Vogezen oktober 2023

10 oktober 2023 - Thal-Marmoutier, Frankrijk

Zondag 8 oktober - Thal-Marmoutier

Eindelijk echt op stap met de nieuwe camper. Na twee en een half jaar is hij eindelijk geleverd. We hebben er thuis een ruime week aan geklust voordat hij weer een beetje “lekker” zit. We moeten nog wennen aan de nieuwe kastindeling en zoeken nog regelmatig naar de handig opgeborgen spulletjes. 🙃Het gaat vast wel wennen.

Vandaag zijn we vanuit Ramscheid vertrokken richting Schwarzbach bij Feuerscheid. Daar wonen Rinus en Lien die we hebben leren kennen bij onze zoektocht in Duitsland. Hele lieve mensen waar we altijd kunnen aanschuiven voor een kop koffie en een gezellig praatje.

Om halftwee daar vertrokken richting de Vogezen. Daar hadden we al veel verhalen over gehoord en gelezen én de komende week worden daar hoogzomerse temperaturen verwacht. Heerlijk nog even nazomeren. We hebben vandaag drie en een half uur gereden, dat was weer meer dan voldoende. Prachtige landschappen, mooie binnenwegen. We zijn nu in Thal -Marmoutier en staan aan de rand van het dorp bij een mooie speeltuin. Prima verzorgd voor de inwoners hier.

Na aankomst hebben we lekker even gewandeld en kwamen met een zak vol walnoten terug. Die bomen staan hier overal en iedereen mag rapen. Dat belooft wat voor de komende tijd.

Morgen willen we het hogere deel van de Vogezen gaan verkennen.

Maandag 9 oktober - Barr

Na een bezoek aan een enorme Leclerc supermarkt gingen we op zoek naar de D218. Dat is een prachtige route om te rijden met  heel veel bochten door de bossen waarin zo nu en dan een piepklein dorpje ligt. Steeds een beetje hoger. Mooie uitzichten en alles is heel groen. Wel zie je de eerste herfstkleuren al op de hellingen verschijnen.

Er zijn hier heel veel dorpen met een Duitse plaatsnaam. Dat is het gevolg van eeuwenlang over en weer landjepik tussen Duitsland en Frankrijk. Dit gebied heeft lang bij Duitsland gehoord.

Aan het begin van de middag waren we vlak bij een camping in een klein dalletje. Dit leek ons een prima plek om te stoppen om niet de hele dag in de camper te hangen. Vanmiddag een mooie wandeling gemaakt stevig bergop naar de resten van een oud kasteel. De toren staat nog en er was ook een trap naar boven zodat we konden zien hoe de indeling vroeger was. Wel een mooi idee dat op deze plek in 1250 ook al mensen rondliepen. Natuurlijk stond dit kasteel op een vooruitstekende rots en was er een adembenemend uitzicht. Leuk om hier geweest te zijn.

We hebben veel tamme kastanjes gevonden en die vanavond gekookt en uitgepeld. Heerlijk met wat roomboter. Nostalgie :)

Bij gebrek aan wifi vanavond geen tv of verslagjes uploaden. We doen het weer ouderwets met spelletjes. Ook heel gezellig.

1. Lien en Rinus Braam:
    10 oktober 2023
    Wat een prachtige omgeving en heel veel mooie kilometers gewenst met jullie nieuwe camper!!
  2. Jos en Angèle:
    10 oktober 2023
    Lekker weer op pad met de nieuwe camper. Ziet er allemaal gelikt uit. De foto's zijn als vanouds weer ontzettend mooi.
  3. Jelmer:
    Geniet ervan! Is jullie gegund 😘
  4. Ellez:
    10 oktober 2023
    Prachtig! En lekker kokkerellen met de Omnia :)
  5. Joop & Carla:
    10 oktober 2023
    Leuk, jullie 1e reisverslag. We gaan jullie weer met belangstelling volgen.
    Walnoten en kastanjes.... dan gaat de herfst toch echt beginnen, zelfs als de temperaturen abnormaal zomers blijven.
  6. Margo:
    Fijne reis. Geniet van de camper. 🍂
  7. Corrie:
    10 oktober 2023
    Wat een mooie nieuwe camper. Wat heerlijk dat we weer mee mogen genieten van jullie reizen. Geniet ze!
  8. Phieneke:
    10 oktober 2023
    Wat heerlijk om even weg te zijn in die mooie camper. Dat wendt vast snel. Mooie foto’s weer bijgevoegd. Vooral die hibiscus en de herfstkleuren. Tot gauw, geniet nog even.
    Wij hebben ook prachtig weer in Portugal, nog 2 dagen aan de atlantische oceaan en dan naar Lissabon en naar huis terug.
  9. Rina Boevink:
    11 oktober 2023
    Wat lief dat jullie ons weer mee laten genieten van jullie reisbelevingen. Weer ouderwets op stap, nu met de nieuwe camper. Heel veel plezier samen. Enne....ons huis is al verkocht!!!
  10. Allart en Carolien:
    11 oktober 2023
    Heel veel reisplezier gewenst met jullie mooie camper.......
  11. Eugèn en Ria:
    11 oktober 2023
    Eindelijk pfff… En nu is het tijd om met de nieuwe camper op pad te gaan, veel plezier en vooral genieten.
  12. Tilly hofsteden:
    12 oktober 2023
    O wat leuk dat jullie weer op pad zijn weer mooie foto.s en ik zie een mooie camper ik ga weer genieten van je verhalen ben zelf net terug uit Thailand ik had het noordelijkdeel van Thailand al een keer gedaan nu heb ik zuidelijk de eilanden gedaan het was prachtig maar heel intensief jammer een beetje veel regen het was een singlereis een leuke groep ik stuur van de week wat foto's maar dat doe ik via wathsup heel veel plezier