Weer noordelijk

17 oktober 2023 - Ramscheid, Duitsland

Zondag 15 oktober - Bissert

We zijn vandaag een stukje naar het noorden opgeschoven. Donderdagavond willen we thuis zijn, dus vanaf nu elke dag een stuk rijden. We zijn de Vogezen weer overgestoken op het lage deel tussen de hoge en lage bergen. Een mooie route, leuk om te rijden.

Het landschap waar we nu zijn is lichtglooiend, al moesten we vanmiddag nog echt hard trappen die heuvels op met onze fietstocht. Het was wel weer fijn om zo’n mooie tocht te maken. Eerst een heel stuk langs een kanaaltje waar ook sluizen in zitten. Dat stuk ging natuurlijk gemakkelijk. Later door prachtige beukenbossen met mooi verkleurende bomen en door allerlei kleine dorpjes. Helaas nergens een café te vinden, dus zijn we alsmaar doorgefietst terug naar de camper.

We staan hier bij een kleine jachthaven aan het kanaal. Er loopt een wandelpad langs het water, dus we zien regelmatig mensen met een hondje wandelen. Verder is het heel rustig

De temperatuur is flink afgezakt, vandaag 11*. Dat is heel wat anders dan de 30* van twee dagen geleden. Gelukkig is het wel droog, maar de dikke vesten zijn weer aan, de kachel doet het gelukkig. Vanavond maar met een kruik naar bed, want we hebben de winterdekbedden niet bij ons en de verwachting voor vannacht is 2*.

Maandag 16 oktober - Kordel

Vanochtend hing er een mooie laag damp boven het water van het kanaal. De camper was goed op temperatuur gebleven. We hadden weer een stuk route naar het noorden uitgezet en reden via Saarbrücken, langs de Saar, naar Kordel. Daar reden we door het dorp heen en kwamen over een heel smal weggetje aan bij hotel Burg Ramstein. Een prachtig plekje middenin de bossen. Het hotel is gesloten, maar een erg aardige dame vertelde ons dat het geen probleem was als we hier blijven staan vannacht.

De burcht ligt bovenop een heuvel met achter het hotel de overblijfselen van de burcht. Ook daar hangt weer een hele geschiedenis van veroveren, brandstichting, oorlogen en wederopbouw omheen. Uiteindelijk is de burcht als ruïne overgebleven.

Vanmiddag hebben we een wandeling gemaakt op de heuvels rondom het kasteel. Het zijn pittige hellingen hier. We hadden gedacht een redelijk vlakke wandeling te maken, maar in de praktijk viel dat tegen. Prachtige beukenbossen om doorheen te wandelen en we hebben ook weer een maaltje kastanjes verzameld.

Dinsdag 17 oktober - Ramscheid

Het was weer heerlijk stil en donker vannacht, dat is het fijne aan dit soort plekjes. Ook vandaag gaan we een stukje noordelijker en dan ligt Ramscheid op de route. Paul is daar op het moment omdat hij herfstvakantie heeft. Mooie kans om elkaar weer even te zien. Camper op de oprit, lekker gemakkelijk. Vanmiddag hebben we een wandeling gemaakt, vanavond gaan we gezellig met z’n drieën uit eten. Niet gepland, maar wel erg leuk. Morgen weer verder.

1. Rolf:
    17 oktober 2023
    Hoi hoi, leuk om te lezen. Hier op de Veluwe is het 's nachts ook koud: 4 graden. Brrr. Winterdekbed erop en de gebreide pyjama aan.
  2. Maaike:
    17 oktober 2023
    Waar kom je toch altijd onverwachte leuke dingen tegen! Echt vakantie. Hou de sokken ook maar aan vannacht... Als jullie morgen terug rijden, gaan wij precies in de tegengestelde richting op pad. Wie weet zien we elkaar nog onderweg!
  3. Lien en Rinus Braam:
    17 oktober 2023
    Jullie hebben vast genoten van deze mooie trip door de Vogezen. Hier is het ook behoorlijk afgekoeld in de Eifel,zondag en maandag acht temperatuur van -3°. Overdag wel zon dus gezond weer.