Vreemde steenblokken

24 maart 2024 - Molina de Aragón, Spanje

Vrijdag 22 maart - Cuenca

Na een rustige nacht zijn we  vanochtend begonnen aan een rondje op de golfbaan. We werden eerst uiterst vriendelijk ontvangen in het clubhuis bij een kop koffie. We hoorden dat er van de 18 holes momenteel maar 9 geopend zijn. Wel jammer, maar blijkbaar lukt het ze niet om alles goed te onderhouden. Aan het ontwerp van de baan is wel te zien dat er veel huizen omheen moeten staan waar de leden vandaan moeten komen. Die huizen staan er nog lang niet, hoewel er wel vlijtig gebouwd wordt. We hoorden dat er maar 150 betalende leden zijn. Daar kan je natuurlijk ook geen golfbaan van onderhouden. De holes die we wel konden spelen lagen er redelijk goed bij, al waren er ook greens die vollagen met katjes en pluizen uit de bomen. Lastig om te putten😁 Het was wel fijn om te spelen, het lekkere weer hielp daar ook aan mee.
Vanmiddag zijn we naar Cuenca gereden. We waren daar een aantal jaar geleden als eens eerder geweest, maar we waren toch ook wel wat dingen vergeten. Het centrum is prachtige middeleeuws met enorme gebouwen, smalle straatjes, een geweldige kathedraal en nog wat andere kerken. Deze stad heeft een rijk verleden en dat is goed te zien aan alle indrukwekkende gebouwen. Het oude centrum is op een enorme rotswand gebouwd waarbij sommige huizen deels boven de afgrond zweven. Aan de andere kant van de kloof staat een groot klooster wat tegenwoordig dienst doet als sjiek hotel, een paradore. Je kunt er wandelend vanuit de stad komen over een rode stalen brug die tientallen meters boven de kloof hangt. Best spectaculair. We zijn helemaal tot het bovenste gedeelte van de stad gekomen. Daar konden we via wat trappen een oude muur beklimmen waardoor we een prachtig uitzicht over de stad hadden. Hierna zijn we weer langzaam afgezakt naar het lagere, moderne deel van de stad waar we met de camper staan.

Zaterdag 23 maart - Cuenca

De voorbereidingen voor de Semana Santa waren al in volle gang. Overal hangen grote paarse doeken aan de huizen en toen wij voorbij de kerk reden stond daar een grote groep mannen bij een vrachtwagen waar het heiligenbeeld in vervoerd werd. Dat zal deze week met de processies door de stad gedragen worden.
Wij reden verder de bergen in naar een deel waar bijzondere rotsformaties te zien zijn. Het is een mooi landschap, vol met kalkstenen die door het weer zijn uitgesleten tot allerlei grillige vormen. Het was gelukkig niet al te druk, zodat we op ons gemak al deze vreemde steenblokken hebben kunnen bekijken. Met wat fantasie kan je er dieren of stukken stad in zien. Wel heel bijzonder.
Vanmiddag hebben we een wandeling gemaakt aan de andere kant van de weg naar Mirador de Uña. Een mooie tocht door dennenbossen waar de bodem bedekt is met opkomende narcissen , het zal denk ik erg mooi zijn als die over een paar weken in bloei staan. We liepen naar de heuveltop waar we een prachtig uitzicht hadden op een langgerekt dal met mooie rotsen erboven. In een kom bij een meertje ligt een dorp. Bij terugkomst op de enorme parkeerplaats waar wij onder de bomen helemaal achteraan een plekje hebben waren een paar herten te zien. Blijkbaar worden ze elke dag gevoerd, want ze kwamen zo het bos uitlopen naar de mensen toe. Niet erg natuurlijk, wel aardig om ze van zo dichtbij te zien. Nadat alle dagjesmensen vertrokken zijn blijven er nog een stuk of zeven campers hier, het is heel stil en er is een mooie sterrenhemel.

Zondag 24 maart - Molina de Aragón

Vanochtend zagen we op de parkeerplaats een aantal kolonnes van de dennenprocessierups. Er zijn er in dit jaargetijde heel veel en ze zijn net zo lastig als de Nederlandse eikenprocessierups. Het schijnt dat veel honden hier last hebben van de haren van die beestjes. Wel mooi om te zien hoe ze in een kolonne kop aan staart zich voortbewegen.
We hebben onze tocht noordwaarts doorgezet over de kleine binnenwegen. De eerste anderhalf uur zijn we behoudens in een paar kleine dorpjes niemand tegengekomen. Dat ondanks het feit dat er dit weekend en deze week veel drukte verwacht wordt ivm de vrije paasweek. Niet op deze kleine weggetjes dus. Het wordt hier naar het noorden toe steeds groener. Dat heeft natuurlijk met het voorjaar te maken. De eerste akkers zijn ingezaaid en komen uit, zo hier en daar een voorzichtige boom ook. We zagen ook hele paarse velden van de bloeiende rozemarijn. Zo mooi, zeker als daar ook nog felgele brem bij staat. Maar er is hier ook echt meer water in de natuur dan we in de afgelopen tijd hebben gezien.
We zijn uitgekomen in Molina de Aragón, een klein dorpje met een mooi middeleeuws centrum en een geweldig groot fort op een heuvel erboven. We maakten een wandeling door de smalle straatjes van het dorp en konden op afstand al het  gezoem horen van een grote groep pratende mensen. Die kwamen we tegen op een plein voor de kerk waar veel mensen gezellig aan een tafeltje zaten te kletsen. De meesten hadden een paastak bij zich, waarschijnlijk is er vandaag een processie geweest. Iets verder in het dorp was een mooie oude brug, aan de overkant stonden prachtige bloesembomen in een parkje. Bij de camperplaats aan de rand van het dorp zijn creatievelingen bezig geweest om een oude fabriek te beschilderen met de afbeelding van een ridder. Heel toepasselijk in deze omgeving.

1. Maaike:
    24 maart 2024
    Wat een bijzondere rotsen weer! Een dat vlindertje... Prachtig! Genieten!
  2. Nynke:
    25 maart 2024
    Mooi rotsformaties , bijzonder. Heb nog een hele goeie reis.
  3. Phieneke:
    25 maart 2024
    Zeer bijzonder die rotsformaties. Griezelig wonen boven een dal hangend aan een rots en prachtige flora en fauna. Heel verschil met het zuiden. Goede reis verder.
  4. Debbie:
    25 maart 2024
    What amazing scenery and places.
  5. Tilly hofsteden:
    25 maart 2024
    Ik Xie zoveel moois die smalle straatjes schattig die mooie rotsen heel bijzonder prachtige vlinder een liesbeth die bloemen die plots uit een rots komen de mooie gebouwen waar spanje zo goed in is en als laatste een schoonheid van een glimmend hert maar lies ik vind heel veel leuk hoor dus wat zal ik in een gat vallen zonder jou foto s en verhalen
  6. Eugèn:
    25 maart 2024
    Bijzondere rotsen, heel apart. Het is beter golfen op een baan die iets minder onderhouden is dan hier in Houten afgelopen weekeinde. Bij ons op de golfbaan waaide de wind hard en joeg de hagelbuien horizontaal over de greens. Klets nat en koud. Gelukkig is het vandaag (maandag) een stuk aangenamer. Hele mooie foto’s. Genieten van jullie reisverhalen. Ria en Eugèn
  7. Mariëlle de Boer:
    28 maart 2024
    Wat een afwisselende week voor jullie: sportief, mooie stadjes/dorpjes en schitterende natuur. Heel indrukwekkend die rotsen!

Jouw reactie