Dealen met de regen

7 oktober 2020 - Coburg, Duitsland

Zaterdag 3 oktober -  Hofheim in Unterfranken
3 oktober, een speciale dag in Nederland, natuurlijk Leidens ontzet, in Duitsland een nationale feestdag waarop herdacht wordt dat in 1990 de twee Duitslanden weer één land werden. Gisteren werden we getipt door de verkoopster bij de bakker dat vandaag alle winkels dicht zouden zijn, dus zijn we gisteren aan het eind van de middag nog de berg opgefietst om voor het weekend de boodschappen in huis te halen. 3 oktober is voor ons ook een speciale dag, vandaag 45 jaar geleden hebben we ons verloofd. Dat wilden we natuurlijk toch een klein beetje feestelijk  tintje geven. Voor het zover was wilden we eerst nog een stuk gaan rijden. Na een nauwkeurige bestudering van de weerprofielen van de komende dagen dachten we er verstandig aan te doen een stuk noordoostelijk te rijden in de hoop daar zo min mogelijk mee te krijgen van het brede regenfront wat over Duitsland trekt.

4FB5111D-FE2B-4074-81BE-FB54544B7260 6A70F642-4DA2-481D-83A3-70FE6C3E64D1 7FCA1AED-1D3F-49CB-850E-3F01FCB9FFE0 1F41CC11-3745-4A09-86ED-CDEE183A68B4

Een camperplaats opgezocht, weer leuk aan de Main, maar toen we ons daar aan de receptie meldden kregen we doodleuk te horen dat we niet welkom waren, omdat we uit Nederland kwamen. Bij doorvragen bleek dat ze van ons een negatieve coronatest wilde zien en ondanks onze verklaringen dat wij al 5 weken door Duitsland reizen en dat ook best kunnen bewijzen bleef ze volhouden, dus kwamen we daar niet binnen. Dat vonden we best confronterend en we stelden al dat als dit de opmaat is voor de komende tijd wij wel eens veel vroeger naar huis konden gaan dan onze bedoeling was. Nu zijn er gelukkig heel veel camperplekken in Duitsland, dus hebben we een andere plek gezocht een drie kwartier verderop. Daar konden we zo oprijden, er is alleen in de ochtend iemand een uurtje  voorlopig staan we hier voor de nacht. We verwachten eigenlijk ook niet dat ze hier morgen moeilijk gaan doen. Inmiddels had het regenfront ons ingehaald, het dreigde toch wel een beetje suffe dag te worden. We hebben ons in de regenjacks gehuld en zijn het dorp ingelopen.

E4276DFE-8D34-40D4-A22B-7B5808E39157 AFB33C26-269F-4E6C-8876-8BC41756E579

Dat was angstwekkend leeg en stil en heel saai zo in de regen. We vonden één kroeg die open was en daar hebben we gezeten en uiteindelijk ook een pizza gegeten, omdat het heel hard bleef regenen en wij geen zin hadden daar doorheen terug te lopen. Toen we buiten kwamen was al het slechte weer voorbij en konden we de sterren aan de hemel zien. Alweer een dag die toch wat anders uitpakte dan we hadden verwacht. Dat maakt het reizen op deze manier ook wel leuk.

Zondag 4 oktober – Hofheim in Unterfranken
Vanochtend precies om acht uur kwam  de beheerster van de camperplaats. Daar hebben we munten voor de wasmachine gehaald, want vandaag hebben wij weer een reorganisatiedag. Lekker veel wind met zo nu en dan zon vandaag, dus gunstig voor al die was om te drogen. Tussen de wassen door heeft Nout talloze walnoten gekraakt. Van een deel daarvan heb ik een walnotentaart gebakken naar een recept wat wij vroeger al hadden, de Engadiner Nusstorte. Niet geheel zonder calorieën, maar erg lekker!

2D40DCB0-922A-42C0-9676-6805A294C166 E41136C7-9532-4DE6-9C5A-2020A70A595B 5BEBB1D9-FB60-4D11-8178-89578474FBFEC715FF41-D0AE-4ECD-B379-E3A44CA35130De boel een beetje opgeruimd en nu liggen de kasten weer vol met schone kleding. En straks mag ik in een lekker vers bed. Ook fijn. Dus geen spannende dag, wel lekker nuttig bezig geweest.

