Naar het zuiden

10 januari 2020 - Torrox, Spanje

6 januari – San Fulgencio
We hebben twee heerlijke weken in Nederland doorgebracht. Heel veel vrienden gezien en gesproken  en een  supergezellige kerst gevierd met onze kinderen. De tweede week zijn wij naar Garderen geweest en ook daar hebben wij de tijd met vrienden doorgebracht en het nieuwe jaar ingeluid. Het was een heel drukke tijd, maar het heeft volledig aan de verwachtingen voldaan.
Vandaag zijn wij aan het eind van de ochtend op ons gemak naar het station gekuierd om  de trein naar Eindhoven te nemen. Daar op het station gezellig even koffie gedronken met de in Eindhoven wonende zoon voor we de bus naar de luchthaven pakten. We vertrokken pas om vijf uur en het begon al donker te worden. Toch hadden we nog een mooi zicht op de Zeeuwse eilanden en de Schelde. Ook Parijs met de verlichte Eiffeltoren was goed te zien.

B49F66A0-11A7-4205-95B1-D12004CE4A59

We kwamen keurig op tijd aan en na een telefoontje naar de parking reed het busje voor. Ook daar liep alles heel vlot, we reden om kwart over acht de deur uit. We hadden al besloten om maar het voorlaatste plekje terug  te rijden. Daar kunnen we water tanken en er zijn supermarkten dichtbij. Makkelijk voor morgenochtend, dan kunnen we de kasten weer vullen.

7 januari – Ricote
Vanochtend eerst schoon water gehaald en daarna wat verse broodjes en beleg gehaald. Na het ontbijt aan de boodschappen, heerlijk zo’n grote Mercadona om de hoek. Daarna konden  we weer op weg. We wilden naar een groot natuurreservaat waar veel vogels zouden zitten, maar toen we daar aankwamen bleek dat we daar al eens waren geweest, we hadden de naam niet goed onthouden. Dus maar verder naar het volgende doel. Dat is een klein bergdorpje, Ricote. De weg er  naar toe was vooral het laatste stuk prachtig. Over smalle kronkelige bergwegen, leuke dorpjes  en kleine passen. Zo mooi als je boven bent en een bocht omgaat ineens een dal voor je te zien met dorpjes tegen de kale rotsen aangekleefd.

0E3EDB55-A2C1-4A05-9F6E-40906C487924 16855977-B7D2-4BBF-A3F5-E9FECC66A991 2B48E1FA-4D20-4467-A8EE-AC2D72822BAA 2DCAF0FC-71B2-42EC-8F50-FB9EC0D550C5

Er zijn veel citrusboomgaarden hier en ook staan er veel palmen. Dat is nog een overblijfsel uit de tijd dat de Moren hier het gebied beheersten. De camperplaats ligt onderaan het dorp op een grote kale zandvlakte naast een grote hal. Daar wordt door de jeugd in gevoetbald, dat is al van ver te horen. Toen we hier net zaten kwam er een hele stoet brommertjes met een paar auto’s het terrein opstuiven. Ze reden naar een hoek, daar bleken allemaal gekleurde duiven in te zitten. Er werd druk gepraat, totdat de duiven besloten om met z’n allen in een grote vlucht weg te vliegen en daar gingen alle brommertjes weer achteraan. Het zal denk ik iets van een wedstrijd geweest zijn.
Vanmiddag zijn we even in het dorp gaan kijken. Dat ziet er leuk uit, echt Spaans met smalle straatjes en mooie huizen afgewisseld met haveloze panden. Halverwege het dorp zat een cultuurcentrum, de deur stond open, dus keken we even naar binnen. Daar zat de bibliotheek en er zat een meneer achter de balie. We vroegen hem of er wandelkaart te verkrijgen was en die had hij inderdaad liggen. Ook nodigde hij ons uit om de rest van het pand te bekijken, het bleek om een eenvoudig, oud paleis te gaan wat mooi was opgeknapt. Een groot trappenhuis en een mooie koepel bovenaan. Een aantal kamers was ingericht als studieruimte. Leuk om te zien.

