Boerenprotest

8 februari 2024 - Almanzora, Spanje

Dinsdag 6 februari - Cúllar

Op weg naar Cúllar hebben we eerst boodschappen gedaan in Baza. Daar had Nout een fietsenwinkel gevonden voor de nodige bandenplak. Daarmee gewapend gingen wij verder op weg. Helaas werd de opgang van de N92 geblokkeerd door de politie. Er reden wel allemaal auto’s met vlaggen rond, dus we hadden wel door dat er iets bijzonders aan de hand was. Hoe we verder moesten rijden stond nergens vermeld, dat mochten we zelf uitzoeken. Gelukkig had Nout al snel een route door het binnenland gevonden. Het was een smalle weg waar opeens heel veel (vracht)verkeer reed. Het was een soort duinlandschap met allemaal zanderige heuvels met kleine groenige struikjes. Er kwam steeds meer verkeer op de wegen, ook kwamen we regelmatig politie tegen. Toen we bijna in Cúllar waren wilden we op een rotonde rechtsaf om naar  het benzinestation te rijden waar ze ook lpg hebben. Dit station hadden we van tevoren al uitgezocht, (we moeten vaak zoeken), omdat er niet zoveel verkooppunten zijn. Ook op deze rotonde stond de politie al het verkeer een andere kant op te dirigeren. Dat was niet onze bedoeling, dus bleven we maar even aan de kant staan om uit te zoeken hoe we dan wel moesten rijden. Er kwam een agent naar de auto en we legden onze situatie voor. Daarop werden de hekken verschoven en mochten wij toch nog even een stukje doorrijden. Daarbij kwamen we op een brug over de snelweg en zagen toen ook de oorzaak van al dit oponthoud. Boze Spaanse boeren met trekkers die de weg aan beide zijden blokkeerden. Het gevolg hiervan was dat al het verkeer, waaronder bijzonder veel vrachtwagens zich in een lange file door de smalle dorpsstraatjes en secundaire wegen moest proppen. Dit duurde tot laat in de avond. Gelukkig konden wij bij het tankstation terecht en zijn heel braaf weer teruggereden  naar het plein. Daar vandaan was maar een klein stukje naar de camperplaats. Vanmiddag hebben we wat door het dorp geslenterd en ons weer verbaasd over de andere manier van dorpen inrichten en bouwen. In onze ogen nogal rommelig en lukraak. Ook was er een helling waar grotwoningen in zaten. De schoorstenen staken zo uit de berg omhoog. We kunnen ons niet echt een voorstelling maken hoe die woningen er van binnen uit zien en hoe je daar kunt leven.

Woensdag 7 februari - Almanzora

We werden vanochtend wakker in dikke mist en een temperatuur van 4*. Niet precies wat we ons hadden voorgesteld bij de wandeling die we gisteren hadden voorbereid. Aangezien de weerberichten reppen van slecht weer, storm en veel regen besloten we om maar meteen een stuk van de berg af te rijden. Cúllar ligt op 1000 meter en dat is met dit weer niet aangenaam. We besloten terug te rijden naar het stationnetje in Almanzora. Dat ligt op een hoogte van 350 meter en de weersverwachting is hier niet zo dramatisch. Als het meezit kunnen we de slechte dagen hier een beetje doorbrengen en dan weer wat verder gaan. We hebben een prachtige route over kleine binnendoorweggetjes gereden. Vlak na Cúllar kwamen we via de GR 9109 op een hoogvlakte met eindeloze amandelboomgaarden, omzoomd door bergen met dennenbossen. De eerste bomen staan nu in bloei, zo mooi om te zien. Op het hoogste punt, rond 1250 meter, hadden we een mooi uitzicht op de bergen achter Cúllar met een dikke wolkenbank ervoor. Zodra we gingen zakken knapte het weer zienderogen op. Blauwe lucht, zon, geweldige uitzichten. In Almanzore was het zonnig en 22*, daar deden we het voor. Vanmiddag fijn gewandeld en in de zon op het terras gezeten. We merken wel dat er minder weer op komst is. Wolkenvanen in de lucht en een aantrekkende wind. We gaan het meemaken de komende dagen.

Donderdag 8 februari - Almanzora

Op weg naar de berg waar we vandaag wilden wandelen kwamen we langs de kapper. Gistermiddag zat de deur dicht, maar vandaag konden we naar binnen. In een kwartier was Nout keurig gekapt en €8 lichter klommen we de berg op. Het doel was het kruis bovenop de berg wat we vanaf hier kunnen zien. We kwamen langs wat huizen, daar bleken Engelsen te wonen. Zij vertelden ons ook dat de hond die de hele tijd met ons meeliep van de overburen was en dat hij vanzelf wel weer naar huis zou gaan. Het beest is meegegaan tot de camper en uiteindelijk heeft een langslopende meneer haar een stukje meegenomen. Ze zal nu vast wel thuis zijn. Na het kruis konden we nog een heel eind langs de berg lopen tot de volgende kloof. Daar liepen we door de citroenboomgaarden naar de rambla (rivierbedding). We hadden een mooi uitzicht over de verschillende dalen. Vanmiddag hebben we de banden geplakt. We hopen van harte dat de banden morgenochtend niet weer plat staan, dan kunnen we weer een leuke fietstocht maken.

1. Anja Vis:
    8 februari 2024
    Liesbeth wat schrijf je toch altijd prachtige verhalen, zo beeldend! Een groot plezier om te lezen! Je hebt je roeping gemist!
    Volgens het weerbericht wordt fietsen n natte aangelegenheid morgen, dan maar ergens lekker koffiedrinken,
    Liefs, Anja
  2. Mariëlle de Boer:
    8 februari 2024
    Wat een leuk verhaal weer om te lezen! Heerlijk die foto's van het (nu nog) mooie weer en al bloesem in de bomen! Die boerenprotesten is me wat, ook in Spanje last van dus (Vivian en ik doen er niet aan mee hoor 😉)
  3. Ellez:
    8 februari 2024
    Prachtig verhaal weer en mooie foto's!!!
  4. Eugèn:
    9 februari 2024
    Hartelijk dank voor jullie inspirerende reisverhaal. Ook de foto’s zijn erg mooi. Mooie bloeiende amandelbomen en een mooie foto van een hop. Dus ook in Spanje zijn de boeren met hun tractoren op de weg. Net zoals in veel landen in Europa. Kijk uit naar jullie volgende verhaal.
  5. Margo:
    9 februari 2024
    Prachtig de bloeiende amandelbomen 🌸.
    En wat is Nout toch weer lekker bezig 😊🛞🛞🛞
  6. Tilly hofsteden:
    9 februari 2024
    Daar heeft anja vis helemaal gelijk in wat kan je toch mooi schrijven ik lees het of ik er middenin zit en wat een politie gedoe in het boeren protest maar weer een mooi verhaal en lekker warm lieve groet tilly
  7. Ireen:
    9 februari 2024
    De bloeiende amandelbomen zijn prachtig en de foto van de hop is heel mooi. Zijn geluid is ook heel apart.
    Nieuwe missie, fietsenmaker👍👍

Jouw reactie