Embalse de Negratin ( nu de goede versie)

5 februari 2024 - Freila, Spanje

Zaterdag 3 februari - Tijola

Gisteren had ik de indruk dat we weer wat naar beneden reden de bergen uit. De bergketens naast ons werden minder hoog. Dat blijkt een vergissing. De dalbodem stijgt vrij geleidelijk en we stonden vannacht op 750 m hoogte. Dat was dus best koud. De ijskristallen stonden op de dakramen. We reden een stukje naar beneden waar we de via verde kruisten. Daar was aan de andere kant van het opgeknapte station met restaurantje een prima plek om te parkeren. We fietsten vandaag de route naar El Hijate, een klein dorp 23 km verderop aan de via verde. Een prachtige route die ons geleidelijk steeds hoger bracht. Mooie wisselende uitzichten op de bergketens verderop en op de dalen met boomgaarden en dorpen. Je ziet nu overal de witte en roze pruiken oplichten van de bloeiende amandelbomen.
Op tweederde van de tocht bleek de achterband van Nout steeds leeg te lopen. Lastig!! We besloten om met steeds weer pompen door te rijden naar het dorp, dat was korter dan terug. Dat lukte en bij het restaurant aan de rand van het dorp heeft Nout de band geplakt. Op de terugweg stopten we even bij een enorm gebouw wat langs de route staat. Het bleek een soort overslaggebouw te zijn waar ijzererts in de treinwagons geladen werd. Dat werd via lange kabels uit de mijnen in grote bakken aangevoerd. Het is tot 1970 in gebruik geweest.
We waren door het plakken van de band pas tegen zes uur terug, het was ook best fris het laatste stuk. Bij het station even wat gedronken en toen wij terugfietsten naar de camper bleek mijn achterband lek te zijn. Wat een pech! Maar wel fijn dat het niet onderweg gebeurd is😁

Zondag 4 februari - Freila

Vanochtend voelde ik even aan de achterband van Nout z’n fiets. Boterzacht!! We hebben nu dus twee lekke banden en de tube van de bandenplak is op. En geen fietsenwinkel in de buurt🤣🤣. We doen het voorlopig wel met de benenwagen. We reden vandaag het dal verder uit richting Baza. Onderweg werd het dal steeds breder. De meeste grond is in cultuur gebracht. Het is ongelooflijk hoeveel olijvenbomen er in Spanje staan, en dan zien wij nog maar een heel beperkt gedeelte van het land.

Bij Freila sloegen we af, richting het grote stuwmeer Embalsa del Negratin. De dam is in 1984 gemaakt en daarna is dit dal met dorpen, akkers en al onder water gezet. Het wordt gebruikt voor irrigatie en er is een waterkrachtcentrale. Ook wordt er wel gezwommen en gevaren. Op dit moment is de waterstand zoals bijna overal in Spanje erg laag. We maakten een wandeling langs de oever van het meer en zagen de staken van de verdronken bomen op rijtjes staan. aan de overkant rijzen de rotsen hoog uit het water, daar heef5 vroeger vast meer water gestaan. Het is een wonderschoon landschap. Mooi gevormde roodachtige bergen met veel plooien richting het meer. Het water in dat meer is heel helder en blauwgroen. Haast alsof er een schilder aan de gang is geweest. De kleuren veranderen ook in de loop van de dag naarmate het zonlicht  verdergaat. Een heel bijzonder schouwspel om te zien. Wij kwamen niemand tegen op onze wandeling en het was echt heel stil.

Maandag 5 februari - Freila

Aan de andere kant van het meer, bij Zúgar, schijnt een warmwaterbron te zitten. Dat leek ons een prima besteding van de dag, dus we reden eerst naar Zúgar. Daar vandaan is het nog een heel stuk rijden naar het meer, waar we nog een paar kilometer verder moesten over een smalle weg door de bergen voor we bij het restaurant waren waar de warmwaterbron onder zit. Op tweederde van het meer zagen we dat er geen water meer was. De gehele bodem was bedekt met roodachtige struiken en gelig riet. Wel schokkend om te zien dat er blijkbaar al jaren te weinig water in dit meer zit. Je hoort en leest die verhalen wel,  maar als je het dan met eigen ogen ziet komt dat wel binnen. We besloten om toch door te rijden naar het einde en konden vanaf het terras van het restaurant een kleine poel beneden zien liggen. Dat was waar we naar op zoek waren. Het water was echt heerlijk warm, wel 40 * volgens andere bezoekers. Wel bijzonder om in zo’n natuurbad te zwemmen.

1. Jos en Angèle:
    5 februari 2024
    Zoals te doen gebruikelijk hele mooie foto's en een leuk verhaal😊
  2. Maaike:
    5 februari 2024
    Nog steeds heel mooi, het Embalse de Negratin... Maar inderdaad ook akelig leeg nu. Dat was nog heel anders toen wij er de laatste keer waren. En die arme Nout, op de knieën voor de fiets! 🤣
  3. Phieneke:
    5 februari 2024
    Hoop dat de fietsen morgen weer gemaak kunnen worden.
    Wat een prachtige foto’s van het meer en de omgeving. Prachtige
    Kleuren. Geniet morgen maar weer. Gezellig jullie gesproken te hebben.
  4. Arnout Dijxhoorn:
    5 februari 2024
    Ik ben door mijn bandenplakkers heen, dus eerst een fietsenhandel vinden en daarna zelf arbeid. We hebben toch alle tijd.
  5. Jelmer:
    5 februari 2024
    Ziet er weer mooi uit! Succes met het plakken. Hier alles goed.
  6. Ireen:
    5 februari 2024
    Wat een prachtig gebied en schitterende foto’s
  7. Ellez:
    Schitterend!!!
  8. Mary:
    6 februari 2024
    Schitterende omgeving en prachtige foto’s! Veel plezier!
  9. Nynke:
    6 februari 2024
    Mooie omgeving. Ja, het is echt een serieuze zaak aan het worden, het waterprobleem.
    En ondanks alles jullie genieten volop.
  10. Gerda:
    6 februari 2024
    Wederom prachtige beeldende verhalen aangevuld met mooie foto's.
    En inmiddels hopelijk een winkel gevonden met materiaal om banden te plakken...
  11. Tilly hofsteden:
    6 februari 2024
    Er zat natuurlijk een olijf in de band nout kan ook alles hoor wat een mooie blauwe lucht prachtige foto's en omgeving
  12. Eugèn:
    6 februari 2024
    Heel leuk en inspirerend jullie belevenissen te lezen. Het is echt geniet in deze tijd van het jaar in Spanje. Gelukkig nog niet de warmte van de zomers. Ook daar dus blijkbaar veel te weinig regen gevallen in de laatste jaren. Net als in de regio Catalonië. Waarschijnlijk een probleem voor een groot deel van Spanje. Kijk uit naar jullie volgende verhaal en foto’s. Volgende keer betere buitenbanden om de wielen van de fietsen doen. 😵‍💫

Jouw reactie