Een regeldag

22 februari 2018 - Daimús, Spanje

20 feb Een regeldag‘

Een prachtige zonsopkomst vanochtend. Ben in mijn nachtpon naar naar buiten gelopen om dit fraais vast te leggen.

E58DD5C1-76D1-4B1B-BB4C-774DF51A5F14Gisteren bleek dat de accu van Nout zijn fiets niet oplaadde. Nogal lastig,  omdat we met het oog op de heuvelachtige gebieden waar wij in verblijven een accufiets wel erg handig is. Juist voor dit doel hebben wij ze twee weken geleden na rijp beraad aangeschaft. Vanochtend hadden wij dus eerst druk telefoonverkeer met Nederland. Nout kreeg uitgelegd hoe hij de accu moest openschroeven om een zekering te controleren die waarschijnlijk doorgebrand was. Die eerste zekering was het niet, wel na de accu wat verder uit elkaar gehaald te hebben de volgende. Zaak dus om ergens een nieuwe zekering vandaan te halen. Tevens kregen wij van zoon Jelmer te horen dat de nieuwe NKC kaart thuis was bezorgd, die is geldig vanaf maart, dus hebben wij hem tegen die tijd wel nodig. Gelukkig had ik net in de reacties gelezen ( trouwens erg leuk al die reacties, dank daarvoor) dat Yolande deze week naar Calpe komt. Nu zitten wij daar 130 km vandaan, dus een verzoekje naar Yolande was snel gedaan. Toen moest Jelmer nog tijd vinden om dat pasje na zijn werk bij Yolande af te leveren. Wat zijn wij blij met zijn hulp. Als het goed is treffen wij Yolande van de week.                                                                                              Verder hadden wij LPG nodig voor onze gasinstallatie. Wij hebben deze LPG installatie onlangs laten inbouwen om altijd van gas verzekerd te zijn. Elk land heeft nl. zijn eigen systeem aan gasflessen . Wij hebben daar in november erg naar moeten zoeken, vandaar deze oplossing. LPG kan je immers overal tanken. Dachten wij…… We hadden eerst uitgezocht waar een LPG tank was, niet al te ver dus. Alleen het vullen van de gasfles lukte niet, dus we hopen dat dat bij een volgend tankstation wel gaat lukken.

Ook moesten we nog even bij een apotheek langs en Nout moest nieuwe wandelschoenen hebben, omdat gisteren tijdens de wandeling bleek dat beide zolen aan het loslaten waren.Dus alles bij elkaar een erg nuttige dag.

EF2B63C9-FAB8-4C98-BA3C-294DCEAF660AVanmiddag  nog even in Xativa waar we die boodschappen deden rondgeslenterd.Een leuk stadje met veel winkels, alleen waren die allemaal dicht ivm de siesta. Ik vind dat nog steeds vreemd dat je de hele tent sluit en pas tegen vijf uur weer opengaat.

21 feb

Jaaaa, de accu doet het weer. Gelukkig, nu kunnen we weer allerlei leuke uitstapjes maken. We zijn er vandaag meteen maar mee begonnen. Een prachtige tocht over brede zandpaden met  ( veel ) kiezels door de heuvels die hier achter liggen.

41FBB98F-EB23-4818-A8F2-BBA4721474DFHet werd weer een tocht op gegist bestek, want we hebben geen kaart van dit gebied.  Wel hebben we vanochtend eerst de omgeving uitgebreid op googlemaps bestudeerd, zodat we wisten wat we wilden doen. Er lopen hier zoveel  paden dat je eigenlijk niet echt kunt verdwalen, hooguit rijd je een paar kilometer om. We reden kilometers lang door olijvenboomgaarden , ongelooflijk hoeveel er staan. En dan te bedenken dat wij maar door een heel klein stukje van Spanje gefietst zijn. Ook kwamen we weer amandelboomgaarden tegen.

23A5EBC5-DC57-497E-A1C8-1E4DE3116FC1

Het stadje Navarres ligt ook weer half tegen een heuvel op. Het bovenste gedeelte is echt oud met hele smalle straatjes. Een personenauto kan er net rijden. Parkeren gaat uiteraard niet, maar veel huizen hebben een prima garage onder hun huis. Dat is iets waar wij ons toch vaker in vergissen. Veel huizen zien er aan de buitenkant niet uit volgens onze Nederlandse normen, maar van binnen blijken het dan prachtige huizen te zijn, voorzien van alle luxe. In het midden van het dorp een kerk met een plein en een grote waterbak. Veel van de dorpjes die wij nu gezien hebben ,hebben een mooi parkje met waterpartijen aangelegd. Ook kan er in dat water in de zomer gezwommen worden.

5B653AD6-D0CA-4C46-B9BA-85071DA84AB4

Veel beken staan overigens droog nu, het heeft hier tien maanden niet geregend, dus de boeren zijn blij dat er over een week een periode met behoorlijk wat regen aankomt. Dan kunnen alle spaarbekkens weer gevuld worden. In Malaga wordt op 1 dag 48 mm regen verwacht. Wij zorgen er dan wel voor daar niet in de buurt te zijn…Aan het eind van de middag hadden we eindelijk weer zicht op het dorp Chella.

6DB04B90-FC88-4F7D-9A7F-C40B1DF947B0

Daarvandaan hoefden we alleen nog maar de berg omhoog te fietsen. Vandaag 36 km op de teller

22 feb

De olijven werden gesnoeid vandaag en alle takken werden meteen op een groot vuur gegooid. Een enorme hoeveelheid rook kwam over de camperplaats heenzetten. Nu waren wij toch al van plan om te vertrekken, dus dat kwam goed uit. Een prachtige heldere lucht vandaag, maar wel behoorlijk fris. Toen wij wakker werden vanochtend was het buiten 1* en in de camper maar 3*. Gauw de kachel aan gedaan. Na het ontbijt op ons gemakje de berg afgereden richting Gandia.

