Langzaam noordwaarts

21 maart 2024 - Cuenca, Spanje

Maandag 18 maart - Benidorm

Het was een uurtje rijden naar Benidorm. Daar hadden we afgesproken met Phieneke en Joop (zus en zwager van Nout). We hadden een plekje gevonden aan de kant van Finestrat. Het camperterrein ligt tussen grote bedrijven aan de buitenkant van de stad, maar is goed ingericht met zelfs een zwembadje. Vanaf daar was het nog een half uur fietsen naar het hotel langs grote flats over de boulevard. Toen we vertrokken was het strakblauw en lekker warm, maar aan het eind van de middag zakten de wolken over de bergen en was het flink afgekoeld. We hebben heel gezellig en uitgebreid geluncht op het terras. Erg leuk om elkaar zo te ontmoeten in Spanje. Morgen weer een stukje rijden.

Dinsdag 19 maart - El Ràfol de Salem

Ook vanochtend was het nog zwaar bewolkt, we konden de bergen nauwelijks zien. Toen we een stuk gereden hadden de berg op kwam de zon weer te voorschijn. Die wolken komen vanuit zee en blijven plakken tegen de bergen aan, daarachter was het weer prima. We hebben een paar hele mooie bergweggetjes met talloze bochten gereden. Dan gaan we vrij langzaam, maar kunnen we ook genieten van de mooie uitzichten. Wat het rijden lastig maakte was dat er vanwege de vrije dag vandaag erg veel fietsers waren. Het is lastig inhalen op die smalle wegen, met die bochten heb je weinig overzicht. De bergen hier zijn erg steil, maar op elke berg zijn terrassen gemaakt om te kunnen verbouwen. Die muurtjes zijn vaak al erg oud.
We kwamen halverwege de middag aan op het plekje wat we hadden uitgezocht, een recreatieterrein iets buiten het dorp. We hadden verwacht dat het druk zou zijn, maar we staan hier alleen. Heerlijk rustig, we kunnen de vogels weer horen. We hebben even een wandeling door het dorp gemaakt, maar dat was erg stil en saai. Vanmiddag heb ik zaadjes van de Johannesbroodboom verzameld. Een uitdaging om te kijken of ik in Nederland wat kan kweken. De peulen en zaden worden gebruikt in de voedingsindustrie. Die zaadjes schijnen altijd 0,2 gram te zijn, dat is 1 karaat. Vroeger werden ze daarom wel gebruikt voor de gewichtsbepaling van diamanten en goud.

Woensdag 20 maart - Bicorp

Vanochtend was het behoorlijk mistig, dus de wandeling die we zouden maken hebben we maar achterwege gelaten. We hebben in het miniwinkeltje in het dorp even wat brood gehaald en vertrokken daarna . Ook vandaag hadden we weer een prachtige route om te rijden. We weten wel welke kant we uit willen, maar zien in de loop van de dag wel waar we gaan overnachten Vanmiddag kwamen we een leuke camperplaats tegen, vlak buiten het dorp Bicorp.  Waarschijnlijk is het vroeger een camping geweest, de haagjes scheiden de plaatsen van elkaar af. Douchen en toilet zijn in de naastgelegen sporthal. Een slim concept. We hebben een leuke wandeling om het dorp gemaakt door de olijfboomgaarden. Het dorp ligt op een rots, omsloten door andere rotsen met de rivier eromheen. Nu loopt er nauwelijks water door, maar aan de hoge muren is goed te zien dat er vroeger veel water in de rivier zat. Ook in dit dorp was het erg stil.

Donderdag 21 maart - Cuenca

Zo langzaam aan gaan we steeds een beetje noordelijker. Het einde van onze reis begint in de verte wel in zicht te komen. We blijven nog even talmen in Spanje, omdat het weer hier nog steeds heel aangenaam is. Over een week schijnt het in Frankrijk ook lekker weer te worden, dan gaan we die kant op. We zijn vandaag weer verder gereden over de cv 580. Het is een geweldige route om te rijden over de bergen heen over de smalle, kronkelige weg. Het was erg fijn dat wij op dat hele stuk geen tegenliggers hadden, dat maakte het wel een stuk prettiger om te rijden. We zijn vandaag zoveel verschillende landschappen tegengekomen. Toen we eenmaal de berg op waren geklommen reden we een hele tijd over een hobbelige hoogvlakte, begroeid met kleine struiken. Het geheel deed het meest denken aan uitgestrekte heidevelden. Later reden we door grote bossen met veel naaldbomen. Vanmiddag reden we een eind richting Madrid, dat ligt op een enorme hoogvlakte waar heel veel aan landbouw gedaan wordt. Vooral druiven hebben  we veel gezien. Die hoogvlakte loopt langzaam op in hoogte. We staan nu op 940 meter, maar de temperatuur is prima, het wordt niet kouder dan 10* vannacht. Morgen weer een stukje in de twintig.  Het laatste stuk richting Cuenca kwamen we eindelijk weer eens echte groene weides tegen. Heerlijk om te zien. Dat groen begon ik wel te missen de laatste tijd. We staan nu bij de golfclub van Cuenca en gaan morgen een rondje lopen. Zin in!

1. Maaike:
    21 maart 2024
    Ik ben benieuwd of je een johannesbroodboom aan de praat kunt krijgen in Nederland. Ik heb het hier op het land geprobeerd, maar dat is niet gelukt. Na een paar jaar doodgegaan... Ze schijnen heel specifiek te zijn in hun eisen. Maar het is een heel bijzondere boom! Leuk project!
  2. Marga:
    21 maart 2024
    Grappig, ik ken de term johannesbroodpitmeel uit de voeding: wordt gebruikt om de melk te verdikken wanneer een baby veel spuugt/ teruggeeft. Zie nu dat de peulen ook gebruikt worden als smaakstof. Veelzijdige boom, benieuwd of je m aan de praat krijgt …
  3. Ellez:
    21 maart 2024
    Wat een heerlijk verhaal en prachtige foto's weer!!
  4. Gerda:
    22 maart 2024
    Het blijft genieten van de mooie verhalen en de bijbehorende schitterende plaatjes!
  5. Eugèn:
    22 maart 2024
    Erg leuk reisverhaal. Het reizen door de bergen met een camper is wel inspannend. Gelukkig weinig verkeer op de weg zo te lezen dat maakt het wel eenvoudiger. Het blijft erg inspirerend jullie verhalen te lezen en te volgen waar jullie zoal uitkomen om te overnachten. Ook af en toe een golfbaan bezoeken, top. Reis voorzichtig. Ria en Eugèn
  6. Jos en Angèle:
    23 maart 2024
    IMG-3018 ==> mooie foto
  7. Tilly hofsteden:
    24 maart 2024
    Leuk om zo je familie te ontmoeten enja hoge flats in benidorm maar wel een mooi strand ik hoop als jullie richting huis gaan dat het weer wat beter word

Jouw reactie