Voorbij Lyon

3 april 2024 - Charnay-lès-Mâcon, Frankrijk

Maandag 1 april- Saint-Péray

Ook in Frankrijk is het druk op de weg op tweede paasdag. Er zullen veel mensen op de been zijn voor familiebezoek of voor evenementen. Gelukkig hadden we geen file en zijn door wisselende landschappen naar Valence gereden. We zagen dat de waterstand in de Rhone na de regen van de laatste dagen behoorlijk hoog is. Vlakbij Valence zijn we een berg opgegaan waar bovenop de overblijfselen staan van een enorm kasteel , chateau de Crussol. Het schijnt dat op die plek in de vijfde eeuw al een Romeinse tempel stond. Later is er een kasteel gebouwd van hout wat natuurlijk in vlammen is opgegaan. Daarna kwam dit stenen kasteel er, maar ook dit is grotendeels ingestort door oorlogen en een mijnontploffing. Wel heel interessant om door dit hele kasteel te kunnen zwerven. Het heeft vast plaats geboden aan heel veel mensen, het is zo enorm groot, gebouwd over de hele heuveltop. Van bovenaf hadden we een prachtig zicht over het Rhonedal met de rivier en de verschillende plaatsen. Nadat we terug kwamen op de parkeerplaats werd het daar steeds rustiger, alleen de bezoekers van het restaurant zijn er nog, maar ook die zullen binnenkort vertrekken. We hadden net een geweldige onweersbui met mooie bliksemschichten. De lucht had een heel vreemde oranje achtige kleur. De plensbui volgde snel. Kort maar hevig. Nu kijken we vanaf ons plekje weer naar de lichten van de dorpen in het dal. Heel leuk uitzicht zo.

Dinsdag 2 april - Valence

Na een ochtend met allerlei nuttige klussen, zoals tanken, bandenspanning controleren, boodschappen doen en koffie drinken, zijn we doorgereden naar de golfclub van Valence. Het is hier nog steeds lekker weer en daar willen we graag nog even van genieten. Verder naar het noorden wordt het al gauw een stuk natter. We hadden pas om 15.00 uur een afslagtijd, omdat de competitie voor ons was vandaag. Het was dan ook erg druk op de parkeerplaats en bij de bar. In de baan gelukkig niet. We hebben een hele tijd met een vriendelijke Fransman gespeeld, wat extra handig was, omdat we dan  ook meteen te horen kregen waar elke volgende hole was. Soms is dat een aardig zoekplaatje. Het was een leuke baan, maar wel met erg veel klimmen en dalen. We hebben de zomertijd goed gebruikt vandaag, want we kwamen pas om 19.30 bij het clubhuis, maar konden niets meer drinken of douchen, want ze gingen sluiten. Dat was wel jammer, maar gelukkig hebben we een douche in de camper en kunnen daar ook een lekkere kop thee drinken. Na alle douche- en opruimklussen was het best laat toen we gingen eten. Het is vandaag bijna meteen na het eten naar bed. We zullen na deze inspanning best lekker slapen vannacht.

Woensdag 3 april - Charnay-lès-Mâcon

De golfers waren er alweer vroeg bij vanochtend. Al vóór acht uur arriveerden de eerste auto’s. Binnen een uur stond de hele parkeerplaats weer vol. Wij zijn met de camper maar een stukje verderop gaan staan. Daar konden we op ons gemak de fietsen uit de garage halen. We maakten een leuke fietstocht, eerst langs allemaal boomgaarden, de meeste bloesem is al geweest, maar zo hier en daar waren er nog prachtige bomen te bewonderen. Ook zijn er erg veel lavendelvelden hier. Dat zal in de zomer een mooi gezicht zijn. We reden een heel stuk langs d’Isere, tot we een paar dorpen verder waren. Daar hebben we even koffie gehaald en van daar af over de heuvels weer terug. Gelukkig bleef het droog en hadden we zo nu en dan een flauw zonnetje. Dat is voorlopig even het laatste, want noordelijkeris het behoorlijk nat. Dat merkten we al toen we vanmiddag verder reden naar Mâcon, we kregen een paar pittige buien. Hopelijk blijft het morgen droog.

1. Rolf:
    3 april 2024
    Blijf weg! Het is hier regen regen en nog eens regen.
    Goeie reis! Liefs.
  2. Maaike:
    3 april 2024
    Tja, je zaak toch een keer terug moeten... Joop heeft een ook al voorgesteld onze camper gewoon hier in de tuin te parkeren... Na die dagen regen en de warmte erna zijn het land en de tuin zo prachtig... We konden ons na 3 jaar droogte niet meer goed herinneren hoe mooi. Maar ik denk dat we toch over 10 dagen ook weer gaan rijden!😅 We spreken dan snel weer wat af.
  3. Anne:
    3 april 2024
    Wat een heerlijke reis weer en lekker sportief bezig geweest.
    Succes met het laatste stuk…en breng een beetje zon mee..
    X anne
  4. Jelmer:
    3 april 2024
    Die oranje gloed was Sahara zand in de lucht. Fijne kilometers nog toegewenst de komende dagen en tot snel!
  5. Ellez:
    3 april 2024
    Wat een mooie foto's weer en schitterende luchten! Goeie reis verder!!!
  6. Phieneke:
    Goede reis terug. Groetjes
  7. Ireen:
    Wow, die onweer foto’s!!
  8. Gerda:
    4 april 2024
    Jullie belevenissen zo mooi weergegeven en voorzien van vele prachtige plaatjes zullen ons binnenkort helaas dus niet meer van afleiding voorzien. Geniet nog even van het laatste stukje van jullie tour.
  9. Nynke:
    5 april 2024
    Jullie hebben een hele mooie reis gemaakt en n9g de laatste loodjes, geniet er nog van.
  10. Tilly hofsteden:
    6 april 2024
    Laatste stuk rijden wat heb ik genoten van jullie reisverhalen en prachtige foto ik ga het nog missen kom goed thuis neem zo'n mee

Jouw reactie