F18293FB-92D9-45A0-BCC5-6A088DD87D7A

Daar eerst gezocht naar een benzinepomp waar ook gas getankt kan worden. Het is zowaar gelukt, onze lpg tank zit weer helemaal vol. Dat zijn weer heel wat branduren .Wij staan nu in Daimus op een camperplaats. Het is weer een hutjemutje plaats waar alle campers op een rijtje staan en je zo ongeveer bij elkaar op het bord kunt kijken. Prima voor een nacht, maar langer hoeft niet van ons.Vanmiddag eerst met Evi op het strand gewandeld, ze lijkt daar wel een jonge hond zo vrolijk is ze dan.

905FB8F7-CF8F-4683-98F5-F43108EC3E30Later op de middag op het fietsje de stad in. Een heerlijke manier om een stad te verkennen.Net warm genoeg om even een terrasje te pakken. Ondertussen contact gehad met Yolande. Morgen spreken we elkaar. Wel grappig om elkaar zo in Spanje te ontmoeten

0160D089-91D5-4134-A4F1-5948DA8514F5

1. Monique van veggel:
    22 februari 2018
    Wauw wat een verhaal zeg. En wat leuk dat je Yolande treft. Doe haar de groeten. Groetjes en ik kijk alweer uit naar jullie volgende avonturen. Gr. Monique
  2. Heleen:
    22 februari 2018
    Leuk je verslag lies!
    Begrijp dat jullie voor de steile ritten elektrisch gekozen hebben.
    In Nederland,vlak, nog op de ouderwetse manier fietsen, hoop ik. Je conditie gaat anders echt snel achteruit hoor! Ik spreek hierin uit ervaring. 😀😀
    Kom net terug op de fiets van mijn bridge. Het wordt hier in de komende dagen steeds kouder. Bij jullie daar halverwege Spanje is het ook wat kouder dan normaal, vermoed ik.
    Liefs h
  3. Rina Boevink:
    23 februari 2018
    En alweer een erg leuk reisverslag! Er komt toch heel wat kijken bij een camperreis hé! Dat verhaal over het verliezen van de zolen komt me bekend voor! Had ik vorige jaar in Limburg! Eerst de ene, toen de andere! Vervelend hoor! Hier lekker koud momenteel. Fijne en gezellige voortzetting van jullie reis! Groetjes 👍👍😘
  4. Ria van kalles:
    23 februari 2018
    Jeetje wat maken jullie veel mee zeg, prachtig. Vandaag dacht ik er nog aan dat Yolande bij jullie in de buurt moet zitten en nu lees ik dat dat inderdaad zo is. Geweldig dat jullie elkaar ook gaan ontmoeten en op wat voor een manier. Ze brengt post voor je me mee. !!!!! Geniet van deze ontmoeting en laat ons snel weer iets horen van alles wat jullie mee maken .TOP🌷🌷🌷
  5. Jelmer:
    23 februari 2018
    Klinkt weer heerlijk. Ik ben net thuis uit Mn werk en mijn auto gaf -6 aan. Hoop dat het daar iets warmer is. Succes met het pasje!
  6. Olaf:
    23 februari 2018
    Hier wat warmer maar zo te lezen vermaken jullie je prima. Is dat nou een foto met hammen aan het slot?
    Geniet ervan!
  7. Monique Rijswijk:
    23 februari 2018
    Leuk die verhalen heerlijk om te lezen en erg inspirerend. Ik ben eigelijk antie Spanje vind het niks maar nu ik dit zo lees misschien gaan we er dan toch een keer heen.
  8. Tilly:
    23 februari 2018
    Wat een mooi verhaal weer en dan diefoto van de lucht prachtig
    Van die zolen komt me ook bekend voor in de Nijmegen vierdaagse maar een elastiekje en weer lopen leuk dat je jolande daar dan ziet
    Nog veel plezier Gr tilly
  9. Saskia:
    23 februari 2018
    Bericht uit Capelle. Hoewel het 4 graden is, is de gevoelswaarde -4. Volgende nog slechter, ook overdag min-graden, scheepvaart wordt op diverse vaarwegen verboden te varen in Friesland, ik geloof dat ze krampachtig nog een poging willen doen met hun droomoogjes naar het schaatsen. Geniet van jullie reisverslagen, dat geeft tenminste een beetje warmte, gezien jullie mooie zonnige foto's. Ga zo door.
  10. Liesbeth Dijxhoorn:
    23 februari 2018
    Ha Heleen, de fietsen zijn idd alleen voor hier. In november heb ik zo hard getrapt op mijn huis tuin en keukenfietsje met drie versnellingen dat ik er een hardnekkige spier lessure aan heb overgehouden. De fysio liet mij in bedekte termen weten dat ik misschien wat te veel wilde......☹️☹️vandaar deze beslssing op het laatste moment. We hebben er nog geen momet spijt van, fietsen regelmatig en zijn blij met de ondersteuning heuvelop
  11. Liesbeth Dijxhoorn:
    23 februari 2018
    Ik was voor november nog niet eerder in Spanje geweest Monique en ik had er ook niet zo’n heel positief beeld van behalve dater in de winter wel aangename temperaturen zijn. Het is echter een prachtig land, zeker als je de moeite neemt van de grotere wegen af te te gaan en wat meer het binnenland in te trekken. Een echte aanrader