Storm Karlotta

11 februari 2024 - Macael, Spanje

Vrijdag 9 februari - Almanzora

Gelukkig waren de banden van de fietsen nog hard, dus konden we onze fietstocht maken over de via verde. Helaas hield die na 6 km al op, dus hebben we onze eigen weg maar gezocht. We zijn uiteindelijk in La Alfoquía uitgekomen. Vandaar reden we een groot  gedeelte door de rambla weer terug. Het is goed te zien dat de rivier vroeger erg breed is geweest, nu is alles droog. We zagen regelmatig vuren branden van de gesnoeide olijvenbomen. De takken worden ergens op een stapel gegooid en aangestoken. Zodra het brandt vertrekt men weer. Niemand die moppert over rook of ongecontroleerd vuurtje stoken.
Waar in grote delen van Spanje vandaag storm Karlotta te keer gaat hadden wij heel redelijk weer. Pas tegen 4 uur is het een beetje gaan spetteren. Morgen wordt er wel heel harde wind tot windkracht 9 voorspeld. Dan moeten we dus even goed in de gaten houden of we hier wel veilig staan of een ander plekje gaan zoeken.

Zaterdag 10 februari - Almanzora

Vannacht waaide het ontzettendhard, windkracht 9 tot 10. De camper schudde en bonkte , dus slapen was niet zo best. Ook vandaag overdag was er nog zoveel wind. Het was strakblauw, maar we konden bijna tegen de wind in leunen. Na een wandeling over de via verde en terug door de rambla waren we wel aardig uitgewaaid. We hebben in het café op de hoek wat gegeten. De eigenaar is een Engelsman en de klandizie is ook hoofdzakelijk Engels. Toen we terugkwamen bij de camper was er een disco in het stationsgebouw. Harde muziek  en zware dreunen. Nu maar hopen dat ze bijtijds ophouden.

Zondag 11 februari - Macael

De muziek duurde tot een uur of twee, gelukkig nam de wind in de loop van de nacht wel af. We reden een klein stukje door het dal richting Macael en zagen in de verte de versbesneeuwde toppen van de Sierra Nevada. Wel logisch na het slechte weer van de afgelopen dagen.
Macael is een klein dorp dat al ruim 2.000 jaar leeft van marmer uit de steengroeven in de omliggende bergen. De plaats staat vol met marmeren kunstwerken en zelfs de stoep, bankjes en plantenbakken en huizen zijn er van marmer gemaakt. In het begin van het dorp staat een enorme vijzel van marmer. We maakten een wandeling door het dorp wat veel groter was dan we in eerste instantie dachten. Het vouwt zich om de berg heen. De marmergroeves liggen in de bergen vlak boven het dorp.  Je kunt op meerdere plekken de grote brokken marmer met boorgaten en zaagsporen zien liggen. We zagen ook bergen met afgekeurde stenen.
Al die gruisbergen maken de omgeving niet mooier, maar staan wel garant voor werk en inkomen.

1. Joop & Carla:
    11 februari 2024
    Dan kregen jullie dus de storm die wij de dag er voor hadden.
    Mooie foto's weer. De kuifleeuwerik staat er scherp op.
  2. Lien en Rinus Braam:
    Wat een mooie foto's.
  3. Maaike:
    12 februari 2024
    Nou, dat was even minder fijn. Maar gelukkig ziet het er voor de komende dagen weer bemoedigend uit: lekker warm, de wind neemt snel af en veel zon! Lekker...🌞
  4. Tilly hofsteden:
    12 februari 2024
    Zo stom hoe krijg je brand maar wat een prachtige foto van die vogel het is vast een roofvogel die boven in zijn gebied blijft zweven mooi verhaal en foto s weer liesbeth

Jouw reactie