Changing plans

2 november 2019 - Monasterio de Rodilla, Spanje

29 oktober – Grenay
Ja, we hebben het weer voor elkaar, we zijn weer op pad. Daar is zoals elke keer weer een drukke periode aan vooraf gegaan. Veel klusjes, veel gezellige bezoeken, veel uitzoekwerk van eventueel te bezoeken streken. Je weet maar nooit waar je uitkomt. We doen ook nu weer ons best  om het mooie weer te vinden. Plan is om via het noorden van Spanje  ( Galicië ) richting Portugal te gaan. Vorige keer is dat niet door gegaan vanwege het slechte weer.
Op het laatste moment naar de tandarts gaan voor een controle is trouwens niet zo’n best idee. Dat bezoekje stond voor gisteren gepland en toen werd er wel even een gaatje gevonden. Nooit rekening mee gehouden natuurlijk. Gelukkig mocht ik ’s middags nog even terugkomen. Hoef ik tenminste niet in Spanje op zoek naar een tandarts.
Vandaag samen met oudste zoon nog even bij mijn moeder in Tilburg langs geweest, daarna  samen met hem geluncht bij het nieuwe van der Valk. Was erg gezellig. De start van onze reis was dus wat later dan gedacht. Een mooie opmaat naar meer onverwachte avonturen de komende maanden. We staan nu in Grenay, een dorp in Noord Frankrijk.

E06B2ADE-4B3E-4B07-AD5A-FA725E40B9EE

We kenden dit plekje van vorig jaar, dus was het niet zo lastig om in het donker aan te komen. Wat ik niet meer wist, maar nu weer achter ben gekomen is dat we weer naast die kerk staan die elk kwartier twee keer de tijd aangeeft door de kerkklokken. Horloge niet nodig vannacht…

30 oktober – Saint Genouph
De klok viel mee vannacht, heerlijk geslapen. We waren lekker vroeg wakker, dus konden we bijtijds gaan rijden. De eerste uren over de tweebaanswegen. De meeste akkers zijn alweer ingezaaid met wintergewassen. De aardappels worden nu gerooid. We zaten vandaag regelmatig achter een trekker met een overvolle kar aardappels. Het is mooi om te zien hoe de herfst de bladeren aan de bomen laat kleuren, een heel palet van bruin naar geel, oranje en rood.
Vanmiddag hebben we een stuk over de tolweg gereden, dat schiet wel wat sneller op. Het weer is somber, met regelmatig miezer.  Halverwege hebben we getankt en we waren verbaasd over de prijs van diesel. Die is echt een heel stuk hoger dan vorig jaar en ook hoger dan in Nederland. Dat is misschien ook een deel van de onvrede van de gele hesjesbeweging hier. Aan het einde van de middag vonden we een camperplek in Saint Genouph, vlakbij Tours.

CF954360-B9E4-4734-80CF-7E1D7FFBD9B6 4C5B84AA-E423-482B-B48D-4518289D81A0

Het is een  klein dorpje met aan de kant van de weg een bescheiden kerk en aan de overkant een nog bescheidener gemeentehuis.  Ik had gedacht dat we aan de Loire zouden staan, maar die ligt een klein stukje verderop. We zijn er even naar toe gelopen. Opvallend dat er twee dijken zijn, het deed me echt denken aan de Nederlandse zomer- en winterdijken. Wellicht dat het water in de Loire ook enorm kan stijgen in bepaalde jaargetijden..

31 oktober – Urrugne
Het was een hele natte nacht en ook vanochtend en een groot deel van de middag was het regenachtig. Pas in de loop van de middag werd de hemel wat lichter. We hebben een deel van de route over de tolweg gereden, met dit weer op drukke smalle binnenwegen trok ons niet zo. Het laatste stuk naar Urrugne, een dorp op een paar kilometer van de Spaanse grens, rijden we door een tamelijk vlak landschap, maar wel met zicht op de hoge bergen van de Pyreneeën. De bergen komen steeds dichter op de kust te staan, er blijft nog maar een smalle landstrook over. Daarover moet al het verkeer van en naar Spanje. Het is dan ook vaak erg druk hier.

