Route des Crêtes

12 oktober 2023 - Vœgtlinshoffen, Frankrijk

Dinsdag 10 oktober - tussen Saint Marie aux Mines en Le Bonhomme

Het is onze bedoeling om de Route des Crêtes te rijden. Het is een noord-zuid route over de hoogste delen van de Vogezen. De route bestaat nog niet erg lang, hij is aangelegd in de eerste wereldoorlog. De Franse troepen konden zo met elkaar verbonden worden en de bevoorrading was gemakkelijker. Daar hebben we dus een prachtige toeristische route aanovergehouden. Hij start ongeveer in Sainte Marie aux Mines, daar kwamen we vandaag ook doorheen na een prachtige route over de pas van Fouchy.  We hadden, zoals altijd, het smalste witte weggetje op de kaart uitgezocht. Weer prachtige landschappen in dit heuvelgebied, het lijkt wel een landschap van de vroegere Märklintrein, waar de huisjes verstrooid door het landschap stonden. Het is ook opvallend dat de dorpen erg mooi en goed onderhouden zijn. Veel bloemen in de dorpen. Dat is vast nog de Duitse invloed.

Ons doel was de Col Du Bonhomme, volgens de beschrijving een prima plekje op een parkeerplaats achter een restaurant. Het was een prima uitgangsroute voor een fijne wandeling met mooie doorkijkjes tussen de bomen door. En geen mens gezien, zo heerlijk rustig.

Bij terugkomst vonden we toch het lawaai van de grotere, kruisende weg wel erg storend. We besloten een stukje terug te rijden naar een plekje wat we eerder hadden gezien vanmiddag. Een ruim parkeerterrein met een fantastisch uitzicht over het dal. En inderdaad veel rustiger dan de andere parkeerplaats. Een goede zet dus.

Woensdag 11 oktober - Plainfaing

Vandaag stond genoteerd als de mooiste dag van de week met prachtig weer. We besloten om naar het hoogste punt te rijden, omdat je daar een fantastisch uitzicht kunt hebben op de bergen van het Zwarte Woud en bij heel helder weer zelfs de Alpen. Dat viel dus een beetje tegen, er zat teveel waterdamp in de lucht. De tocht er naar toe was erg mooi om te rijden, door verkleurende herfstbossen en soms over de bovenkant van de heuvels. Tussen de bomen kleurde het vaak rood van de rode blaadjes van de bosbessen.
Vanaf de top zijn we een kleine pasweg naar beneden gereden tot bij een klein stuwmeer. Daar hebben we omheen gewandeld. Prachtig met de beboste hellingen op de achtergrond. Vandaar weer een stuk omhoog gereden over een heel smalle weg met enorme bochten naar de top van de tweede berg van dit gebergte, de Honeck. Vanaf de doorgaande weg liep een smal weggetje naar boven en daar stond een enorm restaurant met groot terras. Het uitzicht hier was ook erg mooi. Het was heel druk, iets wat we niet verwacht hadden op een doordeweekse dag. Tenslotte een plekje gezocht om te overnachten. Dat is een camperplaats in Plainfaing geworden.

Donderdag 12 oktober - Voegtlinshoffen

Vanochtend aardig bewolkt, maar wel droog en een fijne temperatuur. Voordat we vertrokken hebben we water bijgevuld en wilden we de vuilwatertank legen. Dat lukte van geen kant. De knop waaraan gedraaid moet worden draaide door. Nout is een hele tijd bezig geweest met tangen om de boel los te krijgen. We hebben in de Carrefour bepaalde sleutels gekocht om te kijken of we daarmee beweging er in  kregen, maar ook dat lukte niet. Een behoorlijke tegenvaller.
We zijn toch maar op pad gegaan naar Gérardmer, een toeristische plaats aan een meer. De camper hebben we aan de rand geparkeerd en we zijn op de fiets de stad in gereden. Ik denk dat het  ‘s zomers leuker is als er veel mensen zijn. Er zijn wel een paar gezellige winkelstraten.  Het dorp is niet zo heel groot, wel staan er, vooral langs de waterkant, hele grote huizen  uit vroeger tijden. De meeste mooi opgeknapt. Vooral op de helling langs het meer staan veel grote panden. We hebben een rondje om het meer gedaan, het water was prachtig helder.

Vanmiddag zijn we richting Colmar gereden, dat willen we morgen gaan bekijken. Dus weer helemaal over de hoge bergkam heen naar de andere kant, ook weer een prachtige route.
We staan nu aan de rand van Voegtlinshoffen, een klein wijndorp vlak onder de beboste hellingen. Overal om ons heen zijn de wijngaarden. Het hele dorp geurt naar druiven en wijn. Het uitzicht is prachtig, vooral ‘s avonds is het een mooi gezicht met al die lampjes. Je ziet precies waar de dorpen liggen op de Duitse heuvels aan de overkant, de weg beneden is ook goed te zien. Daar stroomt ook de Rijn, de grens tussen Duitsland en Frankrijk.
Morgen gaan we op zoek naar een camperdealer die ons misschien kan helpen.

1. Phieneke:
    12 oktober 2023
    Mooi reis verhaal en foto,s. De herfst begint daar ook al.
    Geniet nog even een week.
  2. Marga:
    13 oktober 2023
    Jullie hebben er wel prachtig weer bij.. hoop dat dat nog even blijft …hier wordt t langzamerhand echt koud herfstweer …
  3. Jos en Angèle:
    13 oktober 2023
    Wederom leuke verhalen (ze stralen rust uit) en prachtige foto's (die stralen ook rust uit). Het weer zit bij jullie mee maar in Nederland is het aanzienlijk minder. Geniet er maar van.
  4. Mary:
    13 oktober 2023
    Mooie reis! Heel veel plezier! Geniet ervan.
  5. Nynke:
    13 oktober 2023
    leuk weer te lezen jullie verhalen en voorzien van mooie foto´s.
    Hgr, Nynke
  6. Tilly hofsteden:
    15 oktober 2023
    Wat mooi dat meer en die bergen erachter het perfecte plaatje