Huishoudaccu

10 november 2018 - LE CAMPING DOMAINE DU LAC, Frankrijk

8 november Bonneval
Een prima nacht gehad, lekker geslapen en vanochtend wakker geworden met de zon. Op ons gemakje alle rituelen afgewerkt en daarna nog even een ommetje door het dorp gemaakt. Echt niets te beleven, wel een mooie grote supermarkt. Rond 11.00 uur vertrokken. We reden het eerste deel door een gebied waar enorme kolenhopen te zien waren. Wel mooi, die zwarte bergen en dan de gekleurde bomen er tegenaan.

003410EA-5591-48E0-9E6E-FE67C9B0AE96  049E4012-1357-4F22-A431-5F65282C27F9

De rest van de dag genoten van alle uitzichtjes. Prachtige landerijen, veelal met ingezaaide winterakkers of net omgeploegde zwarte landjes. Veel kleine slaperige dorpjes waar naar ons idee behoorlijk wat leegstand is.Feit is dat je geen grote afstanden aflegt als je uitsluitend over de B-wegen rijdt. Vanmiddag tegen vijf uur was het wel tijd om een plekje te zoeken. We kwamen aan bij een groot industrieterrein met een keurig aangelegde camperplek met een slagboom ervoor. Het zag er echt goed uit. Alleen wel van alles en iedereen verlaten. ‘s Nachts is er natuurlijk niemand op zo’n terrein. We hadden er niet zo’n goed gevoel van en besloten door te rijden naar de volgende camperplek. Dat was wel weer ruim een uur verder. We staan nu in een klein stadje tegen een oude , verlichte stadsmuur aan vlakbij de poort. Prachtig  .

305601F6-C58D-4815-86BA-A3BB60FF18C7   E2D843EF-A7B4-4167-9AEE-13D9C5F915C8  F19EE583-F1E1-4733-AC48-663026CA19DE

Hier staan ook wat meer campers, het geeft een veiliger gevoel.  Even het stadje ingelopen en in het café wat gedronken. Er stond een biljart en er was een dartcompetitie gaande. Wel mooi, met een elektronisch bord wat na elke worp de score aangeeft. Heb ik nog nooit gezien.

D4F7E30E-8A60-43FD-A033-6656836511C3  14962697-9467-4FCB-845A-432107BFB029

Nadeel was wel dat dat bord op internet is aangesloten, waardoor er voor ons geen wifi overbleef :) Alles bij elkaar hebben we in zes uur tijd nog geen 400km gereden, staan niet zo ver onder Parijs, maar hadden wel een heerlijke dag.

FE019583-B9C0-4ACE-865B-F9697DB558B6   A36E2C67-CAB5-4497-8C2B-BA4CBC63E2C6

9 november – Le Parc
Vanochtend voor het eerst de omvormer uitgeprobeerd. Dat is een installatie die de ebergie van ons zonnepaneel kan omzetten van 12 volt naar 220, zodat je kortstondig apparaten kunt opladen. Het was geen succes, want na drie seconden was er helemaal geen stroom meer. De koelkast was uit, de waterpompen deden het niet en ook de verlichting ging niet aan. Eerst maar even de zekeringen gecontroleerd, daar was niets aan te zien. Toen kwam Nout op het lumineuze idee om de schakelaar van de 12 volt om te zetten en voila, alles deed het gelukkig weer. Het betekent wel dat wij nog even een studie moeten maken van het juiste gebruik van de omvormer….
Na deze perikelen weer op pad gegaan. Ook vandaag zijn we niet heel ver gekomen. We doen het op ons gemakje en genieten van de mooie herfstlandschappen.
We staan nu bij een geitenboerderij , helemaal in het niets. Het vlekje op de  kaart heet Le Lac, maar er staan denk ik nog geen twaalf huizen. Wel heerlijk rustig. Momenteel tikt de regen op het dak en liggen wij lekker warm in bed. Morgen een nieuwe dag.

