Voor wie interesse heeft, een rondje Denemarken

21 mei 2019 - Kjellerup, Denemarken

De weerberichten voor Denemarken zien er goed uit voor de komende twee weken. We zijn er nog nooit geweest, dus een mooie kans om dit land eens een beetje te verkennen.

18 mei Haselünne
Nout heeft gisteravond de camper opgehaald in de hal van Erna en Gerrit in Nieuwegein. Vanochtend begonnen met de laatste klussen in huis en de tuin en daarna was de camper aan de beurt. Er valt toch altijd een hoop te doen voordat we kunnen rijden, tenminste wel als het voor langere tijd is. Uiteindelijk reden we om half drie weg. De bedoeling was om via de A1 het land uit te rijden, maar zodra we bij Amersfoort erop draaiden zagen we al dat het muurvast stond.  Dus meteen de afrit weer genomen en aan de andere kant weer de weg op, richting de A 28. Uiteindelijk kwam dat ook best uit, want we wachtten nog steeds op een deurknop van  onze wcdeur, die had het een poosje geleden begeven. We bestelden een nieuwe bij de garage in Wezep, maar hoorden er steeds maar niets van. Nu reden we erlangs. Helaas was de knop nog steeds niet binnen, maar Dick was zo handig er een uit een andere, nog te verkopen, camper te halen en die bij ons erop te schroeven. Klusje geklaard ….en heel prettig om weer een deurknop in handen te hebben in plaats van een schroef. Hierna de reis vervolgd via Meppel, Hoogeveen en Emmen het land uit en nog een klein stukje Duitsland in. We reden tot Haselünne en vonden daar een prima plekje bij een meertje waar ook een restaurant was.

1E0B6911-FCA5-46FD-8E0A-2150360E9A46  8DD94433-39C3-432F-9C06-98F2CACEA2CA

Er stonden nog meerdere campers en er waren nog aardig wat mensen op de been die aan het wandelen, fietsen of vissen waren. Heerlijk weer, lekker uitzicht. We hebben onszelf maar verwend met eten in het restaurant, boven op een terras in de zon met uitzicht over het meer. Lekker gegeten en na de maaltijd nog een rondje om het meer gelopen. Een lekkere eerste dag zo.

B89BDB30-286D-499B-AA3E-EC5D30626AF7

19 mei Bredstedt
Heerlijk geslapen, lekker om weer met de camper op pad te zijn. Plan is om vandaag richting Denemarken te rijden. Het zit echter niet mee, want de doorgaande weg die wij willen rijden is over een groot deel van het traject afgesloten. Zo zijn er steeds omleidingen over prachtige landelijke wegen, maar het schiet voor geen meter op. Wat ook al niet helpt is als je zo’n omleiding mist. Dan worden de wegen nog landelijker en smaller en weet je uiteindelijk helemaal niet meer welk richting je uit moet rijden. Na twee uur zijn we ruim 80 km verder en kunnen we eindelijk de beoogde route oppakken. Langs Hamburg is nog een hele toer, het is erg druk.

9DE2DBFE-8AFE-46CF-84C9-59B97FA4E616

Het laatste deel gaat  over een tweebaansweg en ook daar gaat veel tijd in zitten. Pas om 19.00 uur komen we in Bredstedt aan. Daar vinden we een vrije camperplek naast de sportvelden, het zwembad en een scholencomplex. Omdat het zondag is , is de hele parkeerplaats leeg. Morgenochtend zal dat vast anders zijn. Bij de dame van het zwembad informeren we waar de douche is die in onze camperapp beschreven staat. Zij wijst ons even de weg en even later staan we in een prachtige doucheruimte waar ook toiletten zijn. Lekker voor morgenochtend.

0CBFF203-D218-40CD-88B4-8AB4ABE96161

20 mei Vadehavet ( kust bij Ribe)
Vanochtend vanaf een uur of zeven is er activiteit op de parkeerplaats. En vanaf half acht lopen grote groepen scholieren langs , op weg naar de sportvelden. Wij pakken een lekkere douche en na het ontbijt vertrekken we.
Gisteren kregen we een tip van Joop over een museum vlak voordat je Denemarken inrijdt. Het gaat om het Nolde museum. Nolde was een bekende Duitse schilder die zich vooral met aquarellen bezighield. Mooie kleurige schilderijen. Neukirchen waar het museum ergens midden in een weiland ligt is maar 38 km rijden, dus we zetten de navigatie weer aan. Dat levert soms wat problemen op, want we hebben een nieuwe navigatie, maar die doet nogal raar. Gelukkig hebben we de oude tomtom ook nog in de camper liggen , dus rijden we even met dubbele navigatie. Waar Tom soms de meest kleine en smalle wegen uitzoekt wil Miep, de nieuwe , alleen maar grotere wegen rijden. Hoe we dat ding ook instellen ze maakt steeds een grote omweg. Nogal verwarrend zo nu en dan. We zullen er op een goed moment wel handig mee worden, maar daar zullen nog wel wat studie uurtjes in gaan zitten. Al van ver zie je de grote gebouwen midden in het weiland liggen. Het voorste gebouw is heel modern, met veel glas. Eigenlijk past het niet zo erg in de omgeving vind ik. In dit gebouw is de ingang en zijn er foto’s en een film over zijn leven te zien. Het tweede gebouw ligt op een grote heuvel, omgeven door een mooie tuin. Dit was het woonhuis van Nolde en hier zijn ook werken van hem te zien. Leuk om zo even cultureel bezig geweest te zijn.