Maandag 5 oktober – Hofheim in Unterfranken
Prima weer voor een fietstocht vandaag. Op de langegerekte helling een paar kilometer van het dorp staat een uitkijktoren. We hebben de weg uitgezocht en zijn op stap gegaan. Eerst langs wat leeggehaalde en omgeploegde akkers en door twee kleine dorpen. In één daarvan stond een oud , nog steeds bewoond slot, begroeid met mooi verkleurende wingerd.

06B54CC1-AE0A-41C3-AD59-E327C2CE79D3 58EADF14-EAAE-44E1-84C9-84281705DE66 F09EC24B-B502-4B2C-AD9E-AF54F7416F02

Bij de berg aangekomen ging er een fietsroute omhoog, een breed pad met fijn zwart grind. Hoewel de stijging vrij geleidelijk ging was het toch nog een hele klim naar boven door het herfstbos. Boven aangekomen kwamen we op een grote open plek in het bos waar wel 7 wegen op uit kwamen. De toren waar we graag opwilden stond nog een stukje hoger. Het eerste stuk konden we nog fietsen, maar het laatste deel was veel te steil. Natuurlijk zijn we die toren opgeklommen en boven hadden we een fantastisch uitzicht rondom. We zagen een licht glooiiend landschap, met een aantal dorpen en  regelmatig beboste berghellingen daartussen. Een lapjesdeken van weiden en akkers in verschillende kleuren bruin en groen.

BFED4F25-6372-4BF9-8100-865038E5CF2A 33E78E1A-C2F6-4BA9-A304-3B3C51124090

Na vijf minuten maar weer naar beneden gegaan, want er stond een koude harde wind daarboven en we waren wel genoeg uitgewaaid. We vervolgden onze tocht aan de andere kant van de berg. Daar liep de weg met een aantal bochten langzaam de helling af naar een dorpje. Daar hadden we op een kroeg met lekker warme koffie gerekend, maar de enige kroeg die er was  was nu gesloten. Gelukkig hadden we de eigen thermoskan nog, dus op een leeg terras ons brood gegeten met de koffie erbij. We hebben nog een rondje om een oud klooster gefietst voordat we terug reden naar de camper.

ED95AEE2-AD1E-4DD0-86F0-299AF74458D8 47653DD7-D5C0-45AE-8CCF-59F13CFC1B20

Daar hebben we nog een tijd allerlei weermodellen bestudeerd, maar we ontkomen er niet aan. De komende dagen trekken er diverse natte fronten over Duitsland heen en het maakt niet uit waar je zit, ergens word je nat. Voorlopig blijven we hier maar even staan, alle voorzieningen zijn aanwezig, inclusief een dorp met voldoende winkels.

Dinsdag 6 oktober – Hofheim in Unterfranken
Vandaag stond op de weerapp als een volledige regendag, maar na een hoop gespetter vannacht werd het vanochtend toch echt droog en dat bleek zo te blijven tot een uur of twee. Vanochtend dus eerst maar wat boodschappen gedaan. Het saaie dorp bleek vanochtend een stuk minder saai met geopende winkels en winkelende mensen. Met goed gevulde tassen weer terug naar de camper en meteen weer op pad gegaan om een stuk te wandelen. De mogelijkheden direct bij het dorp zijn niet enorm, we kozen voor een fietspad richting het volgende dorp. Toen we het dorp hier uitliepen zagen we dat er om dit deel van het dorp nog een oude muur stond.  Aan de overkant van de weg kwamen we bij een klein spoormuseum uit. Er stonden een paar oude treinstellen en het oude station was omgeven met allemaal oude seinpalen. Op een klein stukje overgebleven spoor stonden een paar oude lorries.