05BDCB1E-67C0-4F91-81AA-414B11C14948    E588743B-AB48-4F87-AFC3-16842F21042F 708CBA94-4217-42AC-AE65-5CBBD3E212BE

10 november – Lasclaviras
Vannacht ontdekte ik dat de stroom het weer niet deed.De lampen en de waterpompen deden het niet. De koelkast uit, zelf als die op gas draait is er nog stroom nodig. Balen natuurlijk. Vanochtend geprobeerd om de boel op gang te krijgen, maar dat lukte niet. Ook de kachel doet niets zonder stroom. Gelukkig gisteravond al een pannetje water klaargezet voor de thee van vanochtend, dus dat lukte wel. Er schoot zelfs nog wat over voor een kop koffie in de thermoskan voor onderweg. Met drie druppels water gewassen en tanden gepoetst, de afwas maar laten zitten. Bordjes en bekers gebruikt de kast in. Wel lekker makkelijk. Ondertussen had Nout uitgevonden dat er een half uur rijden verderop een camperbedrijf met garage was. Dus op goed geluk daar naar toe. Op zaterdag wordt er vaak niet gewerkt in dit soort garages. We troffen een heel behulpzame man die de accu wel wilde doormeten. Daarvoor moest eerst de rechtervoorstoel losgeschroefd worden, omdat de accu daaronder ingebouwd is. Doormeten is een fluitje van een cent. Hij vertelde ons dat de accu op was. Dus tijd voor een nieuwe. Hij was zo vriendelijk om de garage voor ons te openen om daar de accu te  verwisselen. Daar zal ook wat eigenbelang hebben meegespeeld, want de regen kwam met bakken naar beneden. Na een uur was de klus geklaard en konden we met een werkende  accu en een heel wat lichtere portemonnee onze reis vervolgen.De regen bleef tot in de middag aanhouden, maar eind van de dag hebben we de zon nog gezien. Bij onze overnachtingsplaats van deze nacht,vlak boven Pau,  deze keer bij een ganzenboer, hebben we nog heerlijk een half uurtje buiten rond gelopen.

B3BB090F-1B71-413A-A825-3934640E7720
Die overnachtingsplekken bij boeren  komen uit een boekje wat we hebben aangeschaft, France Passion. Daar zijn honderden boeren bij aangesloten die hun erf openstellen voor camperaars. Je komt zo op de meest leuke, vaak wel afgelegen plekken. Vaak zit er een winkeltje bij waar ze hun streekproducten verkopen. Een leuke manier om een land op een andere manier te leren kennen. De Spasnse versie hebben we ook bij ons.
Morgen willen we door de Pyreneeen naar Spanje. Wel leuk om weer door de bergen te rijden.

1. Janny van Hilten:
    11 november 2018
    Steeds weer spannend Liesbeth! Leuk om te lezen..
  2. Rina Boevink:
    11 november 2018
    Dank weer voor je gezellige mailing! Spannende belevenis met de accu en mazzel dat jullie zo snel zijn geholpen! Goede reis verder! 👍😘🙋‍♀️.
  3. Olaf:
    11 november 2018
    Hoi Arnout en Liesbeth leuk de verhalen weer te lezen en knap hoe jullie zelf met die omvormer aan de slag gaan. Maar misschien hebben jullie daarmee de accu leeg getrokken 😀. Geniet er van en hier regent het ook hoor.
  4. Monique van veggel:
    11 november 2018
    Leuk verhaal weer Liesbeth en dat boekje van de boerderij plaatsen ga ik doorgeven aan een kennis. Tot je volgende verhaal
  5. Yolande den Haring:
    12 november 2018
    Vreemd voor jullie zo zonder Evi, dat gaf toch mooie impulsen aan het wandelen.
    Mooie herinneringen en nu nieuwe ervaringen....geluksvogels!
  6. Marijke van Meteren:
    13 november 2018
    Leuk Lies om weer met je op reis te gaan
  7. Joop & Carla:
    13 november 2018
    Ja ik ga jullie deze reis ook weer volgen. Wordt vast net zo mooi als de vorige.
  8. Saskia:
    14 november 2018
    Leuk om weer jullie wel en wee te mogen lezen. Als het ware reis ik met jullie mee, want je beschrijvingen, Liesbeth, zijn zo fris, vrolijk en gedetailleerd dat ik als een onzichtbaar stukje bumper meereis. Bestook ons maar met nog vele verhalen. Goede reis verder!
  9. Wil Bartelds:
    17 november 2018
    Wat leuk dat je weer je verhalen wilt delen. Ik wens jullie weer een geweldige tijd en ik geniet mee.