Afscheid

7 december 2019 - Jacarilla, Spanje

2 december – Hondon de las Nieves
Het slechte weer van vandaag viel in eerste instantie wel mee. We zijn dan vanochtend ook lekker op de fiets naar het dorp geweest. Regenbroeken in de fietstas mee, dat dan weer wel. Na de boodschappen en de koffie kwamen we bij de bodega aan het begin van het dorp uit. Natuurlijk moesten we daar even binnen kijken. Het was mooi ingericht, duidelijk inspelend op de toeristen. Er stonden grote vaten aan de kant en mooi ingerichte schappen met allerlei flessen.

3F3F772A-E939-4F95-98E9-81C39D98217E 41CFC4F4-0D1F-40E8-AC1B-78E4170E485D 51199CE2-C656-4EF2-BA40-C72F5CC0E045 8C688F5E-2CDF-4CBA-B744-7D43F26EC6C2

We mochten proeven en zijn de deur uitgestapt met een tweeliterfles moscatel, een heerlijke zoete wijn die richting de port uit gaat. Vanmiddag begon het te regenen en dat hield ook niet meer op, dus wat gelezen, wat aan het Spaans gedaan en wat spelletjes. Aan het eind van de middag naar het restaurant gegaan en daar met  Ursula en Marian aan de wijn geweest en gegeten. Natuurlijk zijn er ook spelletjes gespeeld. Het was heel rustig in het restaurant en op een goed moment was iedereen weg en mochten wij de lichten uitdoen en de boel afsluiten. Wel bijzonder.

3 december– Hondon de las Nieves
Het is vannacht met bakken tegelijk naar beneden gekomen en op facebook circuleren nu al filmpjes van lager gelegen gebieden waar het water door de straten kolkt. Reden voor ons om toch maar even hier boven te blijven staan. We staan hier prima, beschut door wat bomen met het hotel op 50 meter afstand. We hebben een sleutel gekregen en kunnen naar binnen als we willen. Dat hebben we vanmiddag dan ook gedaan. Na wat noodzakelijke klussen waar we internet voor nodig hadden zijn we met onze Zwitserse vriendinnen weer spelletjes gaan spelen. We hebben veel plezier in een  spel wat je twee tegen twee speelt en door eigenaresse kezen genoemd wordt. Het is een bordspel waarbij je moet rondlopen en je kegeltje thuis moet brengen , maar je mag elkaar ook er af slaan. Met een flesje wijn ernaast kom je dan gemakkelijk de middag door. We zijn nog niet eruit wat we morgen gaan doen. Eigenlijk willen we wel weer een stuk verderop, maar het weer is ook morgen nog waardeloos, dus misschien blijven we nog wel even.

4 december – Hondon de las Nieves
Vannacht en vanochtend erg slecht weer gehad met veel regen en harde windstoten. Blij dat we nog hierboven staan. We blijven vandaag ook nog hier, en amuseren ons met Spaanse lessen, fotoboek bijwerken en spelletjes. Inde middag begint het eindelijk een beetje op te klaren. De wind valt weg en  er valt zowaar een klein stukje blauwe lucht te zien. We maken een ommetje door het dorp en vergapen ons aan de enorme luxe huizen die hier staan. Dit is niet bepaald doorsnee Spanje. Er schijnen ook hoofdzakelijk Engelsen, Nederlanders en Duitsers te wonen.

93ED3A2B-2C7B-4F15-9E57-27B5FD99D8C1 484F76AF-640E-42D8-A465-593E2A643C3C BB8738A8-6710-4E4B-9C4D-4ECCD0210CF2 65CF8280-6D19-48FE-BF3B-DCB721565AED

Als we terug zijn gaan we naar het restaurant. Daar heeft Sandra een enorme berg kerstversieringen neergezet en onze Zwitserse vriendinnen zijn net begonnen met het in elkaar zetten van de eerste kerstboom. We besluiten een handje te helpen en zijn uiteindelijk met zijn vieren tot half zeven bezig om het restaurant in kerstsfeer om te toveren. Het ziet er goed uit. We blijven nog even wat drinken en eten een pizza. Na een uurtje naar de karaoke geluisterd te hebben vinden we het welletjes. We hebben nog in de camper bij de Zwitsers wat gedronken. Heel bijzonder hoe je zo mensen tegenkomt met wie je in één keer heel vertrouwd bent. We hebben het heel gezellig zo.

