Terug naar de kust

27 maart 2024 - Reus, Spanje

Maandag 25 maart Castellon de la Plana

Wat deze week al voorspeld was kwam ook werkelijk uit. Vannacht kwam de regen en daarmee ook de kou. Ons idee om over Zaragoza naar het noorden te rijden en dan ergens de Pyreneeën over te steken hebben we maar laten varen. Voor de hele week wordt er koud en nat weer verwacht met temperaturen om of onder het vriespunt. Ook verwacht men sneeuw in de Pyreneeën. Dat leek ons geen gunstig scenario, dus na enige studie op de weerapps besloten we om de kortste weg naar het oosten te volgen. Aan de kust is op zijn minst de temperatuur wat aangenamer en vanaf morgen is er bijna geen regen meer. Over de N 211en de A 23  rijdend waren we aan het eind van de middag in Castellon de la Plana. We hebben ervoor gekozen om vannacht op het parkeerterrein bij de grote basiliek te gaan staan. Die ligt een stukje buiten de ringweg in een rustiger gedeelte. Als je in de kustplaatsen zo laat in de middag aankomt is er vaak ook geen plaats.  Dit is een prima plekje, lekker rustig. Morgen kijken we wel verder wat we gaan doen. Vanaf de basiliek loop er een wandelpromenade van bijna 2 kilometer naar de stad. Deze promenade is omzoomd door platanen en dichterbij de stad door hoge palmen. Prima om daar over naar de stad te lopen. Daar is het ook duidelijk dat het Semana Santa is, overal hangen de banieren in de straten. In de kerk in het centrum staan de heiligenbeelden die met de processie door de straten worden gedragen al klaar. Nu maar hopen dat het weer een beetje meewerkt.

Dinsdag 26 maart - Castellon de la Plana

Het was voor ons een goede beslissing om naar de kust af te zakken. Het weer was zeker aangenaam vandaag. Wat een minder goede beslissing was, was hoe we gisteren de camper hadden geparkeerd. We hadden dat gedaan aan de rand van de parkeerplaats om niemand tot last te zijn, met de achterkant over de grasrand heen en de wielen tegen de stoeptand aan. Zo passen we precies in een parkeervak. Waar we geen rekening mee hadden gehouden ( was ook niet te zien) was dat vannacht om drie uur kleine pop-up sproeiers tevoorschijn kwamen om het gras te sproeien. ( wel wat overbodig met al die regen😁) Dat maakte een behoorlijk lawaai op en onder de camper wat we eerst niet thuis konden brengen. Toen we naar buiten gingen ( om 3.00 in de nacht🙃) zagen we wat er aan de hand was. Toen was het een kwestie van een vak naar voren schuiven. We hebben er weer van geleerd voor een volgende keer, eerst even de grasrand controleren op sproeiertjes.
Deze nachtelijke escapade weerhield ons er niet van om vandaag een behoorlijke fietstocht te maken. Van hier uit konden we zo de buitenwegen van Castellon oprijden. Natuurlijk rommelig, zoals bijna altijd hier, maar er stonden ook prachtige huizen, afgewisseld met kleine akkertjes voor eigen gebruik en vervallen huizen en schuren. We fietsten helemaal tot aan Benicasim. Vanaf daar langs de kust terug. In het eerste deel stonden prachtige jaren dertig huizen  met pilaren aan de voorkant, brede balkons en prachtige tuinen. Een stuk verderop kwamen de flatgebouwen, allemaal met een eigen ommuurde tuin erbij. Het was goed te zien dat het vakantie is, er waren veel gezinnen met jonge kinderen. We fietsen helemaal langs Castellon heen tot aan de andere kant. Daar hebben wij inkopen gedaan. Op de terugweg nog even langs de Decathlon en daarna door de stad fietsend weer terug naar ons plekje bij de basiliek. We hadden er ruim 50 kilometer op zitten. Lekker bezig geweest vandaag.

Woensdag 27 maart- Reus

Vanochtend zijn we bijtijds vertrokken, we hadden een starttijd geboekt op de golfbaan van Castellon. Die ligt een heel stuk boven de stad, de eerste bergrug over en dan in een tussendal daarachter. Naar de baan toerijdend hadden we een prachtig uitzicht over de grote stad en de zee daarachter. We hadden er vandaag weer heerlijk weer bij, goed genoeg om in een shirt te lopen. Naarmate wij verder naar het noorden kruipen moeten we steeds beter kijken waar we nog even kunnen genieten van een zonnetje. Na de golf en een heerlijke douche zijn we verder gereden naar Reus. Ook daar hebben we een starttijd geboekt. We zijn heel brutaal de parkeerplaats opgereden en hebben ons daar helemaal achterin geinstalleerd. Benieuwd of iemand daar nog iets van gaat zeggen. Voorlopig zal het hier in Spanje de laatste keer golfen zijn. Met de paasdagen in het vooruit zal het overal wel druk( en duur zijn. Misschien dat we van de week in Frankrijk nog iets tegenkomen.

1. Maaike:
    28 maart 2024
    Vervelend voor jullie, maar heel fijn voor het land die regen... Hier is het voor het eerst in drie jaar groen in het voorjaar. 🙏En nu een heel andere omgeving weer. Wat zijn jullie fanatiek aan het golfen! 💪
  2. Eugèn:
    29 maart 2024
    Leuke ervaring die sprinklers onder de camper, zeker als die midden in de nacht afgaan. Is de onderzijde van de camper ook weer schoner. Zo heeft ieder nadeel toch ook weer een voordeel. Het golfen kan in ieder geval in een polo, hier nog even de warme kleren aan. Bekijk Reus goed, is een leuke stad. Goede reis verder. Ria en Eugèn

Jouw reactie