9CE89B05-BADE-4862-AB72-82804977B508

2263F95A-7F3C-4CFD-92BC-F69AB156D792

Vanmiddag zijn we doorgereden naar Ribe in Denemarken. Dat is een mooi bewaard middeleeuws stadje. Vroeger had het een belangrijke functie als handelsstad, maar dat is lang geleden. De oude gebouwen staan er goed bij. Prachtige huizen, sommige met vakwerk en mooie kerken. De straatjes allemaal ingelegd met kinderkopjes.

6D8243C6-D952-486E-922A-394FBED74A3F DAD9A082-67F6-46D7-922D-F6879CAB64F2 6D8243C6-D952-486E-922A-394FBED74A3F 9505ED74-4ADC-4C26-81A8-01E5205831AE 81331421-E080-4446-849B-3F6CEA401FD3

Verderop in het dorp een lange winkelstraat met leuke winkeltjes. Ook nu was het al aardig druk, dat zal van de zomer alleen maar meer zijn . Na dit bezoek zijn we op zoek gegaan naar de golfbaan waar wij voor morgen een tijd willen reserveren. Dat is helaas niet gelukt, pas morgen kunnen we een afspraak maken. Dus dan maar op zoek naar een camperplaats. We zijn een klein stukje teruggereden en staan nu aan de kust met uitzicht op een paar kleine eilanden. Er staat een hoge paal met ijzeren ringen. Elke ring geeft de hoogte van een overstroming weer en het daarbij behorende jaartal. Best indrukwekkend.

A64D0EE2-3C53-4279-833B-84221756B7B3 6789441D-9C20-4688-B2E0-37C363E2480F C920EF67-FD8B-447F-83CC-1C2B118DD87D

Het weiland loopt hier tot aan het water, er is geen strand te bekennen. Vanaf de kant staat een dubbele rij bomen in het water tot aan het eiland. We vragen ons af of dit misschien een soort van doorgang is. Inmiddels is het eb aan het worden en wordt een steeds groter deel van een zandrug zichtbaar. We denken dat die doorloopt tot het eiland. Een klein stukje verderop lijkt het alsof er een auto door het water rijdt richting het eiland, ook daar is een doorgang, maar dan één waar je ook echt kunt rijden.

B2A24EE0-5CE3-46D0-A20F-D09C7207838A 091432B5-C163-4354-B720-44B0BC57F4C2 DCA65D8B-6D7A-4895-89F4-FE44535C45E4 CEAEB06F-AC96-425F-BE08-EF36FB215AB0

Onze doorgang zal alleen voor voetgangers zijn of misschien voor de grote voertuigen die wij vanmiddag op weg hierheen zagen staan. Daar worden wellicht mensen mee vervoerd naar het eiland. Allemaal vragen waar wij het antwoord niet op weten, wel leuk om te filosoferen. We staan in elk geval op een heerlijk rustig plekje met de fluitende vogeltjes boven ons en een heerlijk uitzicht op de zee.

C356814C-4E5B-4EE4-AAFB-B4C4A270CCF0 2D230BF1-85DD-4182-9B99-0DA999E401AD

21 mei Aulum
Vanochtend vroeg reed er inderdaad zo’n enorm voertuig voorbij met wielen van zeker 1,50 hoog. Binnenin zaten allemaal mensen. Dus echt een soort van busverbinding, maar dan door het water heen, want ook bij laag water blijft er tussen het land en het eiland water staan. Onvermoeibaar ploegde het apparaat zich door het water naar de nu ook drooggevallen dijk aan de andere kant. Spectaculair om te zien.

AC8DE0BC-88F7-4A41-8960-F1B1B9A4ACB6 FB5062EA-D655-42DA-B38B-CD75718CE654

Het mooie weer wat er vorige week nog verwacht werd laat het flink afweten. Het is zwaarbewolkt met een frisse wind en het spettert zo nu en dan. Dat hadden we ons anders voorgesteld. Dus maar niet golfen vandaag. We doen  heel rustig aan en pas tegen half twaalf zijn we klaar om te vertrekken. We rijden een kriskrasroute naar het noorden. Het landschap in het eerste deel bestaat uit veel weilanden, afgewisseld met kleine bosjes. Alles heerlijk groen.