3E113858-2BE2-4D06-9298-88F52232D1BA 4B9DC60D-2083-4460-8098-D32BAD9B2A55 B025C50D-7E33-4320-A0E4-7372430587D7 6E7C0207-22C0-40AF-8BF6-EA003C2D7EA4

5 december – Benejuraz
Het weer is eindelijk opgeklaard en we besluiten om een stukje verderop te gaan. Het is een 40 km rijden, over één bergkam heen naar het volgende platte stuk, richting de kust. Daar willen we nog even niet heen, want er is erg veel water naar beneden gekomen en dat verzamelt zich allemaal beneden bij de kust.

57E822B9-026B-42AE-8EAA-47718F864F58 2A4DDCDE-CF6E-4578-85C7-CD6E8B4EC065

We vinden een plekje op een parkeerplaats twee kilometer buiten een dorp, een stuk de helling op bij een kerk. Ursula en Marian zijn ook meegekomen, we staan dus weer gezellig naast elkaar. Op een terras boven bij de kerk hebben we heerlijk in de zon geluncht. Aan de andere kant van de weg begint een natuurgebied. Daar zijn we vanmiddag gaan wandelen. De dames hebben hun twee honden mee en die rennen regelmatig de berg op en af. Na een stukje klimmen komen we op een top en hebben een prachtig uitzicht richting de kust.

2C5971F6-6096-407E-987C-63EF7B7AA5AF 8EEBF2F7-8E63-4BB5-B10C-75798DBC5041 D466747B-F474-49DF-8678-1486E563D855 7D3BA873-6D17-462A-AF8B-4F01F6ED7DC6

De andere kant op zien we de rijen bergketens achter elkaar. Heel mooi. Als we aan het eind van de middag terugkomen besluiten we om met z’n vieren te eten. Waarschijnlijk gaan de dames morgen verder en wij blijven nog even. Was weer een fijne dag.

76262D1D-59BD-4559-9C4E-85B0D7F55DA1 775304B2-A5A5-4BC2-A45A-21101E69E0A4

7C89BCCA-F227-45F1-B8F2-A27162AEEE4B

6 december – Benejuzar

We hebben vanochtend uitgebreid afscheid genomen van de dames. Zij gaan een stuk verderop en wij willen nog een beetje in deze omgeving blijven. We hebben de camper verzet naar een plek een klein stukje beneden de kerk, daar is meer ruimte en zeker meer zon wat wel zo prettig is voor onze stroomvoorziening. We staan nu op een enorme plaats met kiezel ondergrond.

1E6109CD-3674-4321-B670-578B570A5C2EDFD95E51-CFC2-46B7-B785-D8E36493C160 D586F97A-B37D-4CB3-B1DB-5AFD57B7D02F 95FC9420-1062-44FD-A92B-C007F0A37279

Toen we hier aankwamen waren een paar mannen aan de rand van het veld bezig hun duiven “uit te laten”. Dat is een fenomeen wat we hier wel vaker zien. Van de week op een wandeling zagen we een man die zijn kooitjes met kanariepieten naast de auto had gezet om te luchten. De duiven van vanochtend vlogen in een grote zwerm rond. Het bijzondere was dat ze allemaal gekleurd waren. Ik heb even bij de mannen geïnformeerd en begreep dat ze dat gewoon voor de lol deden. Het was wel een gekleurd geheel. We zijn op de fiets naar het dorp gegaan in de hoop op een open supermarkt. Bijna alles was dicht, het is vandaag een nationale feestdag ter herdenking van het instellen van de grondwet in 1978. In het dorp zaten de mensen gezellig in groepen bij elkaar, de restaurants waren wel geopend. We waren vergeten om ons brood voor de lunch mee te nemen en moesten dus noodgedwongen😄😄 een restaurant opzoeken. Dat vonden we een aantal kilometers fietsen verderop. We hebben daar zitten genieten van een uitgebreide 3 gangenmaaltijd inclusief salade, koffie en een fles wijn voor een zeer gering bedrag. Het broodje hebben wij vanavond maar genuttigd.

