San Anton en vuurwerk

18 januari 2025 - Padules, Spanje

Donderdag 16 januari, Terque

We begonnen de dag met een gang naar het plaatselijke café voor een kop koffie. Er stonden al een paar mannen aan de bar gezellig met elkaar te kletsen. Zodra de eerste zonnestralen het terras bereikten schoven ze aan een tafeltje om domino te gaan spelen. Na ons koffieshot dachten we dat het wel voldoende opgewarmd was om te gaan wandelen. We slenterden door de stille straatjes en bewonderden een paar koloniale gebouwen in het dorp die nog stammen uit de tijd dat het dorp rijk werd door de mijnactiviteiten. Toen woonden hier wel 1500 mensen, nu nog maar rond de 400. Langs de weg en door de rambla kwamen we bij het volgende dorp, Alhabia. We zagen hier ook de smalle straatjes, verschillende café’s met terras, een paar kleine winkeltjes en een kerk. Het licht viel net mooi op een enorme kroonluchter die aan het plafond hing. Na dit dorp ging het heel steil omhoog naar een uitzichtspunt een paar honderd meter hoger, de ermita Cruz Mayo. Het uitzicht was echt geweldig. In de verte de besneeuwde bergtoppen van de Sierra Nevada. Rondom de bergen, het ruige, kale gebied  aan de overkant en de dalbodem met allerlei boomgaarden. Het is toch heel bijzonder hoe hier van alles groeit op de ogenschijnlijk zo dorre grond. Tijdens onze lunch hebben we ruimschoots van het uitzicht genoten, daarna volgde het tweede deel van onze tocht door de heuvels tot aan de weg. Het laatste stuk moesten we daar overheen en kwamen vlak voor het dorp een keramiekfabriek tegen. We zagen allerlei potten buiten staan en zijn gaan kijken. Ze krijgen hier de afgebakken potten, schalen, vazen en nog veel meer binnen. Achterin de fabriek is een kleine ruimte waar een paar dames al het aardewerk met de hand beschilderen voordat het weer de oven in gaat. Het zag er allemaal prachtig uit. Wat een werk!! Dat was een mooie uitsmijter na een fijne wandeling.

Vrijdag 17 januari, Terque

We hebben vandaag een bescheiden fietstocht gemaakt. Eerst nog even langs de keramiekfabriek waar we iets hebben aangeschaft, daarna verder het dal in. Het begon al snel te stijgen, maar we zijn zo langzamerhand zo geoefend dat we daar onze hand niet meer voor omdraaien. Bijna boven moesten we een zijweg op langs de berg. Er stonden mooie huizen langs dit weggetje, vaak met toegangspoorten en allemaal met veel ruimte om het huis. De weg naar beneden was behoorlijk steil en smal, we moesten steeds aan de kant gaan staan als er een auto langs wilde. Beneden hebben we heerlijk in de zon op een bankje onze lunch gegeten. Vanmiddag wat om en bij de camper gerommeld. De sinaasappels van de bomen op de parkeerplaats zijn best lekker hebben we gemerkt. Er komen steeds meer campers hier op ons rustige parkeerplaatsje staan. Misschien wel tijd om te vertrekken.

zaterdag 18 januari, Padules

Vanochtend hebben we in het miniwinkeltje in het dorp wat boodschappen gedaan. Terwijl ik nog even naar de bakker liep had Nout de boodschappentas op het terras bij het café gezet en was naar binnen gelopen om te bestellen. Toen hij terugkwam stonden er vier beteuterde mannen bij het tafeltje. Het was de dominoploeg en dat was hún tafeltje. Dus Nout heeft de boodschappentassen maar weggehaald en van de stapel stoelen bij de muur er een paar in de zon gezet. Probleem opgelost. :)

Na de koffie zijn we verder het dal ingereden om water te lossen en laden. Nog een dorp verder hadden we een wandeling bedacht. De weg voert geleidelijk omhoog en dit dorp ligt 400 meter hoger dan het vorige, dat betekent dus ook 4 graden minder warm. In de zon maakt dat niet zoveel uit, maar het geheel voelt toch frisser aan. Toen we in dit dorp aankwamen ging er net met harde knallen vuurwerk de lucht in. Na het parkeren liepen we meteen het dorp in en stuitten op een processie. Op 17 januari is het de naamdag van San Anton, de beschermheilige van de dieren. Deze dag wordt hier groots gevierd, vaak worden de dieren gezegend door de pastoor. Het hele dorp was uitgelopen achter de beelden en de fanfare aan. Toen de beelden de kerk weer werden ingedragen klonk er een luid applaus. Vanavond gingen de festiviteiten nog verder, de fanfare speelde steeds, afgewisseld met prachtig vuurwerk, ook weer met harde knallen ertussen. Vanuit de camper hadden we een mooi uitzicht er op. Vanmiddag hebben we een stuk gewandeld. We kwamen langs een camping die vorig jaar nog gesloten was, maar nu in opbouw. We kwamen daar een Nederlandse dame tegen die bevriend was met de eigenaar van de camping en ze vertelde er enthousiast over. Heel gezellig. Eigenlijk wilden we vanmiddag vanwege de temperatuur terugrijden naar beneden, maar we hebben hier ook een fijn plekje en willen morgen gaan fietsen. Dat wordt een extra warme kruik maken vanavond.

Foto’s

6 Reacties

  1. Lien und Rinus.:
    18 januari 2025
    Wat een mooie foto's weer!!
  2. Jos Batist:
    19 januari 2025
    Inderdaad mooie en herkenbare plaatsjes/plaatjes.
  3. Ellez:
    19 januari 2025
    Wat een uitzicht!!!!
  4. Tilly hofsteden:
    19 januari 2025
    Leuk dat jullie een processie tegen komen en wat een mooi gebied ook die straatjes met die potjes buiten alles gestekt weer een mooi verhaal ik kan ook nooit doorlopen waar allepotjes beschilderd worden schattig weer een mooi verhaal
  5. Eugen Scherrenberg:
    19 januari 2025
    Erg mooie foto’s onder een strakke blauwe lucht. Hier al dagen geen zon gezien, grauw en kil. Als bij jullie de temperatuur nog iets hoger wordt is het perfect. Die kleine plaatsen zien er leuk uit. Ook al loopt het aantal inwoners terug. Wel lekker rustig.
  6. Maaike:
    20 januari 2025
    Weer veel mooie plaatjes! Leuk hè, die lokale festiviteiten. Kunnen wij ook altijd erg van genieten!