iedere avond toch weer weet te regelen (vrijstaand of op een camping aan een stroompaal). En natuurlijk als je zolang samen onderweg bent zijn er ups en downs. We hebben ondanks die paar momenten een prachtige periode gehad, waarvoor ik je hartelijk wil bedanken. Een onvergetelijke reis en ja, dat smaak naar meer.
    Laat maar weten wanneer, we zijn nu nog gezond, dus wat mij betreft ...........! Dank je wel.
  4. Tilly hofsteden:
    10 juni 2018
    welkom weer in Nederland ik wil je bedanken voor al je mooie verhalen en prachtige fotos van ieder verslag heb ik genoten wat een avontuur
    Enne deze zwarte vlinder prachtig is ie
    tot gauw op ons koor Gr tilly
  5. Joop & Carla:
    10 juni 2018
    Tot de laatste km, de laatste minuut bleven jullie ons verrassen 👍
  6. Rija:
    10 juni 2018
    Hoi lieve Liesbeth en Nout. Gelukkig weer heelhuids thuis. Wat hebben Henk en ik genoten van jullie reis, geweldig en bedankt dat je dat met ons allemaal gedeeld heb. Een hele fijne tijd thuis en ik zie je weer op de BQ van ons koor. Doeiiiii
  7. Monique van veggel:
    Hoi Liesbeth en Nout
    Welkom thuis zal wel even wennen zijn.
    Samen met Frans zitten ik aan de Moezel . wij zijn een weekje fietsen op dit moment zitten we in Traben Trabach ook hier is het weer onstabiel. bedankt voor je leuke verhalen
  8. Yolande den Haring:
    11 juni 2018
    Ach eigenlijk ben ik ontroerd nu ik dit laatste stuk lees. We zijn zo prachtig meegenomen.
    Vanavond ben je weer op het koor; ook heerlijk. We storten ons op "My Valentine".

dank je Lies voor je verhalen, foto's en jullie enorme inzet om deze reis zo fantastisch te maken. Mooi dat Arnout ook zo iets liefs schrijft....gelukkige mensen!
  9. Saskia:
    11 juni 2018
    Lieve Liesbeth en Arnout, dank voor alle berichten en prachtige foto's. Het leek net of ik dat onzichtbare stukje stof (pluisje) was dat het allemaal bijna 'live' heeft mogen meemaken. Genoten heb ik, ook 4 maanden lang. Wanneer gaan jullie weer? Zo reis ik nl. ook een mee over die wereldbolkaart.
  10. Ans wenneker:
    11 juni 2018
    Welkom thuis nogmaals bedankt voor je mooie fotos en verhalen zo heb ik toch een stukje mee gereisd
  11. Marjolijn Blanken:
    13 juni 2018
    fijn om thuis te zijn!
    Bedankt voor alle leuke foto"s en prachtige verhalen! Een genot om te lezen, ik ga het missen
    Maar fijn dat jullie er weer zijn, lief
  12. Wil Bartelds:
    19 juni 2018
    Ook ik heb genoten van jullie mooie en soms spannende verhalen en de prachtige foto’s. Bedankt voor deze geweldige reis. En nu weer wennen aan het weer thuis zijn en nog lekker nagenieten van alles wat jullie hebben beleefd. Lieve groet