99736087-BBD0-4962-8E60-EDC442BABE77 37F5D2EA-CFFC-4906-9D28-A1616E3E5C5F 2B97E821-18F7-4AEB-AF2D-AD9E39818247 2EB8E346-44B6-43F2-BBB1-046EEEA50BD0 684A4A9D-89CC-400F-B9E6-F8E46D3577FF

8 januari – Ricote
Ricote ligt aan het eind van een langzaam oplopend dal in een grote kom. Het dorp ligt strak tegen de helling aangeplakt onder een paar kale bergen. Aan de onderkant van het dorp ligt de grote sporthal met de zandplaats ernaast waar wij nu staan. Op de dalbodem en een stuk tegen de helling op liggen talloze citrusboomgaarden. Vandaag hebben we een schitterende wandeling gemaakt. Door het dorp een stukje omhoog en dan rechts bovenin een pad op.

3DC31DAB-AD1C-46FD-9F03-8C18DB129167 233A06C2-AEDD-4F43-9B3D-993DEA3C1D4D CAB79B1F-3487-4F69-B422-A360151868CD 0AFAFFF0-0096-4846-BD81-68D236837417

Dat leidde ons om de berg heen. We raakten meteen al het zicht op het dorp kwijt, in plaats daarvan hadden we een mooi uitzicht op de tegenoverliggende bergen met beneden in het dal de rivier de Segura. Op een rotsig stukje zag ik een slang. Bij nazoeken bleek het om een mutsslang te gaan, de foto heb ik geleend van internet, ik was niet snel genoeg met mijn camera😁😁. Het  was een half uurtje lopen naar de andere kant van de berg. Daar keken we uit op het volgende dal met een grote stad aan een stuwmeer. Op hoogte zijn we daar een tijd langs gelopen tot de weg weer afboog .

F1FFDB64-16A0-4959-BDA9-322474B67838 D58B169A-16AA-4E9D-8934-CFABBCE650FE E11B3A8D-DBB7-4EA9-B362-6AAED2A44DBB

We moesten een weg oversteken en aan de andere kant konden we na een stukje over een betonpad het dal van Ricote inlopen. Het dorp was van hier uit mooi te zien. Dit laatste stuk voerde ons eerst van de helling af langs een oude wasplaats. Ook had hier een watermolen gestaan die werd aangedreven door het water van de kanaaltjes, zo slim bedacht allemaal. Verderop liepen we door de citrusboomgaarden en roken weer die typische zoete geur die daar bij hoort. Halverwege de helling kwamen we de restanten van een oude kapel uit de vijftiende eeuw tegen, helemaal ingeklemd tussen de boomgaarden.

2CE45E2A-904B-4D62-99AF-A94CBE2D44AF 82F776B2-BF88-42C6-A851-CF3D2EF70A8D 6AFB096B-004C-45C6-A525-D9ED72BBB059

Buiten het feit dat de wandeling zo mooi was hebben we ook nog eens het geluk dat het weer heel stabiel is. Zo tussen de 14* en 19*, met wel vaak een gemeen koud windje. Fantastisch helder weer voor het uitzicht, lekker om te lopen en beschut tegen de wind lijkt het wel zomer. Zondagskinderen zijn we 😊😊.

9 Januari - Lorca
Vanochtend zijn we eerst door de boomgaarden en later over een steile helling door een kloof naar het dorpje beneden ons gewandeld. Halverwege de wandeling kwamen we dennenbomen met de dennenprocessierups tegen, inderdaad het broertje van de eikenprocessierups. De bomen hingen er vol mee. Het schijnt dat vooral honden last hebben van de haren van die rups tussen de poten en bij het inademen. Na een ruim uur lopen kwamen we in het dorp aan en  hebben daar met behulp van een agent de enige kroeg gevonden die open was. Daar heerlijk aan de koffie. We hadden uitzicht op de rivier Segura die hier met een behoorlijke snelheid langs stroomt.