4DDC2B8F-2305-4E5A-AEC0-CDE3604F2AFD F7AFBF76-8EC8-4790-9AB3-0B6447F5BBF4 C89FEE43-7597-42D8-8C90-D8FD8B75E7BB

Aan het begin van de avond, net voor het donker wordt komen we op een camping aan. Ook hier zijn we al eerder geweest, dat is wel gemakkelijk zo aan het eind van de dag.
Niets veranderlijker dan een mens. De afgelopen dagen hebben we de weerkaarten nauwkeurig in de gaten gehouden. Die lieten een beeld zien van behoorlijk nat en ook fris weer in het noorden van Spanje en een groot deel van Portugal. Na lang en rijp beraad ( lees bij de Mac met koffie en internet :) )besloten we onze plannen om het noordelijke deel van Spanje en verder Portugal te gaan zien te wijzigen.  We zitten duidelijk in het verkeerde jaargetijde, dit moeten we een andere keer maar doen. De temperaturen in het district Valencia zien er wel prima uit, dus met een omweg gaan we toch die kant uit. We willen morgen eerst via Vitoria- Gasteiz richting Burgos en dan later richting Madrid. De eerste dagen ziet het weer er nog aardig uit, daarna zien we wel hoe we verder gaan.

1 november – Monasterio de Rodillo
De weg leidt in eerste instantie vlak langs de kust. Niet dat je daar veel van ziet, want het gebied is hier bergachtig. Prachtige groene heuveles, afgewisseld met puntige rotsen. De weg kronkelt enorm en ook de uitzichten veranderen steeds. De weides waar schapen of koeien in staan, de dorpjes tegen de berghellingen aangekleefd , industriegebieden, de rivier beneden en soms fel gekleurde hellingen met herfstbossen.

AD8813E5-C01F-448C-952C-2067468D6F45 Mooi  om te zien.  Omdat we zo dicht onder de kust rijden merken we goed waarom het zo groen is. Vanuit zee komen de wolken hier landinwaarts zeilen en het regent hier dan ook zeer regelmatig. Hoe verder wij het land inrijden des te mooier wordt het weer. Na door een aantal tunnels gereden te zijn komen we aan het begin van een ook al weer zeer groene hoogvlakte. In het midden hiervan ligt de stad Vitoria- Gasteiz. Hier willen we rondkijken en aan de koffie gaan. Volgens de weerkaart is het vandaag lekker weer hier en dat klopt voor een deel. Over brede lanen rijden we op de stad aan. Aan de rand vinden we een ruime parkeerplaats waar ook plek is ingeruimd voor campers. Ideaal. Op de fiets gaan we de stad verder verkennen. Na wat rondrijden vinden we de info en kunnen we een plattegrond van de stad scoren. Daarna op het grote plein aan de koffie. In de zon! Wat een heerlijkheid. Aan dit grote plein staat het raadhuis en aan drie kanten zijn er terrassen, deels onder de zuilengang, deels daar vlak buiten.DE5C4D78-1F8F-495C-AE49-6C60FA53A85C 144947BC-DDFD-47B5-BA8D-53BA6BA9E254 0C2C7FFD-722E-4E26-9469-3D3B4AB04801 1293DFE3-8ECE-4FF5-9B0C-8897429061A1Omdat we vandaag op een nationale vrije dag in de stad zijn , is het verkeer heel rustig. In de stad is het in eerste instantie ook rustig, maar naarmate de dag vordert wordt het steeds drukker. Hele gezinnen en vriendengroepen flaneren door de stad, de terrassen worden steeds voller en overal hoor je drukke Spaanse gesprekken.3E3ED11F-E87C-4669-AA15-67326C6D3D41

637B3621-CD37-4895-B275-F8DB8DC271F0

Gisteren is in de stad Halloween gevierd, dat is nog te zien aan de troep en glasscherven op straat. De schoonmaakdiensten zijn nog druk bezig om de straten weer schoon te krijgen. Vandaag  op  1 november, viert bijna heel Spanje de Día de todos los Santos, Allerheiligen, een traditionele dag waarop men de overleden personen eert. De meeste winkels zijn gesloten, behalve de bloemenwinkels. Daar worden de bloemen gehaald die men bij de graven legt. En natuurlijk zijn de restaurants geopend, gelukkig voor ons.

Vitoria heeft een historisch centrum wat op een heuvel ligt. Rondom de eerste bebouwing is eeuwen geleden een stadsmuur gebouwd. De stad breidde echter uit en het is mooi om te zien dat er steeds meer ringen om de oude stad heen gebouwd zijn. Op twee plekken zijn er roltrappen gemaakt waarmee je zonder moeite de heuvel op kunt komen. We bekeken een aantal van die historische gebouwen. Er zijn veel parken en ander groen in en om de stad, die zichzelf heeft uitgeroepen tot groenste stad van Europa.

99D68902-DF6F-407B-A0F8-29096400C460 F57CFC96-C47A-4769-BE14-28BBD6B2C339 1C991B47-7C91-436E-A59B-0F7354EE7BDD 41EBAF5E-8FDA-4014-8070-3B3B1BF4EBF2

In de loop van de middag zakt het weer wat in en tegen de tijd dat wij weer in de camper zitten om door te rijden komt het met bakken naar beneden. Gelukkig is dat weer over als we bij ons camperplekje aankomen, een parkeerplaats boven een klein dorpje waar aan de overkant een kerk staat. Bij de kerk is een mooi parkje waar onder de grote bomen picknicktafels en een openbare bbq staan. Een prachtig plekje om een middag door te brengen. Wij wandelen nog een uurtje en zijn net voor de volgende buien weer binnen.