252BC544-C61C-465E-8B2C-16462ABBA597E215A6D8-9EA0-4E8C-A17B-AEC5923FC42A 077FF1E0-EEAE-4F08-8FDB-BFDBA4F0AA5A 6E3DA7E0-429F-441A-AF8D-ECB0CA564674

Het fietspad wat we liepen  was de route van de vroegere spoorbaan. Dat zijn we hier vaker tegengekomen. Vroeger waren  er veel meer spoorwegen dan nu. Vooral de kleine lijnen zijn opgeheven na de opkomst van de auto. Op een aantal van die trajecten zijn wandel en/ of fietspaden aangelegd. Je kan dan de oude spooromgeving nog goed herkennen aan aangelegde dijken waar dat spoor overheen liep of uitgegraven doorgangen door heuvels heen.
Na anderhalf uur wandelen kwamen we in het volgende dorp aan. Daar was niets te beleven en zoals we wel vaker hebben ervaren deze reis was het enige café niet geopend. We zijn maar omgekeerd en teruggelopen naar de camper, het laatste stuk door de miezerregen. We zijn maar gauw aan een late lunch begonnen en we zaten nog maar net, of het begon hard te regenen. Goede planning dus. Vanmiddag wat ideeën onderzocht voor de komende dagen. Eens kijken of het weer daaraan wil meewerken😁😁

D60AA585-4B92-4C34-B813-DED2DDEA9646

E713FC55-E2BE-4246-AD1C-D4EF62036B5A

Woensdag 7 oktober – Coburg
Weer een stukje naar het oosten opgeschoven in de hoop iets minder nattigheid te vangen, het is een dans met de regenbuien. Het landschap  is nog steeds glooiiend, eerst veel weilanden en akkers, daarna een mooi bebost gedeelte. Daar konden we goed de herfst aan afzien, prachtig gekleurde bomen. Dat is ook het verschil met het Zwarte Woud, daar staan voornamelijk naaldbomen, hier veel meer loofbomen. Eerst zijn we bij een golf langsgegaan om voor vrijdag een afspraak te maken. Daarna zijn we doorgereden naar een matrassenfabriek waar volgens de verhalen binnen 1 á 2 dagen nieuwe matrassen voor de camper gemaakt kunnen worden. Dat leek ons wel wat, want die matrassen zijn aan vervanging toe. De fabriek goed kunnen vinden, maar de levering duurde wel 4 tot 6 weken en dat was onze bedoeling niet. Daarna maar doorgereden naar de camperplaats. Daar hebben we eerst de regenbuien afgewacht en toen zijn we de stad gaan bekijken. Het is steeds weer een verrassing zo mooi als die oude binnensteden zijn.

472A95EF-53AA-4986-9C6B-BA1EA98467B8 80AF73D6-B547-4D92-AE6A-F7A2A138D2CA 6EB833B2-5996-4A3B-A6B2-ED4C4509AC9C DADFFE93-0D15-45F8-B86D-A6527422EFDE

Er zijn hier veel prachtige oude gebouwen met heel veel versieringen. Een leuke  stad met een lange, levendige winkelstraat. Halverwege een oud poortgebouw. Op de marktplaats in het midden van de stad staat het stadhuis.

CC19900B-328F-47B7-A9B7-86E6BF92F558 3EE105EE-934C-4E5B-AD25-0AFBB0D51FED 75E0C6CF-AA66-4D68-A13E-8D9E30701C5D 774F7000-6CAF-4E04-BBD1-1D4D191B51E5

Hoog boven de stad staat een groot kasteel. Vanaf de stad naar boven ligt een mooi park, bijna een kilometer lang. Brede paden, oude bomen, mooie groene grasvelden en bloemenperken. Het was weer een pittige klim de berg op, maar boven werden beloond met een mooi kasteel. We konden het hele complex bekijken, konden alleen niet de gebouwen in. Echt weer een geweldig kasteel, mooi bewaard gebleven. Een aantal gebouwen is in gebruik als expositieruimte, horecaruimte of adminstratieve ruimte.