3FCCE8D5-1CC4-4DBA-BADA-C5A15FF477F1 69D9C1E4-7D73-40B4-8380-DC017D395B73 7946BB0C-F0B0-4971-8EF5-F6CA1FF53D7C

De terugweg hebben we een pad gezocht aan de andere kant van de weg, zodat we in het dorp Ricote weer uitkwamen. Mooie wandeling. Toen we bij de camper net even in de zon zaten kwam er een mannetje met een kruiwagen langs. Hij stopte, rommelde wat in zijn kruiwagen en kwam toen naar ons toe met wat sinaasappels. Zo lief. Voor we verder zouden rijden wilde ik nog even  een foto maken van het overdekte voetbalveld in de hal. Vanuit de zon liep ik de hoek om naar de ingang en bleef toen ineens met mijn schoenen in de grond steken. Bleek dat iemand hier een restje cement had neergeknikkerd. Gauw naar de kant gegaan, maar ja, die voetstappen staan er voor eeuwig in daar.

B9B86DA2-4F78-45D6-8F79-0EFA60B0224B 91E00DAB-0C7B-4652-BBB1-AF9B389DC1D7 4A9D09DC-12FF-4406-AB13-05EDC933E726 D6123E47-5D3B-4564-AB4B-AD7BB7AA18CD

Halverwege de middag zijn we een stuk gaan rijden naar een volgende plek. Het was een prachtige tocht. Eerst door de bergen over echt hele smalle , deels slechte wegen. Maar wat een schitterende uitzichten. Later kwamen wij op een hoogvlakte terecht met kilometers lang alleen maar uitzicht op olijven en amandelen. De eerste bloempjes waren al te zien. Die hoogvlakte liep heel langzaam af en in de lager gelegen delen waren er eindeloze grasvlaktes met zo hier en daar een enorme boerderij. Op een gegeven moment zagen we een vos door de wei lopen. Jammer genoeg zag hij ons ook, dus hij was wel snel verdwenen.

BDB634B2-85BF-41BA-A7A3-34A99D546A7D C53297E8-51DD-4A90-987C-B288831451E0

In Lorca wilden we een plekje zoeken op een parking bij het kasteel, maar de stad waar we doorheen moesten is niet toegankelijk voor auto’s langer dan 6 meter. We staan nu op een grote zanderige parkeerplaats niet zo ver van het centrum en horen de hele avond al de auto’s door het grind knersen. Nu maar hopen dat het vannacht rustig is….

10 januari – Torrox
Vandaag een grote stap naar het zuiden gemaakt. Vanaf Lorca zijn we een klein beetje naar het zuiden gereden en daarna richting Granada. We reden tussen de bergketens door over een eindeloze hoogvlakte met kilometers lang alleen maar amandel – en olijfbomen. Omdat we redelijk op hoogte reden zakte de temperatuur snel naar 5* en kwamen we in de wolken terecht.

5BBF48D8-3748-4FB8-97A7-8E327DA20B8F 1F868BC0-7538-40CA-AE36-E549D6E56025

Gelukkig loste dat op toen we in de buurt van Granada kwamen, al was het zicht op de Sierra Nevada jammer genoeg niet helder. Vanaf een klein stukje ten zuiden van Granada hebben we een kleine weg genomen over de bergen heen. Een prachtige , kronkelige pasweg met fantastische uitzichten.

0EF96B05-2850-4745-AD35-68EA4A8EDA66 39A03822-A63B-47E1-A167-7B1936757BA2 018A28FE-052D-4205-829E-E32541477DDE

Halverwege de middag kwamen we in Torrox aan. De camperplaats waar we graag wilden staan was vol, maar een klein stukje verderop hadden we al wat campers bij elkaar zien staan op een veldje aan de zee. Na wat zoekwerk hadden we het weggetje er naar toe gevonden, dus nu staan we hier prima met uitzicht op zee. Vanmiddag een poosje langs de zee geslenterd tot de zon bijna onder ging.

