Natuurparken en fietstochten

18 januari 2024 - Benicarló, Spanje

Dinsdag 16 januari - Alcover

Na een prima nacht weer op weg gegaan. We hadden uitgevonden dat een klein stukje terugrijden een hele mooie route opleverde over de C37. Een geweldige bergweg omhoog naar een paar passen. Eerst door steil, bosachtig gebied, later ook door weidegebieden waar boerderijen staan. Gedeeltelijk reden we door een mooi natuurpark, Les Guilleries ( dank voor de tip Jos ). In het stuk vlak voor Manresa waren er heel veel grote koeienboerderijen en een gigantische melkfabriek.
Onderweg zagen we langs de weg kilometers oranje kabel liggen die de grond ingewerkt moest worden . Vast voor het internet. Een hele klus.

We  kwamen uit in Vic waar we even aan de koffie gingen. Het tweede deel van de tocht was minstens zo interessant. Zeker de laatste 40 km naar Alcover reden we over kronkelige bergwegen, er was geen stukje recht. Halverwege zagen we een vos in een veldje. Ik denk een heel oud beest, hij zag er nogal schonkig uit. Hij zag ons wel maar trok zich niets van ons aan en bleef goed opletten of er een muis uit een holletje zou komen.

De geploegde akkers waren van een mooie rode grondsoort. We zagen regelmatig druiven, maar ook hazelaars en amandelen staan op het land. In Alcover vonden we een plekje aan de rand van de stad op een daarvoor bestemde parkeerplaats. Een paar minuten naar de winkels en het centrum, maar dat hebben wij links laten liggen. We konden hier vandaan zo een langgerekt dal inlopen en hebben een mooie wandeling gemaakt. Pas vlak voor het donker terug. Wel zo lekker na zoveel uren zitten in de camper.

Woensdag 17 januari - Benicarló

Ook vandaag een rit gemaakt door een prachtig natuurgebied, Montserrat genaamd.  Door het donkere weer met regelmatig miezer waren de bergen met geweldige rotspartijen en loodrecht oprijzende muren nogal indrukwekkend. Ook hier enorm kronkelige wegen en na elke bocht een ander uitzicht. Soms een stadje tegen de berg aangekleefd. We zagen eindeloze rijen druivenstruiken, dit moet vast een belangrijk wijngebied zijn. Ook veel hazelaars, olijven en amandelbomen. Mooi om te zien dat ook op deze rotsige grond nog zoveel kan groeien.

Meer naar beneden kwamen de bossen met naaldbomen op mooie roodachtige grond. Uiteindelijk moesten we bij Garcia linksom richting kust, omdat we op de Ebro stuitten. Die volgden we tot we langs de Ebrodelta in Benicarló aankwamen. Er was zowaar nog een plekje voor ons . Er zijn de laatste jaren heel wat camperplaatsen bijgekomen en ze staan allemaal even vol. Voorzien dus zeker in een behoefte.

Het weer was inmiddels opgeknapt, zelfs zonnig. We maakten vanmiddag nog een fijne fietstocht langs de kust naar de haven van Benicarló. In korte broek😁😁

Donderdag 18 januari - Benicarló

Volgens de weersite is het vandaag nog erg lekker, zonnig weer hier, dus daar maken we graag gebruik van. We hebben een fietstocht uitgezet, vanaf de kust het land in. We moeten dan eerst de A7en een spoorlijn kruisen. Dit eerste deel is er veel verkeer op redelijk drukke wegen. We zien in dit platte gedeelte wat tot de bergen loopt heel veel velden met allerlei groente. Rode kool, artisjokken, boerenkool, soorten sla, kruiden. De meeste veldjes liggen er prima bij. De omgeving is wat rommelig , met allerlei half ingevallen betonnen gebouwen waar veel zooi ligt.
Zodra we de spoorlijn over zijn wordt het rustig. Ook hier nog redelijk wat groentevelden en boomgaarden, maar ook aardig wat verwaarloosde velden.

We fietsen de berg op tot het dorp Càlig en vinden daar aan het begin een pizzeria die open is en waar ze heerlijke koffie serveren. We fietsen wat rond in het dorp. Smalle straatjes waar geen auto in past en een grote wat plompe kerk. In tegenstelling tot veel andere kerken is dit  gebouw erg sober van binnen. Op een bankje in de zon eten we de boterhammen. Heerlijk dat licht en de warmte.

Aan de andere kant van het dorp fietsen we op ons gemak weer naar de kust, naar Vicaròs. Daar bezoeken we een paar fietsenmakers, omdat Nout zijn fietslampje heeft stuk gereden. Ze kunnen  ons echter niet helpen, dus broeden we nu op andere manieren om aan zo’n lampje te komen.

Uiteindelijk zijn we pas om half zes bij de camper terug, 50 km gefietst. Het  laatste uur was het best wel fris. Van over de bergen komen dikke grijze wolken aandrijven. De voorbode van het slechte weer van morgen, gepaard met een flinke daling van temperatuur.

1. Ellez:
    18 januari 2024
    Mooie foto's. En die vos, hoe gaaf!!!
  2. Elly:
    19 januari 2024
    Leuk om jullie verhalen te lezen en de foto’s erbij te zien!
  3. Rolf:
    19 januari 2024
    Benicarlo......zijn Willy en ik ook geweest. Mooie foto's!
  4. Rina Boevink:
    19 januari 2024
    Wat zijn jullie weer actief zeg‼Fietsen, wandelen.....goed bezig. Mooie foto's weer en een boeiend verhaal.👍🙋‍♀️💕
  5. Eugèn:
    19 januari 2024
    Leuke reisverhalen van jullie Spanje reis. Dat het weer nu iets tegenzit is jammer. Hier in Houten, afgelopen nacht weer sneeuw. Nu een zonnetje. In Spanje zal het weer wel snel beter worden. Lampje van de fiets repareren zal voor Nout geen probleem zijn. Zie uit naar jullie volgende verhaal en foto’s.
  6. Jos en Angèle:
    20 januari 2024
    Tot Monserrat klinkt het allemaal bekend voor ons maar verder zijn wij vanuit Barcelona nooit gekomen. Misschien als jullie in Andalusia komen dan klinken de namen weer bekender. Hopelijk hebben jullie wel even tijd om in Valencia een lekkere zwarte paella te eten. Zo te horen is jullie reis al geslaagd en jullie zijn nog maar net begonnen;-)
  7. Nynke:
    20 januari 2024