Spanje uit

31 maart 2024 - Salles-d'Aude, Frankrijk

Donderdag 28 maart - Bonastre

Die klop op de deur kwam dus inderdaad gisteravond. We dachten dat we weggestuurd zouden worden, maar dat was niet het geval. Er kwamen twee vriendelijke mannen vertellen dat we op een plekje stonden waar ook wel eens grote vrachtwagens langs moeten. Een paar plekken verderop mochten we zeker staan. Het bleek dat de mannen de nachtwakers waren van het woon- en sportgebied wat hier ligt. Ze zaten vlakbij ons in een soort portiershuisje. We hebben nog nooit zo goed bewaakt geslapen. Het enige nadeel was dat ze elkaar na elke controleronde eens in de twee uur weer tegenkwamen en dan uitgebreid gingen staan kletsen.
De laatste regen viel vanochtend en daarna kwam de zon er weer door. We hebben met heel fijn weer de golfbaan gelopen. Er waren een paar vijvers en daarin stikte het van de schildpadden, een grappig gezicht. Aan het eind van de middag zijn we doorgereden naar een hopelijk iets rustiger plekje. We staan op een grote parkeerplaats aan de rand van een klein dorpje. Geen bewaking dus hier, maar wel rust. Er staan naast ons nog twee campers, dus druk zal het niet worden vannacht.

Vrijdag 29 maart - Bonastre

Na een luie ochtend hebben we vanmiddag een wandeling gemaakt in de heuvels aan de overkant. Eerst een heel stuk omhoog en dan over de top. Altijd weer een verrassing wat je aan de andere kant gaat zien. Een mooi uitzicht over een klein dal en verderop nog veel meer heuvelkammen. Aan de andere kant in de verte de zee, nauwelijks zichtbaar door de wolken. We liepen verder door het dal en om nog wat andere heuvels heen. Het is een mooie groene omgeving hier en er staan ook weer regelmatig bloemen. Het laatste deel van de wandeling liepen we tussen de wijngaarden door. Ook zagen we dat de amandelbomen al vrucht dragen, dat hadden we nog niet verwacht. Mooie bolle, fluweelachtige bolsters zijn het waar in de loop van het jaar de noot in groeit. Terug door het dorp, een typisch Spaans dorpje, met een kerk in het midden, smalle straatjes waarvan we steeds denken dat de huizen onbewoond zijn, wat dan niet zo blijkt te zijn. Langs een café waar het gezellig druk was. De parkeerplaats was inmiddels verlaten, dus vannacht staan we vast alleen.

Zaterdag 30 maart - La Múnia.

Vanochtend werden we wakker doordat er een hele stoet auto’s de parkeerplaats op kwam rijden, veel met een aanhangertje erachter waar blaffende honden in zaten. De mannen hadden allemaal jagerskleding aan en gingen in het plaatselijke café om de hoek wat drinken. Waarschijnlijk zat de zaterdagse jacht er al op en was het nu tijd voor het bier en de wijn.
Na het ontbijt hebben we eerst wat gieters water getapt bij de kraan in het speeltuintje hier tegenover. Er zijn op het moment best wat watertappunten afgesloten door de watertekorten in de regio, dus fijn dat deze het wel deed. Daarna door naar El Vendrell waar grote supermarkten zitten. Hier hebben we de laatste Spaanse boodschappen gedaan. Met pasen zit alles natuurlijk dicht. Na de inkopen reden we verder naar La Múnia, net zoals gisteren een klein dorpje achter de eerste bergketen vanaf de kust. We hebben gisteren en vandaag weinig last gehad van het slechte weer en de storm Nelson. Vlak bij zee is dat wel anders. Vanmiddag hebben we in het achterland een stuk gewandeld tussen de druivengaarden. Na de eerste bergketen is er een vrij vlakke strook van een paar kilometer breed tot de volgende berg en die staat er helemaal vol mee. De bermen waren bont gekleurd door alle bloemen die er nu bloeien. Het weer was prima om te wandelen. Vanaf vanavond gaat het regenen. Dat is ook de verwachting voor morgen, dus dat zal dan een rijdag worden. Benieuwd waar we uitkomen.

Zondag 31 maart- Salles-d’Aude

Die regen is een zegen voor het land, voor ons  pakte het iets minder uit. Gisteren parkeerden we op de grasstrook, die was natuurlijk behoorlijk nat vanochtend toen we naar de loosplek wilden rijden. Alleen zat er tussen de loosplek en de grasrand een stukje van 2 meter harde klei.  Die was zo zacht geworden door de regen dat de camper erin zakte en de wielen begonnen te spinnen. Er ontstonden  behoorlijk diepe gaten, waardoor we niet meer voor - of achteruit konden. Drie Spaanse mede camperaars probeerden nog met wat duwwerk om er beweging in te krijgen, maar helaas lukte dat niet. Nu hebben we achterin twee van die lange rubberen oprijplaten liggen voor dit soort situaties, dus die hebben we voor de banden gelegd. De eerste keer vloog er eentje onder het wiel door weg, maar bij de tweede poging kreeg de camper wat grip en kon Nout slippend en wel de betonnen straat bereiken. Er zat een hele dikke laag klei op de banden en die oprijplaten zaten ook onder de klei. Gelukkig was er water op deze camperplek, dus hebben we een uur lopen boenen om alles weer schoon te krijgen. Wat een begin van de dag !
Wat later dan gepland zijn we op weg gegaan. Het weer in Spanje is deze week niet geweldig, we hebben wat tussen de buien door gelaveerd, maar nu is de koek op en besluiten we door te rijden naar Frankrijk. Daar vinden we een plekje in Salles-d’Aude, een klein plaatsje tussen Narbonnes en Bézier. Vanmiddag hebben we hier nog een fietstocht gemaakt. Er zijn hier veel wijnhuizen, dat kan ook niet anders met de hoeveelheid  druivenstruiken die we gezien hebben. Helaas is alles dicht op deze eerste paasdag, dus we kunnen niets bekijken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Maaike:
    31 maart 2024
    Al met al zijn jullie aardig droog door de depressie heen gekomen! Alleen jammer net van die modderpoel...Hopelijk is het in Frankrijk de komende dagen ook aardig weer. Ik duim!

Jouw reactie