A57371AE-3169-424D-BC08-E07FDDD0DEFA 75A678BA-2D8A-4BDC-A68E-909EF929E172

Morgenochtend gaan we verhuizen naar een camping hier een stukje boven. Dan zullen we ook Joop en Carla, oudcollega’s , ontmoeten. Leuk om ze hier te zien. Zin in.

1. Saskia:
    11 januari 2020
    Heerlijk weer jullie verhalen en foto's. Goede voortzetting van jullie reis.
  2. Phieneke:
    11 januari 2020
    Wij kunnen niet wachten om jullie kant op te komen, nog een weekje en wij komen naar Spanje.
  3. Yolande den Haring:
    11 januari 2020
    Heerlijk weer op pad na 14 dagen socialiseren! Het trof mij dat jullie sinasappelen kregen van een oude man, maar even later in nat cement trapte wat weggegooid was. Twee kanten van Spanje denk ik. Maar wat is het er mooi, heerlijk jullie wandelingen. Wat een genade dat jullie zo vitaal zijn en energiek!
  4. Jos en Angèle:
    11 januari 2020
    Wij krijgen de e-mails weer binnen en kunnen jullie belevenissen weer volgen. Ziet er allemaal mooi uit.
  5. Tilly hofsteden:
    11 januari 2020
    Een verlichte eifeltoren die ik van dichtbij heb gezien dat ding steekt ook overal bovenuit
    ik was er met oud en nieuw prachtige romantiche stad die veranderde op oudejaarsavond in een spookstad
    maar leuk dat jullie weer de jongens hebben gezien
    en fam en moeders ik zie bij jullie in spanje weer een prachtige blauwe lucht we krijgen weer mooie foto's ook een met slang bedankt weer voor je mooie verhaal goede reis weer verder Gr tilly
  6. Truus:
    11 januari 2020
    Prachtige foto’s weer en die luchten, geweldig.
    Leuk dat jullie zulke toppe mensen ontmoeten, zoals dat mannetje.🥰
  7. Ria van kalles:
    11 januari 2020
    Hoi lieve vakantiegangers, jullie Ij dus weer op stap in Spanje leuk!!! En wat een goed idee om je voetstappen daar achter te laten Liesbeth hahaha. Ik ben net thuis van de bioscoop, prachte film met Loes Luca, we waren er vanochtend samen met mijn filmclub vriendinnen, film speelt zich ook in Spanje af.
    Nu stort ik me weer op de liedjes van ons koor, ik mis je wel hoor!!!! As zaterdag gaan we naar Paradiso en de week erop gaan we naar Zwijndrecht. I won’t gif up zit er nog steeds niet in, maar ik geef het niet UP. Gaan jullie maar lekker door met de trektocht. Liefs...
  8. Rina Boevink:
    11 januari 2020
    Hoi alletwee. Lekker weer op weg. Wat een zaligheid. Vliegtuigje naar Spanje, camper en wegwezen in een zonnige wereld! Heerlijk! Zo moi en blauw allemaal. Vooral bij die somberte in Nederland. Voor jullie geen winterdepressie!! Lekker genieten! Heel veel plezier samen!
    ☀️☀️☀️☀️👍👍👍🙋‍♀️🙋‍♀️🙋‍♀️
  9. Ireen:
    12 januari 2020
    Heerlijk genoten van twee werelden, heerlijk!! En al weer veel gedaan. Met jouw voetafdruk ben je de eerste in de Hall of Fame in Spanje!
    De omgeving is daar echt schitterend op de foto's te zien. Leuk om op de kaart te volgen hoe jullie route gaat.
    Veel plezier.
  10. Marjolijn Blanken:
    14 januari 2020
    Heerlijk toch om weer zo'n fantastische reis te maken! En wat een mooie foto's weer, geniet ervan met z'n tweeën al zul je de hond wel missen, nog geen plannen om een pup te nemen ? liefs Marjolijn