BD455456-6C03-41AF-AF00-1C05753CB802 EEC54534-4318-4841-9680-8237F73814E2 4648E99D-22AF-4CC6-AA52-F6585A9AC1EF E3DB1D09-2215-41D0-998B-B7F8E0C303CB

Heerlijk om op de terugweg de berg af te kunnen rijden. We dachten alleen een kortere weg te nemen, maar kwamen bedrogen uit. Het weggetje eindigde in een wandelpad met 10 trappetjes naar beneden, dus Nout heeft twee fietsen al die trappen afgedragen.😂😂

62D8FD50-81CC-4F6D-881F-49D72BA578FD C9886B56-109E-4CE9-926D-8C0CA63A2C89

1. Rina Boevink:
    7 oktober 2020
    Wat krijg je het toch altijd voor elkaar om ondanks de wat mindere weersomstandigheden, een levendig verhaal te schrijven met prachtige foto's! Compliment hoor. We genieten er van. Veel plezier nog enne.... het weer hier is ook pet hoor‼️🌧️☔💦💧🙋‍♀️😘
  2. Saskia:
    8 oktober 2020
    Wat worden de bomen mooi van kleur en wat zijn de bloemen in het park nog zo kleurrijk. Ondanks die regenbuien fietsen jullie toch nog wat af tussen de zonnestralen door. We blijven genieten van jullie reisverhalen en foto's. Blijf nog maar even weg, zoek die zon op, want deze winter gaan jullie niet op pad, dus geen verhaal en geen foto's. Hoe kom ik dan de winter door?
  3. Yolande den Haring:
    8 oktober 2020
    Die calorieën rijke noten taart ziet er heerlijk uit. Genoeg beweging door jullie, dus je kunt het best hebben. 45 jaar geleden verloofd, kijk dan heb je iets te vieren...hadden jullie gedacht dat je ooit zulke mooie reizen zou gaan maken? geweldig hoor.
    De buien blijven en ook hier scharrelen we er om heen. Fietsen in de regen haat ik, maar het overkwam me wel deze week, eigenlijk was het niet zo erg. Thuis gelijk onder de douche en droge kleren aan. De vloerverwarming staat een tikkie hoger en de winkels staan vol met sinterklaas en herfstspullen. Ook wel weer gezellig.
    Coronatijden worden wat grimmiger, Nederlanders moeten hun gedrag aanpassen en dat gaat niet vanzelf, altijd het waarom werkt nu tegen ons.....gewoon doen wat gevraagd wordt is zelfs voor zo'n eigenwijze kloot als ik prima te doen. Kwestie van zorg voor elkaar en solidariteit!
    Geniet verder, tot gauw weer!
  4. Ria van kalles:
    8 oktober 2020
    Hoi Jonge lui, wat heb ik weer genoten van de foto’s en je verhaal heerlijk. Alles is eigenlijk al gezegd door de andere dames , inderdaad wordt het misschien moeilijker om een camperplaats te vinden in deze Corona tijd en regen hebben we hier ook heel veel regen en zieke mensen. Dus lieve mensen doe voorzichtig . Zolang jullie het nog naar de zin hebben lekker door genieten en anders naar huis. Geniet van die heerlijke notentaart en bedenk bij elke hap lekker!!!!!!En die calorieën die verbranden jullie wel weer. Blijf gezond enne stuur het recept van die taart maar door ik heb er zin in. Liefs ikke🚶‍♂️🚶‍♀️🚴‍♀️🚴‍♂️🎈🥂🍺🍰👋👋😘
  5. Tilly hofsteden:
    8 oktober 2020
    Gefeliciteerd met de 45 jaren die notentaart zag er wel lekker uit ik heb weer genoten van je verhaal en de mooie foto's vooral van dat schattige eekhoorntje maar dat weet je hè dierengek ben ik
    Gr tilly
  6. Ireen:
    8 oktober 2020
    Wat een feestjes vieren jullie, verjaardag 45 jaar- verlovingsfeestje. Een beetje jammer van de regen.
    Maar weer een mooi traject en lekker golfen. Ik hoop dat jullie nog een tijdje kunnen genieten en niet eerder terug moeten en nog veel meer van die fantastische foto's gaat maken.!!!!!
  7. Tineke:
    11 oktober 2020
    Ik zag net dat je resblog in mijn spam terecht was gekomen.
    Heerlijk om op een druilige zondagmorgen al je gezellige reisverhalen te lezen en je prachtige foto's te bekijken.
    Veel plezier verder!