36E8CA07-8BEC-4E1D-8B02-F68D3CDCE3ED 094716BA-2582-45B8-8850-9345F3B0309A

Verspreid door het landschap zien we allerlei huizen liggen. Als we langs een groot binnenmeer langs de kuststrook rijden zien we een heuvelachtig duinlandschap. Er staan veel kleine huisjes in , we denken vakantiewoningen. Na dit duinlandschap zwaaien we af naar het binnenland. Hier weer de weilanden en de bosjes. Als je heel goed kijkt zijn er wat flauwe heuvels te bespeuren. Aan het eind van de dag regent het weer. We vinden onderdak bij een boerderij waar we op eengrasveldje mogen staan. Voordeel is dat we nu stroom en internet hebben. Dat is ook wel prettig een keer. Volgens de verwachting is het morgen nog frisser, maar blijft het waarschijnlijk droog…..

1. Joop & Carla:
    21 mei 2019
    Wat een leuke en jaloersmakende 1e aflevering van het nieuwe reisverslag.
    Mooie zonsondergang!!
  2. Yolande den Haring:
    21 mei 2019
    Geweldig, strijd tussen Tom en Miep....hilarisch. Ik miste je al op het koor en vermoedde al wel dat jullie weer op pad waren. Mooi Denemarken, ik was daar ooit toen ik zwanger was van Heleen, nu 42 jaar. Het eiland Funen heeft toen de meeste indruk op mij gemaakt. En trouwens de stokrozen naast de voordeuren ook. Maar die zijn er nog niet denk ik. Groet Nout en heb het heerlijk!!!
  3. Tineke:
    21 mei 2019
    Lekker... weer op pad met jullie camper! Leuk weer je reisverslagen te lezen. Ik ben ook nog nooit in Denemarken geweest, dus ik ben benieuwd. Voor mooi weer zal ik duimen!!
  4. Phieneke:
    21 mei 2019
    Wij zijn inmiddels ook op onze bestemming aangekomen in Frankrijk. Ook hier veel campers aan de zwier. Genieten dus. Hoop dat weer opknapt.
  5. Ireen:
    21 mei 2019
    Heerlijk weer op pad!! Ribe hebben we ook gestaan , leuk plaatsje. En de file bij Hamburg weten we alles van, dat is dus nog een troepje!!!!
    Veel plezier!!
  6. Tilly hofsteden:
    22 mei 2019
    inderdaad ik miste je op het koor het bloed kruipt waar het niet gaan kan zeggen ze weer heerlijk op pad heel wat anders maar het lijkt me geweldig Denemarken dus ik ben weer heel nieuwsgierig naar al je verhalen de plaatjes zijn al mooi
    ik ga ook mijn koffer pakken voor een reisje naar madeira
    heel veel plezier Gr tilly
  7. Saskia:
    22 mei 2019
    Super, weer jullie reisverslagen in mijn mailbox. Ik miste het al, inclusief de mooie foto's. Op de weerkaart van 21-5, werd Zuid-Zweden bevlekt met warme tot zeer warme temperaturen. Even een doorsteekje? Veel plezier jullie, daar in het Deense legoland.
  8. Marielle:
    22 mei 2019
    Mooi Liesbeth en Nout! Denemarken is ontzettend mooi. Veel plezier en weer mooie herinneringen maken!
  9. Rina Boevink:
    22 mei 2019
    Haaa, daar zijn ze weer, de prachtige reisverslagen! Dat wordt weer genieten! Wist niet dat jullie al op pad gingen! Anders had ik je wel even "veel plezier" gewenst. Nu dus, bij deze! Wij vertrekken vandaag over twee weken naar Andalusie. Nooit geweest. Drie weken genieten(hopen we).
    Heel veel plezier samen! (hoe lang?) liefs van ons beiden☀️👍😘
  10. Marijke van Meteren:
    22 mei 2019
    Leuk weer van je te horen!
  11. Ria van kalles:
    24 mei 2019
    Hoi jonge lui, alweer op stap ik wist ook niet dat jullie weer weg waren. Heerlijk en weet je Liesbeth! Henk en ik gaan eind volgende week ook op vakantie en we willen ook gaan toeren in Denenmarken. Dus ik volg jullie op de voet. Ik vond het altijd al leuk om jullie verslagen te lezen maar nu helemaal natuurlijk. Zorg je wel dat het zonnetje gaat schijnen aub.🌞🌞🌞🌞🌞 misschien komen we elkaar tegen hahaha dat zou leuk zijn. Doeiiii veel plezier!
  12. Nynke:
    24 mei 2019
    Leuk, Lies, je verslag te lezen. Denemarken is mooi. Geniet ervan, dan geniet ik via je verslag. Grts
  13. Wil Bartelds:
    30 mei 2019
    Wat heerlijk dat jullie weer op pad zijn. Geniet ervan! Denemarken is een prachtig land. Mooi groen. Het is fijn om jullie weer te volgen. Wij gaan volgende week ook op pad naar Frankrijk. Lekker hier en daar wat golfen en genieten. Groetjes Wil