D72602ED-0FB2-4BB7-92CE-052AF5490601 65357874-AEAD-4C68-84AA-D85FE0468003 1E3F6B52-508C-44FA-BA77-C0B3826A91CE 8C26AA45-344F-4ADA-A39E-76CEF4BFD740

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tineke:
    2 november 2019
    Hoi nomaden, wat heerlijk weer op stap! Geniet ervan. Kwam dit onverwacht of waren jullie dit al van plan? Het regenachtige herfstweer hier zeker zat!
  2. Yolande den Haring:
    2 november 2019
    Galicië is fantastisch, maar inderdaad kan het vreselijk regenen. Goede beslissing toch om dan het betere weer te volgen. Prachtig weer je verhaal en foto's.
  3. Rina Boevink:
    2 november 2019
    Zo! De reis is weer van start gegaan! Dat betekent mooie verhalen en foto's. Ik ben er klaar voor! Ik wens jullie heel veel reisplezier toe. Doe voorzichtig en tot gauw! Liefs Rina🙋‍♀️🙋‍♀️
  4. Tilly hofsteden:
    2 november 2019
    zo zien we je op het koor en zo komen de foto's s uit Spanje ik zou zeggen zoek de zo'n op goede reis en doe voorzichtig Gr tilly
  5. Marielle:
    2 november 2019
    Wat een heerlijke verhalen en foto’s weer! Ik geniet graag mee van jullie reis. Ik wens jullie weer veel mooie herinneringen!
  6. Monique van veggel:
    2 november 2019
    Heerlijk weer die verhalen kijk er weer naar uit. Veel plezier maar weer.
  7. Arnout Dijxhoorn:
    2 november 2019
    De vertrekdag en richting waren bekend. Het vervolg is sterk afhankelijk van het weer. En dat klopt maar weer. We volgen niet ons oorspronkelijke route richting noord Spanje en Portugal, maar wijken nu al af op zoek naar droog, zonnig weer.
  8. Ria van kalles:
    2 november 2019
    Hoi Liesbeth, ik wist niet dat jullie weer weg waren. Je kan het geloven of niet, wij waren vanmiddag aan de wandel( in de zon) hahaha, gemeen hè. Maar goed toen vroeg Henk aan mij is, is die vrouw alweer weg met de camper? Ik zei nee joh ze zijn net terug. Maar ik lees net je reisverslag, leuk weer hoor. Ik hang weer achter de iPad om jullie verhalen weer te lezen. Hoe lang blijven jullie nu weg? Heel veel plezier en heel veel 😎😎😎😎👍👍👍geniet er maar lekker van. Liefs 👵
  9. Saskia:
    3 november 2019
    Net tegen het slapen gaan en het afsluiten van mijn pc, kijk ik weer uit naar de verslagen en de foto's. Een goede en veilige reis jullie, kom volgend jaar weer heelhuids terug. Maar misschien nog even een tussentijdse ontmoeting in Nederland met de kerst en/of Oud-/Nieuwjaar.
  10. Jelmer:
    3 november 2019
    Veel plezier! We bellen snel weer
  11. Marijke van Meteren:
  12. Eugèn en Ria:
    3 november 2019
    Hi Liesbeth en Arnout, Heel leuk jullie verhalen weer te lezen en jullie avonturen te volgen. Wij lezen met extra interesse jullie reisverhalen. Dit is het echte kamperen, niets afspreken en maar zien hoe het gaat lopen. In de ochtend niet weten waar je in de middag / avond weer zal zijn. Het niet op de autowegen rijden is ook leuker. Je ziet veel meer onderweg. Het rijden zal wel iets lastiger zijn. Maar ja het rijden in een camper lijkt ons wel eenvoudiger dan met een auto / caravan combinatie. Je bent tenslotte een heel stuk korter. Zeker in Frankrijk met al de rotondes rijdt dat prettiger. Wij kijken uit naar een nieuw verhaal. Goede reis verder en geniet van het Spaanse leven.
  13. Truus:
    4 november 2019
    Ik hoop dat jullie snel mooi weer hebben, al die regen😫
    Goede reis en lekker genieten.
  14. Ireen:
    4 november 2019
    Hoi reizigers, holderdebolder weer op pad. Herkenbaar😂😂. En juist zo leuk om onderweg te kunnen beslissen waar je heen gaat. Wel jammer van het mooie noorden. Maar jullie kennende komen jullie vast via een andere route daar toch????!!
    Klinkt weer heerlijk! Veel plezier