Door de bergen

14 februari 2024 - Terque, Spanje

Maandag 12 februari - Sorbas

De route van vandaag hebben we uitgezocht omdat ie zo mooi door de Spaanse bergen kronkelt. De A1100 vanaf Cantoria voert omhoog de berg op. Schitterende landschappen, ruig met grijsgroene struiken bedekt, woeste pieken en onnavolgbare kloven. Tijdens de koffie bij Albachete besluiten we om van het plan af te wijken en de AL 6107 verder te rijden. Een leuk stukje om. De weg ziet er de eerste kilometers prima uit, we grappen nog dat hier vast een hoop Europees geld  besteed is. Van het ene op het andere moment houdt die mooie weg echter op en gaat over in een smal weggetje waar we nauwelijks op passen met een belabberd wegdek. Voor Nout geen probleem, met 19 km per uur kom je ook vooruit. Dat is ook Spanje😁. De omgeving vergoedt veel. We hebben onze ogen weer uitgekeken in dit mooie landschap, niet eens zo heel ver van de kust af. Kleine dorpjes, alleenstaande boerderijen en schitterende landhuizen wisselen elkaar af. Regelmatig goed onderhouden boomgaarden. In Lubrin drinken we koffie en proberen een plekje voor de camper te vinden. De straatjes zijn echter te smal om doorheen te rijden zien we tijdens een wandeling. We rijden dus maar door en eindigen de dag in Sorbar, een dorp wat op een enorme rots boven een kloof ligt. Vanmiddag hebben we een mooie wandeling door die kloof gemaakt en moesten op het eind flink omhoog om weer in het dorp te komen. Geen probleem met het prachtige weer. We tikten vandaag de 25* aan! Om 20.00 uur staat de deur van de camper nog  open. Wat een luxe.

Dinsdag 13 februari - Terque

We zijn over de toeristische route 340a verder gereden vandaag. We kwamen langs de plekken waar ooit westerns zijn opgenomen en deze plekken worden tegenwoordig uitgemolken door toeristen naar binnen te lokken in wat er nog bestaat van de studio’s en opnameplekken. Het heeft niet onze interesse. Wat wij wel weer indrukwekkend vonden was het gebergte in deze droge streek. Imposante toppen, grote kloven en alles van een soort grijs/bruinachtige tint die nog het meest doet denken aan zand. Na Tebernas wisten we weer een klein tussendal te vinden van de drukke route af. We staan onderaan het dorp en wij kijken naar de heuvel waar de grotwoningen liggen. Vanmiddag hebben we het dorp verkend. Het ziet er goed verzorgd uit. Op het terras dronken we wat en lieten ons een “Spaanse specialiteit” in de maag splitsen. Het heet migas de pan. Als je het letterlijk vertaalt is het paneermeel😁, maar het is broodkruim in olijfolie aangebakken met wat olijven, tomaat, paprika en een stukje worst. En het smaakte best wel. Vanmiddag was er hier vlak boven iemand bezig om alle geplukte sinaasappels uit zijn boomgaard te verzamelen. In een grote bak achter de trekker bracht hij ze steeds naar beneden naar de weg. Daar staat een grote container die morgenochtend vroeg wordt opgehaald voor de sapfabriek in Gador, een dorp verderop.

Woensdag 14 februari - Terque

Tijdens de wandeling van vandaag zagen we nog meer van die sinaasappelcontainers staan. En zuinige Hollanders als we zijn vinden we het dan zonde als er sinaasappels op de grond liggen, maar dat schijnt hier geen probleem te zijn. We wandelden een klein zijdal in, recht tegenover ons dorpje. Heen lekker klimmen naar het eerste dorp waar volgens google een café moest zitten. Nergens te vinden. Dus liepen we maar door naar het tweede dorp. Daar zat wel een café, maar dat werd net verbouwd. Dan maar zonder koffie op een bankje zitten om de meegebrachte lunch te verorberen. Dat deden we vlakbij het leuk aangeklede dorpsplein waar de senioren gezellig met elkaar zitten te praten. Terug door de sinaasappelboomgaarden waar er ineens zomaar wat sinaasappels in onze rugzak zaten. Nu maar hopen dat ze lekker zijn😁😁

1. Paul:
    14 februari 2024
    Wat een mooie landschappen!
  2. Maaike:
    14 februari 2024
    Migas is ook niet onze favoriet! Deze klinkt nog aardig aangekleed... Maar die sinaasappels zijn vast heerlijk, rijp en warm direct van de boom... Lekkerder krijg je ze niet. Smullen!
  3. Tilly hofsteden:
    14 februari 2024
    Ik ken een migas maar dat is in andelusie dit zal vast een ander dorpje zijn weer een mooi verhaal liesbeth en prachtig weer dat is genieten en nog verder genieten jullie
  4. Jos en Angèle:
    14 februari 2024
    Wat je met oud brood al niet kan doen;-)
  5. Ellez:
    Zo mooi!!!!
  6. Phieneke:
    15 februari 2024
    Indrukwekkende landschappen, maar ook enge weggetjes om te rijden lijkt mij.
    Wat een mooi weer, hier blijft het vreselijk en missen wij dat erg, jammer dat wij elkaar daar niet zullen ontmoeten. Stuur een beetje zon deze kant op.
    Groetjes Joop en phieneke
  7. Nynke:
    15 februari 2024
    Ik ben weer helemaal bij: heel mooi verhaal, Liesbeth
  8. Ireen:
    15 februari 2024
    Weer een heel mooi stuk. Jullie hebben een ‘naso’ voor mooie plekken en routes.
    Nieuw hobby Liesbeth!!! dakpannen beschilderen🤭

Jouw reactie