BBD5C697-BC66-4BE3-B419-B65621B22E23 E1820852-D77E-42AE-93B4-1873248C515A 96879FC8-2D15-4E4C-B59D-9C15DDBC0A44

7 december – Jacarilla
Gisteravond en ook vannacht was het redelijk onrustig op onze ruime parkeerplaats. Het bleek een plek te zijn waar (jonge) mensen uit het dorp blijkbaar afspreken. De auto’s kwamen met grote vaart en liefst slippend de plaats oprijden, waarbij het grind alle kanten opspatte. Natuurlijk ging ook de muziek aan en hadden ze veel plezier met elkaar.  Gelukkig was het tegen elven redelijk stil. Dachten we. Vannacht zijn er nog een paar keer auto’s het terrein op komen slippen en werden er drukke gesprekken gevoerd. Reden genoeg om hier niet nog een nacht te willen blijven. Na een bezoek aan de Consum super zijn we doorgereden naar een golfbaan hier in de buurt. We konden ondanks het drukke schema nog een plekje bemachtigen en hebben vanmiddag 9 holes gespeeld. Een mooie baan met heel veel palmen, maar ook veel bunkers.

DC48AFC8-D12E-4ECF-A47C-B209B5656CEC 5487AB10-7B10-445C-B97E-4D84A2B8E886 79767C2A-167D-4A79-9355-A4F7D74A1196

Het weer was inmiddels prima, lekker zonnig. Nog steeds een raar idee om begin december in je t-shirtje rond te lopen. Na de golf een heerlijk hete douche, dat hadden wij een beetje gemist de laatste tijd. We hebben in het moderne dorp naast de golf een plekje uitgezocht helemaal aan de rand. Vanuit de camper kijken we zo naar de ondergaande zon achter de berg. t Is vast een stuk rustiger dan afgelopen nacht.

AB48A149-C905-4A1F-95AF-48F4FC975636 54E06448-3FFE-42EC-9F17-9EB64FA5AFA8

1. Ireen:
    7 december 2019
    Wat een enerverende dagen! Leuk om gezellige mensen te ontmoeten🥴🥴 onderweg. In het restaurant zullen ze jullie en de Zwitserse dames wel missen.
    Heerlijk om in je shirtje te golfen! Ik heb de winterhandschoenen aan hoor. Straks met Kerst misschien hier sneeuw??🎅⛄️ Geniet nog maarlekker van de warmte.
  2. Marjolijn Blanken:
    8 december 2019
    iedere keer weer van die leuke verhalen en prachtige foto"s!
    Wij denken aan jullie iedere keer als we van een beschuitje met bramenjam genieten!
    groetMarjolijn
  3. Truus:
    8 december 2019
    Wat een geweldig blauwe luchten😄
  4. Yolande den Haring:
    8 december 2019
    Dit hoofdstuk heet afscheid, betekent dat dat je weer naar huis gaat?
    Zing je mee met kerst?
    Wat een afwisseling in jullie leven. Zo mooi die inzet en contacten. Dat doen jullie goed!!!
  5. Eugèn en Ria:
    8 december 2019
    Weer heel inspirerende verhalen van jullie belevenissen. Spanje is toch wel een heel erg mooi land waar telkens weer iets te ontdekken valt. Voeg daarbij het "betere" weer ten opzichte van dat in ons kikkerlandje. Het ontdekken en proeven van lokale wijnen is een hele belevenis, zo ontdek je telkens weer iets lekkers. Deze week zijn wij aan de druivenjam begonnen, lekker, lekker. Genieten jullie nog maar van het Spaanse leven. Voor het weer moet je niet terug komen, hier weer veeeeeeel regen, met zo af en toe een droge dag. Wij kijken uit naar jullie volgende reisverslag. Groetjes Ria en Eugèn
  6. Ria van kalles:
    8 december 2019
    Terugreis? Ben je er Zaterdag ook bij? Leuk. Wat geweldig dat jullie zulke leuke mensen ontmoet hebben, fijn. Over regen gesproken daar kunnen wij hier ook over mee praten ook hebben we af en toe ook best een mooie dag erbij hoor. Ik hoop dat het regenwater goed opgevangen is en wordt, dan gaan we weer voor een mooie warme droge zomer volgend jaar. Als jullie naar huis komen, een voorspoedige reis terug en anders nog een fijne vakantie met weinig ☔️. Doeiiii tot snel.👋👋👋
  7. Monique:
    8 december 2019
    Heerlijk lijkt me om nog in een T-shirt te kunnen lopen in december. Geniet er maar van.
    bedankt maar weer voor al je mooie verhalen.
  8. Saskia:
    11 december 2019
    Leuk die bonte verzameling van duiven.