Stieren in Geldo

21 januari 2024 - Valencia, Spanje

Vrijdag 19 januari - Geldo

Er is erg slecht weer voorspeld voor de komende 24 uur met heel veel regen. We  doen op ons gemak aan, maar besluiten uiteindelijk toch maar een stuk te gaan rijden. Alles beter dan in een rijtje op een troosteloze  camperplaats, hoe goed ook met de services.  Net als twee keer eerder deze week zetten we een route uit door het binnenland, achter de eerste of tweede bergketen, met een grote boog de drukte en de snelwegen vermijdend. Daarbij moeten we wel een beetje rekening houden met de temperaturen die snel dalen als je de bergen inrijdt. De kustroute hebben we al vaker gereden, het is gemakkelijk om snel ergens te komen, maar weinig inspirerend.
We rijden door Càlig omhoog en dan naar de CV10 richting Tirig. Daarna over de CV 15. Het is ondanks de regen een prachtig natuurgebied om doorheen te rijden. Woeste bergen met zo hier en daar en huis, kleine dorpjes tegen de helling aangeplakt. Talloze boomgaarden, vooral olijven en amandelen. We drinken onderweg koffie in een mooi authentiek restaurant. We zijn erg verbaasd over de prijs, voor4,80 hebben we beiden twee goede koppen koffie gedronken. Ook als we later in Els Rosildo een restaurant bezoeken om te eten is de prijskaart een prettige bijkomstigheid. Voor een driegangenmenu, grote bak sla vooraf, een drankje en een kop koffie leggen we € 26 neer . Ongelooflijk dat dat hier kan.
Gesterkt vervolgen we onze weg. We hebben een camperplaats in Sueras op het oog, maar als we daar komen staat hij al vol. Toch maar doorrijden naar de volgende. Dat is nog een uur door de bergen. Net voor het echt donker wordt vinden we in Geldo een plekje. Morgen het dorp maar eens gaan verkennen. En hopen dat het droog wordt, het komt nu nog met bakken naar beneden.

Zaterdag 20 januari - Geldo

We hebben gelezen dat er in dit dorp veel mooie muurschilderingen  zijn aangebracht en dat moet natuurlijk onderzocht worden. Gelukkig is het na alle regen van gisteren nu droog, dus wandelen we op ons gemakje naar het dorp. We komen inderdaad al snel muurschilderingen tegen. Heel mooi om te zien. Op het centrale plein van de stad zien we dat er in de openingen naar de straten grote , zware hekken staan. Bij de aangrenzende huizen staan ook dikke luiken voor de deuren en op een stellage iets verderop staat een bord met “toros” . We vragen ons af of dit iets met stieren van doen heeft. Dat antwoord krijgen we als we in een café aan de praat raken met een serveerster. Ze vertelt dat vanavond om zes uur iets met stieren gedaan gaat worden, dus daar gaan we zeker naar toe om te kijken wat het is.

Maar eerst gaan we op de fiets heuvelop naar het volgende dorp om boodschappen te doen. Bij terugkomst een lekkere citroencake gemaakt en alvast het eten voor vanavond voorbereid. Geen idee hoe lang we weg blijven.
Dat is niet zo heel lang. Als we bij het plein aankomen staat daar vlakbij een ambulance en de hekken voor het plein zitten dicht, zodat het een afgesloten ruimte is. Bij de hekken staan veel mensen om naar het plein te kijken. Aan de overkant zit een blauw ijzeren schot met een deur erin en daar komt de stier uit. Op het plein en vooral vlakbij de hekken staan veel jongere mannen. Ze dagen de stier uit en rennen hard weg als die hun kant uitkomt. Als het ze te gevaarlijk wordt glippen ze door de spijlen van het hek naar de veilige kant. Aan één kant van het plein staat een grote ronde waterbak met een hekje er omheen, daar doen de stier en de jongens krijgertje. Ze jagen elkaar op en iedereen heeft veel plezier. Het is één groot sociaal gebeuren. Dierenbeschermers zullen hier heel wat van vinden, hier denkt men daar waarschijnlijk anders over.

Zondag 21 januari - Valencia

Vanaf vandaag klaart het weer zienderogen op. In de loop van de week wordt er zelfs 23* verwacht. Om alvast van wat  zon te kunnen genieten rijden we de bergen uit naar Valencia, aan de kust is het zonniger. Iets ten zuiden van de stad ligt een camping waar we al eerder waren (Ireen😁) . Van hier uit is het rond de 9 km fietsen naar Valencia. Dat gaan we morgen doen, vandaag moesten eerst de accu’s geladen worden nu we weer een keertje stroom hebben. Vanmiddag heerlijk over het strand gelopen en genoten van het mooie weer.

1. Ellez:
    22 januari 2024
    Geniet van Valencia en vooral van de zon!!
  2. Lien en Rinus Braam:
    22 januari 2024
    Genieten jullie lekker van de zon!
  3. Tilly hofsteden:
    Heerlijk valencia ga genieten
  4. Rina Boevink:
    22 januari 2024
    "VALENCIA"🎵sinaasappelen,mandarijnen,olienootjes,chocola .....‼(En zon). Geniet ervan‼Hier storm🙈❤
  5. Nynke:
    👍😘
  6. Rolf:
    22 januari 2024
    Bewonder de spectaculaire architectuur van Santiago Calatrava in Valencia!
  7. Ireen:
    22 januari 2024
    Heee, de plek waar we elkaar hebben leren kennen. Bert en Nout met een bak koffie in de hand.
    Valencia is zo mooi geworden. prachtige vallei die door de stad loopt en die moderne gebouwen. Ik ben wel een klein beetje heel erg jaloers. Veel plezier.
  8. Jos en Angèle:
    22 januari 2024
    Dat gedoe met die stieren lijkt wel Pamplona😂
  9. Joop & Carla:
    23 januari 2024
    Mooie foto's van Valencia.
    Tot morgen in Buñol